Syntymätön lapsi perii

Vierailija

Luovun siis isältäni tulevasta perinnöstä, joten perintö menee perillisilleni eli lapsilleni.

Olen raskaana ja olin jo ennen isän kuolemaa.

"Periä voi vain se, joka elää perittävän kuolinhetkellä; kuitenkin periköön sitä ennen siitetty, lapsi, jos tämä sittemmin syntyy elävänä."

Syntymätön lapsi siis tulee myös perilliseksi tilalleni elossa syntyessään.

Kiinnostaa tietää etukäteen, miten tämä syntymätön lapsi merkitään perunkirjoitukseen? Täytynee toimittaa perunkirjoitukseen lääkärintodistus raskaudesta? Lapsi tuskin on vielä perunkirjoituksen aikaan syntynyt.

Kenelläkään kokemusta vastaavasta?

Kommentit (3)

Vierailija

Perunkirjoitus on käytännössä vasta kuolinpesän "veroilmoitus", johon kirjataan vainajan varat ja velat sekä kuolinpesän osakkaat. Vasta perinnönjaossa konkreettisesti käsitellään lopullisia perinnönsaajia. Kun luovut omasta osuudestasi, perunkirjoituksessa tulee käsitellä sinun kirjallinen perinnöstä luopumisesi ja vakuutuksesi siitä, ettet ole 'ryhtynyt isäsi perintöön'. Jospa sitten kun on perinnön jakamisen aika, lapsesi olisi jo syntynyt - silloin jako on jo helpompi toteuttaa.

Vierailija

Tarkoitus on pitää kuolinpesä jakamattomana. Isä ei ollut naimisissa eli kuolinpesä jää lasteni ja siskopuolen yhteisomistukseen, koska ei kannata lähteä jakamaan.

Vierailija

Lainaus:

Luovun siis isältäni tulevasta perinnöstä, joten perintö menee perillisilleni eli lapsilleni.

Olen raskaana ja olin jo ennen isän kuolemaa.

"Periä voi vain se, joka elää perittävän kuolinhetkellä; kuitenkin periköön sitä ennen siitetty, lapsi, jos tämä sittemmin syntyy elävänä."

Syntymätön lapsi siis tulee myös perilliseksi tilalleni elossa syntyessään.

Kiinnostaa tietää etukäteen, miten tämä syntymätön lapsi merkitään perunkirjoitukseen? Täytynee toimittaa perunkirjoitukseen lääkärintodistus raskaudesta? Lapsi tuskin on vielä perunkirjoituksen aikaan syntynyt.

Kenelläkään kokemusta vastaavasta?

Lääkärintodistus riittää ja perunkirj. voi myöhemmin liitteeksi ilmottaa lapsen nimen ja syntymäajan. Kokemusta valitettavasti löytyy reilun 10 vuoden takaa kun lapseni syntyi 3 kk isänsä kuoleman jälkeen ja tällöin perunkirjoitus oli pitänyt jo pitää. Eläkepaperitkin täytettin ensin ilman lapsen nimeä ja ilmoitettin eläkelaitoksiin nimi sitten ristiäisten jälkeen.Terkuin Surusilmä

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat