Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saisin laihdutettua ilman suuria uhrauksia? vinkkejä kiitos...

Vierailija

Olen hyvän ruuan laittaja ja nautiskelija. Mutta nyt on tullut mitta täyteen ja haluaisin laihtua n.10-15 kg. En halua mitään mauttomia laihdutus pulvereita tai muuta humpuukia. Mitkä ovat parhaat liikuntamuodot, ilman että elämä keskittyy pelkästään niihin?

Kommentit (11)

Vierailija

Liikunta: Pyöräilyssä yleensä tuuli tuntuu viileältä vasten kasvoja, ja vaikka polkisi ihan hikijumpan tahtiin, se ei juuri sitä tehdessä siltä tunnu, mitä nyt pysähtyessä hengästyttää ja hiki kohiaa pintaan. Ylimääräinen etu: liikut bensaa ostamatta tai bussilippuja maksamatta.



Ruokailu: Juo ennen ruokaa 4-5 desilitraa ihan tavallista vettä (kraanavettä) jossa vähän sitruunan mehua mukana. Vie osan nälästä pois ja syöt vähemmän.

Vierailija

Syö säännöllisesti ja kohtuudella sekä katso vähän mitä suuhusi laitat, 3-4 tunnin välein. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ja muista hyötyliikunta. Näillä keinoilla itse pudotin 25 kg. Aikaa meni kylläkin reilu vuosi, mutta sain painon putoamaan ja takaisin ei helposti tule, kun muuttaa elämäntapoja eikä ole vain väliaikaisella dietillä. Itse pidän myös ruoanlaitosta ja hyvästä ruosta ja ruokarytmin ansiosta minun ei tarvinnut luopua niistä.

Vierailija

Liikunta EI laihduta.

http://www.tiede.fi/artikkeli/1218/miksei_liikunta_laihduta_





Hyviä rasvoja:



Kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kylmäpuristetut öljyt. Kylmäpuristuksen ansiosta öljyn rasvahappokoostumus ja vitamiinit säilyvät luonnollisessa muodossaan. Eläinrasvat (luomu parasta).





Hyvää rasvaa tulisi saada vähintään gramma per painokilo (normaali paino). Hyviä rasvoja tarvitsemme kasvuun ja kehitykseen sekä yleisterveyden ylläpitämiseen. Tämä rasva on ruoansulatuksen, aivojen, solujen ja aineenvaihdunnan kannalta välttämätöntä. Mm. hormonaalisten viestien toimivuus on kiinni rasvasta.







Proteiinit:



Proteiinien päivittäinen tarve 0,8-2 grammaa per painokilo (normaali paino) riippuen aktiivisuudesta. Proteiinit ovat elimistölle välttämättömiä rakennusaineita, joita mm. solut, hormonit, aineenvaihdunta ja lihakset tarvitsevat. Proteiinit koostuvat aminohapoista. Keho ei pysty valmistamaan läheskään kaikkia tarvitsemiaan aminohappoja, vaan ne on saatava ravinnosta. Aminohappojen lähteenä voivat olla joko eläin- tai kasviproteiinit. Eläinproteiinien lähteitä ovat kaikki lihat, kalat, äyriäiset, munat, maito ja niistä valmistetut tuotteet. Kaikki eläinproteiinien lähteet tarjoavat jokaisen tarvittavan välttämättömän aminohapon. Kasvikunnan tärkeimmät proteiinien lähteet ovat täysjyväviljavalmisteet, herneet, pavut ja pähkinät. Muissa kasviksissa on niukasti proteiineja. Pelkästä kasvisruuastakin voi saada riittävästi proteiineja, kun Proteiinien keskeisimmät lähteet ateriaan sisältyy monipuolisesti eri kasviksia, joiden sisältämät proteiinit täydentävät toistensa aminohappokoostumusta.









Hyviä hiilihydraatteja:



Syö kasviksia (ei vanhaa ravintoköyhää perunaa), hedelmiä ja marjoja vähintään 500 grammaa päivässä.





Kaikki hiilihydraatit muuttuvat elimistössä sokeriksi. Hyvähiilihydraattisen ruokavalion teho painonhallinnassa perustuu siihen, että se vaikuttaa elimistön insuliinintuotantoon. Insuliini on "lihotushormoni", jota ilman ihminen ei liho. Jos ihmisen elimistö erittää liikaa insuliinia (kun sekä maksan että lihasten glykogeenivarastot ovat täynnä, ylimääräiset hiilihydraatit muuttuvat elimistössä ylimääräiseksi rasvaksi), paino nousee. Kun vähennät ruokavaliossa hiilihydraattien määrää, insuliinin eritys alkaa laskea automaattisesti. Insuliinitason laskiessa elimistö tasapainottuu ja alkaa polttaa rasvaa.





Täysjyväviljaa jos viljat sopivat?

Vierailija

Hyötyliikunta: aina kun mahdollista kävele portaat, jätä auto kotiin ja käytä pyörää jne. Ota kotiaskareet liikunnan kannalta. Tee joka aamu 50 etunojapunnerrusta ja jalkakyykkyä. Jos et jaksa 50, teet niin monta kuin jaksat.



Ruokamäärät: ota vähemmän kuin mitä haluaisit ottaa. Jos tilaat pizzan, syö korkeintaan puolikas ja laita loput jääkaappiin.



Herkut: älä yritä kieltää itseltäsi mitään, lakot eivät onnistu. Sen sijaan keksi säännöt, joita oikeasti pystyt noudattamaan. Yksi karkkipäiviä viikossa, vai yksi pieni herkku kahvin kanssa joka päivä? Roskaruokaa korkeintaan yhden kerran viikossa, ja silloinkin harkitse pienempää annosta.



Sosiaalielämä: älä kerro laihdutuksestasi mitään kellekään. Kaikki yrittävät tuputtaa sinulle herkkuja ja vakuutella ettei sinun tarvitse laihduttaa. Ja jos lähipiirissäsi on elämäntapaylipainoisia, he alkavat vihata sinua laihtumisesi jäljiltä.

Vierailija

Lainaus:

Sosiaalielämä: älä kerro laihdutuksestasi mitään kellekään. Kaikki yrittävät tuputtaa sinulle herkkuja ja vakuutella ettei sinun tarvitse laihduttaa. Ja jos lähipiirissäsi on elämäntapaylipainoisia, he alkavat vihata sinua laihtumisesi jäljiltä.




Mitä sanoa kylässä, jos ei halua syödä niitä kaffepöydän herkkuja lainkaa?



Aloitin paleon eli viljaton ja maidoton. Viljattomalla olen jo ollut yli vuoden hyvin tuloksin (kaikenlaiset vaivat lähti) ja nyt jätin maitotuotteet pois, jos lähtis loputkin vaivat.

Vierailija

aloittamaan kaksi ekaa viikkoa Nutrilettilla tai vastaavalla, jotta saat hyvän alun painonpudotukselle. Sitten olisi vaivatonta jatkaa, koska olet saanut jo tuntuvaa tulosta.



Esim. 15 kg on niin iso tavoite, että jos haluat sen vaivattomasti pudottaa ja kuitenkin pidät todella paljon hyvästä ruuasta, yhtälö on vähintäänkin hankala.



Itselläni on vain se kokemus, että motivaatiota on todella vaikea säilyttää, jos on yrittänyt laihduttaa vaikka pari kuukautta ja kokonainen kilo on pudonnut...Tsemppiä joka tapauksessa!

Vierailija

Itsellä auttoi herkkujen pois jättäminen ma-pe ja säännölliset ruoka-ajat. Tärkein oli kuitenkin annoskoko! Käytä pientä lautasta ja mieti onko nälkä vai tekeekö vaan mieli ennen kuin täytät sen uudelleen. Itsellä ainakin melkein joka kerta totesin ettei ole nälkä vaan himo syödä aina lisää hyvää ruokaa. Hyvin lähti paino laskemaan, liikuntaa oli noin 45min reipas kävelylenkki per päivä.

Uusimmat

Suosituimmat