Kuinka isolle lapselle annatte vielä suppoja?

Vierailija

Poika 3v ja minkä tahansa suun kautta otettavan lääkkeen ottaminen AIVAN TUSKAA (=oksentaa joka kerta).

Viimeksi lääkärissä käydessä lääkäri sanoi, ettei tuon ikäisille kannata enää suppoa antaa, ei ole tarpeeksi tehokas.

Ja mä kun aina oon luullut, et just peräpuikko imeytyy ja tehoaa kaikista nopeiten...

Onko siis vinkkejä, miten antaa lääke (esim Pamol F) niin, että pysyy sisällä? Tai mikä teidän kokemus noista supoista, voiko vielä 3v:lle sellaisen laittaa?

Sivut

Kommentit (62)

Vierailija

No katsokaas, kun minä olen käynyt lapseni kanssa ihan yksityisellä lääkäriasemalla ja nimenomaa lastenlääkärit on määrännyt taaperolle pronaxenia ja suppo päällekkäin käytettäväksi, saadaan paras teho.

Taitaa lastenlääkäri ohittaa sairaanhoitajan ja tavallisen lääkärin.

Vierailija

Ja noloa pyllistää äidille isona tyttönä. Mun mielestä pimppa ja peppu olivat mun omia alueita, eikä se ollut mitenkään kivaa, kun pyydettiin muutenkin huonovointisena siihen nelinkontin. Lisäksi se supon laittaminen sattui jonkin verran. Vai onko täällä niitä äitejä, jotka pesee ja rasvaa vielä pippelin ja pimpinkin isoilta lapsilta? Eikä tajua, että lapselle pitää rakentaa sitä oman vartalon koskemattomuuden tunnetta?

Vierailija

Ja silloinkin kun annoin, se tuntui epämielyttävältä minusta sekä selvästi myös vauvasta.

Oksennusongelmaan sanon, että tuon ikäiselle sopii varmaan jo ihan perus parasematol-lääke oikein kilojen mukaan annosteltuna. Sen voi sekoittaa vaikka jäätelöön (niinkuin joku ehdotti) tai juoman sekaan. Takuulla menee alas ja ei tule heti ylös.

En ymmärrä miksi lasten lääkkeet on tehty niin järettömän kammottavan makeiksi. En yhtään ihmettele, että kipeä huonovointinen lapsi oksentaa ne ulos.

PS: Sain itse lääkettä peppuun synnytyksen jälkeen. Vaikka olinkin lähes tiedottomassa tilassa, muistan kuinka epämielyttävältä se tuntui. En siis halua, että lapseni kokee sen saman inhottavan tunteen.

Vierailija

Neuvolassa täälläpäin jopa suositellaan tota Panadolin oraaliliuosta. Tehoaakin kuulemma paremmin.Ainakin sen ainokaisen kerran, kun kuumeesta kärsittiin,laski 15 min aikana vajaan asteen verran.

Vierailija

nestemäistä panadolia joutuu ottamaan todella paljon ja se vetää vatsan sekaisin. Mitä ihmeen pervoa supossa on? onko esim. suonensisäisesti annettavat lääkkeet mielestäsi peroja??

Et taida ihan olla sinut itsesi kanssa. Lääke mikä lääke, ei siinä mitään pervoa ole!!!

Jokainen varmasti tuntee oman lapsensa parhaiten ja antaa lapselleen sellaista lääkettä ja sillä tavalla kun parhaaksi näkee :)

Vierailija

ja pamol menee heittämällä vuoden vanhallekin...

supot on käteviä jos kuume pääsee niin korkeaksi, että alkaa oksettamaan. Meillä lapset alkavat oksentamaan korkeassa kuumeessa, ja siksi aina suppoja kotona, vaikka imeytyvätkin heikommin..

Mä mittaan kuumeen pepusta 6v vanhaltakin, koska se on oikeasti ainoa tapa saada luotettava ruumiinlämpö, niin lapselta kuin aikuiseltakin.

Vierailija

Toki työntäisin miehellenikin jos olisi pakko (onneksi ei ole ollut). Ihmettelen kyllä sitä kuumeen peräsuolesta mittaajaa. Mihin ihmeeseen se tarkka ja oikea ruumiinlämpö tarvitaan. Minulle kyllä riittää korvakuumemittarin tarkkuus. Kyllä sen kuumeen saa sillä selville ja jos lapsen vointi on huono (kipuja), annan kyllä särkylääkettä, joka sen mahdollisen kuumeenkin alentaa.

Vierailija

Kyllä se vaan on tosi juttu, että supot tehottomampia. Meillä pienempi lapsi 3-v oksentaa myös jos lääkkeen tunkee sellaisenaan suuhun. Mehun seassa ei mennyt, mutta jäätelöön kun sekotin, niin johan meni.

Vierailija

Supot on mun mielestä hankalia: ne on vaikea annostella tarkasti painon mukaan, ne saavat vauvan usein kakkaamaan jolloin eivät ehdi kunnolla imeytyä ja lisäksi niiden laittaminen tuntuu kamalalle (siis sille jolle sellaista laitetaan).

En mitään muuta syytä kuin oksentaminen antaa särkylääkettä suppona.

Vierailija

Ja noloa pyllistää äidille isona tyttönä. Mun mielestä pimppa ja peppu olivat mun omia alueita, eikä se ollut mitenkään kivaa, kun pyydettiin muutenkin huonovointisena siihen nelinkontin. Lisäksi se supon laittaminen sattui jonkin verran. Vai onko täällä niitä äitejä, jotka pesee ja rasvaa vielä pippelin ja pimpinkin isoilta lapsilta? Eikä tajua, että lapselle pitää rakentaa sitä oman vartalon koskemattomuuden tunnetta?

Vierailija

Mikstuuran kanssa saa tapella ja itku vain tulee siitä ilosta... joten poika kyllä pyllistää nätisti ja saa suppona kipulääkkeet. Antibiootit sitten tapellaan aina suun kautta.

Vierailija

panadol nestemäistä saa antaa paljon, jos lapsi on pitkä ja painava. pamol f ei meillä lapset suostu juomaan edes mehun seassa ja toisia lapsia se oksettaa.

pronaxenia annan päivisin ja kun lapsi nukahtaa isken pyllyyn aikuisten supon 500mg. auta armias, kun lapsi ei sitä edes huomaa.

tosin meillä lapsi on tosi harvoin kipeä.

Vierailija

en oikein ymmärrä, miksi ne supot olisivat vain vauvoille, oksentelijalle hyvin käyvät.

Meillä jokin aika sitten vietettiin hauskoja hetkiä, kun miehelle määrättiin sairaalassa leikkauksen jälkeen suppoja, kai siksi että oli sitä parempi mitä vähemmän nieli eka päivinä mitään mahaan. Hänen oli vaikea asennoitua juuri tuohon, että jotain hänen takapuoleensa työnnetään, ei ennenkään eikä nyt, mutta voitti lopulta itsensä. :-)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat