Miksi niin monet raskaana olevat on TOSI vaivaisia?

Vierailija

Onko kaikki tosiaan sattumaa mihin ei voi itse mitenkään vaikuttaa? Vai voisiko olla, että epäterveelliset ruokatottumukset yhdistettynä olemattomaan/liian vähäiseen liikuntaan aiheuttaa suurimman osan vaivoista? Ihmisen keho on jo valmiiksi äärirajoille ja raskaus ns. katkaisee kamelin selän.

Tuli vaan mieleen, kun aikanaan olin töissä kuntokeskuksessa jossa paljon 20-40 -vuotiaita naisia töissä esim. jumppaohjaajina enkä muista yhdenkään olleen viikkokausia saikulla selkäsärkyjen tai muiden takia. Taas meillä kevyessä toimistotyössä ihmiset jää saikulle heti kun ovat tikkuun pissanneet...

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

olen harrastanut ala asteeltä ylä asteelle säännöllistä liikuntaa päivittäin ja aerobicia koko ylä asteen.. Nytten jäänyt hieman vähemmälle... Toivon kovasti ettei vaivoja tulisi... :/ nyt jo pahoinvointia niin kamalasti...

Vierailija

Enkä ollut, enkä ole vieläkään, pullukka.

Minulla on selkä heikko kohtani. Käyn nykyääkin osteopaatilla, joka niksauttelee sitä auki. Se vain jäykistyy, vaikka käyn jumpassa ja aukaisen selkää kotona fysioterapeutin ohjeen mukaan.

Kyse on jostain rakenteellisesta vaivasta, joka ei haittaa normaalia elämää, mutta on vain epämiellyttävä. Raskausaikana kun pahoista asioista tulee vieläkin pahempia, niin oli jo ennalta arvattavaa, että selkäni alkaa vihoitella.

Raskausaikani toinen ongelma oli tajuton iskias. Lääkäri sanoi, että se johtuu siitä, että selkäranka kun muuttuu raskaudenaikana, niin se hermo jää jumiin. Ei sillä ole mitään tekemistä elintapojen tai ruokailutottumusten kanssa.

Kolmas asia oli se, että etenkin toisessa raskaudessa supistelut alkoivat jo puolivälissä. Lopussa en voinut kävellä kuin 200 metriä, niin oli pakko pysähtyä, kun supisteli niin kovasti.

Ei sillä ole mitään tekemistä elintapojen kanssa. Ennen raskautta olin hyvässä kunnossa, kävin jumpassa kolmesti viikossa. Sitten siirryin kuntosalille, kun tulin raskaaksi, ja kävin siellä pari kertaa viikossa. Mutta minkäs teet, kun lääkäri kieltää kuntosalillakin käynnin ennenaikaisen synnytyksen vaaran vuoksi?

Vierailija

Olen kohtuullisen hyvä kuntoinen, normaalipainoinen ja syön terveellisesti. Jopa suunnittelin mitä kaikkea kivaa liikuntaa voin raskausaikana tehdä ja kuinka pidän kunnostani hyvää huolta. Ja pöh. Eka kuukausi pari menikin noin, sen jälkeen alkoivat vaivat, joita on sitten riittänyt. Lähinnä kipuja ja supistuksia. Ei ole ollut toivoakaan päästä liikkumaan ja ns. pitämään itsestään huolta. Parasta huolenpitoa itselle ja tulevalle vauvalle on ollut lepääminen.

Et voi kuvitellakaan kuinka ärsyttävää on, kun olisi hirveä halu päästä liikkumaan ja muut päivittelevät, että eihän raskaus ole mikään sairaus ja voihan silloin harrastaa liikuntaa. Kun voisikin. Ja katsella reippaasti liikkuvia raskaana olevia, kun itse pitää miettiä tarkkaan miten minimoi kävelymatkan, että yleensä pääsee minne on menossa.

Vierailija

raskausvaivat niin tarkalleen. En minä ainakaan kusitulehduksiani ala kenellekään selittelemään työpaikalla. Saati, että minulla on streptokokki alapäässä joka aiheutti suppareita viikosta 20 saakka. Muuten olen terve, normaalipainoinen ja liikuntaa harrastava. Sektioon jouduttiin erinäisistä syistä, mutta sielläkin lääkäri sanoi vatsalihasten olleen niin tiukat, että todella joutui tekemään töitä saadakseen irroitettua ne ja vauvan ulos. :) Muuten ulos päin olen näyttänyt terveeltä, loppuraskauden söinkin sitten estolääkettä virtsatieinfektioihin, jotka aiheuttivat selkäsärkyä, kuumeilua ja väsymystä. Minulla on myös raskas työ, fyysinen sellainen. Kaikki eivät ole niin kevyessä työssä.

Vierailija

Jotkut lihavat voivat erinomaisesti, kun taas joillakin hoikilla ja hyväkuntoisilla tulee ongelmia ja vaivaisuutta. Iällä voi olla vaikutusta asiaan, mutta ei aina.

Kyse on varmaan monen eri tekijän summasta.

Vierailija

olen kuullut kymmeniä kertoja,"raskaus ei ole sairaus" sanonnan ja ottaa päähän. minulle tässä raskaudessa raskaus tuntuu sairaudelta. eteinen istukka ja jatkuva supistelu vaatii tiukan vuodelevon. olen maannut viikolta 17 ja makaaminen jatkuu vielä monta kuukautta. olis mukava käydä ulkona ja hoitaa esikoista itse, mutta ei voi. nyt vain toivotaan, että saadaan terve lapsi ja tämä makaaminen on auttanut. tämän tekee vaan paljon paljon raskaammaksi se, että tätä täytyy selitellä muille. etkö tosiaan voi etes postia hakea, liikkuisit nyt vähän, sullahan kuntokin laskee jne. jutut oon kuullu jo liian monta kertaa.

niin ja olin raskautuessani hoikka ja hyvä kuntoinen.

Vierailija

Liikuin paljon ennen kolmatta odotusta ja ei ollu mitään hyötyä. Eli täysin se ei siihen kato, että onko millanen liikuntatausta, toki varmaan jotain etua on, mulla ainaki jäi kahdesta ekasta raskaudesta tutut hillittömät selkäkipeet väliin ku olin treenannu salilla ja selkälihakset oli vahvat, mutta muuten olinki sitten kipee...

Ja vielä monelle joka täällä kirjottelee, että saikkua saa helposti ja jokaisesta pienestä kolotuksesta kärsivä sitä hakee jo rv20 alkaen niin kiitti vaan. Valoitte taas paljon usko siitä, että kaikki kärsii luulosairaudesta. Ja olkaa onnellisia, että teillä ei oo ollu fyysisiä vaivoja odotusaikoina!! Monelle oon sanonu, että kyllä mä oisin miljoona kertaa enemmin ollu siellä töissä hyväkuntosena ä-loman alkuun asti mitä maannu levähtämässä monta kertaa päivässä sohvalla ku ei jaksanu ku yhden kotihomman tehdä aina kerrallaan ja pyykitki piti laittaa istualleen kuivumaan jne jne

16

Vierailija

että tosi monella on jotain vaivaa. Ihan terveen näköisillä ihmisillä on selkävaivaa, sairauksia jne., jotka eivät välttämättä näy ulospäin. Aika harva on täysin "terve". Yleiskunto voi olla ihan hyväkin, mutta hyvin monella aikuisella on jotain vaivaa.

Itselläni on krooninen sairaus plus muuta häikkää kropassa ja kyllä raskausaika oli rankkaa. Tosi upeaa jos ongelmia ei joillakin ole, mutta sairaus/vamma joka saattaa hankaloittaa normaalielämää vain hiukan voi hankaloittaa raskausaikaa hyvinkin paljon. Tietty terveelliset elämäntavat ja liikunta on tärkeää ja hyödyllistä, mutta moni vaiva rasittaa kroppaa elämäntavoista huolimatta.

Vierailija

Mulla on kyllä terveelliset elämäntavat ja olen vuosia syönyt salettiin terveellisemmin kuin 90% täällä hengailevista. Silti jouduin olemaan monta kuukautta sairaslomalla raskauden aikaan pahoinvoinnin takia ja oksensin miltei päivittäin ihan loppuun saakka. Että en kyllä allekirjoita tota sun väittämää, joka perustuu empatiakyvyn puutteeseesi ja siihen että haluat tuntea olevasi parempi kuin muut ihmiset.

Vierailija

En ole mitenkään liikkuvaista sorttia, mutta olen yrittänyt pitää huolta itsestäni ja sen verran liikkua, että pysyisi jotenkin kunnossa. Sanottakoon vielä että olen hyvin fyysisessä työssä, eli kuntoa täytyy olla sen verran että selviää töistä -ja mielelään jaksaa iltaa olla kotonakin, ettei kaikki voimat kulu työpäivästä selviämiseen.

Ensimmäisessä raskaudessa mulla ei ollut krampin kramppia. ei pahoinvointia tai mitään kipuja. Nyt olen toisella kierroksella ja viikosta 20 asti sairaslomalla jatkuvien supistusten takia. Alkuraskaus sujui vessanpönttöä halaillen ja välissä ehti jo olla ties mitä muuta vaivaa. Että silleen. Johtuuko sitten hormooneista vai jo kertaalleen venytetystä kohdusta, tiedä häntä. Raskauksilla kuitenkin väliä reilu kolme vuotta ja välissä oltu taas töissä.

Ja paino on normaali, ei laiha, ei lihava, indeksin ylärajoilla, mutta normaali -sille tiedoksi, joka ylipainoa veikkasi syyksi.

Vierailija

Lainaus:

28-, 30- ja 38-vuotiaana. Päivääkään en ole ollut raskauden vuoksi töistä pois! En ole mikään himourheilija, vaan terve hyötyliikuntaa harrastava opettaja.

Jotkut kollegat ovat olleetn tosiaan saikulla heti tikkuun pissaamisen jälkeen. Nämä samat ihmiset ovat muutenkin töistä pois heti kun vähän masentaa, päätä särkee tms. Itse olen ollut töissä migreenipäivinäkin! En toki kaipaa mitään sädekehää pääni päälle, mutta joskus ärsyttää pikkuasioista saikkua ottavat.

Minäkään en turhasta marise, mutta kyllä jokaisen ihmisen tulisi sen verran itsestään huolehtia, ettei kipeänä töihin tulisi. Esim. hatuttaa nämä jotka tulee migreenissä töihin ja tekevät sitten työt puoliteholla, virheitä tehden ja kaikenlisäksi kiillottavat sitä sädekehää pitkin päivää ja tietysti valittaa valittamisesta päästyään kovaa särkyä. Omassa vastuullisessa työssäni, en todellakaan halua vaarantaa asiakasta oman sairastumiseni vuoksi.

Vierailija

kuvitella, että olisin aivan rampa. 18 vuotiaana ei ollut tietoa selkäkivuista ym. Nyt jo ilman odotustakin selkä mäsänä ja iskiaskipu ajoittain aivan järkkyä.

Vierailija

En harrasta liikuntaa, BMI normaalin ylärajoilla, perusterve.

Eka raskaus meni todella vaivattomasti, pientä pahoinvointia alussa toki. Liitoskivut ja supistukset ihan tuntematon käsite, tein raskaita pihahommia aivan loppuun asti.

Toinen raskaus tuntuu menevän samaan tahtiin. Olen onnekas mutta ymmärrän että kaikki eivät ole.

Vierailija

kerran raskaaksi tullessani elämäni kunnossa. Treenasin 5-6 krt viikossa, elämäntavat terveelliset jne. Kuitenkin supistelujen vuoksi jouduin saikulle 2kk ennen laskettua aikaa ja selkä vihoitteli. Muistan kun terveydenhoitaja ihasteli aina vatsalihaksia, jotka tuntuivat kuulemma kunnolla, kun vatsaa paineli. Samoin mulla oli koko raskausajan kestävä pahoinvointi.

Toista lasta aloin odottamaan huonommassa fyysisessä kunnossa, kun esikoinen oli vasta reilu 6kk. Tuo raskaus meni hienosti, ei pahoinvointia, ei ongelmia selän kanssa vaan eipä vatsalihaksiakaan enää kehuttu :)

Eli ei voi pelkän fyysisen kunnon syyksi kaikkea laittaa. Ennenaikaisiin supisteluihin ei auttanut kuin lepo.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat