Keskustelut
Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä
» Aikuisten oikeasti
Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti
Muita joiden mies ei tee kotitöitä?
Olen täysin kyllästynyt siihen, että aviomieheni ei pane tikkua ristiin keittiössä tai muuten kotona, mitä siivoamiseen tulee. Kyse ei ole siitä että hän ei tietäisi, asiasta on puhuttu.Olin matkoilla ja kun tulin kotiin, jääkaapissa oli edelleen samat ruoantähteet jotka olin lähtiessäni jättänyt! Muuten jääkaappi ammotti tyhjyyttään, lapset oli hoidatettu mummolassa (meillä on 3 lasta), minun paluuseeni mennessä heidät oli sopivasti haettu.
Jos pyydän miestä esim. tuomaan maitoa hän kokee sen nalkutuksena. Ja tuo juuri sen. Ikinä hän ei oma-aloitteisesti ehdota ruokakauppaan menoa, puhumattakaan siitä, että tekisi ruokaa.
Siivoamisessa aloitteen teen aina minä, ja sitten mies toteaa, että "mitä sä riehut".
Alan olla epätoivoinen. Tuntuu etten haluaisi enää tulla kotiin töistä, sillä siellä odottaa toinen työpäivä. Helpompaa olisi miltei pelkkien lasten kanssa, he sentään eivät arvostelisi ja miltei auttavatkin enemmän. Ja ei olisi neljättä "lasta" hoidettavana.
Kateellisena kuuntelen ystävättäriä joiden miehet tarinoiden perusteella kokkaavat, kantavat ruokaostoksia kotiin, imuroivat jne. Minun mieheni on tuskin koskaan esim. pessyt kylpyhuonetta. Hän sanoo, että häntä sotkut eivät häiritse ja kun hän lisäksi ruokailee omassa tahdissaan, hän ei kaipaa ruokia. Mutta onhan meillä yhteinen koti ja lapset! Tuntuu että olen ainoa joka ottaa sen huomioon.
Onko muita joiden mies on tv:tä tuijottava sohvaperuna. Eroko ainoa ratkaisu? Tuo matkaltapaluu oli viimeinen pisara, alan olla poikki.
Nimimerkki "Palvelija omassa kodissaan"
Vastaukset
Mitä miehesi sitten tekee kaiket päivät ja illat?
Nyt yhteiseen keskusteluun keittiönpöydän ääreen. Sanot, että sinä haluat puhua hänen kanssaan ja sovitte ajankohdan.- olette perhe, olette päättäneet elää yhdessä
- nyt sovitte säännöt miten elätte yhdessä
- teillä on yhteinen koti: on fakta, että lapiperheessä on syötävä, tiskattava, pestävä pyykkiä ja siivottava
- nyt sovitte kuka tekee mitäkin: teette listan tehtävistä kotitöistä ja sovitte kuka ottaa vastuun mistäkin
Jos kumpikin teistä käy töissä, on kotityöt jaettava myös tasan.
Voit sanoa, että et ole nyt onnellinen tässä parisuhteessa. Muutos on tapahduttava, muuten pysyt onnettomana. Haluaako miehesi, että olet onneton? Haluaako hän jatkaa edelleen parisuhdetta kanssasi? Jos ei halua, hänellä on vapaus lopettaa suhde ja sopia huoltajuus- ja asumisasiat kanssasi. Jos hän haluaa jatkaa parisuhdetta kanssasi, on suhteesta tehtävä molempia tyydyttävä ja tasa-arvoinen.
Olen yksi niistä, joiden mies kantaa kortensa kekoon. Hän hoitaa enimmäkseen ruokaostokset ja kokkaamisen. Minä taas siivoan ja pyykkään. Tiskaamisen yms. keittiön puunauksen hoidamme vuoron perään, kumpi ehtii ensin (tai kyllästyy sotkuun ensin) -periaatteella. Jos toisesta alkaa tuntua, että kotitöitä on kerääntynyt itselle liikaa, teemme uuden jaon. Silloin, kun miehelläni on paljon töitä ja minulla vähemmän tai ei ollenkaan, minä hoidan suurimman osan kotitöistä ja lastenhoidosta ym. lapsiin liittyvistä vastuista.
Muita joiden mies ei tee kotitöitä
Mulla on aivan samanlainen mies. Minä teen kaiken meillä. Tytär on aikuinen ja hänkään ei tee muuta kuin sotkee kotonamme. No koiran mies aina käyttää lenkillä iltaisin. En odotakaan enää apua kotitöissä vaan kun palaan matkalta niin alan pestä keittiötä kuivettuneesta ruuasta ja tyhjennän ruuantähteet jääkaapista. Oisin vaivautunut jos mies alkaisi kokata, minä teen maailaman parasta ruokaa jollaista ei saa mistään muualta.Meillä lähes sama homma
Mieheni on oppinut jo lapsuudenkodissa perinteisen ajattelumallin miesten ja naisten töistä. Jo yhdessä asumisen alkumetreillä huomasin, että tiskaus tai imurointi eivät todellakaan kuulu hänen työrepertuaariinsa. Hän oli muun muassa poikamiesboksissaan syönyt kertakäyttöastioista ennen kuin sai ostettua astianpesukoneen :) Siis tiesin, kenen kanssa hynttyyni yhteen laitan kun menimme naimisiin.Nyt meillä on kaksi lasta ja työn jako selkeä, minä teen naisten työt ( eli käyn kaupassa ja teen ruoat ). Kun äitiys- ja hoitovapaiden jälkeen palasin töihin, meille palkattiin siivooja. Eli kyllä mies ymmärtää että en minäkään kaikkea jaksa...
Välillä ärsyttää suunnattomasti kun kaupasta todella haetaan vain se maitopurkki ( lähinnä omaan tarpeeseen ) mutta ei voi kauhalla vaatia kun on lusikalla annettu :)
Täällä myös ihan sama homma.
Kaksi lasta on ja he jo osaavat paremmin tehdä kotitöitä kuin isänsä ja poikia ovat.mua just tänään viimeksi niin
raivostutti kun ei yhtään saa apua mihinkään. meillä mies vie aamulla lapsen hoitoon ja minähoidan koiran lenkityksen. iltapäivällä haen lapsen hoidosta ja mies vie koiran jos pääsee ajoissa töistä (tänään ei päässyt). sitten teen ruuan ja kun on syöty leikin lapsen kanssa kunnes on iltapalan ja pesujen aika, hoidan ne ja kun lapsi on nukkumassa lähden koiran kanssa sen päivän ainoalle pitkälle lenkille. sen jälkeen laitan lapsen vaatteet aamuksi valmiiksi ja siivoan keittiön, menen suihkuun ja sitten koittaa se minun oma aikani.. me ei koskaan siivota yhdessä, mutta mies kyllä käy kerran viikossa kaupassa mutta ilman kauppalistaa ei osta ruokatarvikkeita. jos olen viikonloppuna töissä niin hän kyllä hoitaa lapsen mut ruuat pitää melkein aina tehdä heille valmiiksi. katselen aina kateellisena lauantai aamuisin leikkipuistossa kun melkein kaikkien muiden lapset ovat isänsä kanssa siellä. meillä on tästä aiheesta puhuttu monesti mutta ei tapahdu mitään muutosta. mies viettää arki-illat telkun tai tietokoneen kanssa tai "lepää" sohvalla. ja viikonloput pitää saada olla rauhassa kun on niin raskas työ. joskus hän kyllä imuroi oma-aloitteisesti mutta vain ne kohdat joissa on näkyvästi likaa ei koko asuntoa :)
Mieheni on todellinen aarre? :)
Meillä mies hoitaa lapsia ja siivoaa kotia, jopa liki enemmän kuin minä. Mies vie lapset aamulla hoitoon jotta saan rauhassa laittaa itseni ennen lähtöä, suurimmaksi osaksi hän myös hakee lapset hoidosta ennen kuin itse pääsen kotiin. Päivittäin on ruoka valmiina koko poppoolle ja yleensö aina se on mies joka imuriin tarttuu. Viikonloppuisin minä syväluotaan kodin, järjestän lelulaatikot oikein viikon jäljiltä, pesen kylpyhuoneen, vaihdan petivaatteet jne. Pyykinpesu on minun homma, tiskaus miehen homma.. Näin meillä on juttu alusta asti toiminut. Mieheni jopa pesee meillä ikkunat. Täytyy todeta että taisin osu napakymppiin ja tätä en vaihtaisi mistään hinnasta. :) Maailman paras mies ja isä lapsille.Kotityöt, lastenkasvatus sekä rahan ja alkoholin käyttö
Tuossa neljä keskestä riitelyaihetta lapsiperheissä. Meillä ei niistä juuri riidellä. Yhteistä taivalta 16 vuotta, lapsia kolme.Minä siivoan kodin ja puutarhan, teen ostoslistan ja ruuan, pesen pyykit, huollan lasten kouluasiat ja hankin heille sopivat vaatteet. Mies huoltaa autot, tekee polttopuut, maksaa laskut, kuljettaa lapsia harrastuksiin, vastaa tietokoneen ja monen muunkin vempainen toimintakunnosta, käy ruokakaupassa, on rakennellut talon, autotallin, varastot, puuvajat ja korjailee (esim prisessakruunuja tai takapihan terassia). Ja mikä tärkeintä: mies pelaa, hulluttelee ja keskustelee lasten kanssa!
Toivon oppivani mieheltäni, että iloinen mieli ja yhdessä oleminen ovat tärkeämpiä kuin siisti koti tai töiden tasajako.
Pienten lasten vanhemmat ovat uupuneita, molemmat. Meillä onneksi alkaa jo helpottaa, kuopuskin aloitti koulun.
Minä
Ei minukaan mies mutta meillä on eri osoitteet-tekee mitä tekee ja hän itse elää siinä sotkussa minkä on aiheuttanut ja minun kotini on siisti ja puhdas ja minä elän siinä puhtaudessa ja nautin=)Kun käyn hänen luonaan en siivoo ( tein sitä mutta huomsin että ei se kannata)
Kun hän on minun luonaan huomautan sotkusta ja vaadin että siivoo jälkensä....asiasta pitää aina huomauttaa ja ei opi ei.....mutta ei ole turhia riitoja.....ei pinna kerkiä palamaan koska ei asumaa jää.....fiksu mies et osaa lähtee omaa kotiinsa ei tartte ulos heittää....heeheheeheh
Todella väsynyt
Meillä minä teen niin sanotut naisten ja miesten työt kaksi koiraa ja kaksi lasta. Ja olen yrittäjä. Omakotitalossa asumme ja kaikki mitä siihen liittyy hoidan minä eli remontit ja muut eli olen vähän väsynyt. ehkäpä aion erota moisesta laiska jaakosta. Vai mitä?Jakakaa perhevapaat, niin mieskin näkee millaista arki kotona on!
Itse suosittelen ratkaisuksi perhevapaiden jakamista.Jaoin puolisoni kanssa perhevapaat puoliksi ja ilman sitä meillä olisi varmasti aivan samanlainen tilanne kuin kirjoituksen aloittaneella. Tuo mieheni viettämät puoli vuotta kotona olivat sellainen asennemuutoksen paikka, ettei toista moista voisi ollakaan. Nyt kummallakin on kosketus siihen arjen pyörittämiseen ja lastenhoitoon. On niin paljon helpompaa jaksaa, kun arjen kokonaisvastuuta on jakamassa se toinenkin. Parisuhteellekin jää aikaa aivan eri tavalla kun ei tarvitse nalkuttaa ja jaetaan kotityöt. :)
Olihan se minulle äitinä kova paikka lähteä takaisin töihin, myönnetään. Ajattelin koko ajan, että tämä on meidän perheemme parhaaksi. Jokainen poissaolominuutti korvaantui, kun kotiin tullessa vastassa oli maailman iloisin vauva ja sen isä.
Ja vastauksena sille, joka nyt tässä vaiheessa nostaa käden pystyyn ja sanoo, että perhevapaita ei imetyksen takia voi jakaa, voin vain vastata, että väärässä olet. Itse imetin lastani suositusten mukaan vuoden ikään saakka, jolloin lapsi itse vieroitti itsensä rinnasta.
mies ei tee kotitöitä
Voi kuinka tuttua! Meillä ei mies tee muuta kuin käy parikertaa koiran kanssa "lenkillä". Tuijottaa töistä tullessaan teeveetä tai istuu tietsikalla. Kun tässä yhtenä päivänä taas sanoin, että voisitko osallistua kotitöihin, niin mies lähti tupakalle ja ei puhunut koko iltana mitään. Kumpikin käymme töissä. Minä teen henkisesti ja fyysisesti raskasta työtä, mies henkisesti raskasta, joka vie näköjään voimat. Sohvalta tosin tuli tänään lähtö kun vein sohvatyynyt ulos tuulettumaan.Meillä ei ole yhteisiä eikä pieniä lapsia. Kummallakin on aikuiset lapset. Minun lapset ovat tehneet kotona mitä on pyydetty. Miehen lapset on passattu piloille....En ole palvelija.
Jo seurusteluaikana ennen lapsia tein selväksi etten ole ilmainen piika. Jos molemmat opiskelevat tai käyvät töissä niin kotihommat tehdään puoliksi ja lapset hoidetaan yhdessä. Kun olin kotiäitinä niin silloin tein melkein kaikki kotityöt itse, koska oli koko päivä aikaa. Silloinkin mies kävi ruokakaupassa, remontoi, kuljetti lapsia harrastuksiin,auttoi esim.ikkunan-pesussa ja viikonloppuna teimme ruokaa yhdessä. Monta turhaa riitaa on jäänyt riitelemättä koska perusasiat kuten kotityöt, raha-asiat ja lastenkasvatus on sovittu jo etukäteen.Teillä on erilaiset siisteyskäsitykset.
Miestä ei yksinkertaisesti haittaa tippaakaan kylppärin saastaisuus, pölypallerot nurkissa, homeiset ruokatähdepurkit jääkaapissa tai se, että isovanhemmat hoitavat lapsia.Mitä tapahtuisi jos sinä menisit lakkoon? Lopettaisit kokonaan siivoamisen kokonaiseksi kuukaudeksi? Kukaan tuskin kuolisi.. Älä myös pyykkää muita kuin omasi ja lasten vaatteet.
Ala myös puhua ääneen että hankit itsellesi erillisen asunnon johon voit mennä ottamaan rennosti kun alkaa tuntua liian pahalta tuo ällöttävä sotku ja pölyn yskiminen.
Suosittelen kokeilemista.
huh ja hei!!!
Mä en voi ku ihmetellä miten naiset suostuu tuollaiseen "kotiorjuuteen" tällä vuosituhannella..ihan oikeesti..lopetat sen miehes passaamisen..hoidat vaan ainoastaan ittes ja lapset..kyllä luulis käytöksen muuttuvan viimeistään siinä vaiheessa kun puhtaat alushousut loppuu kaapista..ja jos ei muutu niin heitä pihalle!!!Itse tein jo aikoinaan seurustelun alkuvaiheessa selväksi, että kotityöt kuuluu molemmille..harva niistä tykkää niin kovasti että viitsisi päivästä toiseen tupaa puunata yksikseen..mutta meillä tehdään myös kaikki muutkin asiat puoliksi..eli hoidetaan tenavat yhdessä, remontoidaan ja rakennetaan yhdessä yms. ainut johon en sekaannu on auto..tai käyn mä sen tankkaamas, mutta muuten huollot, katsastukset yms. hoitaa mies..Yhteistä taivalta mulla ja miehellä on kohta 10-vuotta..yhteiset velvotteet on vuosien varrella lisääntyny ja ei me "välikriisipalavereitta" olla selvitty..mutta yleensä kaikki hoituu puhumalla ja keskustelemalla. Nyt kun oon taas kotona mammalomalla, niin tuntuu et kaikki kotityöt kasaantuu ittelle, mutta jos en jaksa eikä huvita niin jätän tiskit pöydälle ja oon pesemättä pyykkiä..kyllä isäntä ne sitten illalla tai viimeistään seuraavana päivänä tajuaa siivota pois silmistä :)
Eli liikoja et vaadi..kyllä 3lapsen isä saa osuutensa arjesta hoitaa..mieti ny mitä lapatossumallia se näyttää omille lapsilleen..muista et miesten ja poikien kunnioitus naisia kohtaan lähtee jo lapsuuden kodista..älä siis anna miehesi näyttää nuon huonoa esimerkkiä lapsillesi!!!
Uutta meidanperhe.fi:ssä
Uusimmat keskustelut
- > Raskaana Sharm el Sheikhiin
- > Puutarhaan kuorikatetta?
- > Jos olisit mies, huolisitko melkein kaikkien höyläämän yh-äidin kumppaniksesi?
- > Opettaja pieksi oppilaan
- > 3kymppinen nainen vailla seksiseuraa, kiinnostaisiko?
- > Kannattaako valita iso vai pieni kiinteistönvälitysfirma myymään asuntoa?
- > Miten tehdään se ranskalainen koukku-c
Uusimmat blogikirjoitukset
© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot

0 m/s