Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saatte tehtyä kotityöt?

Vierailija

Hei arvoisat kollegat ja erityisesti hieman vaativampien vauvojen isät/äidit! Kertokaahan, miten selviätte ruoanlaitosta ja muista kotitöistä?

Meillä nyt 9 kk ikäinen nappula, joka ei antaisi tehdä sitten mitään. Protestointi alkaa kitinänä ja yltyy siitä sitten lohduttomaan itkuun. Esimerkiksi ruokaa laittaessa olen yrittänyt ottaa vauvan syöttötuolissa viereen, selostaa tekemisiäni ja osallistuttaa pientä sen verran kun nyt on mahdollista. Tuloksena vain kitinää ja hermostumista, lattialla sama homma. Taas tänäänkin jäi perunoiden kuorinta kesken.

Koen, että vauvamme on ollut ikänsä melko suuritarpeinen ja tyytymätön ja yhä vain toivon, että kyse on vaiheesta toisen perään (vatsavaivat> liikkumattomuus> hampaat jne.) eikä lapsen perusluonteesta. Eineksiä on tullut syötyä enemmän kuin koskaan ennen, mutta nyt saa riittää, haluan tehdä ja syödä oikeaa ruokaa enemmän! Kodin epäsiisteyttä nyt vielä siedän mutta pitäähän ihmisen syödä, käydä vessassa, suihkussa jne.

Kommentit (3)

Vierailija

heip!

Et ole ainoa, jonka muksu ei sallisi äidin tekevän mitään :)

Meidän tyttö jo tosin 1v2kk mutta aivan samanlainen oli sinun lapsesi iässä. Ja AINA ollut sellainen.

Tuntuu, että vasta nyt on hieman helpottunut.

Saan esimerkiksi tehdä ruoan, rauhassa en välttämättä, mutta aika hyvin viihtyy isän kanssa sillä välin.

Suihkussa ja vessassa en voi käydä yksin ikinä :) paitsi jos typy on nukkumassa.

Silloin kun ei ruoan laitosta tai imuroinnista tullut mitään, annoin ne tehtävät suosiolla isännälle. Nojoo, ei isäntä ole maailman paras kokki joten aika paljon valmis ruokaa tullut syötyä meilläkin. Tai siis tuli syötyä aijemmin, nyt kesällä olen tehnyt aina itse ruoan.

Mä tiedän, että seuraava asia jonka sanon tuntuu niin kliseiseltä: se menee ohitse!

Mä itse olen aina vihannut tuota kun omalla lapsella on ollut jokin hankala vaihe meneillään, mutta kyllä sitten kun se vaihe tosiaan on mennyt ohitse niin tajuaa niitä paremmin jotka noin sanovat. Ihmekikkoja ei vain ole, ainakaan jokaiseen asiaan.

Tsemiä!! :)

Vierailija

Lapseni on nyt 10 kk vanha ja hänkin kitisee usein kun siivoan tai teen ruokaa. Tämä ei onneksi ole joka päiväistä, mutta rasittavaa silloin kun sitä esiintyy. Aika usein teen ruokaa silloin kun lapseni on päiväunilla, esim. kuorin perunat silloin tms. Ja siivotessa annan lapseni kitistä lattialla, mutta heti siivouksen jälkeen huomioin hänet eikä hän sen jälkeen näytä olevan moksiskaan siitä, että on joutunut hetken itsekseen olemaan. Usein ruoanlaiton/leipomisen ajan lapsi istuu meilläkin syöttötuolissa ja katselee vierestä/leikkii lelulla ja välillä tosiaan myös kitisee, mutta en välitä kitinästä, koska mielestäni lapsen on hyvä tottua myös siihen ettei jatkuvasti ole huomion keskipisteenä.

Vierailija

Otat lapsen selkään kantoliinassa tai kantorepussa (esim. Manduca, Yamo tai Ergo). Lapsi on lähelläsi, näkee mitä teet ja voit samalla höpötellä tekemisistäsi. Kokeilemisen väärti juttu, suosittelen lämpimästi.

Uusimmat

Suosituimmat