Ruokamenot kuriin! Budjetti 50€/vko

Vierailija

Haluan aloittaa tällaisen tsemppihenkisen ketjun, jossa koetetaan kutistaa perheen ruokamenoja ainakin hetkellisesti, syömällä silti terveellistä ja monipuolista ruokaa.

Meitä on 4 henkeä: kaksi aikuista ja lapset 2½v ja 9 kk. Normaalisti meillä kuluu ruokaan n. 450€/kk. Kotona tehdään kaikki ruoat, koska olen kotiäitinä ja kaikki syövät siis kotona, lukuunottamatta mieheni lounasta.

Kokeilen nyt toista viikkoa hankkia ruoat tuolla 50€/vko. Apua on kovasti siitä, että on mustikka-aika, joten mustikoista voi taikoa vaikka mitä herkkua.

Kaupassa suosin tarjoustuotteita, en osta leikkeleitä, ei mehuja, leipä leivotaan kotona ja lihat ostetaan mahdollisuuksien mukaan tarjouksesta.

Tänne voisi laittaa omia vinkkejä ja ruokalistoja, saataisiin hyviä, edullisia ruokaviikkoja!

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Tässä ap:n ensimmäinen ruokaviikko.

Aamupalat: Kaurapuuro, ruispuuro, mustikkavispipuuro, ruismustikkapuuro, yhtenä aamuna lisäksi keitettyjä kananmunia ja yhtenä sämpylöitä

Lounaat: Jauhelihakeitto x 2, broileri-pastavuoka, veriletut kastikkeella ja perunat x 2, jauheliha-tomaattikastike x 2. Lisäksi salaattia joka ruoalla.

Päivälliset: kotitekoinen pizza x 2, makaronilaatikko x 2, broileri-pastavuoka, pari päivällistä mummon hoteissa. Salaattia (osa omalta kasvimaalta).

Välipaloja ja jälkiruokia: marjapiirakka, pulla (pakastimesta), letut puuronjämästä, mustikat, jogurtti

Iltapalat: jogurtti, mustikat, kotitekoiset sämpylät, samat puurot kuin aamuisin.

Vierailija

Muutama vinkki:

-Tee etukäteen listaa välttämättömistä (maidot yms.), mutta osta proteiinit (liha, kala jne) kaupassa tarjousten perusteella.

-Leivo itse suuri satsi sämpylöitä, pakasta erissä.

-Päätä etukäteen paljonko rahaa aiot kaupassa käyttää ja pysy siinä.

-Samoista raaka-aineista saa monenlaista: Esimerkiksi jauhelihasta ja pastasta (+kasviksista) voi tehdä keittoa, pastavuokaa, pastapannua, makaronilaatikkoa, kastiketta ja pastaa..

Vierailija

Jatkan kaikkia ruokia yleensä kasviksilla ja kätän vähemmän lihaa. Kasvisten kilohinta on poikkeusetta alempi kuin lihan.

Esim. jauhelihakastikkeeseen sipulia ja porkkanaa, broileripastaan kesäkurpitsaa, porkkanaa, sipulia ja keittoihin kasvissekoituksia, kastikkeisiin tomaattimurskaa.

Vierailija

Jauhelihaa saa halvalla lidlistä. Samoin kilon pussi perunasipulisekoitusta tais olla alle euron. Kannattaa ostaa sieltä mahd. paljon, ja ne mitä ei löydy sieltä niin sitten tarjouksista muista marketeista.

Broileri on kallista, sitä vois koittaa korvata mm. pavuilla, halpaa purkkiruokaa ja terveellistä. Ne ja jauhotkin irtoo halvemmalla lidlistä, kuten maidot, kermat, kermaviilit! Sieltä usein myös vihanneksia saa isoja satseja tarjouksessa. Tomaatit oli just sikahalvalla ja niitä sieltä ihmiset lykki laatikkokaupalla kassalle. Siitäkin saa kastiketta ja leivänpäällistä ja pizzanpäällistä..

Lasagne on aika huokeeta ruokaa jos tekee itse mahd. paljon, lasagne-levytkin voi vääntää itse kaulimella ja on hyvää. Jauhelihaa löytää halvalla ja voi korvata myös vaikka kesäkurpitsalla tai munakoiso- ja tomaattiviipaleilla. Juustoa periaatteessa ei tarvii jos tekee hyvän bechamelin.

Kaura-omenapaistokset on hyviä halpoja jälkkäreitä, leikkeleitäkään ei tarvi jättää pois listalta, lauantai-makkaraa saa paketin alle euron. Mä tein viimeviikon ruokaostokset karvan päälle viidellä kympillä eikä nähty nälkää! Syötiin itseasiassa säännöllisemmin ja terveellisemmin kuin muuten. Kokeilin nimittäin tehdä viikon ruokalistan etukäteen ja ostin elintarvikkeet valmiiksi ja katsoin miten paljon rahaa säästyy. Muuten menee kuukaudessa nelisensataa ruokakauppaan helposti.

Vierailija

Juu, ei viidelläkympillä tarvitse nälkää nähdä, ei todellakaan, mutta vaivaa on nähtävä hieman. Itse en ole koskaan oppinut käymään Lidlissä, kun valikoimat on tuntuneet jotenkin rajallisilta ja suurin osa tuotteista on ulkomaisia. Ehkä sinnekin voisi toisaalta mennä, 50€ ostoksilla taitaisi kaikki sopiva sieltä ehkä löytyäkin.

Papuja olen liottanut itse, joskus tulee tölkkejä huokeammaksikin. Tänään ostin taas ison rasian filesuikaleita, kun olivat -30%, silloin kilohinnaksi jäi 6,49€, se ei ole paha. Leikkeleiden jättö ei meistä tunnu erityisen pahalta, koska terveyssyistä syömme vähemmän prosessoituja lihatuotteita ja punaista lihaa.

Ap

Vierailija

Syömishäiriöisten budjetit eivät oikein liity tähän tavallisten syöjien asioihin. Emmehän halua tukea tuollaista keskustelua tässä ketjussa mitenkään.

Vierailija

Me ainakin ollaan melkoisia herkuttelijoita, joten tiukemmallakin budjetilla on joskus kiva tehdä jälkkäreitä. Onko hyviä vinkkejä? Yksi oli tuo omena-murupaistos.

Meillä tehdään pullaa veteen, nyt on hyvä tehdä mustikkapiirakka pullataikinaan. Mustikkarahka tietty, jos tekee rahkasta, kermaviilistä ja mustikoista.

Vierailija

Ollaan tehty juuri sitä kaura-omenapaistosta, sitten letut, pannukakku, vispipuurot, kiisselit, omatekoiset keksit, jotkut mokkapalatkin voi saada melko edullisesti.

Vierailija

Ei täällä kovin montaa innokasta vielä ole ruokamenoja karsimassa, mutta jos jaksatte, niin laitelkaa edullisia viikkoruokalistoja.

Meidän toinen viikkon (50 €) näytti tältä (ja oli vieraitakin muutaman yön).

Ma:

Aamupala: Mustikkavispipuuro

Lounas: Edellisten päivien rippeet (jauhelihakeittoa, pastavuokaa, verilettuja) ja salaatti

Päivällinen: Lauantaista pizzaa, kalkkuna-juustomunakasta, kurkku-tomaattisalaattia, mustikkakiisseliä ja vaniljajäätelöä (pakastimen kätköistä)

Iltapala: Mustikkakiisseliä, kotitekoisia sämpylöitä

ti:

Aamupala: kaurapuuro, mustikat

Lounas: Possu-kasvispata, vihersalaatti, mustikkapulla

Päivällinen: Maksalaatikkoa (valmis), pannuperunoita, vihersalaattia, keitettyjä kasviksia

Iltapala: Mustikkakiisseli, ruisteeleivät

ke:

Aamupala: Kaurapuuro

Lounas: Broileri-kasvispastakeitto, eilistä mustikkapiirakkaa, mustikkarahkaa

Päivällinen: Kidneypapupaistos

Iltapala: Saksanpähkinäleipää (kotitekoista)

to:

Aamupala: Kaurapuuro ja mustikkasoppa

Lounas: Gratinoitua kukkakaalia, ohrahelmiä, keitettyjä kasviksia, salaattia

Kahviherkku: brownies-kakkua (pähkinöitä kaapin kätköistä)

Päivällinen: Mannapuuroa ja mustikkasoppaa, kotitekoista leipää

Iltapala: Mustikkarahkaa (eilistä), vastaleivottua perunalimppua

Pe:

Aamupala: Kaurapuuroa ja mustikoita

Lounas: Tonnikalalasagne, tomaatti-kurkkusalaatti, omena-kaurapaistos

Päivällinen: Kasvissosekeitto ja leipä

Iltapala: Lämpimät tomaatti-juustoleivät

La:

Aamupala: Kaurapuuroa

Lounas: Pinaatti-makaronilaatikko, keitetyt kasvikset

Päivällinen: Broilerikastiketta ja riisiä, vihersalaattia, porkkanoita (salaatti ja porkkanat omasta maasta)

iltapala: Kotitekoisia sämpylöitä

Su:

Aamupala: Kaurapuuroa ja mustikoita

Lounas: Kesäkurpitsa-tomaattijuustopaistos

Päivällinen: Edellisten päivien rippeitä.

Iltapala: Jogurttia ja leipää

Vierailija

Ap tässä taas, nyt kun neljättä viikkoa mennään, niin huomaan, että 50 € on aika tiukka budjetti, kun kuitenkin haluaa tehdä monipuolista ruokaa ja tarjota sen kaverina kasviksia. Joka viikko on mennyt hieman yli, ekalla viikolla 6 €, toisella 2 € ja nyt neljännellä viikollakin 4 €. Aargh! Heh.

Puolustuksena mainittakoon, että joka viikko on tosin ollut enemmän ja vähemmän vieraita, tällä viikollakin taas talkooporukkaa lauantaina. Ja tietenkin tulee vähän leivottuakin jotain, senhän voisi jättää..

50 eurolla siis pärjäisi, mutta pitää etukäteen suunnitella tosi tarkkaan ja joutuisi vielä hiukan nipistämään kasviksista.

No, jatketaan. Edullisia, monipuolisia ruokavinkkejä?

Vierailija

Liitypä Hopottajat-suosittelupalveluun. Se on ilmainen ja sieltä saat aina silloin tällöin ilmaisia tavaroita testattavaksi. Esim. minä sain tänä kesänä ison kassillisen kalliita God Morgonin Bifido-mehuja, olen saanut Vian ja Hälsans Kökin eineksiä jne.

Ideana on siis se, että tuotteita testataan, testikokemuksista kerrotaan kavereille, netissä jne. ja nämä jaetut kokemukset eli Hopotukset raportoidaan. Raporttien perusteella ahkerimmat Hopottajat saavat vielä palkinnoksi S-ryhmän lahjakorttejakin. Meidän perheessä on myös tosi tiukka tilanne, ja Hopotustuotteilla on saanut välillä kivaa ekstraa jääkaappiin, ja nuo lahjakortit auttavat ruokostoksilla.

Mukaan pääsee osoitteessa www.hopottajat.fi ja jos olet kiltti, mainitsetko liittymislomakkeessa suosittelukoodini HOP2918

Tsemppiä!

-Filana

Vierailija

Kotimaisten juuresten, kasvisten, herneiden, papujen, linssien, kananmunien ja pakastevihannesten kilohinta on samaa luokkaa valkoisen makaronin tai riisin kanssa ja maustamaton broileri, silakka tai jauheliha pyörii samoissa hintaluokissa jauhomössömakkaran kanssa. Maustamaton jogurtti on edullisempi kuin jopa vedellä laimennettu sokerijogurtti, josta ei lähde nälkä. Keitot, laatikot, sosekeitot tai padat, pyörykät ja kastikkeet ei kalliiksi tule. Juureksia, hedelmiä ja kasviksia ostetaan sesongin mukaan. Torilta saa edullisemmin kuin marketista. Makua saa tomaattipyreellä, tomaattimurskalla, sipulilla, valkosipulilla, kermalla ja juustolla sekä merisuolaa. Marjat mätänee Suomen metsiin, samoin kuin sienetkin. Kalaa saa edullisemmin, jos sille osaa tehdä muutakin kuin kypsentää. Ja netistä taatusti löytää ohjetta perkaamiseen. Täysjyväleivän voi leipoa itse, kun sen taikinan tekoon ei varttia kauempaa mene. Ja kaikki leivonnaisetkin voi tehdä itse juhlapäiviin. Voipaketin hinta on pari euroa ja jos nyt ei palatolkulla leipää puputa eikä edes kannata, niin rasia kestää päivistä viikkoihin perheen koosta riippuen. Osteoporoosi ja moni muukin tauti pysyy paremmin loitolla, kun tilaa verkosta D-vitamiinit (10€ per vuosi annostuksesta riippumatta) sen apteekin tai marketin ylihintaisen jauhopilleripurkin sijaan. Tilastojen mukaan Suomessa käytetään vähiten rahaa ruokaan kaikkeen muuhun verrattuna. Ja jopa "viljavammaset" voivat syödä yhtä edullisesti kuin viljaa sietävät, koska viljasta ei lähde nälkä ja näinollen hinta/laatu/ravintoaineet ei ole kohdallaan, vaan köyhän ei edes kannata syödä leipää, muuta kuin itse tehtynä.

Vierailija

Kyllä nykyään voi alkaa kyseenalaistaa että kuinka halpoja nuo kasvikset ja juureksetkaan enää on. Nyt on tietenkin vähän huono kesä takana, mutta kun esimerkiksi lantun kilohinta on lähellä kahta euroa jos sitä kaupassa edes on), ja sen kun kuorii, niin hintaa tulee. Mutta siis periaatteessa olen samaa mieltä, että niistä voi tehdä edullista.

Kammottavaa on se, että jos käyttää paljon rahaa ruokaan, mutta ostaa silti kaikkea marinoitua ja prosessoitua ja valmisruokaa, se se on tuhlausta, jos mikä.

Vierailija

Kokeilin budjettia nelisen viikkoa. Tiedän, että moni joutuu venyttämään senttiä, mutta kyllä mulle alkoi tulla hieman hadistunut olo. Pidän ruoasta ja laitan mielelläni monipuolista ruokaa, ja nyt tuntui, että joutui pysyttelemään aika lailla sillä kasvis-liha-broileri-linjalla.

Tuolla rahalla on vaikea hankkia tarpeeksi tuoreita vihanneksia ja kasviksia, suositusten mukaan meidän perhe söisi niitä viikossa rapiat 10 kiloa.

En halua juurikaan ostaa eineksiä, emmekä oikeastaan syö makkaraa. Muutenkin syömme punaista lihaa rajallisesti. Marjoja on poimittu ja kaiken leivän leivon itse.

No, esimerkin omaisesti voin kertoa, miltä viikon ostokset voisivat näyttää. Sanon siis, että 50 eurolla voi ostaa viikon ruoat, mutta vaihtelua on melko vähän, lihansyöntiä hieman rajoitettava ja muutenkin meillä vähän ehkä ruokavalio yksipuolistui.

Esimerkki (yksinkertaisesttu)

7 maitoa 6,30 euroa

1 maustamaton jogurtti 1,80€

5 kiloa vihanneksia (lasketaan vaikka 2€/kg)= 10 euroa

2 kiloa perunoita, 2 kiloa porkkanoita 3,50 €

1 pkt kananmunia 2€

1 juusto 6 euroa

1 rasia jauhelihaa 2,99

1 rasia broilerin suikaleita 2,99

1 prk kidneypapuja ja 1 prk tonnikalaa 2,20 €

1 oivariini ja 1 voi 5,50 e

1 pkt vehnäjauhoja, 1 sokeria n. 2€

2 pkt hiivaa

1 pkt kahvia 4€

Nämä yhteensä 49,68 €

Että ainaskin sitten täksi viikoksi unohdin koko projektin ja ostin, mitä mieli teki. Mutta olisihan se kiva säästää, joten ehkä ensi viikolla taas skarppaan. Olen ajatellut, että sopiva budjetti mille olisi 60 - 65 euroa viikossa, siasi jo vähän liikkumavaraa ja enemmän tuoretta kalaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat