Maanantai 21.5.2012
Kosti, Konsta, Konstantin

Unohditko salasanan? |  Rekisteröidy

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:
» Aikuisten oikeasti

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Vierailija - 18.6.2007 10:55  (1/31)

uskotko että sikiön liikkeet voi tuntea jo viikolla 12? OV

Minunmielestäni se on lähes mahdotonta!
Eräs tuttuni väitti tunteneensa selviä liikkeitä tuossavaiheessa raskautta. Minä itse olen tuntenut liikkeet aikaisintaan 15 viikon tienoilla ja 17 viikolla liikkeet tuntuivat jo vatsanpeitteiden läpi.
En vain oikein voi uskoa että joku tosiaan tuntisi vasta 12 viikkoisen pikkuruisen sikiön liikkeet, uskoisin että se " kuplinta" on enemmänkin jotain suoliston liikkeitä (joka muuten tuntuu todella paljon vauvan liikkeiltä)
Mitämieltä te olette asiasta?

Vastaukset

Vierailija - 18.6.2007 10:58  (2/31)

Suolistokuplintaa se on. Mulla on sitä paljon, kerran olen tehnyt jopa

raskaustestin, kun en uskonut etten voi olla raskaana!

Vierailija - 18.6.2007 10:59  (3/31)

No mä olen sitä mieltä (mullakin siis yks tuttu joka väittää että on tuntenut jo niin aikasin), että ei todellakaan tunnu!

Siis se sikiöhän ei osaa vielä edes potkia/huitoa ja sen jalatkin on jotain sentin pituiset.
Ja sit se mun tuttu oli vielä loukkaantunu kun neuvolassa oli sanottu että ei voi tuntea vielä silloin. Mut mä olin vaan hiljaa ja sanoin et mä en ainakaan ole tutenut niin aikasin mitään...

Vierailija - 18.6.2007 11:00  (4/31)

Enpä oikein usko.

Minäkin tunsin toisessa raskaudessa noihin aikoihin kaikenlaista tykytystä ja kuplintaa, todennäköisesti se oli istukka tai joku mikä siellä tuntui sykkivän vaikka olin ihan varma että ne ovat liikkeitä. Oikeat liikkeet tuntuikin sitten vasta rv 18 tienoilla, myöhemmin kuin esikoisesta.

Vierailija - 18.6.2007 11:01  (5/31)

Mietin muuten just et se mun tuttu on polttanut raskauksiensa aikana etta ehkapa sitten on tuntenut liikkeet kun koko sikio on tuskissaan satkinyt...

Vierailija - 18.6.2007 11:01  (6/31)

Itse tunsin rv 13 asti. Istukka oli takaseinassa, joten vauvan potkutteli hyvinkin tuntuvasti. Kylla ne erotti suolistokuplista!

Vierailija - 18.6.2007 11:03  (7/31)

Kyllä tuntui.

Esikoisesta vielä kaikenlisäksi. Rv 12+ alkoi ja siitä viikko eteenpäin mies pystyi tuntemaan " liikkuvan mollukan" jo vatsan päältä. Uskomatonta, mutta totta. Istukka oli takaseinässä.

Vierailija - 18.6.2007 11:05  (8/31)

Mulla on aina ollu istukka etuseinässä ja liikkeet ovat tuntuneet hyvä jos viikolla 17...

Vierailija - 18.6.2007 11:07  (9/31)

uskon, itse tunsin niitä noilla viikoilla jo päivittäin

en tietenkään mitään potkuja, mutta liikkeitä kyllä

Vierailija - 18.6.2007 11:10  (10/31)

9 jatkaa

ja ultrassa multa sitten kysyttiin missä tunnen liikkeet tällä hetkellä? ja näytin missä niin siellä se pikkuinen oli pomppimassa seinämissä kun pallo :)

Vierailija - 18.6.2007 11:12  (11/31)

.

noi suoliston kurinat ja kuplimiset tosiaan tuntuu aivan sikiön liikkeiltä ja joskus ne näkyy jopa vatsanpeitteiden läpi, eli ihan omin silmin voi nähdä kuinka " vauva potkii" vaikka en ole edes raskaana! :D
Useamman lapsen synnyttäneenä tiedän miltä ne varhaiset liikkeet tuntuvat ja voisin joskus jopa vannoa tuntevani liikkeitä vaikka tiedän 100% varmasti etten ole raskaana.
Senvuoksi siis suhtaudun hyvin epäilevästi tuollaisiin väitteisiin, että liikkeet tuntisi jo noin varhain..
Tuttuni suuttui minulle kun hienovaraisesti kerroin epäilyni asian suhteen.

ap

Vierailija - 18.6.2007 11:13  (12/31)

olet kyllä varsinainen idiootti ap!

Vierailija - 18.6.2007 11:15  (13/31)

Ainakin viikolla 13, ultraäänellä todistettu

Eli olin niskapoimu-ultrassa viikolla 13 ja pienet värinät, joita olin epäillyt sikiön liikkeiksi, näkyivät sikiön potkusarjoina ultraäänikuvassa samanaikaisesti kun tunsin ne.

Vierailija - 18.6.2007 11:16  (14/31)

No mulle on aivan sama mitä kukin tuntee tai mukatuntee.

Mutta mä ihmettelen kovin et miks neuvolassa sitten ammatti-ihmiset aina sanovat että ei voi tuntea niin aikasin? Eikö ne sit tiedä mitään?

T: yks joka on tuntenut liikkeet noin viikoilla 16-18

Vierailija - 18.6.2007 11:19  (15/31)

Jokainen elimistö on erillainen =) Toinen tuntee paremmin kroppansa kun toinen

Vierailija:
Lainaus:

Mutta mä ihmettelen kovin et miks neuvolassa sitten ammatti-ihmiset aina sanovat että ei voi tuntea niin aikasin? Eikö ne sit tiedä mitään?

eihän niitä minunkaan liikkeitä meinattu uskoa, mutta pakkohan se oli uskoa kun ultra näytti todeksi mun tuntemukset

-sen " kuin pallo" pomppivan masuvauvan äiti-

Vierailija - 18.6.2007 11:21  (16/31)

sanottiinhan ettei titanickään voi upota ;)

Vierailija:
Lainaus:

Vierailija - 18.6.2007 11:22  (17/31)

12

sinä täällä idiootti näytät olevan..

ap

Vierailija - 18.6.2007 11:24  (18/31)

ap- kuinka niin, oletko itse niitä' jotka toimii kun idiootti itse ja syyttää muita kaikesta?

Vierailija - 18.6.2007 11:28  (19/31)

18

näköjään sitten olen idiootti kun ei ole hajuakaan siitä mitä sä oikein tarkoitat??!

Vierailija - 18.6.2007 11:29  (20/31)

selvä juttu -18-

ei mulla muuta

Herkkupupu - 18.6.2007 12:50  (21/31)

Minä tunsin nyt kolmannessa raskaudessa

Olen rv 12 asti tuntenut liikkeitä päivittäin. Aluksi hyvin hentoja, mutta ovat vahvistuneet mitä pidemmälle on raskaudessa menty. Ensin olin aika epäuskoinen, mutta uskon kyllä jo erottavani vauvan liikkeet suoliston poreilusta. RV 18 tuntui jo melkoista myllerrystä, ja kaikki ensiodottajat eivät silloinkaan vielä tunne liikkeitä.

Istukka on takaseinässä.

Herkkupupu - 18.6.2007 12:50  (22/31)

Minä tunsin nyt kolmannessa raskaudessa

Olen rv 12 asti tuntenut liikkeitä päivittäin. Aluksi hyvin hentoja, mutta ovat vahvistuneet mitä pidemmälle on raskaudessa menty. Ensin olin aika epäuskoinen, mutta uskon kyllä jo erottavani vauvan liikkeet suoliston poreilusta. RV 18 tuntui jo melkoista myllerrystä, ja kaikki ensiodottajat eivät silloinkaan vielä tunne liikkeitä.

Istukka on takaseinässä.

Vierailija - 18.6.2007 13:01  (23/31)

Mulla tuli viikolla 9 oikein jo sellasia potkuja, että vatsa aaltoili. Ihan totta.

Vierailija - 18.6.2007 13:05  (24/31)

Just joo,

viikolla 12 kohtu on vielä osittain häpyluun takana (ssatisitten viikolla 9) joten ihmettelen miten ne liikkeet voi tuntua luun läpi...?

Vierailija - 18.6.2007 13:08  (25/31)

Niin, osittain

Vierailija:
Lainaus:

viikolla 12 kohtu on vielä osittain häpyluun takana (ssatisitten viikolla 9) joten ihmettelen miten ne liikkeet voi tuntua luun läpi...?

Eikä niitä liikkeitä tarvitse tuntea vatsan päältä, vaan siellä sisällä. Onko niin mahdoton ajatus, että kun sisälläsi möyrii 10-senttinen sikiö, ne liikkeet voisi tuntea?

Vierailija - 18.6.2007 13:10  (26/31)

Mä en ole ollut raskaana kahteen vuoteen ja vähän väliä tunnen vauvan liikkeitä...

Oisko sama fiilis, sillon kun luulee tuntevansa sikiön liikkeet tosi pienenä???
Luultavasti jotain ilmakuplia, jotka todellakin tuntuu ihan kuin vauvan liikkeiltä.

Vierailija - 18.6.2007 13:21  (27/31)

Eikös sikiö ole 12. viikolla n. 5-senttinen?

Minä en usko, että niin pienen liikkumista voi kukaan tuntea.

Vierailija - 18.6.2007 13:27  (28/31)

27, sikiön pää-perämitta on noin 6 cm viikolla 13. raskausviikolla

Kokonaispituus on noin 9 cm.

Vierailija - 13.5.2011 22:13  (29/31)

Hyvinkin voi tuntua :)

Sikiö on noilla viikoilla kyllä pieni, mutta sen liikkeet voi hyvin tuntea. Ekassa raskaudessa tuntu viikolla 11 kun nojas eteenpäin istuma-asennossa. Nyt on vko 12 menossa tokaa raskautta ja taas tuntuu.

Eihän sitä sikiön "potkuja" (joita se ei vielä paljoa tee) voi tuntea, eikä sen sikiön liikkumista varsinaisesti, mutta kohduss on lapsivettä joka liikkuu sen mukaan kun sikiö liikkuu. Pistä vesi-ilmapalloon vettä ja laita sormi myös palloon ja liikuttele. Tuntuu pinnalla!

Se, miks neuvolassa ei sanota että voi tuntua johtuu siitä että jotkut ei oikeesti usko että voi niin aikasin tuntua, ja varmaan toisaalta siksi että jos ei sykettä oo vielä kuulunu eikä oo ultrattu, niin ei uskalla sanoa että voi olla jo liikkeitä, ettei tuu pettymystä.

Kyllä näillä viikoilla 11-12 kohtu on jo tullu esiin sieltä häpyluumn alta ja toi sikiön kokokin jo sitä luokkaa että hyvin voi tuntua. Jotkut tuntee ihan loppuraskaudessa vasta, toiset myöhemmin. Jos vauva-oppaissa lukis että liikkeet voi tuntua jo viikolla 12, niin moniko olis ihan paniikissa kun ei vielä viikolla 20 tunnu mitään???

Jokainen uskoo mitä tahtoo, mutta kokemuksesta kerron että voi tuntua, ja suolistomölöt tuntuu ihan eri kohdassa vatsaa. Raskauden jälkeen oli aika pitkään "valepotkuja" jotka nyt kyllä tunnistan erilaiseksi kun nämä nykyiset liikkeet, mutta sillon tuntu samalta kun ei muistanu miltä nää tuntuu :)

Vierailija - 13.5.2011 22:34  (30/31)

Kyllä voi tuntea jotain...

Olin viikolla 12 tai 13 ja otin aurinkoa ihan rentona pari tuntia ja sitten tunsin "hentoa havinaa" masussa...ihan kuin perhosen siivet olis lepattaneet masussa. Ja en ole ikinä sellaista tunnetta tuntenut ennen eli en usko että oli suoliston liikettä kun ne kurinat on kyllä erilaisia. Vauvalla taisi olla kuuma ;)
Joku oli tuntenut potkut vkol 9 mut silloin "vauva" ei vielä potki ku ei o jalkoja. Ultras näkyy vkol 9 "peruna jos on 4 itua" eli jalat ja kädet alkaa vasta kehittyä. Vkol 11 vauva on jo mini-ihmisen näköinen.

Vierailija - 6.2.2012 10:01  (31/31)

hahaha

Mistähän olet keksinyt tuon väitteen, ettei sikiö osaa potkia? Sikiö nimenomaan potkii ja liikehtii todella vilkkaasti noihin aikoihin, mutta harvoin äiti tuntee liikkeitä. Toki voi tuntea jos sikiö pyörii kohdussa, mutta erinäisiä potkuja tuskin kukaan kykenee erottamaan, koska raajat ovat vielä todella hennot.

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot