Keskustelut
Näille alueille voit kirjoittaa rekisteröitymättä
» Jari Sinkkonen nettivieraana
Näytä viestit peräkkäin | Näytä viestipuu
Viesti
Lapsi yksin kotona
Hei!Kirjoittelinkin toiselle keskustelualueelle jo galluppia asiasta, kiva olisi kuulla myös ammattilaisen mielipide.
Eli kuinka vanhana lapsen voi jättää yksin kotiin? Tiedän, että asia on myös lapsikohtainen, joku pärjää nuorempana, joku ei uskaltaisi millään jäädä. Mutta minkä ikäinen on ainekin liian nuori? Mitä mieltä olet? Entä sanooko laki asiasta mitään?
Voiko 2 vuotias olla yksin kotona 10-15 min maitopurkin hakureissun ajan?
Entäpä 4-vuotias pidemmän kauppareissun (noin tunti)?
Ekaluokkalaisenhan ainekin viranomaisten mielestä pitäisi pystyä noin 4-5 tunnin yksinoloon (koulun jälkeen iltapäivät)?
Missä iässä on moraalisesti hyväksyttävää jättää nuori viikonlopuksi kotiin?
Vastaukset
Tiukkis
Alle kouluikäisiä en jättäisi yksin kuin pihalla tai postilaatikolla käydäkseni. Pihatöitä tms. voin tehdä, jos käyn välillä vilkaisemassa, että kaikki on kunnossa. Mutta siis että poistuisin kokonaan kotoa ja jättäisin lapset lukittujen (tai lukitsemattomien...) ovien taakse, niin ei tapahdu. Ja kun on monta lasta, niin tässä mennään nuorimman mukaan, ei vanhimman, niinkuin usein ajatellaan. Kuusivuotias ei voi katsoa kolmevuotiaan perään.Ei siis missään tapauksessa kaksivuotiasta yksin kotiin lähikaupassa käydessä (korkeintaan sen postilaatikolla käynnin ajan), eikä nelivuotiasta tunniksi (aina voi syttyä tulipalo tms.) Kouluikäisistä minulla ei vielä ole kokemusta, mutta ajattelisin että aika turvatonta olisi seitsenvuotiaan olla monta tuntia yksin kotona... Kaikkeen tietysti tottuu ja sopeutuu.
_Muistaisin_ kerran lukeneeni jonkun asiantuntijan vastanneen, että jos ekaluokkalainen on (esim. syyslomalla) päivät yksin kotona, niin oikeastaan pitäisi soittaa sosiaaliviranomaisille.
Mielestäni
2-vuotiasta ei tietenkään voi jättää hetkeksikään yksin. Pelkästään tapaturmariski on niin suuri ja myös 4-vuotiasta ei voi jättää maitopurkin ahuksikaan yksin. Mieleen voi tulla sen ikäisellä vielä ihan mitä tahansa vaarallista. Lisäksi 4-vuotiaalla on pelkoja ja mielikuvitustakin jolloin ei ole vastuullista jättää sen ikäistä lasta yksin edes pieneksi ajaksi.Tekisin varmaan lastensuojeluilmoituksen, jos tietäisin tämän ikäisten lasten olevan yksin kotona.
Lapsi yksin kotona
En jättäisi 2-vuotiasta yksin mieluiten edes 5 minuutiksi. Olen yksihhuoltaja ja paria vuotta lukuunottamatta tein monta vuotta yksityisyrittäjänä töitä kotona, joten olin aina kotona, kun hän tuli koulusta ja kun hän lähti kouluun. Rilluttelemassa iltaisin en pahemmin käynyt enää sitten, kun hän oli koululainen. Kun hän oli pienempi, hommasin iltamenojeni ajaksi aina lapsenvahdin joko Mannerheimin lastensuojeluliitosta, tai sitten vanhempani hoitivat.Nyt, 17-vuotiaana, hän on ollut yhtenä viikonloppuna yksin kotona, pari yötä. Senkin annoin tapahtua tietäen, että syyttävä sormi osoittaa minuun, jos jotain kamalaa tapahtuu. 17-vuotiashan on vielä alaikäinen, ja kaikki vastuu on minulla. Jos tapahtuu tuliopalo, jos asuntoon murtaudutaan jne. ja hänelle sattuu jotain, se on minun vikani. Paitsi, jo 15-vuotias on itse vastuussa jos tekee rötöksiä. Joten en voi muuta sanoa kuin että minkä ikäisenä hyvänsä jätätte lapsenne yksin, hän on kokonaan teidän vastuullanne kunnes täyttää 18-vuotta, ja senkin jälkeen vanhempia syytetään kaikesta mikä vain voi mennä pieleen. Jos joku asia menee hyvin, se kai on sitten opettajien ja yhteiskunnan ansio? Vanhemmathan ovat tässä maailmassa sitä varten, että heitä syytetään, ei koskaan kiitetä. Jos yrität huolehtia lapsestasi, olet kiinnostunut hänen koulunkäynnistään ja kyselet opettajilta liikoja, olet ns. hankala vanhempi. Jos et tee mitään, et kysele ja annat asioiden olla, olet vastuuton vanhempi. Että se siitä vanhemnmuuden kokemuksesta tässä maassa. Pitää siis varautua siihen, että kaikki on sinun, vanhemman, vika ja jos jätät lapsen yksin ja jotain kamalaa sattuu, se on tosiaankin vanhemman syy ja hän vastaa siitä. Miettisin siis tuhat kertaa ennen kuin hakisin maitopurkin kaupasta jättäen 2-vuotiaani kotiin.
Hei!
Itse otan kyllä 2 ja 5 vuotiaat lapset mukaan kauppaan, mutta 7 vuotias tyttäreni ei aina halua lähteä mukaan. Silloin kun itse olen koulussa 7v joutuu olemaan oman koulunsa jälkeen yksin kotona 1-3 tuntia kunnes tulen itse kotiin, aamulla katson että hän nousee linja-autoon, iltapäivällä tulee taksilla kotiin (6km kouluun). Olen yksinhuoltaja ja isovanhemmat asuvat kaukana. 7vuotiaalle olen opettanut kädestä pitäen miten hän saa itse tehtyä välipalaleivät, mistä löytyy kaikki leivänpäällysteet ja jogurttia saa jääkaapista itse laittaa lasiin. Olen kaikille lapsilleni opettanut itsenäistymistä jo ihan yksi vuotiaasta asti ettei heistä tule uusavuttomia surkimuksia jotka roikkuvat äidissä kiinni koko elämänsä. (tunnen tällaisia aikuisia eivätkä he ole mikään kiva näky kun etsivät puolisokseen "äitiä" joka hoitaa kaiken, pyykinpesusta ruoanlaittoon.) Lapsen pitää antaa olla lapsi, mutta kyllä lapsi osaa jo yksivuotiaasta asti esim. tiskikoneesta kantaa muovikipot laatikkoon, 5 vuotias osaa jo ripustaa pyykkejä telineeseen, 7 vuotias osaa tyhjentää ja täyttää tiskikoneen ja laittaa sen päälle. Meidän perheessä jokaisella on omat hommansa ja jokainen saa vkloppuna aina jotain palkinnoksi tekemästään "työstä".Uutta meidanperhe.fi:ssä
Uusimmat keskustelut
- > Raskaana Sharm el Sheikhiin
- > Puutarhaan kuorikatetta?
- > Jos olisit mies, huolisitko melkein kaikkien höyläämän yh-äidin kumppaniksesi?
- > Opettaja pieksi oppilaan
- > 3kymppinen nainen vailla seksiseuraa, kiinnostaisiko?
- > Kannattaako valita iso vai pieni kiinteistönvälitysfirma myymään asuntoa?
- > Miten tehdään se ranskalainen koukku-c
Uusimmat blogikirjoitukset
© Sanoma Magazines Finland Oy - käyttöehdot

2.06 m/s