Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vatsa aortan repeämä

Vierailija

Voi että tätä huolta ja murhetta mitä täällä on ollut jo kuukauden päivät.Läheiselleni vähän päälle 60v mieshenkilö tuli tuo repeämä ja ehti siis repeämään.Joutui isoon ja vaativaan leikkaukseen ja oli sen jälkeen miltei viikon nukutuksessa ja hengityskoneessa.Nyt kolmas viikko menossa,hereillä on mutta iski (ollut heti leikkauksen jälkeen sitä..)keuhkokuume.Sai antibiootin joka laskenut tässä tasasesti crp:tä mutta tänään sain kuulla että crp on noussut..Hitto vie..

On niin kova huoli hänestä ja kummallinen keuhkokuume kun ei meinaa nyt parantua.Kukaan ei oikein osaa ennustaa mitään nyt.Aikaisemmin oli hyvä ennuste..Kovasti vaan mietin että toipuuko tästä ja onko tää crp nousu sit huono juttu..

Onks kellään kokemuksia vastaavasta ja siitä toipumisesta?kauan se vie aikaa että paranee ja mitkä on paranemis mahdollisuudet?

Kommentit (7)

Vierailija

Isälläni oli samainen sairaus muutama vuosi sitten. Hän oli yksin kotona ja sai itse soitettua ambulanssin. Selvisi kyllä, vaikka otti aika pitkään ennen kuin parani. Verenhukka oli niin massiivinen että lääkärit turvasivat verensaannin ensisijaisesti aivoihin. Lääkärit sanoivat silloin että jos ei kuole heti, niin yleensä toipuu ajan kanssa

Vierailija

Ikävä kyllä tuollaisen jälkeen riski kaikenlaisille komplikaatioille on suuri, mutta ainahan toiveita on. Verenkierron ongelmat, suolenvetovaikeudet, keuhko-ongelmat näin ensimmäisinä. Kuolleisuus% on suuri vatsa-aortan repeämissä,leikkaushoidoista huolimatta.

Vierailija

Joo..mullakin kyse omasta isästä.Hänellä on nyt keuhkokuumetta ja tilanne hiukan romahtanut.Pitää vaan toivoa parasta.

Voitko kertoa mulle oman isäsi toipumis prosessista miten pitkä se ajallisesti oli? onkä hän minkäkuntoinen? saiko mitään komplikaatioita esim keuhkokuumetta tmv?

Vierailija

Isälläni oli sama tilanne. 2 viikkoa pidettiin nukuktettuna ja CRP vaihteli ja kokeiltiin kaikki mahdolliset antibiootit. Lopulta helpotti, syytä ei oikein löytynyt. RAvinto ei meinannut kulkea läpi, joten kolmaskin viikko meni pahinta pelätessä, mutta sitten kun ravinto imeytyi ja pääsi letkuista, alkoi tilanne kohentua nopeasti. Muutamassa viikossa toipui sitten kotiin. Ihan ennalleen ei tule mm. voimien osalta, mutta hän on yli 70. Tästä on nyt 1,5 vuotta. Lääkkeet on tietysti koko aika, mutta voi kyllä nyt hyvin.

Kaiken kokenut

Minulla repesi vatsa-aortta huhtikuussa 2010, olin silloin kotona sängyssä kellon ollessa jotain n. 8.00 toisen pääsiäispäivän aamunna. Koko aamuyön oli koskenut

alavatsaan ja kipu säteili myös selkään. Äkkiä kipu voimistui aivan tuskalliseksi,

samassa tuntui että jotain repesi sisälläni, kuului selvä nesteen loriseva ääni, silmissä

alkoi hämärtää. Sain sanotuksi vaimolleni että soita ambulanssi nyt ei ole kaikki

kunnossa. Ambulanssi saapuikin n. 15 min. Verenpaine putosi jatkuvasti. Lähdimme

samantien kohti Meilahden sairaalaa pillit soiden. Siellä  todettiin tutkimuksissa että

aorttani on revennyt ja tila on hengenvaarallinen. Minut siirrettiin kiireesti leikkaus-

saliin, leikkaus kesti 4h 15min. Teho-osastolla olin leikkauksen jälkeen 5 vrk. ja vuodeosastolla 11 vrk. Lääkäriltä kuulin jälkeenpäin, että minulla oli paljon onnea

kaikki meni loppujenlopuksi hyvin. Ei tullut mitään komplikaatioita ja toipuminen sujui aika nopeasti, Lääkäri totesi kotiuttaessaan minut, että sait jatkoajan elmääsi.

Olin silloin kun tämä repeytyminen tapahtui 61 v. mies, nyt on kulunut tuosta tapauksesta 5 ja 1/2 vuotta nyt olen 66 v. ja tietenkin edelleen mies. Ainoa mitä epäilen, että johtuuko jaloissa tuntuva voimattomuus sekä tunnottomuus tuosta aortan repeytymisestä vai sairastamastani 2 tyypin diapeetteksestä. Olen elävä

todiste siitä, että kyllä aortan repeytymästä voi selvitä hengissä, kunhan pääsee kiireisesti hyvään hoitoon.

Stadilainen

Todella upeaa, hieno ja elähdyttävä kuvaus tapauksesta.

Minulta, nelikymppiseltä kaverilta on kaksi setää kuollut tuohon ja faijalta tuo leikattiin kun todettiin. Eli on siis isolla todennäköisyydellä perinnöllisesti myös minulla edessä ennen pitkää.

"...jotain repesi sisälläni, kuului selvä nesteen loriseva ääni..."

Kiitos värikkäästä ja sykähdyttävästä tapauksen kuvauksesta... :-)

Ehkä kerrankin menen ajoissa lekurille!

pirjo

Sain muutama vuosi sitten toimitetuksi äitini ajoissa sairaalaan vatsa aortan revettyä. Kuolema oikeasti kulki hänen kannoillaan. Sairaalassa kuitenkin leikattiin ennusteen ollessa 50-50 ja jos ei olis leikattu niin viikatemies olisi vienyt.. Äitini toipuminen leikkauksesta kesti kauan. Oli terveyskeskuksen vuodeosastolla lähes vuoden..... joten varaudu mihin tahansa...

Uusimmat

Suosituimmat