Keskustelut
Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä
» Aikuisten oikeasti
Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti
Siis mikä hitto toi lapsen koulusta raahaama Hermanni kakku oikein on???
Haisee ja voiko olla kovin hygieeninenkään??
Vastaukset
no se on niitä vanhoja kakun juuria, joita läträtään viikko kausia
eli se sama taikina juuri voi olla kuukausia vanha.Naapuri tuuppasi sen mulle joskus ja ällötti niin etten todellakaan
ruvennut sitä muhittamaan huoneenlämmössä.Joo ei varmasti oo hygieeninen
Mutta aattele vaikka perunoita! Ne vasta epähygieenisiä on, kasvavatkin maassa ja mieti: SINNE MAAHAN ON LAITETTU LEHMÄN KAKKAA!!!meillä on sama hermanni porisemassa =)
kai ne pöpöt uunissa kuoleesitä mä tossa mietinkin, mutta
en viitsinyt lasta heti lannistaa...
Meillä Hermannin kanssa läträttiin ennen joulua
ja ne valmistuivat jouluksi... Hyvää oli;)Mistä ihmeestä te puhutte?
Sain sen Hermanni-kakun, kun olin viimeisilläni raskaana.
Keskenhän se jäi, kun piti hieman ennenaikaisesti synnyttämään lähteä :)Uteliaisuuteni heräsi ;)
Ja mm. Marien blogista löytyi kuvia Hermannin hoidosta :D (googleen: hermanni kakku) Mistähän tuollaisen saisi?Hermanni kakku
Hermanni1. päivä
Saat Hermannin. Laita se isoon astiaan huoneenlämpöön ja peitä liinalla.
2. päivä
Sekoita puuhaarukalla aamuin illoin.
3. päivä
4. päivä
Hermannilla on nälkä, anna sille
2,5 dl sokeria
2,5 dl maitoa
2,5 dl vehnäjauhoja
5. päivä
6. päivä
7. päivä
Hermannilla on taas nälkä, anna sille sama annos kuin 4. päivänä. Jaa taikina 4 osaan ja sinulle jää yksi osa. 3 muuta menee ystävillesi.
8. päivä
Hermanni saa nyt viimeisen kerran ruokaa:
2,5 dl sokeria
150 g pehmoista margariinia
3 munaa
1 tl suolaa
2 tl leivinjauhetta
3,5 dl vehnäjauhoja
200 g rusinoita tai pähkinöitä
2 tl kanelia
Paista rengasvuoassa, 170 asteessa noin 60 min. uunin alaosassa.
Hermanni on luonnollisesti kohoava taikinajuuri. Anna Hermanni 7. päivänä ystävillesi. Älä säilytä Hermannia jääkaapissa, se ei pidä siitä.
Paistettua bakteerimössöä, NAM =)
Vierailija:Lainaus:
kai ne pöpöt uunissa kuolee
kai ne pöpöt uunissa kuolee
Heitin roskiin.
Mitäs siinä alkuperäisessä sitten on jos sitä pitää vielä ruokkia ja sen jälkeen antaa vielä ystävillekkin ruokittavaksi
Mä en tajuu yhtäänMiksi kukaan näkisi noin tajuttoman vaivan vain yhden kakun takia?
Onko se maku jotenkin tajunnan räjäyttävän mahtava, vai?Kun googlettaa lisää niin voi itse tehdä sen juuren
Eihän se sen epähygieenisempää ole kuin
viili, jogurtti tai juusto oluesta tai viskistä puhumattakaan. Kyseessä on normaali käymisreaktio!Onko kukaan täällä syönyt sitä?
Onko se oumaigaadaimkaming-hyvää? Tsiisuskraistsaankosyödäkokokakun-hyvää? MitätämäononkoJyrkiSukulatehnyttämän-hyvää?Hui =o
Syöttekö koskaan aitoa ruisleipää? Jossa on aito hiivajuuri.Mut miks ihmeessä sitä pitää kavereille jaella?
Mä en tajua koko systeemiä.kyllä on syöty ja hyvää oli. tosins itäe i ole pakko kasvattaa senkun hyppää kaiken yli ja laittaa sinne noi tarveaineet..
eli kun saa juuren niin siihen lisää ohjeen lopussa olevan.Ja mitä siihen juureen tulee ja sen pöpöisyyteen. no mm minulla on vanha hapanleivän juuri.. se on 1800 luvun puolelta..
Tuo asioiden kohottaminen juurella on vanha juttu, meinaa eipä noita l eivinjauhoja ennen ollu...
Ja ne pöpöt kuolee kun se käy... jos haistaa sitä juurta haisee käymiselle ihan samalle kun esim kijun tekeminen.
Joten relax ja tehkää tosi hyvää kakkua.
20.. sitä kutsutaan myös ystävyys kakuksi..
oletko koskaan kuullut sanaa ystävä... se varmaan kertoo sinulle miksi sitä juurta jaetaan tuttaville....No nyt meni ihan yli.
1800 luvun puolelta oleva juuri. Missä sitä säilytät? Miksi säilytät?23 olen kuullut, että juuri säilyy
vaikka puisen vanhan paljun reunoissa, jos sitä ei siis pese. Siinä säilyy kuivana, kunnes paljussa uudelleen leipoo. En ole varma, mutta näin olen käsittänyt.Voi luoja, mua kävi oksettaa..
saattaa myös johtua siitä että olen raskaana. Oon niin bakteerikammoinen että en varmaan pystyis syömän tuota kakkua vaikka ei varmasti sen ihmeellisempä ole kuin ruisleipä.*TOTAALIREPS*
Vierailija:Lainaus:
Onko se oumaigaadaimkaming-hyvää? Tsiisuskraistsaankosyödäkokokakun-hyvää? MitätämäononkoJyrkiSukulatehnyttämän-hyvää?
Onko se oumaigaadaimkaming-hyvää? Tsiisuskraistsaankosyödäkokokakun-hyvää? MitätämäononkoJyrkiSukulatehnyttämän-hyvää?
Juu Hermannni in hyvää.... mut ei sentään sukulantekemää.....
Mun ohjeessa luki, että pähkinärouhetta ja suklaarouhetta eikä mitään rusinoita ja kaneleita ja sairaan hyvää oli hermanni
20 Siinä opetetaan samalla että ystävyyssuhteita tulee hoitaa ja vaalia.
Mutta itse kakkuun - meillä se juuri heitettiin viemäristä alas muutaman päivän kuluttua sillä emme kestäneet sitä kuvottavaa hajua. Astmaisia perheessä.
Siinä on idea että kun kasvattaa sitä juurta siitä on jaettavaksi ystävillekin.
Mielestäni tätä monen vuorokauden muhittelua ei voi verrata ruisleivän juureen sillä juuri kuivatetaan välillä ja sitten herätetään henkiin tai sen juuren voi pakastaa tuoreeltaan.
Lisäksi Hermannissa käytetään maitoa jota ei ruistaikinassa ole.
meillä oli viime vuonna
eka veivattiin loppuun saakka, hirveen makunen kakku.toisen heitin suoraan roskiin.
Se on mielettömän hyvää!
Minä olen laittanut valkosuklaata, mantelirouhetta, omenaraastettatoiseen porkkanaraastetta, piparkakkumaustetta, suklaata. Vieläkin ois juuri pakkasessa jos mielin tätä herkkua. Siis oikeesti nam ;D
hoh hoijaa..
Kakku on valmis ja syötiin lähes yhdeltä istumalta. Maitohappokäyminen on täysin luonnollinen reaktio ja siellä rasiassa oleva juuri sisältää moninkertaisesti enemmän niitä samoja bakteereja, joita ostetaan kaupasta kalliissa sokerilitkussa yksittäispakattuna muovipulloon.JA Hermannin voi pakastaa tai laittaa itse alkuun sen 4. päivän aineilla..
Luonnollinen
Miten niin "luonnollisesti kohoava" jos kerran käytetään leivinjauhetta?hermanni
se ei todellakaan ole hygieeninen,koska lapseni sairastui pahaan oksenustautiin ja tuli kova kuume joka kesti noin 7.päivää. hyvän ystäväni lapselle kävi suunninpiirtein samoin. Lapseni sai sen ystävältään joka sai sen ystävältään joka sai sen ystävältään jne. Ties kuinka monessa perheessä se on käynyt ja mitä sille on tehty!!!Uutta meidanperhe.fi:ssä
Uusimmat keskustelut
- > Hormoonikierukka
- > Onko kukaan läheisenne menehtynyt syöpään? Minkälaiset olivat viimeiset vaiheet? Mikä syöpä?
- > Minne mennä marraskuussa?
- > Minkälainen koira on Belgianpaimenkoira ?
- > haluatko kysyä sossulta / toimeentulotuesta?
- > saunon alasti appiukkoni kanssa
- > Mitä tarkoittaa lyhenne KVG??
Uusimmat blogikirjoitukset
© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot

0 m/s