Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IP- kerho ei kuulu opettajille...

Vierailija

Pahin mitä olette havainneet, kun koulupäivä vaihtuu IP-kerhoksi.

Meillä päiväkoti samassa koulun kanssa ja olen vanhempana nähnyt, kun opettaja komentaa lapsia just tasan siihen kellonlyömään kun koulupäivä päättyy. Sitten ei ole mitään väliä enää, antaako lapset turpiin toista, tai vaikka mitä huutelisivat, vaikka ovat koulun tontilla vielä, tai vaikka siinä aidalla. Ite oon puuttunut väliin, kun julkista omaisuutta on hajotettu, tai heitelty lumipalloilla ohikulkijoita tai jotain koululaista on kiusattu rajan yli. Opettajat eivät enää ole välittäneet. Tosi törkeää! Valitin aiheesta, ja rehtori määräsi ees, että koulun alueella vielä pitää opettajien vahtia lapsia, ja nyt ne tekevät sitten niin, että ajavat lapset portista pihalle, ja sitten saavat jatkaa riehumista siellä. Tekee niin mieli päästää omat lapset kouluun kun meno on tota luokkaa. Ja opettajat eivät saa kuriin edes ekaluokkalaisia.

Kommentit (4)

Vierailija

Pitäisikö opettajien juosta kiireen vilkkaa kotiin viimeisen oppitunnin jälkeen ja jättää työt tekemättä välttyäkseen pakolliselta sijaisvanhemmuudelta?

Vierailija

opettaja on vastuussa oppilaasta siihen saakka, kun lukujärjestyksessä on ilmoitettu. Koulumatkoista opettaja ei ole vastuussa, vaikkakin lapsi on vakuutettu jos jotain sattuu. Opettaja ei esim. saa lain mukaan rangaista oppilasta, joka koulumatkalla vahingoittaa toista oppilasta. Tätä ei moni vanhempi, eikä edes opettaja tiedä.

Tiedän tapauksen, jossa lakimiesäiti haastoi koulun oikeuteen, koska hänen lastaan oli rangaistu jälki-istunnolla koulumatkalla tapahtuneesta väkivallanteosta. Koulu hävisi oikeudenkäynnin, koska lain mukaan koulu ei vastaa, eikä myöskään saa rangaista oppilasta, joka toimii koulumatkalla huonosti. Koulun säännöt eivät koske kotimatkaa.

Sama koskaa myös iltistä. Opettajalla ei ole oikeutta rangaista oppilasta, toki hän voi asiaan puuttua halutessaan, koska eihän väkivalta ole koskaan sallittua, mutta esim. lumipallojen heittoa ym. opettaja ei voi enää koulupäivänpäätyttyä kieltää.

Terv. Ope

Vierailija

kun olen koulussa tuntieni päätyttyä, teen töitä, olen kokouksessa tai pidän muita tunteja kuin ip-kerhossa olevien oppilaiden, en siinä jouda yhtään juoksentelemaan kerholaisia paimentamassa. Lisäksi katson, että ip-kerhossa on ohjaajat, jotka lapsista huolehtivat, ja eivät kai hekään voi lapsia valvomatta minnekään pihoille laittaa riehumaan, pitäähän siellä olla aikuisen paikalla. Ohjaajien tehtävä minusta pitää kuria kerhossa ja puuttua huonoon käytökseen. Toki puutun, jos näen jotakin tapahtuvan, mutta oletan että aikuiset siellä pärjäävät ilman minuakin.

Uusimmat

Suosituimmat