Lapsi hoidossa jatkuvasti..

Vierailija

Onko ihan normaalia, kun tuttavan lapsi on jatkuvasti hoidossa/jossain muualla kuin kotonaan? Arkena päivät päiväkodissa hoidossa ja viikottain myös isovanhemmilla yökylässä, joka toinen viikonloppu isällään ja äiti-viikonloppunakin ainakin toisen yön jos ei jopa koko viikonloppua hoidossa jossain. Pitäisikö asiaan puuttua ja jos pitää niin miten se kannattaisi tehdä?

Kommentit (8)

Vierailija

No mitä se on sulta pois, jos lapsella on paljon tärkeitä ihmisiä, joiden kanssa voi viettää aikaa. Mistä teitä kyttääjiä oikein riittää? Pidä huoli omista asioistasi ja anna perheen hoitaa omat lapsenhoitojärjestelynsä, kuin parhaakseen katsoo!

Kirjoittajan viestin täytyy olla provo.

Vierailija

Ihme touhua. Minkä takia niitä penskoja tehhään jos niistä ei ite jakseta huolehtia. Sehän voi vaikuttaa jo perusturvallisuuden tunteeseen tommonen jatkuva laukkaaminen joka paikkaan. Ja voihan lapsella olla paljon tärkeitä ihmisiä elämässään vaikka ei jatkuvasti hoidossa oliskaan.

Vierailija

Käsittääkseni isällä ja äidillä, molemmilla on oikeus lapsiinsa, vielä eron jälkeenkin. Isovanhemmistakaan tuskin lapsen mielenterveys järkkyy. Sitten on vielä niitä vanhempia, jotka käy päivisin töissä, jotta saadaan pötyä pöytään ja tuolloinkin lapsen hoitoon laitto on välttämätöntä. Mistä sinä tiedät millainen tilanne perheellä ylipäätään on? Mikään kovin läheinen "perhe tuttu" et selvästi ko. äidille ja lapselle ole!

Vierailija

Alkuperäisen viestin kirjoittaja on niitä katkeroituneita äitejä, joilla oma ero on mennyt päin P:tä ja lapsen isä ei ole eron jälkeen halunnut lastaan tavata. Isovanhemmillekaan ei voi viedä, kun välit on poikki jne. Nyt pitää sitten omaa pahaa oloaan täällä käydä purkamassa.

Vierailija

Tilanteita on niin paljon erilaisia, että älä tee mitään, kunnes olet varma että äidille alkoholi tärkeämpi kuin lapsi. Minulla ainankin on se tilanne, että olen yksinhuoltaja ja lapsi varmaan ulkopuolisten silmissä paljon hoidossa, mutta en koe olevani huono äiti syystä että isovanhemmat, kummit ja tädit haluavat lapseni hoitoon. Ei kai silloin pitäisikö jäädä yksin kotiin katselemaan seiniä ja seurauksena saan varmaan samanlaisia puheita ja pohdintoja. Olen vain onnellinen että minulla ja lapsellani on niin hyvä tuki verkosto ja kaikki ovat halukkaita viettämään aikaa rakkaani kanssa. Usein jopa viikolla ex mieheni äiti ja sisarukset haluavat lapseni yökylään ja otan sen hyvänä tilaisuutena pestä pyykkiä, puunata lattiat tai vaikka leipoa jolloin rakas naperoni ei ole nykimässä lahkeesta. Arkisin lapseni on hoidossa, koska itse töissä ja nautin kyllä illoista kotona sen kanssa, mutta koska tuttaviani tuskin arkisin nään ketään, niin olen välillä mielissään kun saankin naperon hoitoon ja pääsen viettämään ystävieni kanssa aikaa. En koe että TARVIN ystävieni seuraa, mutta oikeesti jos siihen mahdollisuus on, niin niitä on viikonloppuisin mukava tavata. Tosin itse kahta yötä ole koskaan normaalisti ollu (paitsi kerran reissun aikana). Toisaalta en ole varma ymmärränkö itsekkään niitä, joilla lapsi isällään joka toinen vk ja saa joo merkittävän avun ja vapaa-ajan siinä, niin tarviiko vielä äitiiikonloppuina lähtä johonkin, mutta taas omalla kohdalla (jos olisi vastaava tilanne) ja isovanhemmat haluaisi pientä yökylään, niin en minä sitä isäviikonloppuna veisi, kerta mahdollisuus isää olisi nähdä. Kyllä siihen käyttäisin "omia vkl" tai arkipäiviä, mutta en taas pyytäisi hoitajaa silloin vain illan viettojen takia. Eli asiani - asiat ei aina ole miltä näyttää.

Vierailija

Sen verran voin kertoa, että en ole eronnut ja katkeroitunut. Mielestäni on hyvä, että lapset ovat välillä hoidossa ja sehän on mukava, että isovanhemmat yms. pyytävät lapsia hoitoon/kylään ja niinhän sen pitäisi mennäkkin, ja oli eronnut tai ei, vanhemmat tarvitsevat myös omaa/yhteistä aikaa. Myös minun lapseni ovat sillointällöin hoidossa, joskus sen vuoksi, että tarvitsen lapsilleni hoitajaa omien menojeni vuoksi ja joskus sen vuoksi, koska isovanhemmat haluavat lapseni kylään. Tarkoitukseni ei ole ollut morkata millään tavalla viestissäni kyseessä olevaa äitiä. Minua kiinnosti vain tietää, että onko tuollainen yleistä ja jos viestin lukijoiden mielestä se ei ole yleistä/normaalia, niin millaisia puuttumisen keinoja voisi käyttää. Perheen tilanteita todellakin on monia, ja joskus tilanne saattaa olla niin paha, että siihen on jonkun puututtava, esimerkiksi vanhemman alkoholisoitumisen vuoksi.

Vierailija

No mutta onko tässä kirjoittamassasi perheessä nyt sitten kyse Alkoholiongelmasta vai siitä, että perheen lapsi on mielestäsi liikaa toisaalla hoidossa?

Mikäli kyse on hoitoasiasta, mielestäni jokainen isä/äiti on varmasti kykenevä itse arvioimaan oman perheensä tilanteen siitä, mikä on lapselle liikaa ja mikä ei. Ja kuten täällä jo todettiinkin, on tilanteet aina erilaisia. Jos kyse on taas alkoholisoitumisesta, niin tilanne on tietysti eri asioita on syytä punnita ja pohtia.

Toisaalta pitää olla erittäin varma siitä, että kyse on todella alkoholiongelmasta, sillä väärät syytökset saavat perheelle paljon pahaa aikaan, ja perättömistä ilmiannoista voi itsekin joutua vaikeuksiin. Pitää myös muistaa se, että meidän Suomalaisten kulttuuriin kuulu silloin tällöin bailaaminen ja minusta ainakin on hyvä, jos äiti on järjestänyt lapsensa hoitoon siksi aikaa, kun on ystäviensä kanssa viihteellä. Äiditkin kaipaa joskus näitä irtiottoja, vaikka oma kullannuppu olisi kuinka rakas.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat