Onko sinullakin suuria ymmärtämisen ongelmia, vaikka äidinkieli kiitettävä?

Vierailija

Minulla on ihan mielettömiä ymmärtämisen ongelmia ja tunnen itseni kamalan turhautuneeksi usein ja jätän tekstien lukemisen kesken. Joskus mietin, että voisiko vika olla siinä, että teksti onkin niin huono, että sitä ei kukaan ymmärräkään - ihmiset eivät vaan tunnusta tätä seikkaa omalla kohdallaan vaan näyttelevät olevansa niin kaikkitietäviä. Sama koskee enkulla ja muillakin kielillä kirjoitettuja tekstejä.

Äsken en ymmärtänyt tämmöistä yksinkertaista juttua, jossa oli kyse Office ohjelmista. Ensin siinä sanottiin, että ei missään töissä opeteta Office-ohjelmien käyttöä. Sitten sanottiin että oikeissa töissä ohjelmat olisivat esimerkiksi varastonhallinta, laskutus ja tietojärjestelmiä. Minä lisäisin vielä että kirjanpito ja reskontrat, mutta en tiedä noista ohjelmista mitään. Sitten siinä sanottiin, että eivät ne ole mitään Excel-taulukoita. Sitten siinä sanottiin, että ei työssä opeteta sähköpostinkaan käyttöä.

No, mitä ne oikeissa töissä käytettävät oikeat ohjelmat sitten ovat? Kyllähän sen ymmärtää, että tekstinkäsittely on monessa paikassa tärkeä kun tarttee tehdä asiakirjoja, mutta kuvankäsittely ja suunnitteluohjelmat kait menee jo monessa työssä marginaaliin ja kuuluvat sellaisiin ammatteihin kuin esimerkiksi arkkitehti tai koneensuunnittelija.

Siis voisitteko selvittää, että mitä ne nykytöissä todellakin tarvittavat OIKEIDEN TÖIDEN OIKEAT OHJELMAT OVAT ja laittaa niistä vaikka jotain listaa. Sitten kun on selvitetty, että mitä ne ovat - nuo niin salaiset ja erityistä pätevyyttä vaativat ohjelmat - niin voitaisiin alkaa porukalla opettelemaan, jotta mekin päästäisiin niihin oikeisiin töihin. KIITOS ETUKÄTEEN KAIKESTA TARJOTUSTA AVUSTA! ETTEI TÄLLÄKIN SARALLA OLE MENOSSA JOKU MIELETÖN KUSETUSBUSINES. Täällä nähdään jo harhoja, että sitä kusetusta on ihan kaikkialla ja töihin pääsevät sellaiset, joita on helppo käyttää hyväksi vaikka mihin paskasiin tekoihin ja liian hyväuskoiset torvet. Silloin palkkakin voi olla kova, mutta kas, kas, kohta saattaa koko duuni tippua yhtäkkiä pois. Ja minne se sitten tipahtikaan? Paniko koko firma vain pillit pussiin ja johtajat lähtivät kävelemään likaisen rahansa kanssa?

Kommentit (2)

Vierailija

Ongelmasi ei taida olla varsinaisesti luetun ymmärätämisessää vaan itse asian ymmärtämisessä. Kirjoituksesta päätellen on myös vaikea uskoa äidinkielestä saadun kiitettävää arvosanaa.

Mutta itse kysymykseesi, joka siis ilmeisesti oli, mitä tietokoneohjelmia "oikeissa töissä" käytetään. Sehän toki riippuu mistä töistä ja yrityksestä on kysymys, mutta toki Office-ohjelmia useimmissa firmoissa käytetään. Niiden käyttö usein oletetaan osattavan, eikä erityistä koulutusta välttämättä anneta.

Sen lisäksi on ERP- eli toiminnanohjausjärjestelmät (http://fi.wikipedia.org/wiki/Toiminnanohjausj%C3%A4rjestelm%C3%A4), jotka ovat yleensä yrityskohtaisesti räätälöityjä. Yksi tunnettu on nimeltään SAP. Niitä on vaikea muualta hankkia ja etukäteen opetella, koska sovellukset ovat siis yrityskohtaisia.

Lisäksi on esimerkiksi erilaisia suunnittelujärjestelmä jne jne.

Mutta mikähän se sinun varsinainen ongelmasi oli, kun viesti päättyi jo ihan eri asioihin kuin mistä se alkoi

Vierailija

Normaaleissa yrityksissä toiminnat ovat hyvin samankaltaisia.

Sorry vaan, mutta minun nenääni haisee rikollisuus, jota tehdään näillä ohjelmilla ja tekniikan avulla. Rikosten systemaattinen suunnittelu on ollut jopa laajeneva ala. Siinä sitten täytyy tietysti joka ikinen tapaus räätälöidä ja silloin ei voi käyttää tavallisia standardiohjelmia.

Ja sinä et luultavasti tiedä kielen arvioinnista yhtään mitään, koska arvioit ap:n tekstin niin täysin pieleen. Kuulut varmaan niihin, jotka antavat hyvät arvosanat sekopääkieltä käyttäville. Niinhän se menee. Sellainen sekopääkieli on myös sellaista, jota rikollisuus tarvitsee eikä mikään selkokieli, missä ei ole kovin paljon tulkinnanmahdollisuuksia.

Office ohjelma on niin surkea, että me emme edes ole ottaneet sitä käyttöön. Jotain erikoista on asiassa sillä firmaan ei edes pääse soittamaan ja keskustelemaan asian tiimoilta, vaan tulee vaan joku mainosnauha päälle, joka käskee tekemään sitä sun tätä eikä palvelua edes taideta antaa suomeksi.

Mitä eroa on mielestäsi luetun ymmärtämisellä ja itse asian ymmärtämisellä? Minun mielestäni kielen avulla yritetään juuri selittää jotain asiaa eikä luetun ymmärtäminen ole mikään erillinen, oma juttunsa vaan tekstin avulla siis yritetään selittää joku asia. Jos teksti ei saa lukijoita ymmärtämään asiaa mitä tekstissä yritetään selittää, niin teksti on suoraan sanoen ala-arvoinen ja se ei saa edes hyväksyttyä arvosanaa vaan tulee suoraan sanoen hylätyksi.

Minun mielestäni tämä edellinen kommentti ei ollut todellakaan mistään kotoisin - ihan tuota samaa sekopääjuttua mitä on havaittavissa nykyään vaikka missä asiassa tässä maassa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat