Kiusaaja vai kiusattu?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kumpi olisi mielestänne pahempi,että lapsenne olisi koulukiusaaja vai että lapsenne olisi koulukiusattu?

Minua itseäni ainakin hävettäisi suuresti jos lapseni kiusaisi muita...Se kertoisi vain sen että minä vanhempana olen epäonnistunut lapseni kasvatuksessa.En ole pystynyt opettamaan lapselleni erilaisuuden hyväksymistä ja muiden mielipiteiden kunnioittamista.Kaikkihan me olemme erilaisia,mutta kuinka moni vanhempi oikeasti opettaa lapselleen erilaisuuden hyväksymistä?Alkaen ihan niin pienistä asioista kuin toisen vaatemaun hyväksyminen,kaikki koululaisethan kommentoivat toistensa vaatteita ja suosituimpia ovat ne jotka pukeutuvat massan mukaan.Kuinka moni vanhempi opettaa yksilöllisyyttä lapselleen ja kunnioittamaan muiden yksilöllisyyttä.Tuntuu että aikuisetkaan eivät pysty suvaitsemaan massasta poikkeavia joten sieltä kotoahan se kiusaamisasenne tulee.

Itse ollessani kuudennella luokalla, eräs poika kiusasi minua ja olin siitä pitkään katkera,kunnes nyt aikuisena olen ymmärtänyt että pojan asenne ja mielipiteet tulivat varmasti hänen vanhemmiltaan.Olen antanut pojalle anteeksi mutta katkeruus siirtyi kyllä hänen silloin aikuisiin vanhempiinsa.Ihan mitä tahansa ei kannattaisi vanhempien kotona puhua,aikuiset ehkä ymmärtävät että naapureista ja työkavereista puhutut asiat jäävät kodin seinien sisälle mutta lapset käyttävät näitä vanhemmilta kuulemiaan mielipiteitä myös julkisesti.Minusta koulukiusaaja vain paljastaa sen millaiset hänen vanhempansa ja heidän asenteensa on.

Minun mielestäni ainoat jotka pystyvät kiusaamista ehkäisemään ovat vanhemmat.Heidän työnsähän se on opettaa lapsi sopeutumaan elämään ja yhteiskuntaan.

Lapseni on vasta aloittamassa koulua ensi syksynä mutta aion opettaa hänelle että ketään ei kiusata.Kaikilla lapsilla on oikeus iloiseen koulupäivään.

Kommentit (0)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat