5 viikkoinen itkee lähestulkoon jatkuvasti hereillä ollessaan

Vierailija

Ja myös nukkuu pätkissä. 10-20 min välein heräilee ja itkee. Itku alkanut n.2viikkoa sitten. Ja tosiaan, pelkkää itkemistä ollut, ei rauhoitun mitenkään paitsi ajan kanna sitten itsestään. Välillä ei rintaa edes huoli vaikka tarjoan. Vinkkejä?

Kommentit (13)

Vierailija

Koliikkia? Onko vatsakipuja?Onko ilmavaivoja? Auttaako jos käärit peittoon/vilttiin lämpimään kapaloon? Auttaako jos hierot vatsaa hellästi? Mä mietin tätä itse kun 2 kertaa oli lapsillani samaa-Hieroin vatsaa, ja käärin lapsen lämpimästi viltin sisälle, kädet ja jalatkin. Kannoin välillä rintarepussa. Viimeisenä kokeilin neuvolan ohjeiden mukaan apteekista saatavaa cuplatonia, joka auttoi ilmavaivoihin, kuuden viikon valvomisen jälkeen. Jätin itse kahvin ja limsan juonnin pois ja join itse paljon vettä. Pystytkö pyytämään jonkun kaveriksi hoitamaan vauvaa, jotta saat itse vähän taukoa ja lepoa?

Vierailija

Jos epäilee, että vauvalla voisi olla maitoallergia, voi kokeilla jättää maitotuotteet pois (tai vähentää merkittävästi) omasta ruokavaliosta. Jos käyttää korvikkeita, voi kokeilla vaihtaa ne apteekista saataviin korvikkeisiin, jotka eivät ole lehmänmaitopohjaisia.

Itse kokeilin ruokavalion muuttamista, kun tyttöni itki mielestäni paljon 1-2 kuukauden iässä. Meidän kohdalla maitotuotteilla ei kuitenkaan ollut suurta merkitystä, mutta se saattoi johtua myös siitä, että söin enemmän jäätelöä, kun vähensin maidon käyttöä. Olin immettäessäni niin nälkäinen, että maitotuotteiden vähentäminen tuntui todella hankalalta. Soija- tai kauramaitopohjaisista tuotteista voisi kuitenkin löytyä apu äidin ruokavaliomuutokseen.

Vierailija

Kovin kuulostaa allergialta tai astmalta. Maito ja viljat pois, tai sitten apteekista joku maitoproteiiniton korvike kokeiluun (Profylac taitaa olla halvin).

Vierailija

Kokeile myös vaihtaa homogenoimattomiin maitotuotteisiin, jotkut kertoo että se auttaa vatsavaivoihin. Kuulemma vaikuttaa myös äidinmaidon kautta.

Ainakin kokeilemisen arvoista.

Vierailija

Kokeile viedä hänet vyöhyketerapeutille joka osaa hoitaa vauvoja. Meillä auttanut todella hyvin. Vyöhyketerapia auttaa vatsavaivoihin, jännittyneisiin lihaksiin ym. Kannattaa kokeilla!

Vierailija

Itkua voi aiheuttaa

- mahavaivat (koliikki)

- kuuma / kylmä / kiristävät vaatteet

- tarkista imetysasento (nouseeko paino hyvin?)

- vauva ns. suuritarpeinen (tykkää olla sylissä, kutein useimmat vauvat :)

- liian paljon virikkeitä / vieraita / hälinää tai hiljaisuutta

- korvatulehdus

Vierailija

Hei,

ota yhteyttä neuvolaan, jotta asia tutkitaan! Voi olla koliikkia, mutta kannattaa kyllä selvittää, ettei ole muuta esim. vatsavaivaa, kun ruoka ei maistu kunnolla.

Mummi

Vierailija

vie vauva ehdottomasti lääkäriin, neuvolan kautta tai yksityiselle. Jatkuva itku kertoo näin pienellä usein kivusta. Pyydä ottamaan virtsanäyte, se on helppo tapa tsekata ettei ole mitään vakavampaa. Meillä aikanaan jatkuvasti itkevällä vauvalla oli synnynnäinen virtsateiden vaurio ja itkun syynä virtsa- ja munuaistulehdus.

Vierailija

Kannattaa kokeilla eri imetysasentoja, meillä esim sänky toimi imetystyynyä paremmin. Luin jostain tutkimuksen, että suuri osa vauvojen itkusta johtuu mahavaivoista eikä aina ole kiinni äidin ruokavaliosta. Meillä auttoi kun itse hieroin kevyellä kädellä symmetrisesti mahaa, voi myös laulaa, jos tykkää sellaisesta, rauhoittavasti ja aika hiljaisella äänellä. Hieromista voi kokeilla ympäro kroppaa, silmäluomen ja nenän vierustaa sormin sivelemällä, hierontarymi hidas, kuin sydämen lyönti, niin tuntuu meillyttävältä. Tällä tavalla voi saada ilmakuplia pois ja jännitystä, joka syntuu itkiessä.

Jos pytyt, niin kokeile nauttia imettäessä maitohappotuotteita, niillä on todettu allergioita estävä vaikutus. Meillä itsellä eivät omat astamni, ruoka- ja eläinallergiat periytyneet laktoosi-intoleranssia lukuunottamatta. Johtui joko maitohappotuotteista tai isän hyvistä geeneistä. Mutta kokeilemisen arvoista kaikille.

Mutta koliikki ja ruoka-allergiat ovat yleisiä, joten yhdyn muiden viesteihin siinä, että kannattaa konsultoida neuvolaa tai lääkäriä, jos apu ei löydy omin avuin.

Ai niin, joku kehotti tarkistamaan vauvan lämpötilan. Neuvolatäti neuvoi, että oikea kohta lämpötilan tuntemiseen on niska, vauvan kädet voivat usein tuntua myös kylmältä.

toivottavasti saat apua.

Vierailija

Meidän vauva itki tuossa iässä vatsavaivoja, johon auttoivat mm.

sokerin ja sipulin poisto omasta ruokavaliosta, imetys makuuasennossa, imetysvälien pidennys (en muista minkä ikäisenä) ja D-vitamiinimerkin vaihto (Jekovit sopi meidän herkkävatsaiselle).

Vierailija

Lainaus:

vie vauva ehdottomasti lääkäriin, neuvolan kautta tai yksityiselle. Jatkuva itku kertoo näin pienellä usein kivusta.

Valitettavasti vain olen kuullut monelta, että neuvolasta voi saada tylyn kommentin "sellasta sen vauvan kanssa eläminen nyt vain on", eli kaikkea voidaan pitää normaalina, jolloin lapsen hoitoon pääsykin viivästyy. Jatkuva itku ei ole minkään ikäisellä ihmisellä normaalia. Suosittelisin yksityislääkäriä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat