Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Hei! Haluaisin tietää Jehovan todistajien arkeen, lähinnä koulunkäynnin arkeen liittyvistä käytännön asioista. En kaipaa mitää opillisia perusteluja vaan tavallisimpia toimintatapoja. Tässäpä kysymyksiä..



- JT:t eivät juhli synttäreitä. Saako heitä onnitella syntymäpäivänä? Saako luokassa laulaa heille onnittelulaulun? Entäs kortin antaminen? Saako JT lapsi osallistua onnittelemaan luokan toista oppilasta.



- Entäs nimipäivä?



- Hehän eivät vietä joulua. Miten kun tunnilla lauletaan joululauluja, ovatko silloin paikalla? Ilmeisesti itse eivät kuitenkaan laula? Entä äidinkielen tunnilla, lukevatko lukukirjasta jouluun liittyviä tarinoita?



- Viettävätkö vappua, loppiaista, juhannusta, uutta vuotta, laskiaista, ystävänpäivää, aleksis kiven päivää, runebergin päivää. agricolan päivää, ja mitä niitä nyt onkaan?



- Mites jos luokkaretkellä tutustutaan eduskuntataloon tai kirkkoihin? Osallistuvatko vierailuihin?



KIITOS PALJON jos joku jaksaa vastata rehellisesti! Joku kysymys saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta ihan oikeasti en tiedä.



Sivut

Kommentit (33)

hanne72:

Lainaus:

eikös kristinusko perustu kolminaisuusoppiin; siis isä, poika ja pyhä henki ovat yhtä? käsittääkseni tämä poikkeaa ev.lut käsityksestä





[/quote]




Miten se kehittyi



Kolminaisuusoppi alkoi kehittyä hitaasti vuosisatojen aikana. Kreikkalaisten filosofien, esimerkiksi useita vuosisatoja ennen Kristusta eläneen Platonin, kolminaisuutta koskevat käsitykset ujuttautuivat pikkuhiljaa kirkon opetuksiin. Kirjassa The Church of the First Three Centuries sanotaan:



¿Olemme sitä mieltä, että kolminaisuusoppi muodostui vähitellen ja verrattain myöhään; että se oli peräisin lähteestä, joka oli täysin vieras juutalaisille ja kristillisille kirjoituksille; että se kehittyi ja yhdistyi kristillisyyteen platonismia kannattavien apostolisten ja kirkkoisien kätten kautta; että Justinuksen aikana ja kauan sen jälkeen opetettiin yleisesti Pojan olevan eri olemusta ja alempi ja että vasta kolminaisuusopin ensimmäiset epämääräiset ääriviivat olivat silloin tulossa näkyviin.¿



Ennen Platonia jumalten triadit eli kolmikot olivat yleisiä Babyloniassa ja Egyptissä. Ja se, että kirkonmiehet pyrkivät houkuttelemaan puolelleen Rooman maailmanvallan alueella eläneitä epäuskoisia, johti siihen, että joitakin näistä käsityksistä sisällytettiin vähitellen kristillisyyteen. Tämä johti lopulta sen uskomuksen hyväksymiseen, että Poika ja pyhä henki ovat yhdenvertaisia Isän kanssa.



Jopa sana ¿kolminaisuus¿ hyväksyttiin hyvin hitaasti. 100-luvun jälkimmäisellä puoliskolla kreikaksi kirjoittanut Syyrian Antiokian piispa Teofilos otti käyttöön sanan tri·as´, joka tarkoittaa ¿triadia¿ eli ¿kolmeutta¿. Sen jälkeen Karthagosta Pohjois-Afrikasta kotoisin ollut latinalainen kirjailija Tertullianus alkoi käyttää kirjoituksissaan sanaa trinitas, joka tarkoittaa ¿kolmeutta¿. Sana tri·as´ ei kuitenkaan esiinny henkeytetyissä Raamatun kreikkalaisissa kirjoituksissa, eikä sanaa trinitas löydy Raamatun latinalaisesta Vulgata-käännöksestä. Kumpikaan näistä ilmaisuista ei siis ollut raamatullinen. Siitä huolimatta pakanallisiin käsityksiin perustuva sana ¿kolminaisuus¿ ujuttautui kirkkojen kirjallisuuteen, ja siitä tuli 300-luvun jälkeen yksi niiden opinkappaleista.



Kyse ei siis ollut siitä, että oppineet tutkivat perusteellisesti Raamattua saadakseen selville, opetettiinko siellä tätä oppia. Sen sijaan tätä oppia koskevaan ratkaisuun vaikuttivat suuressa määrin maallinen ja kirkkopolitiikka. Kirjassa The Christian Tradition (Kristilliset perinteet) kirjailija Jaroslav Pelikan kiinnittää huomiota ¿kiistan ei-teologisiin tekijöihin, joista monet näyttivät kerran toisensa jälkeen ratkaisevan kiistan lopputuloksen, mutta joiden vaikutusta ehkäisivät muut yhtä merkitykselliset voimat. Oppi näytti usein olevan kirkkopolitiikan ja persoonallisuuksien välisen taistelun uhri ¿ tai tuote.¿ Yalen yliopiston professori E. Washburn Hopkins esitti asian näin: ¿Kolminaisuuden lopullinen oikeaoppinen määrittely oli paljolti kirkkopoliittinen kysymys.¿



Kolminaisuusoppi vaikuttaa todella järjettömältä, kun sitä verrataan siihen Raamatun yksinkertaiseen opetukseen, että Jumala on korkein, jolla ei ole vertaista. Jumala sanookin: ¿Keneenkä te vertaatte minut, kenenkä rinnalle minut asetatte, kenenkä kaltaiseksi te minut katsotte, että olisimme toistemme vertaiset?¿ (Jesaja 46:5.)



Mitä se osoitti



Mitä kolminaisuuskäsityksen vähittäinen kehittyminen osoitti? Se liittyy siihen tosi kristillisyydestä luopumiseen, jonka Jeesus ennusti (Matteus 13:24¿43). Myös apostoli Paavali ennusti luopumuksen tulemisen:



¿Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.¿ (2. Timoteukselle 4:3, 4; Kirkkoraamattu.)



Kolminaisuusoppi oli yksi näistä taruista. Muita kristillisyydelle vieraita taruja, jotka myös kehittyivät vähitellen, olivat: ihmissielun synnynnäinen kuolemattomuus, kiirastuli, limbus ja ikuinen kidutus helvetin tulessa.



Mikä kolminaisuusoppi siis on? Se on kristilliseksi naamioitu pakanallinen oppi, jonka kehittymistä Saatana edisti johtaakseen ihmisiä harhaan, tehdäkseen Jumalasta heidän silmissään hämmentävän ja salaperäisen. He ovat tämän vuoksi myös halukkaampia hyväksymään muita vääriä uskonnollisia käsityksiä ja tapoja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uuudessa eikä vanhassa testamentissa ei ole valmista, muotopohjaista kolminaisuusoppia. Kuitenkin on selkeästi ilmoitettu näiden kolmen saumattoman toiminnan ja tarkoituksen. Ilman Isää ei ole Poikaa ja Poika on ollut jo mukana luomistyössä ja Jumalahan on Henki. Nämä kolme ominaisuutta ovat symbioottisessa, toisiaan vahvistavassa vuorovaikutuksessa keskenään. Uskoontullessa eli pelastuessaan ihminen täyttyy PyhälläHengellä. PyhäHengen tarkoitus on vahvistaa ihmistä uskossa herkistämällä omaatuntoa ja korostaa Jeesuksen Kuninkuutta.



mikäli sinulla on sama raamattu käytössä kuin meillä Jumala/Isä, Jeesus/messias, PyhäHenki/JumalanHenki uskovat niin sieltä löytyy kyllä vastaukset tähän kysymykseen ja ihan konkreettisesti vielä. Jeesus itse kehoitti kastamaan Isän,Pojan ja PyhänHengen nimeen. Matt 28:18 josta ilmenee Pyhä kolminaisuus. Ef 2:18 toistuu sama kaava " sillä hänen(Kristuksen) kautta on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö" .

Tiit 3:4-6 sanotaan: Jumala pelasti meidät uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta. jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta.

Jo Jeesuksen syntymän ilmoituksessa viitataan trinitaariseen kaavaan.

Kun Jeesus menee kasteelle koko kolminaisuus tulee yhdessä hetkessä ilmi: Jumalan Henki laskeutuu Jeesuksen ylle ja taivaasta kuuluu Jumalan ääni " Tämä on minun rakas Poikani johon minä olen mielistynyt" . Netistä löytyy raamattu.uskonkirjat.net jossa on kaikki mahdolliset kristilliset käännökset, sekä suomalaisia että erikielisiä. Tutkippa sitä.



Lue viestini uudelleen ja katso raamatusta nuo paikat. http://www.raamattu.uskonkirjat.net



Se että Jeesus sanoi Jumalan olevan suurempi tarkoittaa sitä että hän kunnioittaa Jumalaa konkreettisena Isänään. Isänä jota ilman hän ei tee mitään mutta jolla on tuomiovalta ja valta antaa antaa anteeksi ihmisten synnit. Jeesus oli ja on lihaan tullut Jumala:

Olen uudestisyntynyt Kristitty. En rehellisesti sanoen jaksanut ihan kaikkia kommenttejasi lukea mutta alkuperäinen ajatus oli tehdä pesäeroa Jehovalaisuuden ja kristinuskon välillä. Siteeraat suoraan raamattua kun kumoat " kolminaisuusoppia" . Vastasin alunperin että raamatussa tulee esille " trinitaatinen" kaava. Siis " kastan sinut Isän, Pojan ja PyhänHengen nimeen" .

Jeesus itse teki opetuksellaan itsensä Jumalan vertaiseksi opetuksillaan. Fariseuksetkin ymmärsivät tämän ja halusivat tämän vuoksi tappaa hänet. Joh 5:18 " sentähden Juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaksensa kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä JUMALAN VERTAISEKSI. Joh 17:11 sanotaan " Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, jotta he olisivat yhtä, niinkuin me yhtä olemme" .

Jeesuksen autoritäärisyys ja tuomiovalta tulevat esillen luvussa 5 ja jakeesta 19 eteenpäin jossa hän ilmoittaa että Jumala on antanut täydellisesti tuomiovallan Jeesukselle( siis vallan antaa synnit anteeksi, pelastaa, päättää siitä kuka pääsee tuomion tai elämän ylösnousemukseen)

Mitä tulee PyhänHengen toimintaan on matteuksessa seuraavanlainen lupaus Matt 18:20" Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä." Onko Jeesus konkreettisesti läsnä kun ihmiset ovat hänen nimessään yhdessä? Vastaus on kyllä ja kyllä on vastaus myös siihen onko Jumala myös läsnä, sillä Jeesushan itse ilmoitti olevansa Jumalan vertainen. Voidaan siis todeta että PyhäHenki joka nyt vaikuttaa edustaa samanaikaisesti myös Isää ja Poikaa. Siis minuun pelastuksen kautta on tullut asumaan PyhäHenki joka korottaa ja muistuttaa Jeesuksen kaikkivaltiudesta sekä Isästä.

Tässä paikkoja Pyhän Hengen toiminnasta ja niitä löytyy lisää raamatusta:

Joh. 14:26



Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.



Joh. 15:26



Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.



Joh. 16:13



Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.







sepekka:

Lainaus:


jos rukoileminen ja virsien veisaaminen on kiellettyä.



" 7, virsien veisaaminen ja rukoileminen ovat uskonnon harjoittamista.

Eikä JT harjoita mitään muuta uskontoa, kuin omaansa. Siksi ei osallistu virsiin, rukouksiin jne."






Minkään toisen uskonnon virsiin/lauluihin ja rukouksiin ei osallistuta, vain oman uskonnon (Raamatun) mukaisiin... :)

Opettaako Raamattu sitä? Kaukana siitä. Jeesus sanoi eräässä tilaisuudessa: ¿Isä on minua suurempi.¿ (Johannes 14:28.) Eräässä toisessa tilaisuudessa Jeesuksen seuraaja, apostoli Paavali, sanoi: ¿Tahdon teidän tietävän, että Kristus on jokaisen miehen pää, mutta mies on naisen pää, kun taas Jumala on Kristuksen pää.¿ (1. Korinttilaisille 11:3.) Nuo kaksi toteamusta eivät jätä mitään sijaa sille uskomukselle, että Jeesus on yhdenvertainen Jumalan kanssa. Ajatus ¿kolmesta persoonasta yhdessä Jumalassa¿ on täysin vieras Raamatun heprealaisille kirjoituksille (Tawrahille) ja Kreikkalaisille kirjoituksille (Indzilille). Todellisuudessa sanaa ¿kolminaisuus¿ ei esiinny kertaakaan Raamatussa

sepekka:

Lainaus:


jos rukoileminen ja virsien veisaaminen on kiellettyä.



" 7, virsien veisaaminen ja rukoileminen ovat uskonnon harjoittamista.

Eikä JT harjoita mitään muuta uskontoa, kuin omaansa. Siksi ei osallistu virsiin, rukouksiin jne."




Eivät kuulu evankelisluterilaiseen kirkkoon, eivät ole kristittyjä. Näin olen oppinut. Kun eivät kerta siihen kuulu, on minusta turhaa alkaa selitellä että silti olisivat kristittyjä...!

joulu jne eli ei kannata onnitella eikä antaa korttia, eivät myöskään osallistu kortein muiden onnitteluihin, eli millään muotoon ei mitenkään osallistu asiaan

eli eivät lue joulukertomukisakaan, todistaja lapsi siis tekee jotain muuta kun toiset juhlii, eli koulussa askartelee jotain muuta kun tonttua tai tipua tms lukee muuta kirjaa, tai ei ole tunnilla ollenkaan vaan on toisessa luokassa muiden todistajien tai muslimien kanssa jotka eivät myöskään vietä kyseisiä päiviä tai juhlia

kirkkon ei mennä myöskään, vaan tuolloin jäädään kouluun, esim toisen opettajan luokkaan, toki on tilanteita joissa todistajakin voi joutua menemään kirkkoon esim läheisen kuolema eli hautajaiset, mutta silloinkaan ei osallistuta ns siunaamiseen esim perässä toistamalla vaan ollaan hiljaa

lapsi oppii kyllä hyvin pienenä itse perustelemaan ja sanomaan kantansa asioihin esim opettajalle ja näin itse huolehtii mihin voi osallistua ja mihin ei

Sohvi@:

Lainaus:

Hanne72 jos luit tekstini niin huomasit varmaan mistä kolminaisuusoppi on alunperin ujuttautunut Kirkon opetuksiin. Kolmiyhteinen kaava on peräisin pakanauskonnoista, jotka palvoivat epäjumalia. He eivät ottaneet Jumalan sanaa huomioon. Raamattu sanoo, ettei " valolla ja pimeydellä voi olla mitään yhteistä" niin ei myöskään tosikristityillä ja pakanoilla voi olla mitään yhteistä opetuksissaan.

Jos raamatusta todella löytyisi tämä " trinitaarinen kaava" niin miksi Jeesus sanoi, että " Isä on minua suurempi" ? Kolminaisuusopin mukaanhan heidän pitäisi olla tasavertaiset.. tämä on hämmentävä opetus.

kuinka joku voisi olla toista suurempi ja silti tasavertainen? Jos näin olisi niin raamatussa olisi selvästi suuria ristiriitoja.



Ristiriidoilla vain on tapana hämmentää ihmisiä, eikä Jumalalla todellakaan ole ollut tarkoitus hämmentää meitä sanallaan. Raamattu sanoo, ettei hän ole " hämmennyksen Jumala" .



Jos uskoisimme kolminaisuuteen kieltäisimme Jumalan kaikkivaltiuden.




Minä en ole Hanne, mutta jos sallit, niin kommentoin myös tätä asiaa. Kolminaisuus ei ole ujuttautunut, vaan ollut alusta lähtien seurakunnan opetuksessa, niinkuin voimme jo UT:sta lukea. Jos pakanauskonnoissa on samantyyppistä, niin se kertoo vain siitä että paholainen tietää miten asiat on ja on pahojen henkien palvomisen kautta sekoittanut näitä asioita pakanallisiin uskontoihin. " Meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa." Ef 6:12



Se että sanotaan, ettei valolla ja pimeydellä ole mitään yhteistä, tarkoittaa etteivät ne mm. tee yhdessä työtä. Kyllä paholainen voi tekeytyä vaikka valon enkeliksi Raamatun mukaan. Saatana käytti jopa Jumalan sanaa kiusatessaan Jeesusta. Kyllä se voi ujuttaa ihmismieliin monenlaisia kopioita kristinuskosta, koska se on tiennyt alusta lähtien Jeesuksesta. Nämä kopiouskomukset eivät kuitenkaan pelasta ketään, eikä Jumala ole vaikuttamassa niissä.



Jeesus sanoi, että Isä on suurempi kuin hän, koska Jeesus luopui asemastaan tullessaan ihmiseksi:



" Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,

joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,

vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;

hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti." Fil 2:5-8



Tässä ihan suoraan Raamatusta sanotaan, että hän luopui asemastaan olla Jumalan kaltainen.



Jeesus sanoi tuomitsijoilleen, että hän itse on tuleva taivaan pilvien päällä ja tuomitseva heidät. Kukaan muu ei vanhassa testamentissa tule pilvien päällä ja tuomitse kuin Jumala. Niinkuin Hanne jo kirjoittikin Jeesus tuomittiin teloitettavaksi juuri sen vuoksi, että hän itse vertasi itseään Jumalaan. Raamattu on täynnä kolminaisuutta, vaikka sitä modernia nimitystä ei sieltä löydykään. Olen ennenkin laittanut tämän linkin tänne, mutta kannattaa tutkia Raamatusta ja rukoilla miten se asia siellä on. Kuka Jeesus on: http://matti.vaisanen.sekl.fi/rtunti/jeesuson.htm



Mietin, että jos Jeesus olisi Jumalan mestarityöntekijä, niin miksi hän itse olisi tehnyt itsensä Jumalan vertaiseksi niin monta kertaa ut:ssa. Kun hän itse on sama Jumala, silloin ei ole ketään Jumalan vertaista, vaan on yksi Jumala, joka vaikuttaa Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä.




TÄTÄ Johanneksen 10:30:ssä olevaa kohtaa lainataan usein kolminaisuuden tueksi, vaikka siinä ei mainita mitään kolmatta persoonaa. Jeesus itse kuitenkin osoitti, mitä hän tarkoitti sillä, että hän on ¿yhtä¿ Isän kanssa. Johanneksen 17:21, 22:ssa hän rukoili Jumalaa, että hänen opetuslapsensa ¿olisivat kaikki yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minun yhteydessäni ja minä sinun yhteydessäsi, että hekin olisivat meidän yhteydessämme, ¿ ¿ jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä¿. Rukoiliko Jeesus, että kaikki hänen opetuslapsensa tulisivat yhdeksi olemukseltaan, yhdeksi olennoksi? Ei, Jeesus ilmeisestikin rukoili, että he olisivat ykseydessä ajattelunsa ja päämääriensä suhteen, kuten hän ja Jumala olivat. ¿ Ks. myös 1. Korinttolaisille 1:10.



Paavali sanoo 1. Korinttolaiskirjeen 3:6, 8:ssa: ¿Minä istutin, Apollos kasteli ¿ ¿. Istuttaja ja kastelija taas ovat yhtä.¿ Paavali ei tarkoittanut, että hän ja Apollos olivat yksi persoona; sen sijaan hän tarkoitti, että heillä oli yhteinen päämäärä. Paavalin tässä käyttämä ¿yhtä¿ vastaava kreikkalainen sana (hen) on neutrisuvussa, ja se tarkoittaa kirjaimellisesti ¿yhtä (asiaa)¿ ja viittaa toiminnan ykseyteen. Jeesus käytti samaa sanaa Johanneksen 10:30:ssa kuvailemaan suhdettaan Isäänsä. Se on sama sana, jota Jeesus käytti myös Johanneksen 17:21, 22:ssa. Kun hän siis näissä kohdissa käytti sanaa ¿yksi¿ (hen), hän puhui ykseydestä ajattelun ja päämäärien suhteen.



Jean Calvin (joka oli kolminaisuusopin kannattaja) sanoi Johanneksen 10:30:sta kirjassa Commentary on the Gospel According to John (Johanneksen evankeliumin selitys): ¿Entisajan ihmiset käyttivät tätä kohtaa väärin todistaakseen, että Kristus on ¿ ¿ Isän kanssa samaa olemusta. Kristus ei näet tarkastele substanssin [olemuksen] ykseyttä vaan hänen ja Isän välistä yksimielisyyttä.¿



Johanneksen 10:30:tä heti seuraavien jakeiden tekstiyhteydessä Jeesus perusteli painokkaasti, ettei hän sanoillaan väittänyt olevansa Jumala. Hän kysyi juutalaisilta, jotka olivat virheellisesti tehneet sellaisen johtopäätöksen ja halusivat kivittää hänet: ¿Miksi te väitätte minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika? Isä on minut valinnut ja lähettänyt maailmaan.¿ (Johannes 10:31¿36, UTN) Jeesus ei todellakaan väittänyt olevansa Poika-Jumala vaan Jumalan Poika.




MAAN päällä ollessaan Jeesus oli ihminen, mutta täydellinen ihminen, koska Jumala oli siirtänyt Jeesuksen elämänvoiman Marian kohtuun. (Matteus 1:18¿25) Tämä ei kuitenkaan ollut hänen olemassaolonsa alku. Hän itse selitti, että hän oli ¿laskeutunut taivaasta¿. (Johannes 3:13) Oli siksi aivan luonnollista, että hän myöhemmin sanoi seuraajilleen: ¿Entä sitten jos näkisitte Ihmisen Pojan [Jeesuksen] nousevan sinne, missä hän oli ennen?¿ ¿ Johannes 6:62.



Jeesus oli siis ollut taivaassa ennen maan päälle tuloaan. Mutta oliko hän ollut yksi kaikkivaltiaan, ikuisen kolmiyhteisen Jumalan persoonista? Ei, sillä Raamattu sanoo selvästi, että ennen ihmiseksi tuloaan Jeesus oli luotu henkiolento samoin kuin enkelit olivat Jumalan luomia henkiolentoja. Eivät enkelit olleet eikä Jeesus ollut olemassa ennen luomistaan.



Jeesus oli ennen ihmiseksi tuloaan ¿koko luomakunnan esikoinen¿. (Kolossalaisille 1:15, NJB) Hän oli ¿Jumalan luomakunnan alku¿. (Ilmestys 3:14, KR) Sanaa ¿alku¿ [kreikaksi ar·khe´] ei voida tulkita oikein merkitsemään sitä, että Jeesus olisi Jumalan luomakunnan ¿alkaja¿. Johannes käyttää Raamatussa olevissa kirjoituksissaan kreikkalaisen sanan ar·khe´ eri muotoja yli 20 kertaa, ja niillä on aina yleismerkityksenä ¿alku¿. Jumala loi siis Jeesuksen näkymättömien luomustensa aluksi.



Huomaa, miten hyvin nuo viittaukset Jeesuksen alkuperään sopivat yhteen Raamatun Sananlaskujen kirjassa mainitun kuvaannollisen ¿viisauden¿ esittämien ajatusten kanssa: ¿Herra [¿Jehova¿, UM] loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua. Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen, ennen kukkuloita, synnyin minä, kun hän ei vielä ollut tehnyt maata, ei mantua, ei maanpiirin tomujen alkuakaan.¿ (Sananlaskut 8:12, 22, 25, 26) Vaikka ilmausta ¿viisaus¿ käytetään tässä mainitun Jumalan luomuksen personointiin, useimmat oppineet ovat yhtä mieltä siitä, että se on todellisuudessa kielikuva Jeesuksesta henkiluomuksena ennen ihmiseksi tuloaan.



Tällaisena ¿viisautena¿ Jeesus sanoo edelleen, että hän oli Jumalan ¿rinnalla mestarityöntekijä¿. (Sananlaskut 8:30, Jerusalem Bible) Sopusoinnussa tämän mestarityöntekijän osan kanssa Kolossalaiskirjeen 1:16 sanoo Jeesuksesta, että ¿hänen kauttaan Jumala loi kaiken mitä on taivaassa ja maassa¿. ¿ Uusi testamentti nykysuomeksi (UTN).



Kaikkivaltias Jumala siis loi tämän mestarityöntekijän, niin sanoaksemme nuoremman työtoverinsa, välityksellä kaiken muun. Raamattu esittää tästä yhteenvedon seuraavasti: ¿Niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ¿ ¿ ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on.¿ ¿ 1. Korinttolaisille 8:6, KR.



Epäilemättä juuri tälle mestarityöntekijälle Jumala sanoi: ¿Tehkäämme ihminen kuvaksemme.¿ (1. Mooseksen kirja 1:26) Jotkut ovat väittäneet, että tämän lauseen sanojen persoonapäätteet viittaavat kolminaisuuteen. Mutta jos sanoisit: ¿Tehkäämme jotakin¿, kukaan ei normaalisti ymmärtäisi tämän merkitsevän sitä, että sisälläsi olisi yhdeksi yhdistyneenä useita persoonia. Tarkoitat vain sitä, että kaksi tai useampia henkilöitä työskentelee yhdessä jonkin hyväksi. Samoin myös kun Jumala sanoi ¿tehkäämme¿, hän vain puhui toiselle yksilölle, ensimmäiselle henkiluomukselleen, mestarityöntekijälle Jeesukselle ennen tämän ihmiseksi tuloa.

joulun ja synttärien lisäksi pääsiäistä, vappua, äitien tai isänpäivää, eivät ystävänpäivää, laskiaista, itsenäisyyspäivää, siis oikeastaan mitään yleisiä juhlia, koska niistä löytyy aina jokin pakanallinen alkuperä.





En kyllä käsitä miksei voisi vierailla eduskuntatalossa siis opintokäynnillä, sehän ei ole politiikkaan osallistumista. Sitä on äänestämiset ja poliittiset kannanotot... ja voihan JT esimerkiksi osallistua kirkkohäihin, joten tutustumiskäynnit kirkkoon lienevät myös ihan ok, kunhan ei osallistu mihinkään menoihin siellä, rukouksiin tai virsiin jne.




VÄITETÄÄN, että Raamatussa on monia muita kohtia, jotka tukevat kolminaisuusoppia. Mutta ne ovat samanlaisia kuin edellä käsitellyt siinä, että kun niitä tutkitaan huolellisesti, ne eivät todellisuudessa tue tuota oppia. Sellaiset raamatunkohdat vain valaisevat sitä, että kun tarkastellaan mitä tahansa kohtaa, jonka väitetään tukevan kolminaisuutta, täytyy kysyä: onko tulkinta sopusoinnussa sen koko Raamatun yhtenäisen opetuksen kanssa, että Jehova Jumala yksin on Korkein? Jos ei ole, silloin tuon tulkinnan täytyy olla väärä.



Meidän täytyy myös pitää mielessämme, ettei ainutkaan kolminaisuuden tueksi esitetyistä kohdista sano, että Jumala, Jeesus ja pyhä henki ovat yksi jossakin salaperäisessä Jumalassa. Raamatusta ei voida löytää ainuttakaan kohtaa, joka sanoisi, että nuo kaikki kolme ovat yhtä olemusta, yhdenvertaiset voimassa ja iankaikkisuudessa. Raamattu osoittaa johdonmukaisesti, että Kaikkivaltias Jumala, Jehova, yksin on Korkein, että Jeesus on hänen luomansa Poika ja että pyhä henki on Jumalan vaikuttava voima.

Kolminaisuus: Onko Jumala kolmiyhteinen ¿ kolme persoonaa yhdessä Jumalassa? Ei ole! Jumala, Isä, on ¿ainoa tosi Jumala¿ (Johannes 17:3; Markus 12:29). Jeesus on hänen Esikoispoikansa, ja hän on alamainen Jumalalle (1. Korinttilaisille 11:3 " Mutta tahdon teidän tietävän, että Kristus on jokaisen miehen pää, mutta mies on naisen pää, kun taas Jumala on Kristuksen pää." ). Isä on suurempi kuin Poika (Johannes 14:28 " Te kuulitte, että minä sanoin teille: minä menen pois ja tulen takaisin teidän luoksenne. Jos rakastaisitte minua, niin te iloitsisitte siitä, että menen Isän luo, sillä Isä on minua suurempi." ).

Pyhä henki ei ole persoona; se on Jumalan vaikuttava voima (1. Mooseksen kirja 1:2 " Ja osoittautui, että maa oli vailla muotoa ja autio, ja pimeys oli vesisyvyyden pinnalla, ja Jumalan vaikuttava voima liikehti vesien pinnan yllä" ; Apostolien teot 2:18 " ja jopa orjieni ja orjattarieni päälle minä olen vuodattava henkeäni niinä päivinä, ja he profetoivat." ).

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat