Marevan ja raskaus!? Tietääkö kukaan?

Vierailija

Olen syönyt nyt marevania reilut kaksi kuukautta pohkeen veritulpan takia. Nyt epäilen vahvasti olevani raskaana (menkat myöhässä pari päivää + " sellainen olo" , etoo, pissattaa yms settiä). Tiedän, että marevan-ohjeessa lukee, ettei raskaus oliski suotava mutta mitä nyt sitten oikeasti tapahtuu, jos/kun testi on plussa?

Soitin kyllä jo terkkarille kysyäkseni asiaa mutta TIETENKIN siellä oli lääkäri sairaslomalla ja sijaislekuri " tulee ehkä loppuviikosta" . Eli sieltä ei apua ihan äkkiä saa...

Osaako joku kertoa mitään? Lääkärit? Huhuu, sanokaa jotain!

Kommentit (12)

Vierailija

Vähän huolettaa kun tämä raskaus(?) tuli ihan yllätyksenä. Mulla siis laiska hormonitoiminta enkä ovuloi kuin silloin tällöin. Soitin terkalle ja siellä on sairaanhoitaja koulutuksessa tänään!!! Voitteko kuvitella, tällaista on oman terveyskeskuksen toiminta Tampereella... Joten ehkäpä sitten hyppään bussiin ja suunnistan sinne apteekkiin... huoh.

ap

Vierailija

Varfariini läpäisee istukan. Äidin varfariinihoito aiheuttaa varfariiniembryopatiaa (nenän hypoplasia ja chondrodysplasia punctata) organogeneesin aikaan käytettynä (raskausviikot 6-12) ja tämän jälkeenkin keskushermoston kehityshäiriöt ovat mahdollisia. Varfariini voi myös aiheuttaa verenvuotoja sikiölle, millä seikalla on merkitystä etenkin synnytyksen yhteydessä. Varfariiniembryopatian arvioidaan liittyvän 4-6 %:iin raskauksista, jos varfariinia käytetään koko raskauden ajan, ja sen todennäköisyys lisääntyy jos käytetään yli 5 mg:n vuorokausiannoksia. Varfariini on kontraindisoitu raskausviikkoina 6-12 ja viimeisen kolmanneksen puolivälin jälkeen. Raskauden muissa vaiheissa käytöstä aiheutuvat riskit sikiölle on punnittava huolellisesti käyttämättä jättämisestä äidille aiheutuvia riskejä vastaan. Raskaudenaikainen antitromboottinen lääkehoito on suunniteltava yksilöllisesti erikoislääkärin valvonnassa.

Vierailija

Mikähän se taho on, jonne mun pitäs nyt sitten olla yhteydessä? Neuvolassa ei ole lääkäriä ja se oma arvauskeskuslääkäri on siis poissa eikä omalääkäri sijaista ole. Eli joku erikoislääkäri???!!

Voi vitsi kun nyt ahdistaa. Taitaa olla parasta nyt pakata tuo esikoinen rattaisiin ja lähteä ekana ostamaan se raskaustesti... Tai hei, mitä luulette, jos marssin sinne terveyskeskukseen, voikohan se hoitaja tehdä testin? Kun terveyskeskus olisi tuossa vieressä ja apteekki paljon kauempana? Että saisi jotain tolkkua tähän...?

ap

Vierailija

sitten yhteys neuvolaan ja selität tilanteesi. Kyllä neuvola lähettää sut äitiyspolille asianmukaiselle lääkärille eli sisätautien erikoislääkärille. Olennaista nyt on että raskaudesta saat varmuuden ja lopetat heti sen Marevain syomisen. Tietysti lääkärin luvalla!

Tämäntyyppisiä riskiraskauksia hoidetaan yleensä keskussairaaloissa. Esim. Hesassa Naistenklinikka ja Kanta-Hämeessä Kanta-Hämeen keskussairaala Hämeenlinnassa.

Ota rauhallisesti, kyllä se siitä. Olet todella tarkassa seurannassa raskauden aikana, paljon enemmän kuin normaalisti.

Itseni kohdalla kävin normaalit nevolat ja lääkärit kotikunnassa ja muuten Naistenklinikalla, synnytin myös Naistenklinikalla.

Vierailija

Terveyskeskuksessa päätettiin kuitenkin, että tämä tilanteeni on seuraamista vaativa ja he järjestivät minulle ajan toiselle hoitajalle.

Kävin siellä äsken ja testi tehtiin. POSITIIVINEN! Eli raskaana tosiaan olen vaikka sitä vaikea onkin uskoa!

Tästä johtuen mulle varattiin myös puhelinaika huomiselle toiselle lääkärille ja sitä kautta sitten katsotaan sitä marevan-asiaa. Neuvolan kautta kuulemma sitten hoidetaan myös tätä asiaa ja neuvolaan joudun jo torstaina!

Kiitos teille vastauksistanne ja myötäelämisestä!

T: ilosta sekaisin ap

Vierailija

Olipas asiantuntevaa tekstiä, kiitos paljon!

Mulla nuo geenivirhe-asiat tutkittiin juuri SPR:n paketissa mutta kaikki geenit olivat " puhtaita" , ei virhettä. Veritulppa luokiteltiin pahaksi eikä altistavaa tekijää ole löydetty. Mulle sanottiin tammikuussa että ainakin kesään saakka syön lääkettä ja sitten katsotaan tilannetta. Toivon siis, että mun ei tarttis jatkaa ainakaan ikuisuuksiin tätä rumbaa :o)!

Klexane on tuttu ja sitä varmaan joudun pistään mutta sen kestää kyllä tämän ihmeen takia! Kun siis mulle on diagnosoitu laiskat munasarjat ja heikko hormonitoiminta ja esikoinen on tehty hormoniaviusteisesti kolmen eri hormonin yhteiskoktaililla... Tämä siis pieni ihme josta olen kyllä aika ällikällä!

No, onneksi on lääkärit apuna ja tukena -eiköhän tämä tästä kun saan nyt ajatukset edes selviksi ensin.

Ap

Vierailija

Pääset seurantaan ja saat varmasti hyvää hoitoa.

Neuvovat sitten kuinka toimit noiden lääkkeiden kanssa lähellä laskettua aikaa, raskauden aikana otattavat verikokeita jotta tietävät missä mennään. Ei kuitenkaan mitään kovin suureellista vahtimista.

Itselläni geenivirhe joka altistaa tulpille ja tulppa minullakin oli jalassa 3 vuotta ennen raskautta. Koko raskauden ajan vointini oli todella hyvä vaikka lievä raskausdiabetes tulikin ja ennen raskautta söin verenohennuslääkkeen lisäksi kolesterolilääkkeitä.

Synnytys meni ilman komplikaatioita vaikka synnytin kaksi viikkoa yli lasketun ajan vähän yli nelikiloisen lapsen. Verenvuotokin synnytyksessä tosi vähäistä.

Hepariinia tosin sitten pistelet noin 3 kk synnytyksen jälkeenkin ja varaudu siihen että kun taas tuon 3 kk jälkeen alat syödä Marevania tms. verenohennuslääkettä joudut lopettamaan imetyksen. Näin ainakin toimittiin vuonna 2004 - 2005 omalla kohdallani.

Hepariinin yli vuoden kestävä käyttö lisää osteoporoosin riskiä.

Verenohennuslääkkeitä ei ole juuri tutkittu imettävien äitien keskuudessa, ne kun tuppaavat olemaan vanhojen mummojen ja keski-ikäisten miesten lääkkeitä.

Toisaalta voihan olla mahdollista että raskauden jälkeen siirryt aspiriinilääkitykseen tai lopetat verenohennuslääkkeen kokonaan. Tämän varmasti sitten päättää lääkäri synnytyksen jälkeen ja riippuu toki siitä minkä vuoksi sait aikaisemman veritulpan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Varfariini läpäisee istukan. Äidin varfariinihoito aiheuttaa varfariiniembryopatiaa (nenän hypoplasia ja chondrodysplasia punctata) organogeneesin aikaan käytettynä (raskausviikot 6-12) ja tämän jälkeenkin keskushermoston kehityshäiriöt ovat mahdollisia. Varfariini voi myös aiheuttaa verenvuotoja sikiölle, millä seikalla on merkitystä etenkin synnytyksen yhteydessä. Varfariiniembryopatian arvioidaan liittyvän 4-6 %:iin raskauksista, jos varfariinia käytetään koko raskauden ajan, ja sen todennäköisyys lisääntyy jos käytetään yli 5 mg:n vuorokausiannoksia. Varfariini on kontraindisoitu raskausviikkoina 6-12 ja viimeisen kolmanneksen puolivälin jälkeen. Raskauden muissa vaiheissa käytöstä aiheutuvat riskit sikiölle on punnittava huolellisesti käyttämättä jättämisestä äidille aiheutuvia riskejä vastaan. Raskaudenaikainen antitromboottinen lääkehoito on suunniteltava yksilöllisesti erikoislääkärin valvonnassa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat