Keskustelut
Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä
» Aikuisten oikeasti
Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti
VOIKO 13V JÄÄDÄ YKSIN
Lähdemme viikonloppureissuun pe -su. Tytär on 13v, seiskaluokalla. Tarkoitus olisi, että ystävä tulee yökylään pe-la ja la-su-yön tyttö olisi yksin kotona?USKALLANKO JÄTTÄÄ?
Asumme rivarissa ja ilmoitamme naapureille, että tyttö on yksin. Samoin sukulainen asuu lähellä, ja käy iltaisin katsomassa, että kaikki on ok, ja tarvittaessa tyttö pääsee heillekin yöksi.
Mitä arvelette? Vai pakotanko mummolaan hoitoon?
Vastaukset
niiin
kyllä voi, meillä penskat ainakin sen ikäisenä oli viikkojakin yksin :)Hyvä
että joku vastaa...minkäikäiset Sun lapset on nyt, ts. onko se ollut hiljattain? Tuli jo mieleen kaikki heitteillejättö-syytökset yms. jos rohkenemme jättää tytön...
Provo?
Tää oli varmaan provo/vitsi, ei kai kukaan oikeesti ole noin nuija? Mutta siis varmuuden vuoksi: ei voi jättää!Turvallisuus ennen
Et voi jättää tyttöä yksin. Maailma ei ole sama kuin ennen ja jo sillonkin me keksimme yhtä jos toista. Ei hän kuole siihen, että pakotat mummolaan tai kaverin luokse. Vaikka kiukkuaa, tietää, että välität. Tulee vielä aika, jolloin hän voi/saakin olla yksin, mutta vielä on lapsi. Eikä lapsen harteille jätetä päätöstä eikä sen seurauksia. Kasvaa kyllä itsenäiseksi ja reippaaksi, vaikka ei olekkaan 13-vuotiaana yksin kotona.mitäpä jos mummo tulisi teille
Ehkäpä 13 v ei enää viihdy mummollassa mutta jospa mummo tulisikin teille "kotivahdiksi"Joku kommentoi että maailma ei ole sama kuin ennen. Itse oli 14v kun vanhemmat jättivät yksin kotiin ja meillä mummo asui naapuriissa, silti sain kunnon bileet pystyy ja kämppä hävitykseen ja oli kyseessä 90-luku.
Nuoret osaa esittää mukavia ja kilttejä mutta mitä tapahtuu nurkan takana? Muistellaampa omia kokemuksia. Nuoruudesta ja ilman teemaa aika kuultaa muistot..
Tosin voihan olla että sinun lapsi olisikin kiltististi ja vastuuntuntoisesti. JA joskus se napanuora on kuitenkin irroitetttava. Zemppiä
nuija?
ootko hieman itsekeskeinen kun rupeat heti haukkumaan nuijaksi jos toinen haluaa kysyä neuvoa? asia olisi ihan eri jos lapsi näyttäisi että ei kykenisi olemaan yksin kotona.. mutta kyllä 13-vuotiaan voi vkl ns. yksin jättää kun vaan aina varmistaa että kotona on kaikki hyvin ja onhan hänellä kaveri seurassa, kyllä 13-vuotiaan jo on hyvä ottaa vastuuta, ainakin jatkosa ajatellen tietää että pystyykö lapsen yksin jättämään kotiin. Uskoisin että lapsella on puhelin jolla saa yhteyttä jos jotain hätää tulee ja voihan mummo aina käydä välillä katsomassa onko koti kunnossa..:)Mummo ei suostu
meille tulemaan, hyvä kun viitsii lasten synttäreillä käydä kerran vuodessa.Pienemmät sisarukset, 9- ja 7-vuotiaat menevät mummolaan viikonlopuksi, ja siksi kai isoin haluaisikin olla itsekseen..
Tietystikään ette voi jättää 13-vuotiasta kotiin yksin!!
Ei edelleenkään voi jättää yksin 13-vuotiasta. Periaatteessa sellaisesta voi tehdä vaikka naapuri ilmoituksen sosiaalitoimistoon. Järki käteen suomalaiset vanhemmat!! 13-vuotias yläkoululainen on lapsi, josta tulee aikuisten huolehtia - myös viikonloppuisin.Mitä ihmettä nämä edellä kirjoittavat oikein ajattelevat?? Vai ajattelevatko yhtään mitään..?Nimim. Kahden teinin ja yhden ekaluokkalaisen äiti
Mielestäni ei voi jäädä yksin.
Voiko 13 vuotiaan jättää yksin?
Älä jätä! Tytöllä on varmaan kavereita, joille voi mennä yökylään (tarkista, että siellä vanhemmat kotona).Täällä palstoilla on kurjaa se, että kun kyselet jotain asiallista, joku nimittelee nuijaksi. Todella outoa käytöstä..
Voiko 13-vuotias jäädä yksin?
Mielestäni tyttöä ei voi jättää kotiin yksin eikä kaksin kaverin kanssa.Älä pakota mummolaan, vie sukulaisen luokse. Silloin ei sinunkaan tarvitse reissullasi murehtia tytön pärjäämistä!
Minusta 15-vuotias alkaa olla siinä iässä, että pärjää yksinään.
Onko 13v itse ihan oikeasti sitä mieltä, että haluaa/voi/uskaltaa jäädä yksin?
Jos, niin mikä ettei. Ei ystävät rakkaat maailma miksikään ole parissakymmenessä vuodessa muuttunut, paitsi ehkä röyhkeiden yksityisautoilijoiden osalta.Mitä te pelkäätte???
Juu
nimenomaan haluaisi olla kaverinsa kanssa meillä.Olen sopinut kaverin äidin kanssa, että tälle voi soittaa, jos on asiaa, äiti on täällä kymmenessä minuutissa. Samoin tuo lähellä asuva sukulaisemme on käytettävissä. Eli myös kaverin äiti soisi tytöille tämän mahdollisuuden.
En jättäisi yksin
Nuoret ja lapset kokeilevat tupakkaa, jopa alkoholia juuri tuollaisissa tilanteissa yleensä, voivat kutsua vieraita joita ette halua kotiinne. Oma lapseni halusi kokeilla yksin oloa yhden yön 12-v. ja pieleen meni. naapuri soitti että avaimet oli kadonnneet ym. järjestettiin sitten kaverille yöksi. Ei kannata antaa liian suurta vastuuta liian nuorena. Riippuu tietysti lapsesta , onhan niitä luotettaviakin;)EI
Ei.Et voi jättää yksin.
Kaveri ei riitä, täytyy olla aikuinen huolehtimassa.
Vastuuttomat vanhemmat
Jos luotettavaa lastenvahtia tai naapuriapua ei kotiinne 13-vuotiaalle löydy, jätätte viikonloppureissunne tekemättä. Yksinkertaista ja selvää. Matkailu ei ole pakollista, vastuu omista lapsista on! Ja lastenhoitovastuu ei kuulu mummoloille ollenkaan.En ymmärrä vanhempia, jotka jättävät jopa alakoululaisia (7-13 v.) ja yläasteikäisiä (12-16 v.) lapsiaan viikonlopuiksi, jopa viikoiksi (etelänmatkat ja Lapinlomat) yksin kotiin. Kantakaa vastuuta toistenkin lapsista. Tehkää ilmoitus sosiaalitoimistoon heitteillejätöstä, jos lapsi on päiviä ja viikkoja yksin kotona.
Ihmettelen :((
Lainaus:
kyllä voi, meillä penskat ainakin sen ikäisenä oli viikkojakin yksin :)
kyllä voi, meillä penskat ainakin sen ikäisenä oli viikkojakin yksin :)
Siis olivatko lapsenne viikkokausia YKSIN KOTONA? Missä äiti ja isä olivat??? Oletko miettinyt, miten turvattomana lapsi kokee pitkän yksinolon? Ja oletko tosiaan sitä mieltä, että 13-vuotias pärjää yksin kotona viikkoja?
Ihmettelen suuresti :((
no
minä kyllä olin 13 vuotiaana yksin vuorokauden ja pelotti koko ajan että mitä jos joku hullu tulee..varsinkin illalla nukkumaan mennessä pelotti. Ei ollut mitään vahteja eikä naapureita seuraamassa.Kyllä voi, mutta
Mielestäni voi jättää, jos aikuinen on lähellä tavoitettavissa ja jos on kaveri kotona yökylässä tai tyttö kaverilla yötä. Mutta yksin en jättäis ilman kaveria. Joko siis että kaveri on teillä tai sitten la-su yön tyttö menee kaverille yöksi.Jep
siis ystävä on meillä molemmat yöt, ja ystävän äiti on puhelimella tavoitettavissa, täällä tarvittaessa kymmenessä minuutissa. Luonnollisesti meilläkin on puhelimet päällä!en jättäisi 13-vuotiasta
Minusta 13-vuotias on liian nuori ollakseen yksin tai edes kaverin kanssa yötä ilman aikuisen seuraa. Voisin ehkä jättää hyvämaineisen ja tutun lukioikäsen kanssa yöksi ilman aikuisen valvontaa. Jos minulla olisi jokin viikonloppumenio, järjsestäisin niin, että 13-vuotias menee esim seurakunnan tai harrastuksen järjestämälle leirille. Niin toimin oman 12-vuotiaani kanssa, joka on 10-vuotiaasta lähtien käynyt kirkon leireillä ja musiikkileireillä.Kotiin en ilman aikuisen valvontaa jättäisi.
kadulki on joskus paremmi
mä oon ollu yksi himas öitä jo iha kakarasta. tarkotan 3-4 v ylöspäi ku ne meni jossai kapakas kai aika paljo. ja sit jotai 10 v jälkee ni monesti viikkojaki yksi ku porukat lähti aina johki ulko maille. et ne oli vaa jättäny jonku lapun et ne meni. ja mä joudui sit varastaaa ruokaa ja jos tarvi jotai. sit 13 v mä häivyi ku en enä kestäny. ja sit olinki melkei vaa jossai muual ku himas. et siel kävi vaa joskus harvoi. meinaa vaa jos mutsi ei ollu siis himas. mä kävin sit koulus syömäs ja nukkumas ku kadul ei oikei hyvi voinu nukkuu. ja ku ne yöt meni sit siihe et teki keikkaa ku piti saada hintaa. ni ne ei sit oiken tienny sielä kouluska mitän. ja ku oli niit ongelmii ja ku ne oli menny himaa ni porukat oli heittäny ne ulos. ja mä oon vielä kuitenki hengis. vaik vois sanoo et ois se varmanki ollu kai jotenki paree jos ois voinu olla himas. mut ku siel ei voinu. et jos mä sais päättää ni ois ollu kiva jos ois voinu olla himas ja et mutsi ja faija ois ollu jotenki ok ja ne ois ollu kans sielä. mut ei ollu. nii se siit. mut tää vaa siks et... tai en mä tiedä ees miks mä kirjota.pellossa kasvaneet
Siis jos esim. seinänaapuri on lupautunut katsomaan lasta ja tällä on joku kaveri kylässä, niin kyllä pärjäävät ja varsinkin jos seinänaapuri on tuttu ihminen.Yksi yö ei ole pitkä ja hyvä koittaa onnistuuko yksinolo ja jos ei onnistu, niin se naapuri on siinä.
Ihme että mukuloita paapotaan aikuiseksi asti ja ihmetellään käytösongelmia sitten vanhempina..
Ei jätetä
13-vuotias on lapsi ja lapsia ei jätetä yksin kotiin, koska vanhemmat ovat vastuussa alaikäisistä lapsistaan.Koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu, lapselta ei voi edellyttää aikuisen käytöstä, häneltä puuttuu kokemuksen tuoma varmuus ja hän tarvitsee aikuisen antamaa turvaa ja suojelua.
jättäisin
Kyllä 13-vuotiaan voi jättää yksin kotiin yöksi, jos sitä itse haluaa. Jos ei halua, niin ei voi jättää, mutta jos haluaa, niin voi ehdottomasti jättä yksin kotiin. Itse olen 14-vuotiaana viettänyt jo viikon yksin kotona, koska niin halusin. Tiesin kyllä, että saan kutsua kaverin yökylään, tai mennä heille tai sitten isovahemmille minä tahansa yönä. Eli en tuntenut itseäni hylätyksi mitenkään, vaan tiesin saavani yöseureuraa mikä tahansa yö, jos niin haluan. Lapselle tekee hyvää itsenäistyä jo 13-14-vuotiaana, mikäli itse niin haluaa. Edellinen 1 2 Seuraava ViimeinenUutta meidanperhe.fi:ssä
Uusimmat keskustelut
- > Raskaana Sharm el Sheikhiin
- > Puutarhaan kuorikatetta?
- > Jos olisit mies, huolisitko melkein kaikkien höyläämän yh-äidin kumppaniksesi?
- > Opettaja pieksi oppilaan
- > 3kymppinen nainen vailla seksiseuraa, kiinnostaisiko?
- > Kannattaako valita iso vai pieni kiinteistönvälitysfirma myymään asuntoa?
- > Miten tehdään se ranskalainen koukku-c
Uusimmat blogikirjoitukset
© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot

2.06 m/s