Torstai 17.5.2012
Maila, Mailis, Maili, Rebekka

Unohditko salasanan? |  Rekisteröidy
Tulevana kesänä

Vanhoja viikon kysymyksiä voit tarkastella arkistosta.

Klikkaa tästä...
Klikkaa tästä...
Klikkaa tästä...

#########

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:
» Aikuisten oikeasti

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Vierailija - 14.8.2006 11:06  (1/46)

Ketä muuta ärsyttää Suomen kaksikielisyys ja ruotsinkielisten fanaattisuus omasta kielestään?

Mä jollain tasolla ymmärrän, että se oma äidinkieli on niille ruåttalaisille rakkain, mutta en tajua miksi joillekin on niin vaikeaa asioida suomeksi, kun suomea kuitenkin osaavat loistavan hyvin. Aina ollaan itkemässä kun ei siellä tai täällä saanut palvelua på svenska.

En myöskään ymmärrä, miksi mieheni kaverin lapset pitää laittaa ruotsinkieliseen päiväkotiin ja kouluun, joihin kulkeminen on paljon hankalampaa kuin suomenkieliseen lähikouluun. Kotona kuitenkin puhutaan suomea muuten paitsi ruotsinkielinen äiti puhuu lapsille ruotsia (se on tietysti hyvä, lapselle pitää puhua aina omaa äidinkieltä).

Minä en kehtaisi olla vaatimassa, että minua on kaikkien palveltava suomeksi, jos puhuisin ja ymmärtäisin täydellisesti ruotsia ja eläisin ruotsinkielisten keskellä.

Vastaukset

Vierailija - 14.8.2006 11:12  (2/46)

Mua ei ärsytä muu kuin pakkoruotsi. Sama mulle urputtavatko palveluista niin kauan kuin mua ei pakoteta niille puhumaan.

S80 - 14.8.2006 11:14  (3/46)

Ei ärsytä, koska mieheni on suomenruotalainen :)

Kyllä mies osaa suomee ja käyttää suomalaisia palveluita, mutta jos vain mahdollista niin mieluiten ruotsiks.

Mutta olen kyllä sitä mieltä, että pakkoruotsi kouluista pois.

Vierailija - 14.8.2006 11:14  (4/46)

Sita kutsutaan oman kielikulttuurin vaalimiseksi. Minusta tarkea ja kannatettava asia. Kaikki ruotsinkieliset eivat uskalla vaatia oikeuksiaan, on hyva, etta toiset uskaltavat

muidenkin puolesta.

Samaa kulttuurinsa vaalimista toivoisin uusilta suomalaisilta - mutta kuitenkin rohkeutta tutustua suomalaiseen kulttuuriin.

Varoittavana esimerkkinä USA., jossa kukaan ei tiedä mistä tulee ja minne menee ja niinpä kulttuuri on samaa mössöä kaikilla.

Vierailija - 14.8.2006 11:15  (5/46)

hep!!

Parasta ruottalsiten kohtelua oli, kun olin aikoinaan 90 luvulla stokkalla töissä ja kielitaitoni on suomi ja englanti. Tuli siihen ruottalainen mamma sönkkäämäöän mulle ruotsiksi ja sanoin ihna kohteliaasti, anteeksi en osaa ruotsia. niin tämä mummo katsoo sitä rintaläpyskää ja sanoo suomeksi että jaaha no puhutaan sitten englantia. ja niin me asioimme hänen kanssaan englanniksi....
Niin juu ja kuuluihan siihen tämä suomenkielellä tapahtuva haukkuminen, että onhan se kumma, kun stokmanilla on töissä ihmisiä jotka eivät halitse ruotsia... jep jep.

Vierailija - 14.8.2006 11:16  (6/46)

5. lisää, menin muuten naimisiin suomen-ruottalaisen kanssa. ja meillä puhutaan suomea...

ukkoni ei puhu ees lapsilleen ruottia.... heh..

Vierailija - 14.8.2006 11:18  (7/46)

Ei mua ainakaan ärsytä yhtään

Mä palvelen kyllä omassa työssäni sujuvasti suomeksi ja ruotsiksi, monella muulla kielellä myös. Saan siitä vielä korotettua palkkaakin...

Laki on laki, ja ainakin julkisten palvelujen piirissä ihmisen on saatava palvelua omalla äidinkielellään.

Vierailija - 14.8.2006 11:20  (8/46)

No ei ärsytä pätkääkään:)

Elleivät ruotsinkieliset mitään vaatisi, niin äkkiä kaikki palvelu ruotsiksi lakkaisi! Pakkohan heidän on mölistä.

Eivätkä kaikki ruotsinkieliset mitään suomea osaa. Tunnen muutaman sellaisenkin henkilön...

Vierailija - 14.8.2006 11:21  (9/46)

Niin 8 sehän on kaikista hirveintä etteivät edes suomea Suomessa opettele.

Vierailija - 14.8.2006 11:22  (10/46)

9 niinpä. muutasivat ruottiin tai ees ahvenanmaalle

jos suomenkieli ei kiinnosta.

Vierailija - 14.8.2006 11:24  (11/46)

Se on tosi vanhanaikaista ja lastesi kannalta valitettavaa.

Vierailija:
Lainaus:

ukkoni ei puhu ees lapsilleen ruottia.... heh..

Oma mieheni on kaksikielinen ja lapsemme on ruotsinkielisessä päiväkodissa. Valinta oli itsestäänselvä ja onneksi monet muutkin kaksikieliset perheet ovat samaa mieltä. Minua ei edes häiritse ruotsin kielen pakollisuus. Vain hölmö jättää hyödyntämättä sen(kin) mahdollisuuden.

Vierailija - 14.8.2006 11:26  (12/46)

Minä kuulun siihen vähemmistöön joka puhuu äidinkielenään ruotsia,

tosin myös suomenkieli tuli kotona opittua.
Suomenkieliset eivät varmaan tajua että viedään lapset hankalankin matkan päähän kouluun kun omat koulut ja päiväkodit ovat aivan nurkalla. Ei tulisi mieleenikään laittaa lapsia sen takia suomenkieliseen hoitoon/kouluun että olisi helpompaa.
Oma kieli ja kulttuuri ovat tärkeitä asioita ja on rikkaus osata molempia kotimaisia, avartaa ihmeesti.

Vierailija - 14.8.2006 11:27  (13/46)

itseasiassa olen sanonut miehelleni että olisi hyvä jos puhuisi.

mutta hän on aikas jästipää, ja on sitä mieltä ettei itsekkään osaa sitäenään niin hyvin että viitsisi puhua.
Toisaalta se alko hällä jo aikoinaan kotonaan, isä puhui ruotsia äiti suomea ja hän ei suostunut puhumaan kuin suomea. Hän on aikas sanoisinko Suomalaisuus intoinen.. tai jotain.

Vierailija - 14.8.2006 11:29  (14/46)

Ei ärsytä. Itseasiassa suomenkielisten pitäisi samalla tavalla vaalia oikeuksiaan.

Vierailija - 14.8.2006 11:32  (15/46)

Suomi nyt on kaksikielinen ja ruotsinkielisillä on pakkosuomi.

Ruotsinkielinen tuttava perheeni suree, että laittoivat ruotsinkieliset lapsensa ruotsinkieliseen kouluun, lukioon ja lopulta ruotsinkieliseen yliopistoon.
Suomenkieli on yhtä heikkoa kuin meillä monella suomenkielisellä ruotsi. Niinpä kesätyön haku on ollut paljon vaikeampaa, Suomessa, kotimaassaan, kun asuu.

Vierailija - 14.8.2006 11:34  (16/46)

Ei ärsytä, se on rikkaus ja hieno asia että Suomi on kaksikielinen maa.

Oikeastaan kyllä kolmi- tai nelikielinen, mutta virallisesti kaksikielinen. Suomesa on ainutlaatuinen mahdollisuus oppia toinenkin kieli tarvitsematta muuttaa ulkomaille sen takia.

t. umpisuomenkielinen

Vierailija - 14.8.2006 11:36  (17/46)

Minusta jokainen saa puhua mitä halua.

Suomen valtion ainoaksi viralliseksi kieleksi ruotsi. Ruotsinkielisille vähän kiitollisuutta niitä kohtaan, jotka yrittävät palvella ruotsiksi nyrpistelyn sijaan. Ja myös hieman kohtuullisuutta, että oikeus ruotsiin ei tarkota että joka paikassa pitää saada palvelua jollain 300 hengen kylän ruotsinmurteella, muuten on kyse ihmisoikeusloukkauksesta.

Vierailija - 14.8.2006 11:37  (18/46)

Todella upea asenne!

Vierailija:
Lainaus:

Suomesa on ainutlaatuinen mahdollisuus oppia toinenkin kieli tarvitsematta muuttaa ulkomaille sen takia.

t. umpisuomenkielinen

Vierailija - 14.8.2006 11:38  (19/46)

Ärsyttää

Onko pakko pistää verorahoja niin paljon kaksikielisyyteen?

Vierailija - 14.8.2006 11:39  (20/46)

Hih.

" Oma kieli ja kulttuuri ovat tärkeitä asioita ja on rikkaus osata molempia kotimaisia, avartaa ihmeesti. "

Tosi avaraa onkin itkeä joka kerta kun joku ei jaksa palvella ruotsiksi. Kaikista hauskimpia ovat ne idiootit jotka väkisin puhuvat ruotsia kassalla vaikka myyjä puhuu suomea, jota ruotsinkielinen asiakaskin kyllä osaisi... Tosi avaraa meininkiä!! Sain monta kertaa nauraa niille junteille ruotsalaisille kun olin kassahommissa nuorena.

Vierailija - 14.8.2006 11:40  (21/46)

Ei ärsytä yhtään, enkä ole tälläistä huomannut. Kaippa tuo ruotsalaisuus-status on menettänyt loistoaan

viime vuosina ainakin täällä Helsingissä.

Vierailija - 14.8.2006 11:56  (22/46)

Ennen ei arsyttanyt yhtaan, ja pidin rikkautena sita, etta suomenruotsalaisilla on niin oiva tilaisuus oppia kaksi kielta hyvin.

Mutta nyt, kun olen muutaman vuoden asunut täällä Helsingissä, missä suomenruotsalaisia riittää, on asenteeni vähän muuttunut. Hyvin suuri osa suomenruotsia puhuvista ON todella ärsyttäviä. Tässä muutamia esimerkkejä heidän käytöksestään:

- Suomenruotsalaiset puhuvat aina KOVAA, lähes HUUTAVAT. Suomalaisia/suomenkielisiä pidetään usein juntteina, mutta minusta junttia on huutaa yleisillä paikoilla kaikki asiansa.

- Monen monta kertaa olen kuullut, kun joukko ihmisiä juttelee keskenään suomeksi, mutta kun minä tai joku muu on lähestynyt tuota joukkoa, he ovat kiireesti vaihtaneet suomen ruotsiksi - ja samalla volyymi on kohonnut pari astetta. Todella naurettavaa korostaa tuolla tavalla omaa suomenruotsalaisuuttaan " Hej, jag kan tala SVENSKA!!!"

- Suomenruotsia puhuvilla tuntuu olevan ruotsin kielioppi aivan hakusessa. Jopa minä kouluruotsillani huomaan usein heidän rikkovan ihan peruskielioppisääntöjä. Eli mitä hyötyä on puhua kahta kieltä, jos ei osaa puhua kumpaakaan hyvin?

- Suomenruotsalaiset puhuvat sekaisin suomea ja ruotsia, ja se kuulostaa kaikkein hölmöimmältä. Esim. lauseen runko on ruotsia, mutta kaikki vaikeat sanat sanotaan suomeksi.

Siinä muutama pointti, miksi arvostukseni suomenruotsalaisten kielitaitoa kohtaan on kummasti kadonnut!

Vierailija - 14.8.2006 12:16  (23/46)

Se parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa... Kassa on asiakaspalvelija ja asiakas valitsee kielensa, sina voit vaikka tikahtua nauruusi. ;-p

Vierailija:
Lainaus:

" Oma kieli ja kulttuuri ovat tärkeitä asioita ja on rikkaus osata molempia kotimaisia, avartaa ihmeesti. "

Tosi avaraa onkin itkeä joka kerta kun joku ei jaksa palvella ruotsiksi. Kaikista hauskimpia ovat ne idiootit jotka väkisin puhuvat ruotsia kassalla vaikka myyjä puhuu suomea, jota ruotsinkielinen asiakaskin kyllä osaisi... Tosi avaraa meininkiä!! Sain monta kertaa nauraa niille junteille ruotsalaisille kun olin kassahommissa nuorena.

Vierailija - 14.8.2006 12:19  (24/46)

Kulta-pieni, pari faktaa. Helsingissa on aarimmaisen vahan ruotsinkielisia. Toisekseen, puhutko itse kieliopillisesti oikeaa suomea? Kirjakieli ja puhuttu kieli tuppaavat olemaan

Vierailija:
Lainaus:

- Suomenruotsia puhuvilla tuntuu olevan ruotsin kielioppi aivan hakusessa. Jopa minä kouluruotsillani huomaan usein heidän rikkovan ihan peruskielioppisääntöjä. Eli mitä hyötyä on puhua kahta kieltä, jos ei osaa puhua kumpaakaan hyvin?

kaksi eri asiaa. Miten on englannin laita? Etkö ole koskaan kuullut kieliopillisesti väärää englantia äidinkieltään englantilaisen suusta?

Vierailija - 14.8.2006 12:20  (25/46)

Suomenkielisiä harmittaakin eniten se

että pelätään että heistä puhutaan/heille nauretaan! Suomalainen ' anteeksi -että-olen-olemassa' asenne tekee sen että kuiskutellaan eikä olla häiriöksi. Haittaako ketään jos esim. italialaiset tai espanjalaiset ' huutavat' kovaan ääneen??

Vierailija - 14.8.2006 12:25  (26/46)

Mua ahdistaa suomenkielisten kiivas ruotsalaisviha. Olen itse suomenruotsalaisesta perheesta, jossa en itse koskaan puhunut yhtaan ruotsia, eli en vielakaan osaa sita kunnolla. Mun

isoäiti, nyt 94-vuotias, Espoossa enimmän osan elämästään asunut, ei osaa suomea oikeastaan ollenkaan, on piinallisen ujo ihminen ja lapsuutensa asui pienessä saaressa, jossa ei suomea kuullut. Niinpä hän nykyään päivittäin kärsii ostosreissuista ym. ja häpeää itseään, kun ei osaa jutella mukavien naapureidensa kanssa.

Ja turha sanoa, että olisi kannattanut aikoinaan opetella, kyllä isoäitini sen kipeästi tiedostaa itsekin, mutta ujous ja nuoruuden epävarmuus tekivät hänen elämästään sitä kuin se on. Aivan ihana ihminen kuitenkin, eikä ansaitse kassaneitien naurua ollenkaan.

Vierailija - 14.8.2006 12:26  (27/46)

No, minä sitten satun harva se päivä törmäämään niihin Helsingin harvoihin ruotsinkielisiin ;)

Ja tiedän kyllä, että kirjakieli ja puhekieli on kaksi eri asiaa, enkä tosiaan itsekään puhu kirjakieltä puhuessani suomeksi. Tarkoitin enemmänkin sitä, että puhe on kaikin puolin sekavaa - sekaisin suomea ja ruotsia, monikkomuotojen yms. taivutukset ihan väärin, suunnilleen ainoa prepositio mitä käytetään on åt jne. Vaikken minäkään puhu kirjakieltä, käytän kuitenkin esim. -lta, -ssa, -sta -päätteitä oikein ja sanon päällä, alla ja takana oikeissa yhteyksissä.

22

Vierailija - 14.8.2006 12:27  (28/46)

Minusta kovaan ääneen kailottaminen häiritsee kaikille kielillä. Sehän on meteliä.

Esim junassa huomaa helposti että ruotsinkielellä huudetaan vaunun toisessa päässä ja hyvin kuuluu. Niin on kai tarkoituskin. Junassa vaan moni haluaisi lukea tai nukkua, äänekkyys sopii ravintola- ja yksityisvaunuun.

Erityisesti italialaiset ovat äänekästä sakkia. Opiskeluaikoinani tiesi kyllä että jos käytävältä kuului lukusaliin taoton mekkalointi, italiaanothan ne siellä olivat kokoontuneina lukusaliin johtavan käytävän varrelle.

Vierailija - 14.8.2006 12:29  (29/46)

26 jatkaa - varmasti monet suomenruotsalaiset tuntevat vastaavia tapauksia, ja vaativat siksi toistensa puolesta heille kuuluvia oikeuksia - sita paitsi, eihan se ole mikaan syy

joutua puhumaan suomea kassalla, että osaisi ruotsiakin.

Ruotsinkieliset kyllä useimmiten vaihtavat kielen suomeen ihan automaattisesti, jos olettavat, että paikalle tulee suomenkielisiä - monet teinit eivät uskalla puhua kaupungilla ruotsia, koska saavat siitä hyvästä helposti turpaansa - tämä oli mun veljen todellisuutta hänen nuoruudessaan.

Mulle ruotsinkieliset puhuvat lähes aina suomea missä tahansa liikunkin, koska olettavat, etten osaa ruotsia - ja laiska ja arka kun olen, vastaan mielelläni suomeksi, vaikka ruotsiakin osaisin.

Vierailija - 14.8.2006 12:29  (30/46)

Ne joita ärsyttää, ovat kielteisiä ja kateellisia.

Tippaakaa ei ärsytä, ehkä se, että oma kielitaito ei ole aivan niin hyvä kuin haluaisin. Mulle on ainakin rohkeudesta yrittää puhua ruotsia ollut töissä hyötyä. Ne jotka ovat kieltäytyneet puhumasta, ovat jääneet näppejään nuolemaan, kun on valittu parempiin virkoihin.

Vierailija - 14.8.2006 12:29  (31/46)

28, se on se positiivinen elamanasenne, joka nostaa vahan desibeleja. Tosiasia on kuitenkin, etta hyvin moni ruotsinkielinen puhuu julkisilla paikoilla suomea, koska ei halua

herättää erityistä huomiota.

Vierailija - 14.8.2006 12:31  (32/46)

Onko teidän mielestä kiva käydä esim. Tukholmassa

ja puhua siellä (huonoa) englantia?? Mielestäni on mukavaa että pohjoismaissa matkustaessa voin puhua ruotsia. Eihän sitä puhuta vain täällä Suomessa..

Vierailija - 14.8.2006 12:31  (33/46)

Hei 26,

harmi etten asu Espoossa. Kysyisin muuten lupaa saada käydä isoäitisi luona juttelemassa ruotsiksi. Olen aivan toiselta puolelta Suomea ja pitkään etsittyäni löysin tällaisen kielikaverin ruotsia oppiakseni.

Ikävää että ympäristö puolin ja toisin on niin vihamielinen ja kiusaamishaluinen, ettei tällaista luontevaa yhteistyötä synny.

Vierailija - 14.8.2006 12:33  (34/46)

Ymmärrän hyvin, että oma äidinkieli on tärkeä ruotsinkielisille siinä missä meille suomenkielisillekin.

Tosin olen sitä mieltä, ettei Suomen enää tarvitsisi olla kaksikielinen maa.
Kouluissa ruotsi on hyvä kieli opettaa, onhan se pohjoismaiden yleisin kieli ja sillä pärjää pitkälle.

Vierailija - 14.8.2006 12:35  (35/46)

Jos Suomi oikeasti on kaksikielinen maa, niin eiköhän se sellaisena pysy ilman lainsäädäntöäkin.

Tehdään vaan yksikielinen suomenkielinen Suomi, ruotsin kielihän säilyy meillä vahvana kansallisen aarteena, eikö? Isot Euroopan maat eivät ole nähneet tässä mitään ongelmaa, vai mikäs olikaan esim Saksan ainoa virallinen kieli?

Vierailija - 14.8.2006 12:35  (36/46)

Helsingin ruotsinkieliset varmaankin sekoittavat kieliä jonkin verran

Mutta täällä Pohjanmaalla puhuttu ruotsi on puhdasta eikä siihen kuulu suomenkielisiä sanoja. Kun kääntäjiäkin (suomi-ruotsi) valitaan johonkin virkaan esim. Helsinigissä niin mieluiten ottavat jonkun Pohjanmaalta koska täällä ruotsinkieliset puhuvat hyvää ruotsia. Myös ihan siitä johtuen, että täällä seurataan päivittäin Ruotsin televisiota ja siksi se kieli pysyy aitona.

t. finlandssvensk men ändå finsk till själen!

Vierailija - 14.8.2006 13:35  (37/46)

Jännä että mun kokemukset on ihan päinvastaisia kuin teillä muutamalla, jotka kommentoitte juttuani.

Olen oikeasti monta kertaa kuullut, kun nimenomaan suomi vaihtuu ruotsiksi, kun lähistölle tulee muita ihmisiä, ja sitä ruotsia puhutaan äänekkäästi ja elehtien, niin että varmasti kaikki huomaavat.

Ehkä täällä Helsingissä sitten joku pieni, mutta sitäkin äänekkäämpi ja näkyvämpi wannabe-joukko pilaa suomenruotsalaisten mainetta?

Ja niin kuin sanoin jo aikasemminkin, nämä ovat täysin omia havaintojani, mulla ei ole ollut mitään negatiivisia ennakkoasenteita suomenruotsalaisia kohtaan.

22

Vierailija - 14.8.2006 13:37  (38/46)

Hei 36, oletko ehka Vaasasta? Nimittain oma kokemukseni siita vahan pohjoisemmasta on, etta iloisesti menee sekaisin ja eivat vain kayta murresanoja

vaan luulevat tosissaan niiden olevan ruotsin sanastoa. Lisäksi naureskelevat Ruotsissa puhutulle ruotsille, miten outoja ilmauksia siellä käytetään. Eihän täällä nyt kukaan sanoisi noin.

Vierailija - 14.8.2006 13:38  (39/46)

Niin? Entä Sveitsin, joka on 1/8 Suomen koosta?

Vierailija:
Lainaus:

Tehdään vaan yksikielinen suomenkielinen Suomi, ruotsin kielihän säilyy meillä vahvana kansallisen aarteena, eikö? Isot Euroopan maat eivät ole nähneet tässä mitään ongelmaa, vai mikäs olikaan esim Saksan ainoa virallinen kieli?

Vierailija - 14.8.2006 13:46  (40/46)

Olen nähnyt useita tapauksia joissa

Ruotsia puhuva asiakas on alkanut haukkumaan ja sättimään myyjää kun tämä ei ole osannut riittävän hyvin ruotsia! Ja on sitten vielä sättinyt ihan meidän omalla kielellämme. Osaavat kyllä kielen mutta eivät suostu sitä käyttämään, outoa? Ja sitten samaan aikaan Ahvenanmaalla ei saa esim. eri toimistoissa yms. suomenkielistä palvelua ollenkaan!!! Kaikki kaavakkeet yms. on vieraalla kielellä. Siitähän tehtiin ihan tutkimuskin kuinka suomalaisia sorsitaan siellä....

Vierailija - 14.8.2006 13:47  (41/46)

Vaikea keskustella ihmisen kanssa, joka ei ymmärrä edes, mitä sana suomalainen merkitsee...

Vierailija:
Lainaus:

Ruotsia puhuva asiakas on alkanut haukkumaan ja sättimään myyjää kun tämä ei ole osannut riittävän hyvin ruotsia! Ja on sitten vielä sättinyt ihan meidän omalla kielellämme. Osaavat kyllä kielen mutta eivät suostu sitä käyttämään, outoa? Ja sitten samaan aikaan Ahvenanmaalla ei saa esim. eri toimistoissa yms. suomenkielistä palvelua ollenkaan!!! Kaikki kaavakkeet yms. on vieraalla kielellä. Siitähän tehtiin ihan tutkimuskin kuinka suomalaisia sorsitaan siellä....

Vierailija - 14.8.2006 13:51  (42/46)

Ahvenanmaahan onkin

oma valtionsa Suomen sisällä, joka sinänsä on naurettavaa.

Minusta on käsittämätöntä, että siellä on omatliput ja rahat ja kaikki, mutta kumminkin kuulutaan suomeen. ei käsnää oleskaan.

Vierailija - 14.8.2006 13:59  (43/46)

Pohjanmaalla

tää kärjistyy muutamissa kaupoissa/huoltsikoilla kun menee kassalle niin myyjät puhuu ruotsia vaikka itte puhuis suomea, joten jos heidän ei tarvi palvella suomeks niin miks heitä pitäis palvella ruotsiks?

Mulle joskus tuli asiakkaaks ruotsalaisia jotka kyl hyväksy englannin palvelukieleks (en osaa ruotsia niin hyvin et saisin varmasti asian selitettyä ymmärrettävästi), mut sit yks suomenruotsalainen alko vaatimaan kielen vaihtoa eikä millään meinannu mennä perille vaikka kerroin nätisti et miks käytän ennemmin englantia ku ruotsia.

Vierailija - 14.8.2006 14:03  (44/46)

Paino sanoilla " palvella" . Sen pitaisi jo vastata kysymykseesi. Toinen paino sanalla " yks" . Nama ns. hankalat asiakkaat ovat kuitenkin vahemmistossa.

Vierailija:
Lainaus:

tää kärjistyy muutamissa kaupoissa/huoltsikoilla kun menee kassalle niin myyjät puhuu ruotsia vaikka itte puhuis suomea, joten jos heidän ei tarvi palvella suomeks niin miks heitä pitäis palvella ruotsiks?

Mulle joskus tuli asiakkaaks ruotsalaisia jotka kyl hyväksy englannin palvelukieleks (en osaa ruotsia niin hyvin et saisin varmasti asian selitettyä ymmärrettävästi), mut sit yks suomenruotsalainen alko vaatimaan kielen vaihtoa eikä millään meinannu mennä perille vaikka kerroin nätisti et miks käytän ennemmin englantia ku ruotsia.

Vierailija - 14.8.2006 14:06  (45/46)

minä joudun joka päivä puhumaan ruotisa täöissä enkä edes mitenkään sujuvasti sitä osaa

mutta minulla ei ole kyllä mitään ruotsinkieltä vastaan periaatteessa.

Vierailija - 14.8.2006 14:11  (46/46)

" kielihäiriö"

on mulla eli ihana r-kirjain ei taivu suussani ja siksi inhosin ruotsia yli kaiken. Enkä kyllä opetellutkaan sitä silloin. Nykyisin harmittelen koska ruotsinkielisiltä kanavilta tulisi hyviä ohjelmia, mitenkäs katot jos ei ole tekstitystä. Eipä kannata kyl mennä opiskelemaan kun ei toi kielioppi mene ees suomekskaan(puhutaanpa murteella)

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot