Vl-äiti ja viimeinen lapsi

Vierailija

Olen 28-vuotias vanhoillislestadiolainen äiti ja odotan neljättäni. Tämä lapsi jää viimeiseksi, näin olen tämän raskauden aikana päättänyt. Elämäntilanteemme (miehen mielenterveysongelmat, mittavat ulosottovelat ja taloudelliset ongelmat, vaativa erityislapsi, oma jaksaminen) on kestämätön hankkia enää yhtään uutta lasta. Mielummin yritän huolehtia ja jaksaa näiden lasten ja vielä syntymättömän kanssa ja säilyttää oma mielenterveyteni, kun se toiselta on jo mennyt. Olemme tulleet tiemme päähän tämän lapsiasian kanssa. Ei jaksa, ei pysty - edes uskon voimalla.

Olen myös päättänyt vastata rehellisesti mahdollisille kyselijöille ja utelijoille tulevaisuudessa : me emme enää halua ja jaksa lisää lapsia. Jos rehellisyyden vuoksi joku lakkaa pitämästä minua oikein uskovana, se olkoon hänen ongelmansa. Minulle tämä päätös ei ole uskomisen este. Se on minun henkilökohtainen ratkaisuni.

Nautin jo valmiiksi ajatuksesta, ettei minun enää koskaan tarvitse tämän jälkeen pelätä raskaaksituloa, tehdä testiä siinä toiveessa, ettei se näyttäisi plussaa. Ei koskaan pelätä synnytystä ja väsyttävää pikkuvauva-aikaa. Saan olla ja viihtyä omassa kropassani - olla minä itse ilman pakkoa raskautua. Mieleni piristyy jo pelkästä ajatuksesta!

Lapset ovat parasta, mitä olen saanut. Haluan antaa heille jaksavan ja mukavaolevan äidin vielä, kun olen sitä. Tämä raskaus on ollut jo niin vaikea hyväksyä ja niin vaikea kestää - en uskalla kuvitellakaan, mitä se olisi kymmenennen raskauden kohdalla. Siksi vihelsin pelin poikki.

Kiitos.

Sivut

Kommentit (699)

Vierailija

Lainaus:

kiusaamassa. Ihan asiaahan sinä kirjoitit, mutta unohdit sen, että ett voi ymmärtää ap:n elämää, ett kenenlään sellaisen vl-äidin elämää joka on ehkäisyyn päättynyt. Et ole kantanut heidän taakkojaaan, itkenyt heidän kyyneleitään, etkä loppuun asti uupunut niiden monien taakkojen alle. Monien kyyneleiden ja tuskien kautta he ovat ehkäisyyn päätyneet, ei siinä ole ajateltu eikä tavoiteltu oman elämän helppoutta. Ehkä sitten kun olet tämän elänyt omalle kohdallesi voit nostaa sen syyttävän sormen.

En voi täysin pukeutua ap.n housuihin ja tuntea heidän tuskaansa. Itkuja on täälläkin itketty. Meillä tosin hyvin eri syystä. Itselleni on vaikean synnytyksen yhteydessä tehty sterilisaatio. Eli terveydelliset on syyt. Ihana asia oli että vauva ja minä selvisimme hengissä, mutta minulle ei ole ollut helppoa hyväksyä, ettemme saa enää vauvoja. Oman elämän helppouttahan sillä sillon haetaan jos ei enää jaksa niitä vauva aikoja jne, josta ap jo riemuitsi. Tulet varmasti huomaamaan että ei se helppone elämä vaikka vauvojen tulo päättyy. Jumalalla voi olla uudet suunitelmat jo elämääsi, ken tietää mitä ne sitten on.

Vierailija

En voi tietää hänen syitään, miksi otti asiat julkisesti esille. Mutta väistämättä tulee mieleen, että ei hän voi asioistaan puhua monenkaan vl-äidin kanssa, jos he ovat kaltaisiasi. Olisitko sinä se ymmärtäväinen vl-äiti-kollega, jolle ap:n kannattaisi puhua?

Lainaus:

Puutummeko toisten asioihin liikaa, jos me setvimme tuollaistakin asiaa täällä? Miksi toisten elämä kiinnostaa toisia niin valtavasti? Luulenpa, ettei omaan elämään olla kovin tyytyväisiä, jos toisten asiat kiinnostaa niin paljon. Itse en hyväksy ehkäisyä, alkuperäiseen viestiin viitaten. Siinä tapauksessa kylläkin, jos on lääketieteellinen syy. Luotan Jumalan johdatukseen näissäkin asioissa. Itse olen sitä mieltä, että alkuperäinen kirjoittaja voisi jutella muualla kuin täällä. Mielummin kasvotusten. Nimettömänä on niin helppo kirjoitella vaikka mitä vastauksia. Teki hän sitten minkä päätöksen tahansa omaa elämää koskien.

Voimia koettelemuksiin! Älä anna pirun viedä pikkusormea, kohta se vie koko käden. Käy seuroissa, niistä saat varmasti voimaa ja ole yhteydessä paikallisiin uskovaisiin. Kukaan ei jaksa ilman ystäviä.. Huomaat, että muillakaan ei ole helppoa ja omat murheet puolittuvat, kun ne saa jakaa jonkun ymmärtäväisen ihmisen kanssa.

kuuden toivotun ja rakastetun lapsen vl-äiti

Vierailija

Saanko kysyä, miten aiot käytännössä toteuttaa sen, ettei lapsia enää tule? Aiotko käyttää ehkäisyä, millaista? Vai kieltäydytkö yksinkertaisesti aviollisista velvollisuuksista?

Ihan uteliaisuudesta kysyn.

Hatunnosto sinulle.

Vierailija

Saatko heiltä voimia ja tukea? Käytkö seuroissa yksin lasten kanssa? Vai käyttääkö mies? Hyväksyykö hän lastenne kasvavan vl-uskoon?

Vierailija

millainen koulutus teillä, tähän keskusteluun osallistuneilla vanhoillislestadiolaisilla on? Joku on ilmoittanut olevansa lääkäri ja joku muu "akateeminen"; entä te muut?

Oletteko voineet tai halunneet tehdä koulutustanne vastaavaa työtä lastenne syntymän jälkeen? Koetteko koskaan ristiriitaa äidin roolin ja työssä käynnin vaatimusten välillä? Entä mietityttääkö teitä, jotka olette valinneet olla kotiäitinä pitkään tuleva eläkkeenne määrä ja toimentulo vanhana?

Vierailija

... lähetystyön puuttuminen on ehkä arka aihe, ja asiaa vältellään mm. tuollaisilla ylilyönneillä kuin tuossa hetki sitten - yritetään siirtää painopiste aivan muille raiteille.

Lainaus:

miksei VL:t julista jumalan sanaa uskosta osattomille?

Vierailija

Jos tämä ei-vl-keskustelijoille, pyydän, ettet niputa meitä kaikkia samaksi yhdeksi "teiksi" (TE niitä syyllistäviä olette, ei kuulu TEILLE meidän asiat). Kuten ymmärtääkseni vanhoillislestadiolaisetki ovat jokainen omia erillisiä yksilöitään ja persoonia, myös "me muut" olemme toisistamme erillisiä keskustelijoita.

Kertoisitko minulle tämä tutustumisen perustella, minne minä joudun? Mitä sinä tiedät minusta?

Lainaus:

Painukaa ahdistelemaan jehovia, hellareita tai muita... Te niitä syyllistäviä olette, joka sanaan tartutte. Kyselette ja revittelette. E kuulu teille meidän asiat. Pitäkää huoli itsestänne ja omasta tilastanne, mitä te meistä huolehditte tai haukkua te vaan tahdotte. Olkaa ennemmin huolissanne itsestänne, mihin te joudutte.

Vierailija

Tätä mallia en haluakkaan siirtää lapsillemme. Haluan että he voivat tehdä elämässään muutakin kuin olla sairaalassa ja synnyttää lapsia. Itse en ikänä aloittaisi tätä rumpaa uudelleen. Vaikka rakastankin jokaista lastani se surettaa että en voi olla heidän elämässään niin kiinni kuin haluaisin , haluaisin olla aidosti tekemisissä mukana. Nyt en voi en yksinkertaisesti voi sillä pienimmät ja sairaat lapset vie kaiken ajan ja huomion sekä kaikki varat mitä meillä on. Ystävä perheemme matkustelevat ulkomailla koko ajan. Itse en ole 6 vuoteen käynyt edes kaupungilla kaupoissa. Ei ole ollut rahaa eikä aikaa sillä on oltava kotona että homma pyörisi. Ei ihmisen tarvi viettää nykyyhteiskunnassa tällaista elämää. Itse olen pakotettu viemään sen loppuun mutta lapsilleni en halua tätä.

Vierailija

Lainaus:

Kai ymmärrätte minkä pahan olon se saa aikaan kun joku puhuja/pappi sanoo puhujanpöntössä että ehkäisy on edelleen synti. Mitä se saa aikaan niissä jotka ovat loppuunpalaneita? Vastakommenttia harvemmin kuulee koska kukaan ei uskalla sitä sanoa ääneen.

Minä ymmärrän hyvinkin ap:ta. Ps. kokemusta on.

T: 160

Sanotaan vaikka näin alkuun netissä ja ehkä pikkuhiljaa muuallakin. Koko ajan on enemmän sellaisia jotka uskaltaa sanoa ääneen asioita. Tää meidän liike ON menossa avoimempaan ja keskustelevampaan suuntaan vaikkakin hitaasti. Mutta me voidaan omalta osaltamme olla edesauttamassa sitä muutosta (toisin kuin Voimalan äidit joilla ei ollut mitään annettavaa liikkeelle :) ). Eikä tämä ehkäisy ole edes ainoa asia josta yksimielisyys on näennäinen... Kyseenalaistaminen on ihan tervettä silloin kun se tehdään vilpittömällä mielellä. Kaikkia asioita pitäisi jatkuvasti punnita Raamattua vasten eikä vain juuttua vanhoihin käsityksiin kun "siionissa on näin hyväksi nähty". Ei kaikki SRK:n päätökset ja julkilausumat ole olleet täydellisiä ja virheettömiä, vaikkei sitäkään vielä oikein voi sanoa ääneen...

Vierailija

Lainaus:

Kun tässä ketjussakin on keskusteltu siitä tuleeko lapset ottaa vastaan silloinkin kun sairautta on, niin sanottakoon että nyt tästä aiheesta on keskusteltu monessakin Siionissa, ja kyllä se kanta on ollut yksimielinen siitä että äiti pitää hoitaa kuntoon. Vaikea aihe, mutta onneksi se on tullut nyt keskustelun aiheeksi.

Mitä ajattelet siitä, onko isän terveys yhtä merkittävä kuin äidin terveys ajateltaessa lastentuloa? Ap:llahan on tilanne juuri se, että perheen isän terveys ei ole kunnossa. Tietystihän äidin terveys usein joutuukin enemmän koetukselle lapsia saadessa ja siksi on ymmärrettävää että keskustelu painottuu äidin terveyteen/sairauksiin. Mutta miten isät? Eikö perhettä voisi/pitäisi käsitellä kokonaisuutena, ottaen huomioon koko perheen voimavarat ja jaksamisen?

Vierailija

Olen mies ja haluan alkaa selibaattiin, koska halut ovat vähentyneet, tunnen pärjääväni ilman seksiä. Halut ovat menneet, kun yrittää kasvattaa tuota lapsilaumaa. On stressaavaa ja henkisesti raskasta. Eikai se ole kiellettyä.

Vierailija

luulisin että vl-uskosta on vaikea erkaantua jos siinä on ollut aina ja se on muokannut ajatukset tietynlaiseksi. että muuten ei pääse taivaaseen jne. ja suurinosa ystävistä on uskossa. Voi olla raskasta aloittaa alusta ihan kaikki ja kokea vielä ettei sukulaiset ja ystävät pidä enää samanarvoisena ihmisenä. se kai monia pidättelee.

Vierailija

Lainaus:

VL:t hyväksyy hedelmöityshoidot. Ne jotka saavat lapsia hoitojen avulla niin miksi heille ei synny vuoden välein lapsia? Heillekkö perhesuunnittelu on sallittua? Olen vl-mies ja tätä olen ihmetellyt enkä ole vastausta saanut. Itse ajattelen, että luoja on tarkoittanut, että he eivät saa lapsia ja ihminen puuttuu tällä tavoin luojan tahtoon eikä hyväksy tilannetta. Voiko olla oikein?

Tarkoitatko siis, että hedelmöityshoidotkin pitäisi "kieltää" tai saarnata synniksi? Vai mitä tarkoitat tuolla?

Eivätkä kyllä kaikki vl:t hyväksy hedelmöityshoitoja. Joillakin tähän on perusteluna se, että niissä mies voi joutua masturboimaan, mikä on paha synti. :)

Vierailija

Tämä on kyllä tuttua ihan perustaviksellekin joka on pitänyt silmät ja korvat auki lukion tunneilla.

Kyllä tiedän, että LLL:n aikaan pohjoisessa oli valtava määrä juoppoudesta ym. johtuvia ongelmia, ja siksi lestadiolaisuudessa alun perin lähdettiin ankaralle linjalle viinasten ym. osalta.

Kyseessähän on siis reaktiivisuus, eli reagoidaan johonkin vallitsevaan ilmiöön estämällä ja rajoittamalla. Ja LLL:n aikoihin olikin varmasti erittäin hyvä asia sinänsä (ei noi pelottelut vaan alkoholismin redusoituminen).

Mutta sitä siis en tiedä, miksi kuvio on edelleen sama.

Lainaus:

Nykyään taitaa olla hiukan maltillisempaa. Onneksi. Mutta pohja siis juontaa Lars Lestadiuksen omasta pietistisestä kasvatuksesta, missä painotettiin askeettisuutta ja helvetin pelkoa. Omien kriisiensä takia hän sitten muodosti oman herätysliikkeen, mikä painotti Jumalan ankaruutta, askeettisuutta ja ihmisen perisyntiä. Sitä piti ruoskia pois saarnaamalla. Ja kyllä sitä pirua ruoskittiin lapsista ihan konkreettisestikin noina aikoina äitini kertoman mukaan jokivarsissa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat