Ahdistuneisuushäiriö - Miten selviätte sen kanssa?

Vierailija

Hyi helvetti sentään kun muistelenkin elämääni ennen lääkitystä....

Sivut

Kommentit (54)

Vierailija
Viesti

olisi vielä nopeampaa. Sairaudet ei aina pysähdy. Ei ms tautikaan etene koska sitä lääkitään, epilepsia pahene tai dementia pahene vaan ne on sairauksia joiden kuuluukin edetä ja paheta sekä aiheuttaa seurannaissairauksia. On varmasti vaikeaa hyväksyä ympärillään olevien ihmisten lahoavan, mutta niin sen kuuluukin mennä. Niin kauan kuin meillä on vain lääkkeitä hidastamaan tautejen etenemistä eikä parantamaan niin meidän täytyy hyväksyä että kuolemme kaikki syystä tai toisesta. Ja voin sanoa entisenä sairaana ja nykyisenä terveenä, että sairas ei elä, vaan sairas selviää. Oma äitini on harhaluuloisuushäiriöstä kärsivä ja voin sanoa, että sinnittely lääkkeittä on suorannaista typeryyttä ja ajattelematonta läheisten kiusaamista. Sellainen ihminen sairastuttaa muut ympärillään ja rasittaa henkisesti kaikkia leikkimällä sankaria omassa sairaassa mielessään.

Lainaus:

noin pääsääntöisesti ihmisen aivoihin vaikuttavien lääkkeiden pitkäaikaisvaikutuksista tiedetään vielä kovin vähän. Tunnen monia erilaisia lääkkeitä syöneitä, jotka lääkkeet aloittaessaan eivät olleet juuri minua hullumpia (eli on lievää masennusta, pahoja pakko-oireita ja vaihtelevia paniikkioireita, jotka näkyvät vaihtelevalle osalle ympäristöä) Kaikista näistä lääkkeet aloittaneista ihmisistä on tullut entistä sairaampia lääkkeitten käytön jatkuttua noin vuosikymmenen tai pari. Joittenkin sairaus on sitä, että oireet ovat selvästi pahetuneet. Yksi on dementoitunut nelikymppisenä. Parilla on selvää lääkkeitten väärinkäyttöä ja niiden yhteisvaikutuksena jotain on rappeutunut keskushermostossa niin että näiden puhe sopertelee ja esim jalat pettää kesken kaiken silloinkin kun mitään ylimääräisiä lääkkeitä ei ole käytetty.

Tunnen myös pari itseni lisäksi, jotka päättivät silloin n. 10 vuotta sitten sinnitellä ilman lääkkeitä. Meillä on edelleen pakko-oireita ja mielialamuutoksia ja yhdellä paniikkikohtauksia, mutta me käymme töissä, puhumme sopertamatta ja elämme - elämää, jossa on paljonkin ongelmia, mutta me elämme kuitenkin.VOin myös sanoa, että esimerkiksi minun oireeni näkyvät sukulaisille ja tuttaville, koska pakko-oireet ovat aika pahoja (minut tunnistaa tarkastajaksi noin 30 sekunnissa, kädet ärtyvät pesusta jne) ja keväiset masennuskaudet näkyvät myös. Samoin yhden kaverini tunnistaa paniikkioireiseksi kun hänen täytyy välillä pyörtää ympäri ja painaa päänsä polviin kun häntä pyörryttää. Mutta mieluummin tuo kuin dementia. Me elämme, toisin kuin se dementoitunut tai ne, jotka on käytännössä koko ajan päissään ja SILTI heilläkin on edelleen ocdnsä ja paniikkokohtauksensa ja välillä pahoja masennuskausia. Sillä dementoituneella ei kyllä enää ole mitään oireita mistään muusta kuin siitä, ettei hän tiedä kuka on... EHkä siihen sitten pitäisi pitkällä tähtäimellä pyrkiä.

Ja joo, tiedän, että virallisesti sen enempää lääkkeitten väärinkäyttö kuin dementiakaan ei johdu cipramilistä. Mutta kyllä siinä silti yhteys on.

Vierailija
Viesti

Oman, pitkäaikaisen kokemuksen mukaan lääkkeet vaan turruttaa ahdistusta ja samalla latistaa kaiken muunkin. Ahdistuneisuushäiriöstä paraneminen tapahtuu menemällä tuskaa päin, ei siitä poispäin. Se sattuu, mutta hyvä uutinen on se, että prosessin toisessa päässä odottaa uusi, erilainen ja paljon parempi elämä.

Vierailija
Viesti

Lainaus:

. Minkä ihmeen palkinnon ihminen siitä saa, että hän hampaat irvessä yrittää kestää pahaa oloaan ilman lääkettä vain sen takia, että niiden käyttö on joidenkin mielestä tuomittavaa? Lääketiede on kehittynyt näin pitkälle, nauttikaamme sen hedelmistä.

Minä olen syönyt muutaman kuukauden lääkettä joka on todellakin auttanut, nukun paremmin ja olen muutenkin enemmän toimintakykyinen. Ongelma on vaan siinä, että nyt lääkäri sanoi että tuo pitäisi nyt lopettaa vähitellen, sitä nyt ei vaan VOI käyttää enää. Etsin tuota 8 vuotta ja nyt olen lopultakin elämän syrjässä kiinni ja taas pitäisi palata siihen samaan.

Sen takia kirjoitin noista ruokavaliosta ja liikunnasta, että on ollut aikoinaan pakkokin etsiä vaihtoehtoja jaksamiseen kun tuntuu että apua ei saa ja terapiaan et ole tarpeeksi sairas.

Vierailija
Viesti

noin pääsääntöisesti ihmisen aivoihin vaikuttavien lääkkeiden pitkäaikaisvaikutuksista tiedetään vielä kovin vähän. Tunnen monia erilaisia lääkkeitä syöneitä, jotka lääkkeet aloittaessaan eivät olleet juuri minua hullumpia (eli on lievää masennusta, pahoja pakko-oireita ja vaihtelevia paniikkioireita, jotka näkyvät vaihtelevalle osalle ympäristöä) Kaikista näistä lääkkeet aloittaneista ihmisistä on tullut entistä sairaampia lääkkeitten käytön jatkuttua noin vuosikymmenen tai pari. Joittenkin sairaus on sitä, että oireet ovat selvästi pahetuneet. Yksi on dementoitunut nelikymppisenä. Parilla on selvää lääkkeitten väärinkäyttöä ja niiden yhteisvaikutuksena jotain on rappeutunut keskushermostossa niin että näiden puhe sopertelee ja esim jalat pettää kesken kaiken silloinkin kun mitään ylimääräisiä lääkkeitä ei ole käytetty.

Tunnen myös pari itseni lisäksi, jotka päättivät silloin n. 10 vuotta sitten sinnitellä ilman lääkkeitä. Meillä on edelleen pakko-oireita ja mielialamuutoksia ja yhdellä paniikkikohtauksia, mutta me käymme töissä, puhumme sopertamatta ja elämme - elämää, jossa on paljonkin ongelmia, mutta me elämme kuitenkin.VOin myös sanoa, että esimerkiksi minun oireeni näkyvät sukulaisille ja tuttaville, koska pakko-oireet ovat aika pahoja (minut tunnistaa tarkastajaksi noin 30 sekunnissa, kädet ärtyvät pesusta jne) ja keväiset masennuskaudet näkyvät myös. Samoin yhden kaverini tunnistaa paniikkioireiseksi kun hänen täytyy välillä pyörtää ympäri ja painaa päänsä polviin kun häntä pyörryttää. Mutta mieluummin tuo kuin dementia. Me elämme, toisin kuin se dementoitunut tai ne, jotka on käytännössä koko ajan päissään ja SILTI heilläkin on edelleen ocdnsä ja paniikkokohtauksensa ja välillä pahoja masennuskausia. Sillä dementoituneella ei kyllä enää ole mitään oireita mistään muusta kuin siitä, ettei hän tiedä kuka on... EHkä siihen sitten pitäisi pitkällä tähtäimellä pyrkiä.

Ja joo, tiedän, että virallisesti sen enempää lääkkeitten väärinkäyttö kuin dementiakaan ei johdu cipramilistä. Mutta kyllä siinä silti yhteys on.

Vierailija
Viesti

Lainaus:

Lainaus:

itse rummutan liikunnan ja terveellisen ruokavalion puolesta.

ahdistuneisuushäiriö, niin liikunta ei riitä, eikä ruokavalio, nimimerkillä kokemusta on. Jos ei esim. ole yhteyttä omiin tunteisiin, kuten minulla oli tilanne, siihen ei mikään määrä liikuntaa tai ruokaa auta.

pienemmällä lääkityksellä, on enemmän työkykyinen, on sen verran kunnossa että voi edes harkista asioiden käsittelemistä. Pienistä puroista tulee suuri virta tässäkin asiassa :)

Vierailija
Viesti

Kävin joskus terapiassa muutaman kerran mutta koska ne ajat oli aina kesken päivää niin piti aina töissä selitellä jne. Voi sitä kyttäyksen määrää, missä se käy??? Ja vielä monta kertaa, herranjestas sentään. Siitä tuli enemmän haittaa kuin hyötyä.

Pitäisi olla työttömänä että pystyisi sitoutumaan parikin kertaa viikossa olevaan terapiaan tai sitten käydä illalla yksityisellä ja maksaa ihan hirveästi.

Vierailija
Viesti

ja aäännöllinen päivärytmi on tärkeää, olen ihan paniikissa jos en saa kunnolla nukkua. Kyllä tuolle onkin naurettu, mutta harva tajuaa että en viitsi riekkua aamuyölle asti koska se takaa pahan olon pariksi päiväksi.

Luontaistuotteista moni on saanut apua, itse syön e-epaa.

Vierailija
Viesti

Lainaus:

mutta ei meillä kyllä "kaikki" ole kunnossa suloisessa Suomessamme.

että sinne terapiaan ei pääse tai sitten se on sitä, että käy kerran kuussa juttelemasa jonkun ihmisen kanssa, joka ei edes muista nimeäsi eikä mitään muutakaan viime kerralta. On pakko käyttää lääkkeitä jos meinaa pysyä tolpillaan.

Vierailija
Viesti

Lainaus:

1. kevyt, yksinkertainen, usein toistuva meditointi (ns. mindfulness-tekniikka).

Eli tietoisen ja hyväksyvän läsnäolon harjoittelu. t. tuo toinen 40 vee kärsinyt. Ja samoin täällä hirvittää ajatella miten kärsin, vuosikymmenet...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat