Nettiperuskoulu! Mitä mieltä ideasta?

Vierailija

Minun mielestäni nettiperuskoulu pitäisi tulla telkkarista esimerkiksi säännöllisesti joka aamupäivä ihan kuin koulu, esim. 8-12. Siitähän jää kaikki "turha" pois joten ehkäpä tuo aika riittäisi, jos osallistujilla on muutakin tehtävää elämässä, mitä voisi lähivuosina odottaa...Siellä missä on voi ottaa aamiaisen ja välipalan vaikka opetusta kuullessaan. "Turhaa" ei ole esimerkiksi kuvistehtävä, mutta sen tehtävän voi antaa ja sitten oppilas voi tehdä sen omana aikanaan iltapäivällä eikä silloin siis tietenkään istuta töllön edessä. Sama voi olla muidenkin tehtävien kanssa: esim. kuuntele tänään uutiset ja kirjoita lyhyt yhteenveto, kirjoita aine aiheesta niin ja niin... Nythän niitä tehdään kouluaikana siellä luokkahuoneessa istuen. Näin ollen koulutehtävien tekeminen ja läksyjen teko kietoutuvat hyvin toisiinsa.



Kaikenlaisten tehtävien tekeminen ei ole se ainoa juttu, jota nettiperuskoulun pitää tarjota, vaan ensisijaisesti tarjolla pitäisi olla se todella korkeatasoinen opetus (mitä se nyt sitten onkaan).



Tehtävänanto on osa koulua, mutta tehtävien ei oikeastaan koskaan pitäisi olla mekaanisesti suoritettavissa olevia, vaan luovia ja ihmistä kehittäviä tehtäviä, joihin saattaa liittyä myös jonkinlainen sosiaalinen juttu eli että ei vaan möllötetä yksin istuen niiden läksyjen tekemisen kanssa. Läksyjen tekemiseen pitäisi kietoutua myös lukemista, kirjoittamista, laskemista, piirtämistä yms taitoja mitä suuremmassa määrin.



Läksy voisi ihan hyvin olla jollekin aika pienellekin oppilaalle, että kirjoita munakasresepti ja ostoslista ateriaa varten kauppaan. Käy kaupassa. Valmista munakas (tai vaikka joku puuro). Muista ruoan lisukkeet esim. maito ja juustovoileipä. Kata pöytä. Syö ruokasi ja maistele siis. Kirjoita raportti kauppareissusatasi ja siitä mitä tykkäsit tästä ruoasta! Mitä tuli maksamaan? Laitatko toiste? Piirrä kuva kattauksestasi. Laita raporttisi ja piirustuksesi nätisti tehtyjen tehtävien säilytyskansioon.



Ajatelkaa mitä ääliötehtäviä jossakin matikankirjassa, jossa esim. joku oikea vastaus on sellainen, että joku kuva matikankirjassa väritetään. Siis mitä taitoa kehittää kenessäkään jonkun paperialueen värittäminen jollakin puuvärikynällä? Alueen värittäminen jollakin värillä kävisi kait helpommin pensselillä ja jollain peite- tai vesivärillä.



OTTAISIN KAIKKI VÄHÄNKIN MEKAANISET TEHTÄVÄT POIS JA LAITTAISIN TILALLE LUOVIA TEHTÄVIÄ, joiden suorittamiseen tarvitaan usein myös erilaisia taitoja, joiden kehittämisen pitäisi olla koulun tehtävä. Miksi lapsemme eivät osaa kymmensormijärjestelmää ja tekstinkäsittelyä? Onko siinä kymmensormijärjestelmässä todettu olevan jotakin huonoa esimerkiksi ergonomisesti vai mikä juttu se tämäkin oikein on? Tekstinkäsittelyssä ottaisin ehkä pois kaiken hienon tekniikan, jolla kirjoittamistoimintoa häiritään. Jokunen toiminto, esimerkiksi kappaleen siirtäminen, on kuitenkin tärkeä asia ja tekstin kirjoitusvirhetarkastuskin voisi olla toiminnassa koululaisten kirjoitusohjelmassa. (Se seikka, että hiiri on lähellä näppäimistöä eikä irrallisena näyttää kuitenkin aiheuttavan hirveitä ranneongelmia ja tämän ergonomisen seikan laittaisin pikaiseen tutkintaan. Onko irrallinen hiiri sitten sellainen että se ei aiheuta mitään fyysistä ongelmaa kun sitä käytetään paljon. Pitäisikö hiiren olla kooltaan kädelle sopiva, pitäisikö lasten näppäimistön olla jonkun muun kokoinen kuin nykykoneissa, minkälainen pöytä eri kokoisille oppilaille, jotta tietokoneen käyttö ei tule aiheuttamaan fyysisiä ongelmia). Jos peruskoulu tulee telkkariin ja nettiin, niin on erinäisiä asioita, joita täytyy ottaa huomioon.



Muuten tämmöinen Feeniks telkkari- ja nettiperuskoulu olisi tosiaan kiva idea ja vapauttaisi nuoret tekemään ihan toisenlaisia asioita kansalaisina yhteiskunnassamme jo koululaisina eikä vasta kun kaikki opinnot päättyvät joskus lähes 30-vuotiaana tai sitten hukkaan heitettynä elämänä kun syjäytyy jo heti peruskoulun päätettyään! Jos jotakin halutaan tehdä syrjäytymiselle niin kaikenlaisten koulutusten laittaminen telkkariin ja nettiin kaikkien saataville on asia yksi. Sinne voi laittaa vaikka mitä koulutuksia eikä maksa yhteiskunnalle just mitään. Samalla se on myös oman kielialueen kulttuurin tuomista koko maailman saatavaksi - siis sille, jota kiinnostaa.



OLLAAN TULTU SIIHEN, ETTÄ MIKÄÄN TIETO EI VOI OLLA KENENKÄÄN YKSITYISOMAISUUTTA VAAN SEN PITÄÄ OLLA KAIKKIEN KIINNOSTUNEIDEN SAATAVILLA JA TÄYSIN ILMAISEKSI. Tiedon tarjoaminen ei voi olla kenenkään yksityisomaisuutta, vaan ihmisten perus- ja kansalaisoikeus. SE MIKÄ ON YKSITYISOMAISUUTTA JA MITÄ EI KENELTÄKÄÄN VOI OTTAA POIS ON SITTEN SE, ETTÄ MINKÄLAISEKSI JA KUINKA TAIDOKKAAKSI KUKIN IHMINEN ITSENSÄ MISSÄKIN ASIASSA KEHITTÄÄ. KEHITTÄMISEN APUVÄLINEET TULEE OLLA KAIKKIEN SAATAVISSA - NIIN KÖYHIEN KUIN RIKKAIDEN.



Sorry opet, jos teistä tulee jotain ohjaajia, joiden työpanosta tullaan pyytämään tai sitten ei - riippuen siitä mitä todella osaatte antaa toisille ihmisille... mihin kukaan tarvitsee jotain lässytyspedagogioita yhtään mihinkään?



Näkeehän sen, että tän tekstin on kirjoittanut joku täys idiootti ja DORKA, jonka mielestä nykykoulu on tullut tiensä päähän jo aikoja sitten ja se haiseekin kuin mikäkin paskahuusi. Teinit! Joko osaatte rakentaa ja hoitaa vanhanajan paskahuusin? Se voi olla tarpeellinen taito ja jossain Intian lähellä kait jo kerätään koirankakatkin talteen ja laitetaan ne kukkimaan...KAIKKI KUKAT KUKKIMAAN ja maat kasvamaan jotain meille tarpeellista - esimerkiksi kotimaista ruokaa ihmisille ja eläimille maassamme ja mahdollisimman vähällä polttoaineiden käytöllä eli lapsille ja teineille on tekemistä iltapäivällä senkin jälkeen kun telkkari- ja nettikouluhommat on tehty valmiiksi! Nuorisotalolla on puutyökurssi ja siellä opetetaan kaikille kuinka paskahuusi rakennetaan! Seuraava projekti vähän isommille taitaakin olla sitten jo pikkuinen sauna sen jälkeen kun osataan rakentaa kunnon puusaavi.

Kommentit (0)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat