Vierailija

Pari viikkoa karppausta takana. Paino pudonnut kolme kiloa, vyötäröltä lähtenyt viisi senttiä. En ole koskaan elämässäni voinut näin hyvin! Energiaa riittää kuin pienessä kylässä, aamullakin pääsen ensimmäistä kertaa elämässäni heti sängystä ylös enkä loju horteessa peiton alla puolta tuntia. Vatsa voi paremmin kuin koskaan, turvotus ja ilmavaivat poistuneet. Näläntunne ei vaivaa ja makeanhimo on tiessään. Useat ystäväni ovat myös kannustuksestani kääntyneet karppaamaan, ja kaikki hehkuttavat samaa hyvää oloa ja painon putoamista!



Harmillista, että virallinen käsitys terveellisestä ja hyvää oloa tuottavasta ruokavaliosta on edelleen pielessä. No, ehkäpä parinkymmenen vuoden päästä karppaus on virallisesti terveellistä ja pudistelemme päätämme vanhojen aikojen hiilarinsyöntihullutukselle:). Tosin, tuskinpa vaan mikäli lääke- ja elintarviketeollisuus voi asiaan vaikuttaa.

Sivut

Kommentit (154)

Koska rasva ja proteiini todella täyttää vatsan aivan eri tavalla kuin hiilarit. Itse en näe lainkaan nälkää ja syön mitä herkullisempia ruokia, ja silti päivän kokonaiskalorimääräni vaihtelee välillä 1500-1800 kcal. Eli tässä kyllä perusajatus on ihan sama kuin paikkareiden kitudieetissäkin: Syö vähemmän kuin kulutat.





Vierailija:

Lainaus:




Näitä uusista dieteistä tulee aina epätoivoisille, ylipainoisille ihmisille sellainen pelastuksen toivo kun normaali ' syö vähemmän kuin kulutat' on liian vaikeaa toteuttaa.

ja syökää mitä tykkäätte, kunhan annatte niille lapsillenne kunnolla terveellistä ruokaa ja aivoille kanssa polttoainetta, en jaksa, että mun vastaanotolla näkee aian välillä lapsia, joille annetaan ruokaa oman ihmedieetin mukaan, enkä tarkoita vain atkinsilaisia, vaan muitakin ihmedieettejä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Muistuttaisin päänsärystä kärsiville että JUOKAA!!! Itsekin kärsin ajoittain päänsärystä ja silloin huomaan että niinä päivinä en olekaan juonut tarpeeksi.

Olen karpannut kuukauden ja painoa lähtenyt n. 6kg. Karppaan hyvin löyhästi; en laske hiilareita lainkaan ja pidän karkkipäivän.

hiilihydraatteja todella on elintärkeää. Tarvitsen viljatuotteita voidakseni hyvin.



En ole karppauksen vastustaja, uskon että monelle se on se paras tapa syödä, mutta pahaa tekee aina kun joku valistaa ettei ihminen tarvitse hiilihydraatteja mihinkään - oma kokemus on päinvastainen.

Vierailija:

Lainaus:


sitä, että ei perunaa, pastaa, riisiä, viljatuotteita, ei kevytlevitteitä.

Voita ja kermaa, kokolihaa, vihanneksi. Siis hiilihydraatitonta ravintoa.



Se, joka raskautui karppiruokavalion ansiosta

Vierailija:

Lainaus:


ei kyllä sovellu kellekään, eikä erityisesti raskaana oleville. Ihminen tarvitsee myös hiilihydraattia. Eli esim kaurapuuroa, ruisleipää.

Ketoasidoositila ei ole pitkään jatkuneena hyväksi, voi aiheuttaa jopa äkkikuoleman.

Jos esim. tavoittelet hyväkarppiutta, jossa hiilarit noin sata/pvä, niin siihen mahtuu kyllä viipale täysjyvärealia. Riisi on lähestulkoon täyttä hiilaria, joten sitä on vaikea mukaan mahduttaa jos haluat muitakin hiilareita päivän aikana nauttia. Mutta jos välttämättä haluat riisiä syödä niin sitten kokojyvää.



Raejuusto ja rahka ovat kohtuullisesti nautittuna oikein hyviä. Rasvaton maito käy yhtä hyvin kuin täysmaitokin jos maitoa haluat juoda, sekin kyllä kuluttaa melkoisesti hiilareita. Riittävästä rasvan saannista sun on kuitenkin huolehdittava tavalla tai toisella.



Vierailija:

Lainaus:


Entä voiko syödä täysjyväriisiä? Onko raejuusto ja maitorahka suositeltavia? Entä rasvaton maito? Rasvaista en pysty juomaan...

Proteiini ja rasva pitävät nälkää paaaljon paremmin kuin hiilihydraatit. Lisäksi olo muutenkin parempi kun ei verensokeri hyppelehdi. Hiilarit vain nostavan verensokerin ensin pilviin ja sitten yhtä nopeasti alas. Seurauksena väsymys ja kohta kiljuva nälkä.



Vierailija:

Lainaus:


Hassuinta on, että joka paikassa toitotetaan kuinka esim. puuroaamiaisella jaksaa eikä nälkä yllätä kesken aamupäivän tai hedelmä aterioiden välillä pitää näläntunteen poissa kauan! Ei toteudu mun kohdalla.

Pääset karppausinfon sivuille, oikealta yläkulmasta ruoto ja sieltä ateriamatriisi aloittelijan tueksi. Ateriamatriisin ohjeilla et kuitenkaan kylmiltään saa alkaa karppaamaan. Asiaan on perehdyttävä muutenkin.



Vierailija:

Lainaus:


Mistä löytäisin ns. yksinkertaisen listan mitä saa syödä ja kuinka paljon?

Ei varmastikaan ole vaarallista jättää peruna/pasta/riisi pois (kuten halusit asian yksinkertaistaa...onko joku suoraan kritisoinut juuri sinun ruokavaliotasi?) mutta uskon että ihminen tarvitsee päivässä tietyn määrän niitä hiilihydraatteja enkä usko pehmeiden rasvojen vaihtamisen koviin olevan terveellistä.



Se, mihin itse uskon on laihduttamisessa se että syö vähemmän kuin kuluttaa ja hyvinvoinnissa se että syö monipuolisesti (ei ' normaali' hiilareiden syönti tuo turhaa turvotusta) ja terveellisesti sekä liikkuu.



Näitä uusista dieteistä tulee aina epätoivoisille, ylipainoisille ihmisille sellainen pelastuksen toivo kun normaali ' syö vähemmän kuin kulutat' on liian vaikeaa toteuttaa.

ensin vaikka karppaus. info -sivulla ja sitten jonkun kirjan kautta.



Täysjyvätuotteissa on toki vähemmän hiilhydraatteja. Karppityylistä riippuen niitä voi syödä jonkin verran.

Esimerkkisyömiseni.



Aamupala:



Bulgarianjugurtti/valion punainen viili parilla ruokalusikallisella pellavansiemeniä ja kourallinen pähkinöitä



Lounas:



Viisi nakkia, 300 g keitettyä parsakaalia ja hieman voita



Välipala:



Kourallinen pähkinöitä



Päivällinen:



Kaksi paistettua munaa ja pieni kesäkurpitsa



Illalla (yleensä ei tee enää mieli mitään):

Kolme tomaattia, polar 15 n. 50 g

Yleensä sanotaan, että karppaajat ei syö kevyttuotteita, mutta esim. tossa polarissa ei ole yhtää hiilareita ja se maistuu mun mielestä paremmalta kuin rasvasempi versio.



Tulokset tähän mennessä:



Ainaset mahakivut, turvotukset, piereskely tipo tiessään

Paha atopiani, johon olen saanut sairaalahoitoakin ja, joka on aiemmin pysynyt kurissa vain Protopicilla=tulehdussalpaaja on parantanut huomattavasti. En ole tarvinnu tänä aikana yhtään Protopiccia. Kosteusvoiteita tottakai kuitenkin. Ihoni on pehmeämpi kuin ikinä ennen. JA se on IHMEELLISTÄ. Sen tunteen voi tietää vain ihminen, jolla on yhtä paha ihottuma kuin minulla. Jopa kantapääni ovat pehmenneet.

Laihtunut olen kolme kiloa.



Alussa oli tottakai vähän heikko ja väsynyt olo, mutta nyt olo on mitä parhain. Harrastan lhölkkää ja sekin sujuu tällä ruokavaliolla.



En ole mikään turhan tarkka karppi. En laske hiilareita. Syön vapaasti kasviksia, paitsi maissia. Olen jättänyt pois viljat, perunat, sokerin yms.

Mutta edelleenkin aion erityistapauksissa herkutella tavallisella ruualla, tosin nykyin ei tee enää niin sokeria mieli.

mulla lähti 2 ekana viikkona 5kg pois . kuukauden karpattuani tuli kamalat huimauskohtaukset ja huonot olot :/

söin vihanneksia

lihaa

kanaa

munia

salaatteja ym...

yhteensä lähti 7kg pois



enään en uskalla karpata oli ne olot niin kamalat kuukauden jälkeen!

Esimerkkisyömiseni.



Aamupala:



Bulgarianjugurtti/valion punainen viili parilla ruokalusikallisella pellavansiemeniä ja kourallinen pähkinöitä



Lounas:



Viisi nakkia, 300 g keitettyä parsakaalia ja hieman voita



Välipala:



Kourallinen pähkinöitä



Päivällinen:



Kaksi paistettua munaa ja pieni kesäkurpitsa



Illalla (yleensä ei tee enää mieli mitään):

Kolme tomaattia, polar 15 n. 50 g

Yleensä sanotaan, että karppaajat ei syö kevyttuotteita, mutta esim. tossa polarissa ei ole yhtää hiilareita ja se maistuu mun mielestä paremmalta kuin rasvasempi versio.



Tulokset tähän mennessä:



Ainaset mahakivut, turvotukset, piereskely tipo tiessään

Paha atopiani, johon olen saanut sairaalahoitoakin ja, joka on aiemmin pysynyt kurissa vain Protopicilla=tulehdussalpaaja on parantanut huomattavasti. En ole tarvinnu tänä aikana yhtään Protopiccia. Kosteusvoiteita tottakai kuitenkin. Ihoni on pehmeämpi kuin ikinä ennen. JA se on IHMEELLISTÄ. Sen tunteen voi tietää vain ihminen, jolla on yhtä paha ihottuma kuin minulla. Jopa kantapääni ovat pehmenneet.

Laihtunut olen kolme kiloa.



Alussa oli tottakai vähän heikko ja väsynyt olo, mutta nyt olo on mitä parhain. Harrastan lhölkkää ja sekin sujuu tällä ruokavaliolla.



En ole mikään turhan tarkka karppi. En laske hiilareita. Syön vapaasti kasviksia, paitsi maissia. Olen jättänyt pois viljat, perunat, sokerin yms.

Mutta edelleenkin aion erityistapauksissa herkutella tavallisella ruualla, tosin nykyin ei tee enää niin sokeria mieli.

Puoli kiloa kasviksia päivässä, perunaa/riisiä/makaronia joka aterialla, vähän vähärasvaista lihaa, 6-9 palaa leipää päivässä, rasvaa minimaalisesti. Rasvat ja maitotuotteet korvataan mahdollisimman vähärasvaisilla valmisteilla jotka valitettavasti ovat hyvin pitkälle teollistettuja. Joka aterian pääpaino hiilihydraateilla. Mutu-tuntumalla tosin voisin sanoa että harva syö sen puoli kiloa kasviksia päivässä. En itsekään syönyt ennen karppausta.



Oma ruokavalioni, ja luen itseni alakarpiksi: Ainakin se puoli kiloa kasviksia ja marjoja päivässä, kasviksia joka aterialla muodossa tai toisessa, noin puoli kiloa proteiinipitoista evästä päivässä eli lihaa, kanaa, kalaa, munia ja juustoa. Sekä rasvaa säästelemättä MUTTA aina luonnonrasvoja kuten oliiviöljyä, rypsiöljyä tai voita. En mitenkään läträä rasvan kanssa mutta en myöskään laske tai varo sen käyttöä. Maitotuotteita syön myös jonkin verran, esim. rahkaa, kermaa, luonnonjugurttia, raejuustoa ja smetanaa.



EN SYÖ tärkkelyskasveja kuten perunaa ja maissia, riisiä enkä viljatuotteita. Enkä sokeria. Monet hyväkarpit kuitenkin (jotka siis sisällyttävät ruokavalioonsa vähän enemmän hiilareita) syövät täysrukiisen leipäpalan tai pari päivässä.



Jos luulit että karppauksessa on tarkoituksena vaan hifistellä sillä että syö mahdollisimman vähän virallissuositusten mukaisesti, niin et ole oikein ymmärtänyt koko hommaa.



Vierailija:

Lainaus:


Tuo yksi kommentoi jonkun toisen ruokavalioa että sehän on melkein hyväkarppausta. Kommentoitu ruokavalio taas on virallisten suositusten mukaista jonka taas pitäisi olla kaukana karppauksesta.

jotkut ne tykkäävät hokea jonkun toisen mantraa, kuten itse asiasi ilmaisit. toisille se on " viranomaisterveellinen ruokavalio" , toisille taas karppaus.



muut syövät sitten sitä mitä haluavat, ilman ulkoapäin saneltua ruokavaliota. kaikille kun mantrojen hokeminen, oli se sitten mikä tahansa, ei käy.

joo, oon siis sielä karppisivuilla lueskellu jo kauan mutta vaikeelta tuntuu silti, varsinkin kun joudun syömään päivän yhden aterian aina koulussa missä ruoka on todella hiilaripainotteista. Ainoostaan salaatit on syötäväksi kelpaavia.



No kai mun pitää taas roikkua sielä sivuilla :P



Kiitos kuitenkin tuosta tiedosta (koska makeanhimo katos) <3

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat