Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tiedä haluanko lapsia?

Vierailija

Pahoittelen heti provosoivaa otsikkoani, ja tähdennän, etten ole mikään lasten vihaaja - päinvastoin. :) Menin kesäkuussa naimisiin unelmieni miehen kanssa neljän vuoden seurustelun jälkeen, ja olen pohtinut viime aikoina paljon tulevaisuuttamme. Olen 26-vuotias ja ammatiltani opettaja. Olen aina halunnut työskennellä lasten kanssa, nautin työstäni ja koen olevani oikealla alalla.

Mieheni on myös opettaja, hän pitää lapsista,ja on erittäin hyvä heidän kanssaan. Hän on ilmaissut halunsa tehdä joskus lapsia kanssani. Olemme siis keskustelleet asiasta silloin tällöin. Haaveeni on periaatteessa aina ollut omakotitalo, farmarivolvo, kultainennoutaja, kaksi lasta jne., mutta nyt kun alan olla siinä iässä, näen edelleen tuon haaveen jossakin valovuosien päässä.

Oma lapsuuteni oli surkea. Jouduin käytännössä kasvattamaan omat vanhempani ja itseäni yhdeksän vuotta nuoremman sisarukseni. Nyt kasvatan toisten lapsia ja näen työssäni jatkuvasti vielä onnettomampia perhekohtaloita. Pelkään, että mitä jos en itsekään olisi sen parempi äiti. Elämäni on viime vuodet ollut niin onnellista, etten haluaisi lasta sotkemaan sitä. Elämäntapamme on itsekäs; menemme ja tulemme kuten haluamme, tapaamme paljon kavereita ja matkustelemme. Emme siis vietä enää mitään teinivuosia, koen että olemme parisuhteessamme täysin vakiintuneita, mutta en haluaisi luopua mistään tästä.

Lisäksi menen aivan lukkoon, kun näen vauvoja. Minulla ei ole mitään käsitystä, miten heidän kanssaan toimitaan. En osaa lässyttää, kuten aikuiset useimmiten tekevät pienten lasten ympärilä, ja pelkään rikkovani vauvan. En koe sellaisia hellyyden tunteita vauvaa kohtaan, kuin esimerkiksi nähdessäni kissanpennun. Voisin aivan hyvin kuvitella olevani 5-vuotiaan äiti, mutta en vauvan. Pelkään myös ajatusta synnyttämisestä ja vartaloni pilaamisesta.