Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En häpeä pätkääkään pitää vanhempaa lasta mun äitiyslomalla päiväkodissa

Vierailija

varhaiskasvatuskerhoja, yms vaihtoehtoja.

Minä en ainakaan suostu irtisanomaan hyvää päivähoitopaikkaa koska palaa töihin heti äitiysloman päätyttyä ja toivon saavani toisenkin lapseni samaan päiväkotiin esikon kanssa

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

ja se väsymys tekee ihmisestä raivohullun ja huutava vauva tekis mieli paiskata seinään. Varsinkin jos sitä isää ei ole kuvioissa mukana

Vierailija

Mutta jos valmiiksi asenne on tuo että MINULLA on oikeus nukkua päiväunia aina kun haluan niin eipä siinä mikään valistus tai moraalisaarna auta.

Vierailija

Itse muistaisin, että 12 vuotta sitten kun itselläni oli kolme alle kolme vuotiasta, tämmöinen loistava omista velvoitteista luistaminen ei ollut edes mahdollista.

Ihailtavaa, että jotkut todellakin osaavat käyttää yhteiskuntaa hyväkseen, saavutettuja etuja kannattaa käyttää! Jos subjektiivista päivähoito-oikeutta ei olisi olisiko kotihoidon tuki parempi?

Tässä laskennallista faktaa Kauppalehden blogista (Marilla Kortesalmi)

Yksi päivähoitolapsi maksaa kunnalle 8325 eur (Vantaalla v 2005). Otetaan esimerkkiperhe kaksi työssäkäyvää vanhempaa bruttotulot 2400*2 /kk, eli maksavat ylintä päivähoitomaksua 233 eur* 11 kk= 2563. Päivähoidon kuntakustannus on siis 5762 eur.

Lisäksi toinen, se työhön mennyt vanhempi, maksaa palkastaa veroa kunnalle 18,5 % = 2400 * 12*18,5% = 5328 eur. Verrattuna kotihoidon tuen veroon 300*12*18,5 on lisäystä siis 4662 eur.

Eli lisääntyneistä tuloista kertyvien verojen jälkeen kunna maksettavaksi jää 5762 - 4662 = 1100 eur vuodessa.

Lisäksi täytyy muistaa, että työnteko tuottaa myös työnantajalle voittoa, josta edelleen veroa 26 % josta edelleen kunnalle 22%.

Kuntalisä maksaa 163 * 12 = 1956 eur.

Eli vastakkain on kunnan maksama kuntalisä 1956 eur tai kunnan kustannus päivähoidosta 1100 eur.

Ollakseen jopa tuottavaa kunnalle työssäkäyvän vanhemman täytyisi tienata vähintään 2895 eur.

Vierailija

koska univelkaisena iskee masennus ja saatan vaikka sillalta hypätä että saan lopultakin levätä rauhassa.

eikä hävetä pätkääkään pitää vanhempaa lasta päiväkodissa

Vierailija

Lainaus:

ja se väsymys tekee ihmisestä raivohullun ja huutava vauva tekis mieli paiskata seinään. Varsinkin jos sitä isää ei ole kuvioissa mukana

...niin eikö siitä vauvan hoidosta luulisi olevan jo jotain kokemusta? Onko siis niin, että jos molemmat lapset hoidetaan kotona, äiti haluaa paiskata vauvan seinään, mutta jos esikoisen vie pois jaloista, ei enää haluakaan paiskata?

Vierailija

Eli jos voimat ovat loppuneet 1. lapsen kohdalla, ei saisi hankkia lisää lapsia?

Eli jos olen sairastanut burn outin työelämässä, en saisi enää hakea töitä? Jos olen epäonnistunut dieetissä, ei kannata enää kokeilla toista?

Eikö ole mielummin niin, että koettelemuksista voi oppia. Esikoisen vauva-aikana voimansa menettäneet osaavat varmasti varautua toiseen vauva-aikaan. Esim siten, että järjestävät tarpeen vaatiessa esikoisen hoitoon parina päivänä viikossa, kuka mummolaan ja kuka tarhaan, mahdollisuuksien mukaan.

Omia voimavaroja voi olla vaikea ennustaa, koska olemme ihmisiä emmekä koneita. Ja se inhimillisyys meille suotakoon!

Vierailija

Ensinnäkin siksi että päivähoitopaikat ovat meilläpäin tiukassa enkä halua uutta hakurumbaa. Toisekseen mulla leviää pää jos en saa nukkua päiväunia silloin kun vauva toivottavasti nukkuu.

Esikko jatkaa hoidossa 7h 2-3 pv viikossa.

En häpeä pätkääkään käyttää hyväksi subjektiivista päivähoito-oikeutta

Vierailija

Lainaus:

Jos tietää ettei sitä yhtään kestä niin ei sitten lisää vauvoja perheesen. Pistäähän moni mamma miehen hoitamaan puolet yöheräilyistä vaikka mies kävisi töissä ja jos mies kehtaa sanoa olevansa väsynyt, sanotaan vaan että hoida osuutesi äläkä ruikuta, väsymys kuuluu lapsiperheen arkeen.

P.S. Kaikki vauvat eivät valvota, ainakaan kovin montaa kuukautta

Univelka on vähän pakollinen osa, joo, mutta ei unen puutteen tuottama masennus/burn out/ym. fyysiset oireet. Sitä paitsi äidit voivat reagoida väsymykseen eri tavoin eri vauvojen kohdalla. Ikä, fyysinen kunto, hormonitasapaino ja monet muut asiat vaikuttavat.

PS. Ihanko totta, että kaikki vauvat eivät valvota??? Kiitos valistuksesta. Mitä se tähän kuuluu, jos joku vauva jossain ei valvota?? Joidenkin vauvat ne kuitenkin valvottaa kolme vuotta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat