Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HEINIKSET vko 51

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Heippa Joulua valmistelevat heinikset! Aika hiljaista on ollut, taitaa olla kaikilla joulukiireitä!

Täällä tuntuu, ettei mitään saada aikaiseksi... No eiköhän se Joulu tule vaikkei niin joka paikka kiilläkään!

Meillä neiti 5 kk ja hampaita kovasti tekee, aika levottomia öitä. Neuvolassa 65,5 cm ja 8770g, joten tuhti tyttönen täällä!Ainoastaan tissi kelpaisi, mutta vähitellen ollaan annettu kiinteitä. Puurot uppoo parhaiten!

Miten muilla Joulun valmistelut? Menettekö Jouluna kyläilemään vai vietättekö Joulun kotona?

Meille tulee muutama läheinen Joulun viettoon ja Joulupukki tietenkin!

Oikein hyvää Joulun odotusta kaikille!

Tiitus ja tytsy 5 kk

Kommentit (14)

Vierailija

... Joulu meni rauhallisesti syöden, nukkuen ja vähän ulkoillen. Nyt pitäisi sitten pikkuhiljaa palata normaalirytmiin, tosin mies on vielä lomilla perjantaihin asti, joten paluu arkeen venynee vielä viikon verran eteenpäin.

Veeti on nukkunut vaihtelevasti niin päivällä kuin yölläkin. Yhtenä päivänä saattaa nukkua kahden 2-3 tunnin unet ja seuraavana parit-kolmet 40 min umet. Alkuyö saattaa olla levoton ja saattaa heräillä välillä kolmekin kertaa tissille ja sitten taas on öitä, että herää vain kerran aamuyöstä syömään ja nukkuu sitten yhdeksään. Eli rytmeistä ei ole meillä tietoakaan. Kiinteitä on opeteltu syömään kolmeviikkoa ja ihan mukavasti menee: tänään upposi purkillinen hedelmäsosetta ja siitä tulikin mieleen, että millaisia määriä teidän pikkuiset syö ja kauanko kiinteitä on syöty? Tuntuu aika hurjalta määrältä tuo kokonainen purkki ainakin minun mielestäni.

Joku kyseli jossain vaiheessa onko menkat alkaneet. No, ei ole vielä näkynyt, mutta odottelen jo niitä. Alkavat sitten tietty silloin, kun en ole mitenkään valmistautunut siihen... Mikään ikävä niitä ei kyllä ole!

Meidän Veeti piipahti 5kk neuvolassa ja pojalla oli mittaa "hurjat" 65cm ja painoa 7,5 kg eli painoa oli tullut suhteessa enemmäin kuin pituutta. Tuollainen paksu pötkylä tuo meidän vaavi on :-)

Huomenna lähdemme laivaristeilylle tuttavaperheen kanssa - ihan mukava, kun pääsee vuorokaudeksi muihin maisemiin, sen verran on näitä samoja seiniä pyhien aikana tullut tuijoteltua.

Terkuin,

Tinttis ja Veeti 5kk ja 1vko

Vierailija

On ollut vauhti päällä ennen joulua, ja on tuo kirjoittelu ja jopa lukeminen jäänyt tosi vähille. Oli tosi kiva lukea pitkästä aikaa kaikkien kuulumisia.

Me vietettiin joulu sukulaisissa. Käytiin mun ja miehen vanhemmilla ja sisaruksilla. Tapaninpäivänä oli ihana palata omaan kotiin.

Joku kyseli noista rytmeistä ja päikkäreistä. Meillä Lauri menee nukkumaan illalla 20-21.30 välillä ja herää yöllä (kun on hyvä yö) syömään kaksi kertaa. Yleensä noi yöheräämiset on 24-01 välillä ja toinen 04-05 välillä. Sit vielä nukutaan tonne 8-9 asti. Kun on huono yö, herätään kerran noiden syöttöjen välillä ilmavaivoihin ja pienen kantelun jälkeen nukahdetaan taas.

Päikkäreitä meillä nukutaan yleensä kolmet. Aamupäivällä 10-11 aikaan 30 minuuttia, päivällä kahden maissa noin 1,5 tuntia (riippuu kuinka pitkään jaksan kärrytellä ulkona) ja iltapuolella vielä 17-18 maissa 30 minuuttia. Eli voisi kai sanoa, että meillä on jonkinlainen rytmi olemassa. Aika itsestään tullut.

Kiinteitä meillä syödään päivästä riippuen 4-5 kertaa päivässä. Joskus menee hyvällä halulla sosetta 1 1/2 purkkia ja joskus vain puolikas eli määrät vaihtelee aika kovasti. Kaupan hedelmäsoseista - erityisesti päärynästä - Laurilla tahtoo tulla masu pipiksi. Nyt suunnittelen lihan lisäämistä ruokavalioon. Soseiden lisäksi on syöty puuroja jo muutama viikko.

Muutoin hampaita tehdään kovasti, ja jopa illalla nukkumaan meno on vähän hankalaa, kun ikeniä tuntuu kutittavan niin kovasti. Eilen "jäähdyteltiin" tutteja kylmävesihanan alla ihan urakalla.

Miten muuten teillä pullojen sterilointi ja maidon lämmitys? Kuinka pitkää pulloja pitäisi vielä steriloida ja lämmitättekö edelleen maidon?

Mukavaa uutta vuotta, jos ei sitä ennen kuulla :)!

Milja ja Lauri 5 kk 3 pv

Vierailija

Mulla on ollut yhdet kuukautiset (?) ja ne tuli aika pian sen jälkeen kun jälkivuoto loppui. En tiedä oliko sitten kuitenkin vielä siihen liittyvää mutta sen jälkeen ei ole tullut kuin hyvin pientä vuotoa ja aina olen luullut että nyt ne menkat alkaa mutta ei ne sit kuitenkaan ole alkaneetkaan. No mulla on kyllä pco:n takia epäsäännöllinen kierto muutenkin...

Voithan sä Viivi tehdä kaiken varalta raskaustestin niin ei huoleta sitten se mahdollinen raskaus.

Minkälainen päivärytmi teillä muilla on?

Meillä on jotenkin niin sekavaa että pitäis ryhdistäytyä ja muuttaa se järkevämmäksi... Me herätään usein vasta klo 10-11 ja sitten onkin koko loppupäivä ihan sekaisin eikä mitään ehdi tekemään. Nukkumaan mennään klo 23 aikoihin tosin Iiris on alkanut nyt valvomaan klo1 saakka... Eli ei ole oikein hyvä rytmi tämä!

Mihin aikaan te muut nousette ja monetko päikkärit vauva nukkuu ja mihin aikaan? Muistelen että esikoinen nukkui silloin vauvana ainakin kahdet unet mutta Iiris oikeastaan vaan yhdet ja sit pikku torkut illalla mikä taas varmaan siirtää sen yöunille menon sinne klo yhteen... Plääh! Jaksais vaan joku aamu nousta ajoissa...

kumppari & nuhanenä tontut

Vierailija

en jaksa samoja nyt kirjoitella :D

Noista kuukautisista..

Mulla on nyt ollut kolmet kuukautiset.. synnytyksestä kohta 7kk.

Ootko imettänyt? Onko kauna kun olet lopettanut? Monesti voi mennä muutama kuukausi imettämisen loppumisesta et alkaa kuukautiset. Mulla osa imetys myös piti kuukautiset poissa.

Me ollaan joulu mun vanhemmilla maalaismaisemassa :D siis tosi pimeässä jos ei tule lunta yhtään enempää.. ja tuo nyt meneillään oleva vesisade ei näytä lupaavalta.

Meille ei tule joulupukkia tänä vuonna, viime vuonna oli isäpuoleni pukkina, mutta ei taida mennä enään tänä vuonna läpi vajaa 5v:lle.

Joululahjat on hankittu ajat sitten, muutaman lahjan tein itse ja miehelle ostin eilen. Kaupasta pitää hakea enään vain pari hassua ruoka juttua aatoksi ja sit on kaikki valmiina lähtöön. Lähdetään ti ja tullaan joskus :D en tiedä vielä yhtään. Miehellä on töitä seuraavaksi ens vuoden alussa. Joten eipä tässä kiire ole mihinkään :D

Vierailija

Meillä oli 5 kk neuvola keskiviikkona. 66,5 cm ja 7950g ja hattu 42 cm.

Painoa oli tullu vain 350g kk:ssa mutta pituutta hurjat 4,5cm. Pieni painon nousu voi siis johtua siitä kun oli se pisutulehdus tai kun liikkuu niin kovasti kierimällä ja pakittamalla. Ja 5kk rokote siirty ens kuuhun kun tiistaina oli neiti kuumeessa. Onneksi olin just tiistai aamuna vieny kontrollipisunäytteet niin sain heti varmuuden ettei pisutulehdus ole uusinut. Yhen päivän kuumetta on liikkeellä kuulemma. No onneksi meni ja tuli.

Rytmeistä; meillä heräillään 8-9 välillä yöunilta. Aamu-unet ottaa 10 maissa n. 45 min. toiset unet 13 korvilla 45-60 min. sitten taas unet 15.30 maissa n. 45 min. iltatirsat 18 maissa n.. 30 min. ja vielä tisutirsat ennen yöunia 20.30 ja yöunille n.21-22 maissa. yöllä tisutellaan vaihtelevasti.

Meillä menee päivät siis tälleen pätkissä. Esikoinen ja kakkonen nukkuivat pisempiä unia kerrallaan, oli paljon helpompaa.... ehkä tämäkin tyttö joskus vaihtaa rytmiä(toivon niin).

Neiti usein sammuu tissille ja sitten herättelen hetkesti touhuun ennen kuin puen ulos nukkuun. Tyttöä en saa nukkuun päivällä sisällä eli neljät unet ulkona ja yhet tirsat annan nukkua sylissä.

Illalla koitan imetyksen jälkeen laittaa omaan sänkyyn niin että olis hereillä, joskus onnistuu ja joskus nukahdan tyttö kainaloon. Imetän aina iltaisin makkarissa ja luen itse kirjaa samalla, mutta nyt virikkeille altis joten valon joutuu välillä sammuttaan .

T:pikku-Sisko ja tyttö 5 kk

Vierailija

Rytmistä: Meilläkin herätään vasta joskus 11 aikoihin tai jopa jälkeen. Ellen simahtaa päiväunille tossa yhden jälkeen ja nukkuu noin puol neljään. Illalla ottaa myös pienet unet. Nukkumaan mennään joskus kymmenen ja yhdentoista välissä. Yöllä ei herätä vaan ekan kerran syömään herätään seiskan aikaan.

Mä kysyin just viimeksi neuvolasta, että mitä tehdä kun herätään noin myöhään, että pitääkö mun alkaa herätellä tyttöä? Sanoi, että kun yöt ovat näin rauhallisia ja jos siitä ei ole mitään haittaa niin ihan hyvin voidaan nukkua noin. Sanoi, että päikkärit eivät välttämättä sitten ole niin pitkiä, mutta se ei haittaa mitään.

Tiitus, kannattaa vaan sitkeästi harjoitella vauvan kanssa sitä että hän on myös isän kanssa. Meillä tuo keskimmäinen alkoi tässä iässä olla myös äidin perään, itki mun perään ja isin syli ei edes kelvannut. Ensin se oli musta jopa hienoa! Poika rakastaa äitiään yli kaiken. Loppujen lopuksi se oli todella rankkaa.... En tiedä missä välissä poika ehti edes opetella liikkumaan kun vaati olla mun sylissä koko ajan. Tai pakkohan se oli opetella liikkumaan kun mun perään piti päästä hinnalla millä hyvänsä. Meillä pojasta tuli muutenkin ihan kamala vierastamaan ja yleiset paikat oli ihan kauhistus söpölle pojalle (esim. metrot, missä mummot hyökkää ihastelemaan poikaa).

Tätä ehkä muuten olis vielä kestänyt, mutta meillä oli myös koliikki, ruoka-allergiat ja infektio astma ja edelleen ihmettelen, että mä oikeasti pysyin järjissäni!

Meilläkin Ellen kyllä vierastaa jonkun verran. Tai välillä ei ollenkaan ja välillä niin, että vapisee pelosta (kuten viimeksi neuvolassa...).

Neuvolasta tuli muuten eilen soitto, ettei meidän tarvitse vielä lähteä mihinkään tutkimuksiin Ellenin pienen koon takia. Lastenlääkäri oli ollut sitä mieltä, että kun kuitenkin joku osa-alue kasvaa niin se ei voi olla mitään kasvuongelmaa. Tyttö nyt vain on pieni ja kasvaa hitaasti (64cm ja 6300g, kasvanut kahden kuukauden aikana 2cm ja 400g). Tosin en ollut tilanteesta kovinkaan huolissani, mä en ymmärrä kun aina tuijotetaan kasvukäyriä, kyllähän aikuisetkin ovat eri kokoisia!

Viivi ja Ellen

Vierailija

Missä kaikki ovat?

Meillä kävi sitten joululahjojen kanssa niin, että vaikka Ellenille en ollut suunnitellut ostavani kuin yhden niin niitä kertyikin sitten aika paljon... Kaikki isompien lasten toivomat lelut olivat monesta paikkaa loppu ja kierreltiin sitten todella monta kauppaa ja vauvojen lelujahan niistä löytyi vielä hyvin, joten niitä sitten kertyi mukaan... Tilasin myös tämän kiinteiden aloituksen myötä Ellenille sisukas.netistä barbabapa astioita.

Meillä aloitettiin nyt siis kiinteät kun neuvola sitä suositteli pienen koon vuoksi. Nyt ollaan maisteltu bataattia ja persikkaa. Bataatti upposi, mutta persikka ei oikein maistu (kummallista että näin päin!), mutta bataatissa olikin varmaan puolet rintamaitoa, joten ehkä maistui sen takia niin hyvin.

Huomenna aletaan maistelemaan maissia.

Onko kukaan antanut vauvalleen vielä niitä maissinaksuja? Koskahan niitä voi antaa? Mä ostin niitä jo kaappiin ja tekisi mieli antaa kun tuntuu että toinen haluaisi jotain mussuteltavaa käteensä esim. meidän ruokaillessa.

Meidän piti olla joulu kotona, mutta päätettiinkin nyt lähteä illaksi miehen vanhemmille. Saas nähdä kestääkö hermot sitä porukka määrää (meitä on noin 15, joista 6 alle kouluikäisiä). Sinne tulee sitten joulupukki ja availlaan lahjoja ja syödään.

Kaikki joululahjat on jo onneksi ostettuna vihdoinkin! Paitsi tytön hamsteri, mutta se ostetaankin ihan viime tingassa.

Onko muuten monella alkanut jo kuukautiset? Mulla ei mitään tietoakaan niistä ja mietinkin jo, että pitäisikö varmuuden vuoksi tehdä raskaustesti? Mistä sitä ikinä voi tietää kun ei kuukautisia ole, että jos onkin käynyt vähinko? Nyt on synnytyksestä kuitenkin jo puoli vuotta kohta...

Viivi ja Ellen 5,5 kk

Vierailija

tulin vaan hätäseen toivottelemaan,kun huomenna ei kuitenkaan kerkee.

Käydään mun vanhemmilla syömässä ja lahjahommat hoidetaan sitten illalla kotona..

luulen että pukki käy joulusaunan aikana. :)

Mun isän piti toimia "punaisissa",mutta sillä on nyt toi vitsin flunssa,ni ei oikein onnistu.

Harmi,mutta ens vuonna sitten,ymmärtää tuo Veetikin sitten jo jotakin.

Mites te muut? ootteko vaan kotona vai meettekö "jakamaan jouluiloa"? :D

Mulla oli tossa monta päivää HIRVEE stressi päällä kun ei kaikkia sukulaisia ehdi miellyttää aaton kyläilyllä ja ratkesin tupakallekki kun meinas ihan itkuks jo mennä.

..mutta asiat saatiin sovittua ja odotan noitten poikien puolesta huomista jo jännityksellä.

Alotin muuten nyt mäkin soseet Veetillä,kun onki se maitoaltistus vasta 28.1.

Riisillä ollaan viikko menty.

Ja toissa päivänä sekin vihdoin pääs punnertaa selältä vatsalleen.

Pinnisti niin että pieras ja käänty. Hah haa...

Eipä muuta. Meen paistamaan pipareita vielä ja kaipa se kinkkuki pitais uuniin laittaa.

Vipu ja Veeti 5kk

Vierailija

Meillä neiti 5 kk päätti taas, että tissiä pitää saada useamman kerran yössä... ei ota kuin muutaman maiskauksen, mutta äidille on aika rankkaa. Olen yrittänyt etten anna, mutta silloin herää yöllä kokonaan ja sitä en jaksa. No toivotaan, että ensi yö on taas parempi.

Meillä oli eilen vanhimman lapsen joulujuhlat ja vauva oli sen aikaa isän kanssa kotona ja huutoahan täällä oli taas riittänyt. Jostain syystä on kovasti äidin perään.

Minullakaan ei ole kuukautisia tullut, mutta ei tullut edellisten lasten imetyksen kohdallakaan. Välillä mietityttää, että onkohan sitä raskaana... Mutta enpä usko, tuntuu että hormonit käy niin kovilla kierroksilla!

Oikein mukavaa viikonloppua kaikille!

Kaksi väsynyttä naista :)

Vierailija

Mä itse asiassa imetän vieläkin. Täysimetyksellä on menty, ja sehän vissiinkin voi kuukautiset pitää poissa. Mulla on vaan aiempien lapsien kohdalla alkanut kuukautiset muutaman kuukauden päästä synnytyksestä vaikka imettänyt olenkin.

Viivi

Vierailija

eilen saatiin kutsu sinne allergiatesteihin,mutta se menee vasta tammikuun 7.päivään..:/ siellä testataan nyt se maitoaltistus ja sitten tehdään juuri niitä eppuliinin kertomia prick-testejä kotimaisista viljoista, munasta ja soijasta.Nyt ei sitten saa mitään uusia ruokalajeja ottaa kuvioihin,mikä on kyllä harmi.. Liharuokaa olisin ottanut mielelläni mukaan kuvioihin,sillä se täyttäisi paremmin ja Miron paino lähtisi taas nousuun. Miro syö nyt aamu- ja iltapuuron sekä yhden kasvissose-lounaan. Noita ruokakertoja en halua vielä lisästä,sillä muuten ei sitten söisi maitoa tarpeeksi ja oma maidontuotanto vähenisi liiaksi..

Tänään oli myös 5kk neuvola.. Meillähän oli 2vko sitten se ylimääräinen neuvola,mutta uudet mitat otettiin silti.. Pituutta oli tullut tuossa ajassa sentti lisää,eli nyt oli 65,5cm ja painoa oli 6,7kg.. tuo paino aiheuttikin hieman huolta,sillä oli tuossa ajassa tippunut 100gr.. Tosin tuohon on hyvinkin selkeä syy.. miroon ei nimittäin eka antibioottikuuri tehonnut ja tämän viikon tiistaina käytiin uudestaan lääkärissä ja korvassa oli yhä mätää,joka taas nosti kuumeen yli 39asteen..:O Miro on nyt siis kahden viikon ajan syönyt antibioottia ja suppoja ja ne vetävät vatsan tietenkin ihan löysäksi ja tuota ripulimaista kakkaa tulee useita kertoja päivässä (ennen kakkasi vain kerran päivässä/joka toinen pv)..

Terkkari testasi myös Miron refleksejä,kun kysyin,saako alkaa istuttaa siinä puolen vuoden iässä..th sanoi,ettei noin aikaisessa vaiheessa yleensä testaa noita vaan vasta sitten myöhemmin,mutta Miro otti kyllä hienosti käsillään vastaan,kun sitä kallisteli sivuille ja eteenpäin.Joten antoi luvan alkaa sitten istuttaa siellä puolen vuoden tietämillä.Sanoi myös,että koska Miro punkeaa aina sylissä istumaan,niin se saa olla siinä asennossa,kun kerran siihen itse menee.. Mutta vielä ei kuitenkaan saa tyynyjen ym kanssa tukea istuvaan asentoon,vaan antaa pojan itse se tajuta :)

mulla ei kuukautiset ole alkaneet,mutta noista minipillereistä johtuen on nyt reilun kuukauden verran ollut tiputteluvuotoja jatkuvasti! puoli viikkoa taukoa,sitten toinen puoli vuotoa,sitten taas yhtä lyhyt tauko,taas vuoto..jne:/ mietin jo,lopetanko koko pillerit,mutta katson nyt vielä jonkin aikaa.. Esikoisella multa alkoi kuukautiset vasta esikoisen ollessa vuoden.Imetin häntä 10kk:teen asti..

Rytmistä vielä nopiaan.. Me herätään siinä 7 aikaan,aamupuuro joskus 8..Ekoille unille Miro menee siinä 10 maissa,kun lähdetään esikoisen kaa ulos..Herää siinä 12 ja syö kasvissoseen.Toisille unille siinä 14-15 välillä ja herää/herätän siinä 15.30-16 välillä,että nukkuu yöllä. Sitten Miro valvookin 20-21 asti.Yöt on yhä repaleisia,odotan kyllä niitä allergiatestejä,jos niistä löytyisi jokin apu.

Nyt lopetan..Miehellä huomenna viimeinen työpäivä sitten töihin vasta 8.1.2009,ihanaa :)))

HYVÄÄ JOULUA kaikille,ellen enää kirjoita ennen sitä! :)

-annu ja Miro 5kk1vko-

Vierailija

ei tietenkään ole syönyt suppoja,vaan käyttänyt niitä,mutta kummasti ne vetävät vatsan sekaisin.. pitäisi oikolukea tuota tekstiä ennen kuin se lähettäisi..

Vierailija

Meillä on kiukuttu viimeiset kolme yötä.

On ihan selkeästi iho kutissut.. Flunssaakin on, yskää ja nenävuotaa.

Lisäksi vatsa ollut sekaisin ja lämpöä vähän.

Ajattelin jo että mikä ihme tauti tämä on..

Mutta tänään kolisi lusikkaa lounaalla hammas :D

No yskä ja räkäisyys ei ehkä sillä mene ohi :D

Mutta esikoiselle oli ihan samalla tavalla kiukkua, lämpöä ja vatsa löysällä.

Tänään ei ole nukuttu päiväunia kunnolla, varmaan hammas vaivaa sen verran.

Nyt täytyy lähteä laittamaan neiti nukkumaan, jos onnistuisin..

näin pikaisesti eppuliini ja noora 6kk3vko

Vierailija

Me palattiin tapaninpäivänä joulun vietosta. Oltiin minun vanhemmillani.

Mies on lomalla vielä tämän viikon. Ihanaa, ei olla ehditty olla samaan aikaan hirveästi edes kotona.

Noista pullojen steriloinnista... Itse lopetin keittämisen kun Noora oli 1,5kk. Siihen asti keittelin niitä kyllä harvakseltaan. En ole koskaan keittänyt joka syötön jälkeen pulloa.. ekat n 4vkoa keitin kerran päivässä, sen jälkeen n kerran viikossa..

Maitoa annan huoneen lämpöisenä, jääkaappikylmänä en ole antanut vielä . jääkaapista otetun nanin olen lämmittänyt, vähän siis..

Esikoiselle annoin joskus lähempänä 1v ikää kylmänä.

Mutta ei kaikille välttämättä maistu kylmä maito..

Meille tuli eka hammas just ennen joulua, en muista kirjoitinko jo tänne siitä :D

Alas eteen puhkes ekahampu ja toinen tulee siihen viereen kovaa vauhtia. Ja purra osataan :D Toinen hammas tuntuu jo terävänä myös. Ja voi tätä ihanaa kiukkua :) Onneks flunssa on helpottanut, mulla ei kylläkään vielä.

Esikoinen alkaa selkeästi kaipaamaan päiväkotia. Viikko olis lomaa vielä jäljellä hänellä. Sitten pääsee touhuamaan ja purkamaan energiaa.

Ja ihana 5v uhma alkaa nostaa päätään.. Voi tätä joulun rauhaa siis :)

Yks tekee hampaita, kaikki on flunssassa ja yks uhmailee ja kiukkuaa....

Uusimmat

Suosituimmat