Keskustelut
Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä
» Aikuisten oikeasti
Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti
MIKSI pihtaatte vauvan nimeä ristiäisiin asti?
Eikö olisi paljon mukavampaa kutsua lasta hänen nimellään syntymästä asti - tai viimeistään siitä hetkestä, kun nimi on päätetty. Miksi sitä nimeä pitää ehdoin tahdoin pimittää?
Vastaukset
Joistakin on hauskaa,
kun muut yrittää arvuutella sitä nimeä.Lapsen nimeä ei voi kertoa ennen kastetta ettei "piru nappaa".
Näin vanha kansa uskoi.Mä en kans ymmärrä
mitä järkeä on pimittää tietoa. Mun mielestä ainakin kummeille pitäisi kertoa, jos he haluavat kaivertaa jotain ristiäislahjaansa.Tämä taitaa olla yksinkertaisesti Suomen tapa.
Mieheni kotimaassa ilmoitetaan vauvan syntymästä sukulaisille ja ystäville aina tyyliin: "Tyttäremme Tiina syntyi tänään"Me toimimme oman lapsemme kanssa myös tällä tavalla, vaikka Suomessa asummekin. Pidimme silti lapselle aivan normaalisti ristiäiset, vaikka se nimi olikin jo kaikkien tiedossa.
Meillä ristiäiset nopeasti
Meillä on lapset kastettu yleensä alle kuukauden vanhoina, joten pitkään ei ole nimeä pihdattu. Ensimmäisten viikkojen aikana sitä on itsekin makustellut lapsen nimeä, katsonut lastansa pää kallellaan ja miettinyt, että onko lapsi varmasti sen suunnitellun nimensä näköinen.Tiedän toki, että kasteessa on kysymys lapsen liittämisestä seurakuntaa eikä sinällään nimen antamisesta, mutta minä miellän sen nimen julkistamisen osaksi sitä juhlaa, se tuo positiivista jännitysmomenttia ristiäisten odotukseen.
Voi plääh, eivät kai ihmiset luule, ettei
Lainaus:
kun muut yrittää arvuutella sitä nimeä.
sukulaisilla ole muuta tekemistä kuin arvuutella sitä nimeä.
Oikeasti, ei se nimen julkistaminen mikään vuosisadan uutispommi ole, vaikka tuoreet vanhemmat joskus niin kuvittelevatkin.
Niin...
Lainaus:
Oikeasti, ei se nimen julkistaminen mikään vuosisadan uutispommi ole, vaikka tuoreet vanhemmat joskus niin kuvittelevatkin.
Lainaus:
Mikä jäi epäselväksi? Joistakin, ei minusta, se voi olla hauskaa.
2
Meillä on 5 lasta nimet on julkastu vasta ristiäisissä.
Meillä se on vaan sellanen tapa ja ompahan jotakin jännistystä ilmassa.Mä en ymmärrä mitä se kenenkään persettä kaivaa jos joku haluaa pitää nimen salassa kastejuhlaan asti.
tää on tätä nykyajan menoa että kaikki-mulle-tänne ja heti!
Miksi se ahdistaa sinua niin kovin,
että kaikki ei halua toimia samoin kuin sinä?Meillä sitäpaitsi lapsilla on jo masuaikana ja syntymän jälkeen lukemattomia lempinimiä, että vaikka vauvan nimi olisi Pentti, niin harvoinpa häntä juuri sillä nimellä tulee kutsuttua.
Mun mielestäni se on vaan hauska tapa, että se lapsen nimi tulee vähän juhlallisemmassa tilanteessa kaikkien tietoisuuteen. Mun mielestäni on enemmänkin mälsää kun ihmiset kertoo sen tulevan, tai jo syntyneen vauvan nimen samalla lailla kuin kertoisivat, että ostinpa kilon pottuja.
Ei uutispommi..
..vaan osa sitä juhlaa.Ja voihan toisinaan olla niinkin, että kun ei ole "papin aamenta sanottu" (tarkoittaen, ettei virallisia papereita ole täytetty ja nimeä ilmoitettu maistraattiin), niin ei haluta ilmoittaa nimeä, kun pelätään, että esim. mummut/vaarit/anopit/appiukot yrittävät vielä vaikuttaa nimeen ja rueta vänkäämään nimeksi omaa suosikkiaan, "kun eihän sitä ole vielä pappi antanut niin voi vielä hyvin vaihtaa...".
Nimet ovat usein hyvin makuasioita, tuoreet vanhemmat ottavat kommentit hyvin henkilökohtaisesti ja haluavat välttää etukäteiskommentit. Sitten kun nimi on virallisesti ilmoitettu, on mummunkin :)) turha kakoa vastaan.
Mitä sitten?!
Meidän kahden lapsen nimi kerrottu kastetilaisuudessa, siis pappi kertonut. Minusta se kiva/"jännä" tapa:) Itsekään en haluaisi tietää toisen lapsen nimeä ennen ristiäisiä.Omituista nykyään, että kaikki pitää olla niin selvää etukäteen; lapsen sukupuoli selvitetään vaikka väkisin, tutkimuksissa käydään terveydestä ym., nimi pitäisi tietää, sektiopäivä pitäisi toisten tietää. Yksityisiä asioita mielestäni!
Me olemme yleensä keksineet lapsillemme nimet vasta 2-3kk syntymästä.
Neljännen lapsen nimet keksimme/päätimme vasta nimiäispäivänä.Näin meilläkin.
Lainaus:
Mieheni kotimaassa ilmoitetaan vauvan syntymästä sukulaisille ja ystäville aina tyyliin: "Tyttäremme Tiina syntyi tänään"
Me toimimme oman lapsemme kanssa myös tällä tavalla, vaikka Suomessa asummekin. Pidimme silti lapselle aivan normaalisti ristiäiset, vaikka se nimi olikin jo kaikkien tiedossa.
Mieheni kotimaassa ilmoitetaan vauvan syntymästä sukulaisille ja ystäville aina tyyliin: "Tyttäremme Tiina syntyi tänään"
Me toimimme oman lapsemme kanssa myös tällä tavalla, vaikka Suomessa asummekin. Pidimme silti lapselle aivan normaalisti ristiäiset, vaikka se nimi olikin jo kaikkien tiedossa.
Ja mukavampi kutsua vauvaa heti nimeltä =)
Me ollaan alettu vasta miettiä niitä nimiä vauvan synnyttyä.
Vasta kuukauden-parin kinastelun jälkeen nimet on ollut valmiina. Ja sekös ap:tä kismittää!Me ei haluta että sukulaiset pääsevät puuttumaan nimeen.
Yhden nimi erehdyttiin sanomaan ja jouduttiin se sitten vaihtamaan, koska meni maku kun sitä koko ajan arvosteltiin.Nimiehdotuksia tulee kyllä solkenaan, mutta ne eivät häiritse. Ristiäisten jälkeen ei enää ole varaa urputtaa nimestä ;)
...
Kyllä me ainakin syntymästä asti kutsuttiin lasta nimellä vaikkei sitä muille kerrottu. Se on vaan tapa, että ristiäisissä vasta nimi ilmoitetaan.Meilläkin syynä se, ettemme halua koko sukua osallistumaan päätöksentekoon.
Jos sanoisimme nimen etukäteen, alkaisi tulla ystävällismielisiä muutosehdotuksia... ja kun kaikkia ei voi miellyttää, päätämme asiasta mieluummin ihan itse, ilman mitään häiriötekijöitä :)Lainaus:
Yhden nimi erehdyttiin sanomaan ja jouduttiin se sitten vaihtamaan, koska meni maku kun sitä koko ajan arvosteltiin.
Nimiehdotuksia tulee kyllä solkenaan, mutta ne eivät häiritse. Ristiäisten jälkeen ei enää ole varaa urputtaa nimestä ;)
Yhden nimi erehdyttiin sanomaan ja jouduttiin se sitten vaihtamaan, koska meni maku kun sitä koko ajan arvosteltiin.
Nimiehdotuksia tulee kyllä solkenaan, mutta ne eivät häiritse. Ristiäisten jälkeen ei enää ole varaa urputtaa nimestä ;)
Jaa, minä olen kyllä puhunut lapsesta jo kutsumanimellä vaikka se on vasta
mun mahassa rv25 nyt. Jos tuleekin eri sukupuoli kuin mitä ultrassa veikattiin, niin sitten mietin uuden nimen.Keskenämme puhuttiin nimellä alusta alkaen
siis raskauden alusta. Laitokselta soitteli ja ilmoitin tyyliin "Mikko" syntyi eilenillalla. Laitoksella eivät kirjoittaneet nimeä siihen lappuun, vaikka pyysin:-). Ja lapsi sai virallisesti nimen 9 päivän ikäisenä, kun ilmoitin nimen maistraattiin.Aika moni tuntuu ajattelvan, että nimi annetaan ristiäisissä?
Kun näitä kommentteja, eipä sitten kukaan enää urputa kun on virallinen jne. tulee.Meillä tyttö sai nimen ihan virallisesti kaksi päivää syntymän jälkeen. 1kk iässä hänellä oli jo passi. Ristiäiset pidetään varmaan nyt syksyllä yhtä aikaa kun pikkuveljellä. Tyttö on silloin 4-v ja poika puolisen vuotta. Olis ehkä pitänyt pantata nimeä ristiäisiin asti?...
Meillä on kummeille kerrottu etukäteen
mutta muille ei. Eikä nyt varsinaisesti ollut pimittämisestä kyse, vaan siitä, että mielestämme sopiva hetki nimen julkaisuun oli ristiäiset. Eipä tarvinnut jokaiselle erikseen ilmoitella nimeä ja keskustella siitä, onko nimi hyvä vai joku muu parempi. RIstiäisissä kun nimi kerrottiin, niin se oli myös merkki sukulaisille ja ystäville, että me olemme päättäneet näin ja sopeutukaa siihen. Aina on joku jonka mielestä nimi on kamala ja yrittää ehdotella muuta. Ärsyttävää, kun se ei toisille kuulu.Meillä nimiä ei ole kerrottu muille, sillä olemme halunneet harkita rauhassa.
Ei vastasyntyneestä osaa vielä sanoa istuuko nimi lapselle vai ei.MEILLÄ
ristiäiset olleet, kun lapset olleet 3 - 4 viikon ikäisiä. Olemme miettineet nimiä etukäteen, mutta jokaisen lapsen kohdalla nimi on vaihtunut! Nuorimman nimi "lyötiin lukkoon" ristiäisaamuna... Olisiko pitänyt laittaa tekstari aamulla tutuille ja sukulaisille että TULKAA TÄNÄÄN ANNAN RISTIÄISIIN...?mä olen ruvennut kutsumaan nimellä jo heti synnytys salissa.
jotenkin vauvasta tulee oma itsensä ja jokaisella yksilöllä on nimi. Samoin ollan heti kerrottu nimen kera kuka maailmaan putkahti.Minua ei sinänsä ärsytä se, että ihmiset julkaisevat nimen vasta ristiäisissä tai nimiäisissä, enemmän minua rassaa ilmoituksissa "lapsemm**** SAI KASTEESSA nimen" öööh, kasteessa ei mitään nimiä anneta otetaans eurakunnan yhteyteen ja kyllä ne vanhemmat sen laspen nimen varmasti antoi jo ennen, koska kasteessa sanotaan "nimeltä kutsutaa seurakunna jäsenekisi" ja se nimi pitää olla tiedossa. eihä ketään ilman nime voinimelt kutsua.
ne ristiäiset on varsin tylsä juhla pönötyksineen
Nimiyllätys tuo sentään jotain pientä jännityksen aihetta, jaksaa kuunnellakin sen papin puhetta vähän paremmin...Jotenkin latistavaa jos nimen kuulee jo heti lapsen synnyttyä.
Uutta meidanperhe.fi:ssä
Uusimmat keskustelut
- > Raskaana olen ja painoa kivat 170kg.
- > Mikä on ebay? Oletteko tilanneet sieltä mitään? Onko turvallinen kauppakumppani?
- > Kaverit hakusessa
- > Miten nykyajan äidit on niin avuttomia ja " rasittuneita" ?
- > jos vauva on mahassa selkäranka äidin selkärankaan päin...millainen synnytys?
- > Vammaistyöntekijät! Onko kuulemani juttu vain legendaa?
- > 3kymppinen nainen vailla seksiseuraa, kiinnostaisiko?
Uusimmat blogikirjoitukset
© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot

2.06 m/s