Tiistai 22.5.2012
Hemminki, Hemmo

Unohditko salasanan? |  Rekisteröidy

Keskustelut

Aiheet:
« Takaisin keskustelujen etusivulle

Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä

Näytä:
» Aikuisten oikeasti

Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti

Vierailija - 25.8.2007 18:18  (1/19)

Mistähän se johtuu, että ihmiset muuttuvat perin itsekkäiski lapsen syntymän jälkeen?

Esimerkiksi kaikista juhlistakin pitäisi tulla lastenjuhlia (häät, syntymäpäivät, kas kun ei hautajaisissakin ole pellenurkkaa ja kasvomaalausta) ja aina elää lasten ehdoilla. Onko todellakin niin, että nykyvanhempia pompottavat lapset?

Kyllä minullakin on lapsia, mutta meiööä tahdin määrää aikuiset. Ei kai pienille voi niin suurta vastuuta antaa.

Vastaukset

Vierailija - 25.8.2007 18:21  (2/19)

?????

Ennen juhliin mentiin lasten kanssa ja häät oli perhejuhlia.
On nykyaikainen tämä itsekäs suuntaus, että ei haluta lapsia häihin.
Näin päin se kuule menee.
Kun morsmaikku pelkää, että hän ei saakaan kaikkea huomiota.

Erojen määrän huomioon ottaen, ei niin kannattais viilata sitä yhtä päivää vaan keskittyä siihen parisuhteeseen.
Mutta toisaalta..nämä parit eroaa kun lapset on pieniä. Ei kestetä lapsia häissä, eikä parisuhteessa.

Vierailija - 25.8.2007 18:23  (3/19)

no jaa...

Minusta ravintolassa ei tarvita lasten nurkkausta, lapsille tekee hyvää opetella ruokailutapoja, keskustellaan ja nautitaan ruuasta. Kyllä Keski-Euroopassakin selvitään ilman moisia.

Ei lapsia tarvitse sulkea pois elämästä, mutta ei kuitenkaan tehdä kovin paljon erityisiä myönnytyksiäkään lasten takia. Kultainen keskitie.

Vierailija - 25.8.2007 18:58  (4/19)

Meitä on niin erilaisia ja juuri kukaan ei osaa arvostaa kuin omia tapojaan, kuten ap.

Jollekin lapset ovat elämän keskipiste ja olkoon niin. Joku toinen juhlii mielellään ilman lapsia (enkä ymmärrä miksi se tekisi esim. morsiamesta omahyväisen prinsessan). Kukin saa valita sen oman tyylinsä ja kukin saisi kunnioittaa toisen toiveita. Esim. morsian ei saisi loukkaantua, jos joku ei pysty osallistumaan häihin ilman lapsiaan eikä äiti saa suuttua, jos häihin kutsutaan vain aikuiset. Joskus olisi vaikka ihan hyvä joustaa tai ainakin ymmärtää erilaista ajattelua!

Vierailija - 25.8.2007 19:03  (5/19)

Olikohan kysymyksesi ap oikein aseteltu?

Yleensä lapsen saaneet ihmiset ovat muita empaattisempia- ovat oppineet jakamaan omaansa muillekin kuin itselleen...

--------
Ps. lastentouhunurkkaukset liittyvät siihen, että kun lapset viihtyvät niin vanhemmatkin viihtyvät
- eli voivat jutella kanssasi jne...

Vierailija - 25.8.2007 19:23  (6/19)

Kyllä se itsekkyys yleensä katoaa lasten myötä

ja " lapselliset" ovat vähemmän itsekkäitä kuin sinkut ja lapsettomat parit.

Hyvien tapojen mukaista on juhlia suvuttain hääparia ja sukuihin kuuluu yleensä lapsia. Lapsettomat häät ovat morsiamen tai morsiusparin itsekkyyden ilmaus.

Jos ei kestä suvun lapsia niin menkööt keskenään naimisiin vain todistajien läsnäollessa.

Vierailija - 25.8.2007 19:26  (7/19)

Olin juhlissa jossa oli vain aikuisia ja ne oli synttärit naisen joka täytti 40-vuotta

Sen itsekkäämpää ihmistä on vaikea löytää ja sanoi että jos mene naimisiin niin hänen häissään ei ole lapsia koska ei kestä niitä.

Narsisti viimeisen päälle.

Vierailija - 25.8.2007 20:12  (8/19)

Kyllä se vaan on niin, että lapsettomat ovat kyllä todella paljon itsekkäämpiä kuin ne, joilla on lapsia.

Onhan se ihan selvää, että kun ihminen saa huolehdittavakseen jonkun, jota rakastaa yli kaiken, niin siinä itsekkyys vähenee. Monet lapsettomat ovat äärettömän mustavalkoisia, narsistisia ja itsekkäitä. Valitettavasti.

Vierailija - 30.4.2010 12:05  (9/19)

minä ja minun perheeni ensin, muut sitten

Lainaus:
Onhan se ihan selvää, että kun ihminen saa huolehdittavakseen jonkun, jota rakastaa yli kaiken, niin siinä itsekkyys vähenee. Monet lapsettomat ovat äärettömän mustavalkoisia, narsistisia ja itsekkäitä. Valitettavasti.

Monet vanhemmat ovat todella itsekkäitä. Heille vain "minä" ei ole itsekäs, vaan "me", eli minun pikku Irma-Petterini pitäisi saada kaikki, minun Juuso-Jaanani on parempi kuin muut. Minä minä minä ja minun perheeni.

Vierailija - 2.5.2010 11:22  (10/19)

Oi kyllä.

Lainaus:
Minä minä minä ja minun perheeni.

Juuri näin.

Vierailija - 2.5.2010 14:28  (11/19)

Niin ja sitten nämä, joilla on lapsia pitävät

itseään muita parempina ihmisinä; jumalina suorastaan. Kukaan muu ei tiedä mitään, ei osaa mitään vain ainoastaan he, koska heillä on lapsia.

Lapsensaanti ei valitettavasti nosta älykkyystasoa lainkaan eikä nosta ihmistä jumalaksi.

Vierailija - 2.5.2010 17:17  (12/19)

no justiinsa niin...

Ei ole varmaan kenellekkään tullut mieleen, että häihinsä lapsia haluamattomat haluavat suojella lapsia. Häissähän yleensä viina virtaa ja ehkäpä ei ole pienten hyvä olla näkemässä kännäämistä... Oma perusteeni ainakin tämä ei se, että huomio olisi minussa...

Vierailija - 23.6.2010 15:24  (13/19)

Mitenhän sitä...

häissä on ennen selvitty, kun on tosiaan ollut koko suku ja toinenkin, muutama ulkopuolinenkin...

Viina ei tosiaankaan virtaa nykyhäissä entiseen tapaan ja mikäli hääpari (oli lapsia jo tai ei, yleensä ei, koska jos et omilta kiellä, niin miten voit muita kieltää tuomasta lapsiaan näkemään yhden hienoimmista juhlista lapsuutensa aikana?) kieltää tuolla verukkeella lapset häistään, on se aikamoista holhoamista.

On jokaisen vanhemman oma asia, miten huolehtivat lastensa kasvatuksen ja käyttäytymisen juhlissa, myös alkoholi kuuluu osana hääjuhlaa, eikä lasten tarvitse jäädä juhlaan iltamyöhään asti. Jos vanhemmat haluavat jäädä jatkoille tai myöhempään, on vanhempien tehtävä hankkia lastenhoitaja sille ajalle, eikö?

Lapsista tulee väistämättä häiriötä, mutta samalla mielestäni lapset elävöittävät niin monia juhlia tuoden oman lisämausteensa muutoin liian usein hauskanpidon ollessa vain viinalla aikaansaatua. Lapset taitavat myös kummasti vaikkapa häiden vastaanotolla jään rikkomisen kultaisen taidon, jos mahdollisuus siihen annetaan.

Suojella lapsia, paskanmarjat.

Vierailija - 23.6.2010 15:24  (14/19)

Mitenhän sitä...

häissä on ennen selvitty, kun on tosiaan ollut koko suku ja toinenkin, muutama ulkopuolinenkin...

Viina ei tosiaankaan virtaa nykyhäissä entiseen tapaan ja mikäli hääpari (oli lapsia jo tai ei, yleensä ei, koska jos et omilta kiellä, niin miten voit muita kieltää tuomasta lapsiaan näkemään yhden hienoimmista juhlista lapsuutensa aikana?) kieltää tuolla verukkeella lapset häistään, on se aikamoista holhoamista.

On jokaisen vanhemman oma asia, miten huolehtivat lastensa kasvatuksen ja käyttäytymisen juhlissa, myös alkoholi kuuluu osana hääjuhlaa, eikä lasten tarvitse jäädä juhlaan iltamyöhään asti. Jos vanhemmat haluavat jäädä jatkoille tai myöhempään, on vanhempien tehtävä hankkia lastenhoitaja sille ajalle, eikö?

Lapsista tulee väistämättä häiriötä, mutta samalla mielestäni lapset elävöittävät niin monia juhlia tuoden oman lisämausteensa muutoin liian usein hauskanpidon ollessa vain viinalla aikaansaatua. Lapset taitavat myös kummasti vaikkapa häiden vastaanotolla jään rikkomisen kultaisen taidon, jos mahdollisuus siihen annetaan.

Suojella lapsia, paskanmarjat.

Vierailija - 23.6.2010 18:13  (15/19)

Kukas se onkaan itsekäs?

Lainaus:
kaikista juhlistakin pitäisi tulla lastenjuhlia (häät, syntymäpäivät, kas kun ei hautajaisissakin ole pellenurkkaa ja kasvomaalausta)

Häät ja syntymäpäivät ovat perinteisesti perhejuhlia, joissa eri sukupolvet tapaavat ja oppivat tuntemaan toisiaan, erityisesti lapset vanhuksia, joita ei omia isovanhempia lukuunottamatta aina kovin usein tule tavattua.

Nykykäytäntönä on järjestää juhliin erillisiä lastenhuoneita ns. lasten viihtyvyyden vuoksi. Samalla pidetään huolta aikuisten viihtyvyydestä: leikkinurkkaan kerätyt lapset eivät liiku ja melua "yleisillä paikoilla" (kilttienkin lasten kikattelu tuntuu aina häiritsevän jotakuta). Valitettavasti siinä samalla eristetään lapset aikuisten joukosta. On helppo arvata miten mielellään Jaana-Petteri tulee rupattelemaan ennestään tuntemattoman isotädin kanssa, jos naapurihuoneessa voi pelata pleikkaa.

Ei ole pakko elää kokonaan lasten ehdoilla, mutta on myös muistettava ettei keskiverto viisivuotias pysty vielä istumaan paikallaan edes 45min oppitunnin pituista aikaa ilman erityisen kiinnostavaa ohjelmaa. Tilaisuuksissa, joihin lapset osallistuvat on siis aina pientä vilinää ja pulinaa. Fiksut aikuiset kanavoivat sen niin, ettei sen kummemmin isojen kuin pientenkään ilta ole pilalla riehumisen ja kiukkukohtausten takia.

Lapsiperheet myös poistuvat juhlista yleensä aika aikaisessa vaiheessa jättäen loppuillan vapaaksi "aikuisemmalle juhlintatavalle" - mitä se kenenkin kohdalla tarkoittaakaan.

Vierailija - 24.6.2010 8:56  (16/19)

Lapsista on tullut aikuisten life style -harrastus

Kun siihen hurahdetaan, pitää koettaa käännyttää kaikki vastaantulijat samaan genreen. Sitten kun lapset kasvavat, sen tietyn elämäntavan voi unohtaa ja tulee uusia juttuja. Sitten onneksi voi jatkaa oman itsen harrastamista, kun lapset ovat teini-iässä ja huoltavat itsensä.

Ellei äiti ole siihen mennessä ottanut eroa ja muokannut lapsista itselleen unileluja, joita ilman ei tule toimeen.

Vierailija - 24.6.2010 8:58  (17/19)

Se taas johtuu siitä, että ei haluta

Lainaus:
Ennen juhliin mentiin lasten kanssa ja häät oli perhejuhlia.
On nykyaikainen tämä itsekäs suuntaus, että ei haluta lapsia häihin.
Näin päin se kuule menee.

tehdä niiden kutsuttujen kakaroiden eteen kaikkea mahdollista ja antaa niillekin pikku lahjoja, kun vaivautuivat sentään ihan häihin asti tulemaan. Ongintaa! Kasvomaalausta! Pelle esiintymässä! Lapset myös alttarille! Lapsille oma hääsänky ja hääyö!

Vierailija - 24.6.2010 9:00  (18/19)

Lapsen saaneet ovat epäitsekkäitä

Lainaus:

korkeintaan omaa lastaan kohtaan ja yleensä silloinkin se epäitsekkyys on tyhjää lätinää omista uhrauksista ("raskaus, synnytys, nyyh jouduin imettämään, olin nalkissa kotona, tarharumba, puuhamaa, harrastukset, kaikkemme olemme tehneet, minä jopa TÄYSimetin...").

Ja kaikkien pitää jaksaa kuunnella ne iänikuiset ruikutukset siitä, miten se pallero riisti kaiken minkä voi.

Vierailija - 24.6.2010 12:59  (19/19)

Valitsttavasti tuo pitää joskus paikkansa

Lainaus:
korkeintaan omaa lastaan kohtaan ja yleensä silloinkin se epäitsekkyys on tyhjää lätinää omista uhrauksista ("raskaus, synnytys, nyyh jouduin imettämään, olin nalkissa kotona, tarharumba, puuhamaa, harrastukset, kaikkemme olemme tehneet, minä jopa TÄYSimetin...").

Ja kaikkien pitää jaksaa kuunnella ne iänikuiset ruikutukset siitä, miten se pallero riisti kaiken minkä voi.

Mutta kuinka kukaan "epäitsekäs jumala" voi valittaa, kuinka lapsen vuoksi piti uhrautua? Jos on niin epäitsekäs, niin ei kai koe uhrautuvansa. Kaikkihan on vain ihanaa ja oikein! Paitsi tietysti, jos on tekopyhä...

© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot