Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

¿huomasivat Jumalan pojat ihmisten tyttäret ihaniksi¿ ¿kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia. Gen.6:2&4



¿Israel on minun esikoispoikani;¿ 2.Moos.4:22



¿Sillä minä olen Israelin isä, ja Efraim on minun esikoiseni.¿ Jeremia 31:9



Hän lausui minulle: ¿sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.¿ Ps.2:7



Sillä kaikki, joita Jumalan henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia: Kirje Roomalaisille 8:14





Nämä jakeet herättävät minussa kysymyksiä. Onko raamatun mukaan siis Jumalalla useitakin lapsia? Vai tarkoittaako tämä sitä, että jokainen vanhurskas henkilö joka noudatti Jumalan tahtoa ja suunnitelmaa, oli JUMALAN POIKA? Jos niin olisi, niin mistä sitten voidaan päätellä, että Jeesus oli Jumalan poika jotenkin eri tavalla kuin vertauskuvallisesti?



Missä kohtaa raamatussa sanotaan, että Jeesus oli Jumalan poika?

(siis eri tavalla kuin nuo muut)





Koraanin ja Islaminuskon mukaan Jeesus oli profeetta, ei Jumalan poika!



Jeesuksen laita Jumalan edessä on totisesti sama kuin Aatamin: Hän loi hänet maasta ja sanoi sitten Hänelle: ¿Ole!¿ ja hän oli.

Pyhä Koraani 3:59





Ottaessaan vastaan hyvät uutiset vanhurskaan pojan syntymästä, Maria vastaa: Hän sanoi: ¿ Herrani, kuinka minulla olisi lapsi, vaikka yksikään ihminen ei ole koskettanut minua?¿ Enkeli sanoo vastaukseksi: Hän vastasi: ¿Näin Jumala luo kenet tahtoo; kun Hän päättää asian, Hän vain sanoo sille: Tapahdu!´ ja se tapahtuu.¿ Ja Hän on opettava hänelle kirjan ja viisauden, Tooran ja Evankeliumin¿ Pyhä Koraani 3:47 ¿ 48







Koraanin jakeet 119-121 luvussa 5 Surat ul-ma´ida kuvailevat tuomiopäivää, jolloin Allah kysyy Jeesukselta (R.H.) tämän oletettujen seuraajien sokeasta innosta palvella häntä ja hänen äitiään:



119. Entä kun Jumala sanoi: ¿oi Jeesus, Marian poika, oletko sanonut ihmisille: ¿ Ottakaa minut ja äitini jumaliksi Jumalan sijasta?¿ Hän vastasi: ¿Ylistetty ollos- Sinä! Ei minun kuulu sanoa sellaista, mihin minulla ei ole oikeutta. Jos olisin niin sanonut, olisit saanut sen tietää. Sinä tiedät mitä minun mielessäni on, mutta minä en tiedä, mitä Sinun mielessäsi on. Totisesti Sinä olet salaisuuksien tuntija.



120.En minä ole sanonut heille muuta kuin mitä käskit minun sanoa: `Palvelkaa Jumalaa, minun Herraani ja teidän Herraanne´, ja minä olin todistajana heille niin kauan kun olin heidän keskuudessaan, mutta kun otit minut pois, tulit itse heidän vartijakseen, niin Sinä olet kaiken todistaja.



121.¿Jos Sinä rankaiset heitä, ovat he totisesti Sinun palvelijoitasi, ja jos Sinä annat heille anteeksi, niin Sinä olet Voimallinen, Viisas.¿



Sivut

Kommentit (27)


mariam-83-:

Lainaus:


Raamatusta löytyy perusteet siihen, että Jeesus on profeetta.




Jos lukee koko Raamatun, niin ei löydy. Sinä luet Raamattua sillä tavalla, että löytäisit sieltä halutessasi kehotuksen mennä ja hirttäytyä ;)



" Ja hän viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi." ( Matt 27:5)



" Mene, ja tee sinä samoin" (Luuk 10:37)





mariam-83-:

Lainaus:

Raamattu ei kuitenkaan kokonaisuutena ole luotettava tietolähde, eikä myöskään juutalaisten Toora.

Molempia on muuteltu. Koraani oli viimeinen ilmoitus Jumalalta, ja sitä

Jumala myös suojelee muuttumiselta.




No tämä mielipiteesi tuli selväksi jo edellisessä viestissäsi. Minä kysyinkin että miten ja milloin ja pyysin todistamaan väitteesi. Raamattu on nimittäin maailman tutkituin kirja (siis tieteellisesti) eikä mitään viitteitä suurimittaisesta, varsinaisen sanoman vääristävästä muuttelusta ole. Sinulla on varmasti pätevämpää tietoa, kun tuollaista väität :)



Ai niin, ymmärräthän, että tuollaisten väitteiden vakavasti otettavaksi perusteluksi ei riitä ns uskonasiat. Voit sanoa kyllä, että muslimin mielestä Raamattu on sitä ja tätä ja Koraani sitä ja tätä. Muunuskoiselle se ei kuitenkaan ymmärrettävästi ole mikään todiste, eikä sitä myöskään sellaisena kohdella. Väitteillä pitää olla tieteellistä painoarvoa, eli ne on votava todistaa neutraalein keinoin, tekstilöydöksin tms.

Käyppäs Amenhotep kurkkaamassa vaikka ketjua otsikolla

" Muslimit Oliko Jeesus Muslimi"



Viestiketjun aloittaja kirjoittaa ensimmäisen viestinsä loppuun näin:

Ja kaipaan sitten vain Muslimien vastauksia.



Tästä huolimatta siellä kristityt vastailee muslimin MUSLIMEILLE osoittamaan kysymykseen. Nopeesti katsottuna tais olla viisi eri henkilöä. Et kuitenkaan sinä ;)

Että näin, vaikka viestiketjun aloittaja ihan selvästi sanoi haluavansa vastauksia vain muslimeilta.



Minä suuntasin otsikossa viestin lähinnä kristityille, mutta en missään vaiheessa antanut ymmärtää ettei muut " saa" vastata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Miksi ihmeessä luulet, että kristittyjä liikuttaa mikään, mitä Koraanissa sanotaan. Sinua jostain syystä tuntui liikuttavan kovastikin se, mitä Raamatusta luit.





Ei ollut tarkoituksenakaan liikuttaa ketään, vaan Raamatun ja Koraanin kohtia vertailemalla huomata kuinka paljon samaa niistä löytyykään,

koskien Jeesusta. Jumalan profeettaa.

Raamattua on kuitenkin muuteltu, joten Koraanista löytyy totuus, koska se on muuttumaton.



Jeesus on todellakin tulossa vielä kerran takaisin, ja silloin hän korjaa valheet joita eräät hänestä levittää.


Miksi ihmeessä luulet, että kristittyjä liikuttaa mikään, mitä Koraanissa sanotaan. Sinua jostain syystä tuntui liikuttavan kovastikin se, mitä Raamatusta luit.

Itse uskon myös, että Maria oli neitsyt, kun Jumala laittoi Jeesuksen hänen kohtuunsa kasvamaan. Jeesuksella ei ole ihmistä biologisenä isänä, joten silloin Jumala on hänen isänsä.



En tosin usko, mitä olen monesti kuullut tai on annettu ymmärtää, että Jumala olisi käyttänyt Marian sukusolua; Maria olisi Jeesuksen biologinen äiti. Maria on kyllä synnyttänyt Jeesuksen, mutta... Järkeeni ei vain taivu, että mihin Jumala, kaiken Luoja, joka on maapallon luonut vain sanallaan, olisi tarvinnut ihmisen sukusolua.



Onko muilla tullut tätä ajatusta?


Heddastiina

Lainaus:


Järkeeni ei vain taivu, että mihin Jumala, kaiken Luoja, joka on maapallon luonut vain sanallaan, olisi tarvinnut ihmisen sukusolua.




Minua on opettu tästä asiasta niin, että Jeesus oli paitsi tosi Jumala myös tosi ihminen. Muuten ristinuhri ei olisi sovittanut syntejä ihmiskunnan edestä, ellei Jeesuksella olisi ollut ihmislihan kiusaukset voitettavinaan. Juutalaisessa ajattelussahan lihallinen elämä tulee äidiltä, perintö isältä. Ihmisyys siis tuli Marian munasolusta, mutta isänperintönä ei ollutkaan perisyntiä ja siksi Jeesus saattoi suorittaa täydellisen, synnittömän uhrin.



Ja muutenkin, kyllähän Jumala toimii monessa asiassa ihmisten välityksellä, esim lähetyskäskyn suhteen ja monessa muussakin asiassa. Miksei sukusolu mahtuisi tähän joukkoon.







Jos ei halua uskoa, ymmärtää eikä etsiä elävää Jumalaa, ei löydäkään mitään.





No ei niin. Mutta kun todella uskoo Jumalaan, niin totuuden löytää.

Lainaus:

Kristityt, montako poikaa Jumalalla olikaan, vai oliko yhtään?

¿huomasivat Jumalan pojat ihmisten tyttäret ihaniksi¿ ¿kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia. Gen.6:2&4




Raamatussa puhutaan asioista paljon vertauskuvilla (pojat).



" Sanonta bene elohim (Jumalan pojat) esiintyy tämän kohdan lisäksi kolme kertaa Jobin kirjassa (Job

1:6; 2:1; 38:7). Jobin kirjan kohdissa on selvästi kyse enkeleistä.



Mielestäni parhaan selityksen antaa juutalainen perimätieto, joka selittää kohdan enkeleiden

lankeemuksena (esim. Riemuvuosien kirja 5:1-2; 1 Henokin kirja 6-7). Jeesus tosin sanoo, että enkelit

ovat henkiolentoja, eivätkä avioidu (Matt.22:30), mutta ilmeisesti on kyse asiasta, josta Juudan

kirjeessä sanotaan näin: Ja niitä enkeleitä, jotka eivät pitäneet kiinni korkeasta asemastaan vaan

hylkäsivät omat asuinsijansa, hän pitää pimeydessä ikuisissa kahleissa suurta tuomion päivää varten

(jae 6). Pietarin kirjeessä on samanlainen ajatus, joka vielä liitetään Nooaan ja vedenpaisumukseen.

Pietarin kirjeessä sanotaan: Ei Jumala säästänyt enkeleitäkään, jotka olivat tehneet syntiä, vaan syöksi

heidät kahleissa manalan pimentoihin odottamaan tuomion toteutumista. 5. Eikä hän säästänyt

muinaisajan maailmaa, vaan antoi vedenpaisumuksen hyökyä yli jumalattoman ihmiskunnan.

Kuitenkin hän pelasti Nooan, vanhurskauden julistajan, ja seitsemän muuta. (2 Piet.2:4-5). Raamatun

mukaan Saatana ja hänen enkelinsä toimivat edelleen. Heitä ei ole ¿syösty kahleisiin¿, joten Pietari ja

Juuda puhuvat vain jostakin ryhmästä enkeleitä.

Jumalan pojat olivat ilmeisesti langenneita enkeleitä, jotka ¿hylkäsivät oman asuinsijansa¿. Nämä

enkelit (henget) ehkä asettuivat jumalattomiin miehiin ja siten avioituivat haluamiensa naisten kanssa.

Tällä he saivat aikaan sellaisia perintötekijöiden muutoksia, että jälkeläisistä tuli Ajättiläisiä@.

Jättiläinen sana on alkutekstissä nefilim. Sanan on ilmeisesti muodostettu verbistä nafal (kaatua,

pudota hyökätä). Luther käänsi sanan tyranniksi. Nefilim sana esiintyy myös 4 Moos.13:33: ¿Näimme

siellä myös jättiläisiä (nefilim), jättikokoisia (min hanefilim: min on prepositio -sta, -stä) anakilaisia"



Pirkko Valkama, 1 Moos. selitys





Lainaus:

¿Israel on minun esikoispoikani;¿ 2.Moos.4:22




Tässäkin vertauskuvallisesti kansa on poika, sillä tuosta kansasta syntyy Jumalan Poika Jeesus Kristus. Tämän kansan Jumala on luonut ja valinnut " esikoisena" , että sen keskuuteen syntyy Messias.



Lainaus:

¿Sillä minä olen Israelin isä, ja Efraim on minun esikoiseni.¿ Jeremia 31:9




Jälleen sama selitys.



Lainaus:

Hän lausui minulle: ¿sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.¿ Ps.2:7




Ps 2 2. Maan kuninkaat nousevat, ruhtinaat yhdessä neuvottelevat Herraa ja hänen voideltuansa vastaan:

3. " Katkaiskaamme heidän kahleensa, heittäkäämme päältämme heidän köytensä" .

4. Hän, joka taivaassa asuu, nauraa; Herra pilkkaa heitä.

5. Kerran hän on puhuva heille vihassansa, peljättävä heitä hirmuisuudessaan:

6. " Minä olen asettanut kuninkaani Siioniin, pyhälle vuorelleni" .

7. Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt. Hän lausui minulle: " Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.

8. Ano minulta, niin minä annan pakanakansat sinun perinnöksesi ja maan ääret sinun omiksesi.

9. Rautaisella valtikalla sinä heidät muserrat, niinkuin saviastian sinä särjet heidät."

10. Tulkaa siis järkiinne, kuninkaat, maan tuomarit, ottakaa nuhteesta vaari.

11. Palvelkaa Herraa pelvolla ja iloitkaa vavistuksella.

12. Antakaa suuta pojalle, ettei hän vihastuisi ettekä te hukkuisi tiellänne. Sillä hänen vihansa syttyy äkisti. Autuaat ovat kaikki, jotka häneen turvaavat."



Tässä tuon Psalmin jakeet 2-12. Siinä puhutaan selkeästi Herran voidellusta, jota vastaan ihmiset maan kuninkaat ym. nousevat. Puhutaan Kuninkaasta, jonka Herra asettaa pyhälle vuorelleen ja jolle Herra antaa pakanakansat perinnöksi ja maan ääret Hänen hallintavaltaansa. Antakaa suuta pojalle on vertauskuvaa siitä, että osoitamme rakastavaa ja kunnioittavaa alamaisuutta Herran voidellulle, Kristukselle, Jumalan Pojalle. (Uuras Saarnivaara)



Lainaus:

Sillä kaikki, joita Jumalan henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia: Kirje Roomalaisille 8:14




14. Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.

15. Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: " Abba! Isä!"

16. Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.

17. Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme.



Tässä jälleen kohta hieman laajemmin. Jae 15 kuvaa sitä Jumalan lapseutta. Emme ole saaneet orjuuden henkeä ollaksemme pelossa, vaan lapseuden hengen, jossa huudamme Jumalaa Isäksemme. Tämä kuvaa sitä mitä tarkoittaa se, että on Jumalan lapsi. Se tarkoittaa yhtä läheistä suhdetta Jumalaan, kuin vanhemmalla ja lapsella on. Se tarkoittaa myös perillisen asemaa, jossa perimme iankaikkisen elämän. Tähän lapseuden asemaan pääsee Jumalan todellisen Pojan kautta, joka on antanut Pyhän Hengen jokaisen sisimpään, joka haluaa uskoa.



Lainaus:

Nämä jakeet herättävät minussa kysymyksiä. Onko raamatun mukaan siis Jumalalla useitakin lapsia? Vai tarkoittaako tämä sitä, että jokainen vanhurskas henkilö joka noudatti Jumalan tahtoa ja suunnitelmaa, oli JUMALAN POIKA? Jos niin olisi, niin mistä sitten voidaan päätellä, että Jeesus oli Jumalan poika jotenkin eri tavalla kuin vertauskuvallisesti?




Jumala on Henki ja Hänen todellinen Poikansa on samaa olemusta kuin Hän, ollen samalla myös ihminen. Olla lapsen asemassa ja olla samaa olemusta, niissä on eroa. Raamatussa on paljon vertauskuvaa ja irroittelemalla jakeita sieltä täältä, voi sekoittaa helposti päätänsä. Kannattaa aina lukea asiayhteys ja rukoilla samalla.



Lainaus:

Missä kohtaa raamatussa sanotaan, että Jeesus oli Jumalan poika?

(siis eri tavalla kuin nuo muut)




Jeesus itse viittasi itsestään useisiin VT:n kohtiin, joissa puhutaan vastaavalla tavalla. Hän myös todisti olevansa Jumalan Poika. Etsin ne kohdat myöhemmin. Toivottavasti tämä selvitti jotain.



Heddastiina:

Itse uskon myös, että Maria oli neitsyt, kun Jumala laittoi Jeesuksen hänen kohtuunsa kasvamaan. Jeesuksella ei ole ihmistä biologisenä isänä, joten silloin Jumala on hänen isänsä.



Me muslimit myös uskomme, että Maria Jeesuksen äiti oli neitsyt.

Mutta, mutta! Tämä ei todellakaan tarkoita sitä, että Jumala olisi Jeesuksen isä.

Mitä vain Jumala tahtoo, niin tapahtuu.



En tosin usko, mitä olen monesti kuullut tai on annettu ymmärtää, että Jumala olisi käyttänyt Marian sukusolua; Maria olisi Jeesuksen biologinen äiti. Maria on kyllä synnyttänyt Jeesuksen, mutta... Järkeeni ei vain taivu, että mihin Jumala, kaiken Luoja, joka on maapallon luonut vain sanallaan, olisi tarvinnut ihmisen sukusolua.





Jumala ei mihinkään tarvitse poikaa tai sukusoluja.

" Jeesuksen laita Jumalan edessä on totisesti sama kuin Aatamin; hän loi hänet maasta ja sanoi sitten hänelle " Ole!" ja hän oli." PK 3:59









" Enkelit sanoivat:" Maria, Jumala on valinnut sinut ja puhdistanut sinut, Hän on valinnut sinut kaikkien naisten joukosta. Maria, ole nöyrä Herrasi edessä, polvistu ja kumarra muiden joukossa."

Enkelit sanoivat," Maria, Jumala lähettää sinulle ilosanoman Sanastaan, jonka nimi on Messias, Jeesus (as), Marian poika. Hän on kunnioitettu tässä ja tuonpuoleisessa elämässä ja hän pääsee Jumalan (swt) lähelle. Hän puhuu ihmisille kehdossaan ja samoin aikuisena ja hän on hurskas. Maria vastasi:" Herrani, kuinka minä voisin saada lapsen? Eihän yksikään mies ole koskenut minuun." Enkeli vastasi:" Herrasi luo, mitä tahtoo, kun Hän päättää asian, Hän sanoo sille " Ole!" , ja se on.

PK 3:42-43, 45-47





" Ja hän palasi kansansa luo kantaen lasta sylissään, ja he sanoivat. " Maria, olet tehnyt ennenkuulumattoman teon. Aaronin sisar, ei isäsi ollut paha mies eikä äitisi tehnyt huorin." Maria viittasi lapseen, mutta he sanoivat: " Kuinka me voisimme puhua kehdossa makaavan lapsen kanssa?" Lapsi puhkesi puhumaan: " Minä olen Jumalan (swt) palvelija, ja Hän on antanut minulle kirjan, tehnyt minusta profeetan ja siunannut minut, missä kuljenkin. Hän on määrännyt minut rukoilemaan ja antamaan almuja niin kauan kuin elän ja olemaan kuuliainen äitiäni kohtaan; ei Hän ole tehnyt minusta niskuroivaa eikä väkivaltaista. Rauha minulle päivänä, jona minä synnyin, ja päivänä, jona kuolen, ja päivänä, jona minut herätetään henkiin." Tällainen oli todellakin Jeesus (as), Marian poika, jota he epäilevät. Ei Jumalan (swt) sovi hankkia itselleen lasta. Ylistetty olkoon Hän! Kun Hän päättää asian, Hän sanoo sille: " Ole!" ja se on.

PK 19:27-25







" Te, joilla on kirja, älkää menkö liian pitkälle väitteissänne, älkääkä puhuko Jumalasta (swt) muuta kuin totta. Messias, Jeesus (as), Marian poika, oli Jumalan lähettiläs ja Hänen Sanansa, jonka Hän antoi Marialle ja Henki Hänen luotansa. Uskokaa Jumalaan ja Hänen lähettiläisiinsä älkääkä sanoko: " Heitä on kolme" , vaan lopettakaa, se on parasta teille. Jumala on yksi jumala. Jumala meitä varjelkoon! Hänelläkö olisi lapsia? Hänelle kuuluu kaikki, mitä on taivaassa ja maassa. Jumala on riittävä edusmies.

PK 4:171







" Ei Jumala ole valinnut itselleen lasta, eikä Hänen lisäkseen ole muita Jumalia..." PK 19:27







Kaikki nämä Pyhän Koraanin ayat todistavat että Jeesus (as) oli VAIN profeetta ja ihminen, EI jumala EIKÄ Jumalan poika.

Islam ei kuitenkaan vähättele Jeesuksen (as) asemaa. Hän oli yksi Jumalan mahtavimpia lähettiläitä ja hänen syntymänsä oli ihme. JUMALAN SALLIMUKSESTA Jeesus (as) herätti kuolleita, paransi sokeita ja spitaalisia ja teki muita ihmetekoja.

Koraanissa kiistetään myös vahvasti se, että Jeesus (as) olisi ristiinnaulittu. Näin sanotaan suurassa 4:156-158:





" He eivät uskoneet vaan puhuivat Mariasta hirveitä valheita ja sanoivat: " Me tapoimme Messiaan, Jeesuksen (as), Marian pojan, Jumalan lähettilään." -mutta eivät he ristiinnaulinneet häntä. Heistä vain näytti siltä. Ne, jotka kiistelevät Jeesuksesta (as), eivät tiedä varmasti, eikä heillä ole tietoa hänestä, vaan he vain arvailevat. Eivät he häntä tappaneet, vaan Jumala (swt) korotti hänet luokseen. Jumala on Mahtava, Viisas.





Tässä Jeesus todistaa olevansa Jumalan Poika Matt.16:15-17

" 15. Hän sanoi heille: " Kenenkä te sanotte minun olevan?"

16. Simon Pietari vastasi ja sanoi: " Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika" .

17. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: " Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa."





Tässähän voidaan puhua vertauskuvallisesti. Vai mikä todistaa ettei?



Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: " Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman (kr.: proskiniseis; palvoman) ja häntä ainoata palveleman (kr.: latreuseis)" .



(Matt 4:10).





Tässä raamatunjakeessakin mielestäni ihan selkeä vastaus :)

Häntä ainoata palveleman. Näin sanoo itse Jeesus (rauha hänelle).



Eihän voi olla että Jeesus tässä puhuisi itsestään.



ei ole mielestäni yhtään mitään, joka viittaisi siihen, että Jeesus olisi Jumalan poika. Jumalan lähettämä profeetta kylläkin.



(Luuk.4:17-21): 18. " Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,

19. saarnaamaan Herran otollista vuotta" .

20. Ja käärittyään kirjan kokoon hän antoi sen palvelijalle ja istuutui; ja kaikkien synagoogassa olevien silmät olivat häneen kiinnitetyt.

21. Niin hän rupesi puhumaan heille: " Tänä päivänä tämä kirjoitus on käynyt toteen teidän korvainne kuullen" .

mariam-83-:

Lainaus:


Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: " Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman (kr.: proskiniseis; palvoman) ja häntä ainoata palveleman (kr.: latreuseis)" .



(Matt 4:10).



Tässä raamatunjakeessakin mielestäni ihan selkeä vastaus :)

Häntä ainoata palveleman. Näin sanoo itse Jeesus (rauha hänelle).



Eihän voi olla että Jeesus tässä puhuisi itsestään.




Että mihin tässä on vastaus ja mikseí Jeesus voisi puhua itsestään?



Poika-asiaan voimme palata sitten, kun olet tehnyt itsellesi selväksi mitä eroa alkukielissä on " lapsilla" ja " pojalla" , kun tiedät milloin Jumalan poika voi tarkoittaa maallista kuningasta ja milloin taivaallista kunigasta ja milloin enkeliä ja kun ymmärrät, miksi Jumalaa puhuteltiin Herraksi ja miksi " Jeesus on Herra" oli kristittyjen uskontunnustus ja mitä se tarkoitti.



Kaikista näistä olen kirjoitellut tällä palstalla väsyksiin saakka, sinä et ole joko lukenut niitä, ymmärtänyt niitä tai toivot, etten enää jaksaisi palata aiheeseen. Olet väärässä, mutta tasoisesi tietämättömyys ei varsinaiseti houkuttele yksityiskohtaisemmin vastaamaan.





mariam-83-:

Lainaus:






Missä kohtaa raamatussa sanotaan, että Jeesus oli Jumalan poika?

(siis eri tavalla kuin nuo muut)








Sana Herra on alkukielessä Jumalan nimi JHVH, Jahve: Hän on, Minä olen. Jeesus käytti itsestään

usein tätä nimeä. Hän sanoi esimerkiksi: ¿Jos ette usko, että Minä olen, te kuolette synteihinne.¿

(Joh.8:24. alkutekstin mukaisesti)



Tässä esimerkki missä hän viittaa VT:n Messias profetiaan tarkoittaen sillä itseään (Luuk.4:17-21): 18. " Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,

19. saarnaamaan Herran otollista vuotta" .

20. Ja käärittyään kirjan kokoon hän antoi sen palvelijalle ja istuutui; ja kaikkien synagoogassa olevien silmät olivat häneen kiinnitetyt.

21. Niin hän rupesi puhumaan heille: " Tänä päivänä tämä kirjoitus on käynyt toteen teidän korvainne kuullen" .



Tuo kohta mitä Jeesus luki, on Jes 61:1,2. Sama asia löytyy Jes 42:7 ja Ps 45:8.



Tässä Jeesus todistaa olevansa Jumalan Poika Matt.16:15-17

" 15. Hän sanoi heille: " Kenenkä te sanotte minun olevan?"

16. Simon Pietari vastasi ja sanoi: " Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika" .

17. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: " Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa."



Muitakin kohtia löytyy, mutta ettei tästä viestistä tulisi liian pitkä, en kirjoita enempää.





Kovasti kuitenkin siteerasit tärä väärennettyä kirjaa ja totesin, etä sen perusteella Jeesus on profeetta. Yritä päättää, onko Raamattu luotettava tietolähde vai ei. Kerro, miten ja mistä Raamattua on muuteltu ja todista väitteesi.





Raamatusta löytyy perusteet siihen, että Jeesus on profeetta.

Raamattu ei kuitenkaan kokonaisuutena ole luotettava tietolähde, eikä

myöskään juutalaisten Toora.

Molempia on muuteltu. Koraani oli viimeinen ilmoitus Jumalalta, ja sitä

Jumala myös suojelee muuttumiselta.

en hakenutkaan kristittyjen yksinpuhelua, vaan avointa keskustelua

ihan kaikille!



Ja jos täällä on vaikka joku ateisti joka on kiinnostunut sekä Islamista ja kristinuskosta :)

Tämähän on aika keskeinen eroavuus uskonnoissamme.

Teille Jeesus on Jumala/Jumalan poika, ja meille profeetta.


mariam-83-:

Lainaus:


en hakenutkaan kristittyjen yksinpuhelua, vaan avointa keskustelua

ihan kaikille!




Siinä tapauksessa olisi ehkä kannattanut nimetä otsikko jotenkin toisin ;)



Paremmalla onnella seuraavalla kerralla. Lukijat eivät ole ajatuksenlukijoita, varsinkin kun otsikko kohdistaa tekstin kristityille.



Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat