Osittainen hoitovapaa

Vierailija

Oletteko saaneet pitää osittaisen hoitovapaan kun koululainen aloittaa koulun?

Jos ette, mikä on ollut työnantajan perustelu eväämiseksi? Oletteko tehneet lyhennettyä työpäivää vai lyhennettyä viikkoa?

Kommentit (9)

Vierailija

Olen saanut :) Teen parhaillaankin 6 tunnin työpäivää. Meillä ainakaan ei työnantajalla ollut asiaan sanomista...minun ymmärtääkseni hoitovapaaseen ( osittaiseenkin ) on lakisääteinen oikeus...tässä pätkä kelan www-sivulta kopsattua tekstiä; "Oikeus osittaiseen hoitovapaaseen on, mikäli työntekijä on ollut saman työnantajan palveluksessa yhteensä vähintään puoli vuotta viimeisen vuoden aikana. Työnantaja voi kieltäytyä työntekijän vuorokautisen tai viikoittaisen työajan lyhentämisestä vain, jos järjestelystä aiheutuu työnantajan toiminnalle vakavaa haittaa"

Vierailija

Eli palasin aikoinaan töihin kolmen vuoden kotona olon jälkeen kun kun esikoinen oli 3v. ja nuorempi 1v2kk. Anoin osittaista hoitovapaata, mutta työnantaja (Valtion firma) eväsi hoitovapaan syyllä, että minun 22% työajan lyhennys vaarantaa koko firman toimivuuden. Firmassa oli noin 60 työntekijää. Se oli ainoa kerta elämässä kun tunsin olevani korvaamaton.

Saman tien hain toiseen työhön ja onneksi pääsin. Tämä uusi työnantaja suhtautui osittaiseen hoitovapaaseen todella positiivisesti ja se myönnettiin mulle heti. Tämän mahdollisti se että valtiotyönantajalla loma- ym. etuuden säilyy kun työsuhde jatkuu uudella työnantajalla keskeytyksettä.

Nyt nuorimmainen aloitti ekaluokan, ja aion olla osittaisella siihen saakka kunnes hän päättää kakkosluokan.

Vierailija

Mutta ei onnistunut minulla... Aloitin osittaisen hoitovapaan pitkän työmatkan takia, käytännössä minun oli mahdotonta tehdä täyttä päivää, koska lapsi pitää hakea hoidosta 16.30.

Työnantajalla ei ollut mitään tätä vastaan ja aloitin tekemään 6h/pvä rytmillä. Käytännössä kuitenkin homma eteni siten, että työnantajan puolesta vähentynyttä työtuntimäärää ei huomioitu, vaan minun odotettiin edelleen hoitavan samat työt kuin siihenkin asti. Keskusteltuani asiasta pomoni kanssa, hän vaan totesi, että: "Ei hän voi sille mitään, jos olet niin tunnollinen, että teet ne". Loppujen lopuksi tilanne meni siihen, että muun tiimin istuessa tunti tolkulla kahvilla, itse tein täällä töitä kolmannesta pienemmällä palkalla. Lopetin hoitovapaani.

Vierailija

sepä siinä osittaisessa hoitovapaassa onkin niin mielenkiintoista että on lakisääteinen, mutta työnanataja voi kieltäytyä jos on "mahdoton järjestää".

Ymmärtäisin tosiaan jos olisi muutaman työntekijän yritys, mutta jos on iso organisaatio työskentelemässä ei mene jakeluun että niin monella ei onnistu. Siis ei myönnetä.

Tuo mitä edellinen kirjoittaa on kyllä tosi väärin. Että joutuu tekemään suunnileen muidenkin työt syystä että on osittaisella hoitovapaalla joka on lakisääteistä!

Onko muuten jonkun työnanataja kieltäytynyt myöntämästä osittaista hoitovapaata? Mikä on ollut esimiehen perustelu kielteiseen päätökseen?

Vierailija

Tiedustelin asiaa esimieheltäni ja hän totesi, että koska olen esimiesasemassa, niin osittaista työaikaa ei voi tehdä. Pitäisi siis etsiä toinen tehtävä. Kyseessä on kaupunkityönantaja.

Vierailija

Minua kiinnostaa vuorotyön ja osittaisen hoitovapaan yhdistäminen. Olen hoitoalalla ja 3-vuorotyössä. Nyt hain osittaiselle hoitovapaalle. Työnantajan mielestä vapaapäivinä ei voi juurikaan ottaa, koska sijaista ei saa palkata tilalle. Nyt tarkoituksena että tekisin 6-tuntista päivää, mutta työthän kaatuu ihan tyystin siis työkavereideni niskaan. Kyllä sapetaa (muutenkin jatkuva kiire) ja ahdistaa.

Vierailija

siis unohtui itse asia, eli onko tosiaan yleinen käytäntö ettei sijaisia saa ottaa korvaamaan osittaisesta hoitovapaasta johtuvaan työajan lyhenemiseen, vai onko tämä nyt vain oman talon tapa säästää? Miten muualla?

Vierailija

Minä olen valtiolla saanut tehdä 6h/pvä työviikkoa jo vuosia. Parin vuoden pätkissä olen hakenut. Lapset nyt 10 ja 13. Lisää olen hakenut ja alustava lupaus annettu v 2013. Ainoo haitta on tehdä 8 tunnin työt 6 tunnin aikana.

Vierailija

Kiva että on järjestynyt sinulla.

Tämä taitaa olla kyllä ilmeisen yleinen ongelma siis vähän kaikkialla, että samat hommat saa tehdä pienemmällä palkalla, lyhyemmällä tuntimäärällä. Alan ymmärtää miksi tämä ei ole niin hirveän suosittu juttu =(

Mulla tosiaan harmina, kun noita ihmisiä ei voi hoitaa aamupäivällä jo iltapäivänkin edestä. Joten hommat lankeaa muille.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat