Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huonosti syövä hoitolapsi - mitä teen??

Vierailija

Eli olen nyt käynyt muutaman kuukauden ajan hoitamassa 10-v poikaa n. joka toinen viikko, joskus useamminkin. Ongelmana on se, että poika syö todella epäterveellisesti! Eli ei suostu syömään MITÄÄN kasviksia, marjoja tai hedelmiä MISSÄÄN muodossa. Ei juo edes marjamehua.

Hän syö vain perunaa, makaronia, leipää, pullaa, keksiä ja karkkia. Ja niitäkin aika vähän ja n.2 tunnin välein. Tämä on siis vanhempien säätämä ateriarytmi!

Poika on todella laiha ja pienikokoinen ja ylivilkas, ei osaa keskittyä' mihinkään, koulussa ongelmia. Olen vakuuttunut siitä, että ruokavalio aiheuttaa tai ainakin pahentaa näitä ongelmia. Olen yrittänyt keskustella asiasta vanhempien kanssa, mutta he eivät oikein ota asiaa vakavasti -heistä on normaalia,että lapsi haluaa syödä karkkia ja he tekevät pojalle vain sitä ruokaa mitä hän haluaa.

Eihän tämmöinen ruokavalio voi olla terveellinen lapsen kehitykselle? Mitä minä voin satunnaisena lapsenhoitajana tehdä? Hoitajana minun ei periaatteessa pitäisi puuttua vanhempien luomiin sääntöihin,mutta en oikein voi enää noudattaakaan niitä kun tuntuu niin väärältä antaa pullaa sairastelevalle ja pienikokoiselle lapselle päivästä toiseen. En kuitenkaan halua tämän takia jättää työpaikkaa, sillä olen huolissani lapsesta. Voiko tämmöisestä asiasta tehdä lastensuojeluilmoituksen? Vai onko tämä nykyisin "normaalia" kaikissa perheissä?

Miten pojan voisi houkutella syömään terveellisemmin ilman,että toimin tässä asiassa jotenkin "vanhempien selän takana"? Poika on todella kuriton ja omapäinen, ei suostu edes maistamaan mitään uutta ruokaa. Ja minun on hoitajana vähän paha pakottaa kun koulussa ja kotonakaan ei koskaan ole pakotettu.

Kommentit (0)

Uusimmat

Suosituimmat