Kasvatusneuvoja toisille? :/

Vierailija

Miten siis tällaisessa tilanteessa tulisi toimia? Ystävälläni on siis kaksi kolmevuotiasta lasta. Ymmärrän kyllä, että yksin niiden kanssa on varmasti toisinaan rankkaa, eikä kumpainenkaan ole siitä helpoimmasta päästä. Eikä minulla ole omia lapsia, joten en tahtoisi lähteä arvostelemaan toisen kasvatusta tältä pohjalta.

Kuitenkin opiskelen kasvatusalaa ja jotain sanoo jo oma järkikin. Toinen lapsista on kummilapseni ja saa järjettömiä raivokohtauksia (huutaa, potkii, raapii, puree, rikkoo tavaroita...). Minulla olisi siis mielipiteeni niiden hoitamisesta, mutta olen päättänut olla asiaan sen kummemmin puuttumatta peläten vastaanottoa kommenteilleni. Mutta yhteen asiaan tahtoisin erityisesti puuttua: äiti alkaa huutamaan näissä tilanteissa lapsilleen.

Hän huutaa lapsilleen toisinaan naama punaisena ja lapsen huuto pahenee tästä entisestään (oikein pahaa tekee, melkein itseä alkaa itkettää). Toisinaan hän saattaa huutaa jopa itkevälle lapselleen "painu helvettiin siitä!" Olen monesti koittanut mainita, että äidin hermostuminen ei auta asiaa, vaan pahentaa sitä, mutta tunnen äidin vuosien takaa ja hänen temperamenttinsa. Miten tällaisen asian voisi ilmaista toiselle, ettei hän koe, että tuppaudun liikaa hänen asioihinsa? Koen kuitenkin, että on velvollisuuteni huolehtia siitä, että lapsilla on hyvä olla. Ja näin ei voi olla, että äiti menettää hermonsa lapsiinsa päivittäin ja huutaa heille.

Lapset olivat hoidossani vähän aikaa sitten. Sydäntäni suorastaan särki se, ettei raivarin saanut lapsi näyttänyt ymmärtävän tilannetta ollenkaan, kun en hermostunutkaan hänen kiukutteluunsa, vaan hoidin tilanteen rauhallisesti. Ymmärrän siis kyllä, että varmasti tilanteet ovat äitille stressaavia. Itselläkin verenpaineet alkavat nousta, jos toinen kiukkuaa pahasti. En edes osaa kuvitella tilannetta, jossa olisi tuon keskellä jatkuvasti. Mutta jatkuva vanhemman raivoaminen on mielestäni silti väärin.

Kommentit (1)

Vierailija

Moi,

Varmaan useimmilla palaa pinna joskus. Jos ystäväsi tosiaan huttaa ihan aina, on asiaan parempi puuttua. Sinä olet kummitäti, sinulla on oikein "lupakin" puttua.

Valvoittavatko lapset öisin? Milloin äiti on viimeksi saanut levättyä kunnolla? Väsyneenä tulee toimittua niin äärirajoilla ettei välttämättä pysty toimimaan parhain päin vaikka haluaisikin.

Älä mene neuvomaan, mutta tarjoa apua.

Tarjoa konkreettista apua lastenhoidon, ruuan laiton, kaupassakäynnin yms suhteen.

Tarjoa myös olkapäätä ja kuuntelevaa korvaa, myötätuntoa.

Voit kertoa, että teillä on opinnoissa käyty näitä asioita läpi ja kysyä, haluaisiko hän kuulla siitä.

Kyllä kojkainen täyspäinen vanhempi tietää, ettei lapsille raivota, mutta joskus niin vain käy. Ei äidit ole koneita eikä lapsi mene siitä rikki jos sitä joskus tapahtuu.

Kuinka lapset voivat? Sehän se on tärkeintä.

Onko kunnallasi tarjota perhetyöntekijää? Ulkopuolinen apu voi tuntua paremmalta kuin jos sinä lapsettomana menet neuvomaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat