vauvan aktiivisuus

Vierailija

Olen 5-viikkoisen pojan äiti. Poika on esikoiseni eikä minulla ole juurikaan aiempaa kokemusta vauvoista. Vauvalle on muodostunut melko säännöllinen rytmi. Vauva heräilee aamulla n. klo. 10-11 aikoihin ja on hereillä n. klo. 16 saakka. Mietinkin, mitä noin pienen vauvan kanssa voi päivisin tehdä? Jutellen ja laulan hänelle paljon sekä pidän sylissä. Ikkunasta ulos katselu tuntuu olevan vauvan lempipuuhaa tällä hetkellä. Tänään vauva on viihtynyt jo toista tuntia sitterissä katsellen ikkunasta ulos. Onko tämä normaalia? Tulee ihan huono omatunto, kun tuntuu, etten itse "tee" vauvan kanssa mitään. Eli miten aktiivinen tuon ikäinen vauva yleensä on ja mitä hänen kanssaan voisi tehdä? Kiitos kokeneempien vinkeistä!

Kommentit (5)

Vierailija

Meillä tyttö viihtyi erittäin hyvin sellaisen vauvojen jumppalelun alla ja vauvamatolla oli kiva olla mahallaan ja hypistellä siinä olevia eri materiaaleja...varsinkin ne rapisevat kohdat oli ihania;) Ja raitis ilma tekee aina hyvää eli vauva vaunuihin ja kävelylle.

Käy myös kylässä mammakavereiden luona..jo pienet vauvat nauttii toisista vauvoista ja kyläilyistä. Jos virtaa riittää niin käy muskarissa, vauvauinnissa ja äitivauva-jumpassa.

Vierailija

Jäi vielä mainitsematta kirjat...mikäs sen mukavampaa kuin pötkötellä yhdessä sängyssä ja katsella kauniita kuvia. Ihan näytät sormella ja sanot..punainen pallo, auto, iso nalle ym yksinkertaista aluksi. Luukkukirjat ovat vauvasta jännittäviä...avaa luukku ja sieltä löytyy vaikka kissa tai hämähäkki ja riemu on suuri vaikka samaa kirjaa olisi luettu sata kertaa! ja aika pian vauva oppii avaamaan ne luukut itse.

Meillä tyttö oppi aikaisin puhumaan, osasi laskea kymmeneen ja tiesi värit jo yksi-vuotiaana... kuinka ollakkaan hänen lempikirjansa vauvana oli numero ja väri kirja :)

Vierailija

Ei todellakaan tarvitse viiden viikon ikäistä vauvaa alkaa raahaamaan vauvakerhoihin ja muskareihin (ellei äiti tietenkin itse halua):D

Tuon ikäinen vauva viihtyy ihan hyvin vielä kotosalla jos äiti ei ole ns."aktiivista" sorttia.

Itse aloin raahaamaan parin kuukauden ikäistä vauvaani ties minne, koska pohdin samaa syyllisyyttä kun en tiennyt mitä vauvan kanssa "pitäisi" tehdä, kunnes tajusin että vauva on ihan yhtä tyytyväinen vaikka oltaisiin vain kotona ja seurusteltaisiin leikkimatolla.

Kun vauvaa pitää lähellä, juttelee ja lauleskelee niin se täyttää ihan hyvin tuon ikäisen pikkuisen aktiviteettitarpeen.

Nyt oma lapseni on 8kk ja osaa kyllä jo vaatia huomiota ja nyt olen alkanut harkitsemaan muskari yms, kun vauva selvästi nauttii aktiviteeteista ja leikeistä.

Älä turhaan stressaa,äidin läsnäolo ja vauvan leikittäminen riittää vielä noin pienellä lapselle :)

Vierailija

En tarkoittanut että heti huomenna pitäisi tehdä noita kaikkia ;) vaan JOS virtaa riittää niin pikku hiljaa voi tehdä muutakin kuin olla vauvan kanssa kotona. Mulla ainakin oli 1.lapsen kanssa virtaa ja aikaa puuhailla vaikka mitä koska vauva oli niin rauhallinen ja nukkui hyvin! 2.lapsi taas nukkui tosi vähän ja huonosti enkä jaksanut tehdä mitään ylimääräistä. Että ihan fiiliksen mukaan...

Vierailija

Sinä olet saanut ihanan rauhallisen ja perustyytyväisen vauvan - nauti siitä! Pidä sylissäsi ja lähelläsi tai jos hän kerran sitterissäkin viihtyy niin siinä sitten. Tuon ikäinen ei vielä kaipaa sen kummempaa aktiviteettia, hänelle riittää sinun läheisyytesi. Sinä olet hänelle tärkein.

Keskity nyt itseesi ja synnytyksestä toipumiseen vauvan hellittelyn ohessa. Älä missään nimessä pode huonoa omaatuntoa. Leikkimiset ja lukemiset ja touhuamiset tulevat eteen myöhemmin, huomaat kyllä kun lapsi alkaa kaivata ohjelmaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat