Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen alkoholin käyttö ja sen salailu

Vierailija

Mieheni juominen on pikku hiljaa lisääntynyt. Olutta menee noin 12-24 tölkkiä/viikko. Hän myös piilottelee olutta ja selittää sen niin, ettei hän jaksa kluunnella nalkutustani. Pelkään tulevaisuutta ja olen väsynyt mieheni epärehellisyyteen juomisen suhteen. Juominen ei sinänsä haittaa arkea, mutta se ärsyttää minua. Muuten asiamme ovat kunnossa. Mies huolehtii lapsista jne. Meillä on elämässä paljon hyvää, josta en olisi valmis luopumaan, mutta tuo alkoholin käyttö nakertaa luottamusta ja siten myös parisuhdetta pikku hiljaa. Pariterapiassa yritimme käydä, mutta mieheni ei suostu lähtemään sinne enää. Jatkan käyntejä yksin. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Toivon asiallisia kommentteja.

Kommentit (9)

Vierailija

Jos nuo 12-24 tölkkiä menevät kertaistumalta ihan viikoittain niin sitten ehkä on vähän syytä huoleen.

Jos ukko sen sijaan tissuttelee vähän pitkin viikkoa, niin ihan normaalitoleransseissa ollaan.

Jos tuo oluen juominen ei kerran aiheuta mitään haittoja, miksi se ärsyttää sinua?

Vierailija

Eli mies hoitaa hommansa, leikkii lasten kanssa ja muutenkin asiallinen, mutta sinulle on sietämätöntä, kun hän yrittää välttää turhaa konfliktia juomalla saunakaljansa niin, että sinä et näe? Tällöin kannattaa pysähtyä hetkeksi miettimään, onko vika oikeasti miehen juomisessa vai jossain aivan muualla.

Oletko kokeillut keskustella asiasta miehesi kanssa syyllistämättä ja saarnaamatta, kertoen vain miltä sinusta tuntuu? Toisaalta jos juominen ei haittaa häntä eikä estä hänen normaalia toimintaansa perheessä, niin mikä on se syy, miksi hänen pitäisi juomistaan krsia?

Vierailija

Kyse ei ole pelkistä saunakaljoista. Humaltuessaan saattaa käyttäytyä uhkaavasti minua kohtaan ja joskus juominen menee överiksi.

Vaan kaipa se tissuttelu on sitten nykyaikana normaalia.

Vierailija

Ihan samanlaista meillä :( Vuosia juonut saunaoluen/siiderin/lonkeron ja meillähän on sauna lähes päivittäin,heh. Joskus aikoinaan saarnasin siitä enemmänkin, sitten ajattelin vaihtaa taktiikkaa ja olla puhumatta koko asiasta. Mutta kun ärsyttää se sihahduskin, miksi pitää juoda alkoholia, onko se oikea malli lapsille?! Olen yrittänyt puhua kauniisti ja kertoa huoleni, ettei mielestäni ole normaalia, jos menee 7-10 LITRAA alkoholia kurkusta alas viikossa. Nyt alkanut piilotella juomistaan ja tölkkejä. Juo ehkä yhden minun nähteni ja loput salassa autotallissa. Löydän sitten tölkkejä myöhemmin ja nehän on vaikka kuinka vanhoja, juupajuu...juurihan olin vienyt kaikki edelliset kauppaan. Tiedän, että pahempiakin alkoholiongelmia on (alkoholisti isän lapsena hyvinkin)Mutta juuri tuo salamyhkäisyys ja valehtelu ja molemminpuoleinen kyttäily syö suhdetta ja todella nakertaa luottamusta.En itsekään tiedä mitä pitäisi tehdä, käymme parisuhdeterapiassa, mutta en ole vielä siellä uskaltanut ottaa asiaan esiin, pelkään kai, että suuttuu niin ettei enää tule sinne.

Vierailija

Mielestäni kyseessä on alkoholiongelma, jos pitää tissutella joka tai melkein joka päivä tai vetää kännit vaikka joka viikonloppu. Kyllä aikuisen ihmisen varsinkin perheellisen pitää pystyä viettämään arkea perheen kanssa ihan selvistä päin. Kyllä lapsetkin sen huomaa, jos isä/äiti on pikkuhuppelissa (jo yksi/kaksi olutta vaikuttaa käytökseen ja olemukseen olipa käyttäjä mitä mieltä hyvänsä)

Vierailija

Onpa kiva saada viestiä myös saman kokeneilta. Välillä mietin, että olenko oikeasti liian tiukkapipoinen, mutta en voi ymmärtää salassa tissuttelua. :(

Vierailija

Kyllä munkin mielestä ap:llä on oikeus olla huolissaan. Ei tissuttelu ole välttämättä ok, vaikka nimellisesti oltaisiinkin vielä suurkulutuksen alapuolella. Kyllä musta alkoholi alkaa olla ongelma silloin, kun juomia aletaan piilotella. ja tietenkin silloin, kun puolisoa asia häiritsee!

Löytyisikö alkoholistien omaisryhmien vetäjiltä, terveyskeskuksista tms. jotain vinkkejä, mistä saisi ainakin vertaistukea?

Vierailija

Olin vuosia samanlaisessa suhteessa, mikä kylläkin riistäytyi pahemmaksi. Mies alkoi juomaan vkl lopulta aina ja kunnon humalaan. Ihmiset vähättelivät ongelmaa kun yritin puhua siitä. On kuulema normaalia nykypäivänä.. kamalaa! En ihmettele tätä suomen alkoholistien määrää kun ongelmista tehdään normaalia toimintaa.

Onneksi erosin. Lapsetkin kiittivät, olivat väsyneet siihen että äiti joutuu huomauttelemaan isälle juomisesta viikoittain jne. kokivat isän usein myös epäluotettavaksi ja oudoksi kun oli vaikka vain pikku sievässä :(

Neljä vuotta erosta, kaksi vuotta olen seurustellut upean miehen kanssa joka ei koske alkoholiin kuin äärimmäisen harvoin, koska harrastaa kaikkea muuta josta saa mielihyvää (urheilee).. Nykyisin olen onnellinen ja ymmärrän vielä paremmin kuinka paljon kuningas alkoholi rajoitti elämäämme!

Mieti kuinka etenet, puhu pariterapeutille avoimesti miehesi alkoholinkäytöstä ja kysy mistä saisit apua itsellesi, ajatustesi/ päätösten tueksi. Voimia :) Et todellakaan ole yksin ajatustesi kanssa.

Vierailija

Lainaus:

Olen yrittänyt puhua kauniisti ja kertoa huoleni, ettei mielestäni ole normaalia, jos menee 7-10 LITRAA alkoholia kurkusta alas viikossa.

Ei se ole 7-10 LITRAA ALKOHOLIA, vaan kaljaa.

Silti. Kyllähän tuo piilossa juominen on merkki alkoholismista. Tosin se voi olla kyllä myös merkki siitä, että ei jaksa naputusta ;) Mutta eipä se naputuskaan tyhjästä tule. 12-24 olutta viikossa on aika paljon, vaikka suurkulutuksen raja ei ylitykään. Pitemmällä aikavälillä alkaa näkyä kyllä.

Uusimmat

Suosituimmat