Mistä johtuu vanhempien naisten tarve mitätöidä nuorempia?

Vierailija

Onko se tosiaan pelkkää kateutta vai onko siinä muutakin? Esim. nuorempi nainen menee töihin, kun on pieni lapsi, niin on huono äiti. Jää kotiin lapsen kanssa- elää miehen siivellä.

Tai vaikka leipoo kakun, niin varmasti kyse on valmispohjasta tai sitten ohje oli tosi helppo jne. Tarve huomautella ja yrittää jatkuvasti loukata.

Jos olisikin vain yksittäinen ihminen joka huomauttelee niin sitä voisi pitää hänen henk.koht. ongelmanaan mutta kun tuota samaa saa kuulla useankin vanhan akan suusta niin alkaa pikkuhiljaa kypsyttämään.

Muuttuvatko kaikki vanhat naiset nalkuttaviksi akoiksi jossain vaiheessa? Onko se jokin väistämätön kehityskulku?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

mutta monet nuoret naiset kuvittelevat, että he ovat maailman napoja ja ainoita jotka tulevat äideiksi, hoitavat lapsia, leipovat, käyvät töissä, kouluttautuvat jne. Vaikka he tekevät täsmälleen samoja asioita kuin ihmiskunta on tehnyt kymmeniä tuhansia vuosia, nuoret naiset jotenkin kuvittelevat olevansa ensimmäisiä ja ainutlaatuisia ja koko maailman pitäisi sen takia langeta heidän jalkojensa juureen sitä ihastelemaan.

Semmoista ei vaan aina jaksa ja joskus tulee sitten huomautettua, että hei normaalit ihmiset osaa siivota ja leipoa ja hoitaa lapsia ihan ilman että se on kovin vaikeaa...

Vierailija

ehkä ne muistaa millaisia urveloita ne oli itse nuorempana, ja se ärsyttää. Kun ikää tulee niin kokemustakin on enemmän eikä voi enää olla autuaan tietämätön (ei ne vanhemmatkaan silti monesti mitään tiedä sen paremmin, luulevat vain).

Ne ei usko että nainen voisi olla täydellinen. Veetuilu on merkki siitä ettei ole tyytyväinen omiin asioihinsa. Siitähän ihmiset on kärtyisiä - joskus se vain ilmenee muihin keskittymisenä.

Vierailija

että olen nyt 35-vuotiaana "fiksumpi" kuin nuorempana erilaisten vaiheiden ja elämänkokemusten ansiosta. SILTI en todellakaan mene kenellekään nuoremmalle (tai vanhemmalle) tyrkyttämään omia mielipiteitäni tai arvostelemaan toisten valintoja. Nuorikin äiti voi toki hoitaa asiansa mainiosti, ihan siinä kuin vanhempikin. Tai vanhempi huonommin, kuinka vain - riippuu yksilöistä.

En usko, että tuollainen arvostelu välttämättä on ikäkysymys, jotkut ihmiset nyt vain sattuvat olemaan katkeria/ kateellisia tms. muuten ikäviä ja vielä niin tolloja että laukovat mielipiteensä suoraan.

Vierailija

juuri niitä kaikista kamalimpia ja katkerimpia akkoja. Juu, kyllä ollaan kouluttautuneita, itsestään huolehtivia, iloisia ja tykätään leipomisesta ja ai, että kun se tulevaisuus näyttää niin valoisalta ja on niin kivaa olla nuori ja nätti:D!!!!!!!

Vierailija

Millaisia he ovatkaan isovanhempina...ja äiteinä. Eikös 30-vuotiaat ole se terapiasukupolvi, joka tarvitsee ammattiapua selvitäkseen lapsuudestaan.

Vierailija

Se on kateutta ja haikailua oman nuoruuden perään ja vaihdevuosien aiheuttamaan hormoonimylläkkää.

Olen huomannut että kaikista epäkohteliampia, nyt kun rattaiden kanssa liikun, on vähän iäkkäämmät naiset. En siis nyt tarkoita raihnaisia mummoja! :) He yleensä kääntävät katseen pois jos vaikka tarvitsisin hieman apua, että saan rattaat nostettua junaan. Toinen ikävä tapa monella on se, että eivät katso peräänsä kun menevät ovesta. Ovi pamautetaan vaan tylysti kiinni, vaikka toinen tulee perässä rattaiden kanssa :( Olen ajatellut että näillä naisilla on omat lapset jo kasvaneet ja ovat siitä helpottuneita ja toisaalta taas kovin haikeita. Siihen vielä vaihdevuosien hormoonihuurut päälle, niin avot! Kostetaan kaikki tämä pienten lasten äideille! :D Liikenteessä epäkohteliaisuutena, työelämässä kohteluna jne... Oi voi! XD Nuoret miehet ja miehet yleensä on kaikista kohteliaampia muuten jos tarvitsee apua lastenvaunujen kanssa, olen huomannut :O

Vierailija

että jos hoitaa lapset hyvin, tekee kotiruokaa, ei ravaa baareissa jne. niin sitten saa kuulla kuinka on heittänyt nuoruutensa hukkaan ja "kyllä sulle tulee viimeistään 3-kymppisenä menohalut ja jätät miehen ja lapset heitteille"..

;D

Mutta en usko että noi ihan kaikki on juuri ikään sidottuja asioita, varmasti vanhemmatkin äidit saavat kuulla kommentteja ns. "huonoista" valinnoista tms.

Vierailija

Ehkä se on yleistystä...vanhempi äiti on mummoäiti, jolle ura oli aikoinaan tärkeämpi ja nuori äiti on taas se tupakkaa sisällä polttava bimbo...

Vierailija

kun pienessä putiikissa 50-kymppinen rouva työntyi tiskille mun ohitse (olin asioivan takana) ihan pokalla. Ei voinut olla huomaamatta. Ja sitten, kun rohkenin kailottaa, että oli kyllä mun vuoro, niin tämä täti loukkaantui _minulle_. "Kai sinä sitten voit mennä jos kiire on." Hah.

Mutta joo, kaipa noiden on aivan pakko kompensoida muita pulmiaan nuoria naisia arvostelemalla. Silloin, kun vielä liikuin lastenvaunuja puskien, oven avasivat minulle kaikenikäiset miehet ja nuoret naiset ja tytöt, mutta annapa olla täti-ihmisen kyseessä, poikkeuksetta ovi läimähti nenän edessä kiinni.

Sukulaisrouvistakin moni tuntuu tihkuvan kitkeryyttä, ainakin sivulauseissa. Parempi olla kuuntelematta.

Vierailija

se, että elämässä on ollutkin paljon pettymyksiä eikä nuoruuden haaveet sitten toteutuneetkaan. Ehkä joitakin vanhempia ärsyttää nuorten naivius ja asenne,että kaikki on itsestä kiinni ja kaikki on mahdollista elämässä (kuten kuuluukin olla siinä iässä), kun kokemuksesta on saanut tuta, että näinhän harvoin on asioiden laita.

Vierailija

Mä olen 43-vuotias ja saanut ainakin täällä kuulla olevani milloin mikäkin "mummoäiti", arvostelua ulkonäöstä ja vartalosta vaikka mistä.

Ei paljon kiinnosta tukea jotain parikymppisiä, jotka kuvittelevat tietävänsä kaiken.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat