Paljonko 15 vuotiaan kuuluu saada viikkorahaa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tyttäreni pyytää jatkuvastu lisää viikkorahaa, enkä oikein tiedä paljonko sitä pitäisi antaa? Paljonko te muut annatte?

Kommentit (13)

Vierailija

200 Euroa kuukaudessa ja aina kerralla maksettuna. Opettaa kuukausipalkan rytmiin ja siihen ettei heti tuhlaa kaikkea kun lisärahaa joutuu sitten odottamaan seuraavan kuun alkuun.

-väiski

Vierailija

200 euroa kuukaudessa! Haloo! Opeta mielummin lapsi tekemään töitä rahansa eteen tai tosiaan luulee että raha kasvaa puussa..tai teillä se taitaa kasvaakin kun tuohon on varaa! Riippuu tietysti mihin rahaa kuluu, onko mopoa,bussimenoja tms, mut mä antaisin 50 e/kk ja lisämenoista neuvotellaan..

T. 6 henkinen perhe

Vierailija

Näin neljän lapsen yksinhuoltajana toteaisin sen, että on konkonaan omista arvoista kiinni, onko varaa antaa lapsille rahaa vaiko ei. Kun ei juo viinaa eikä polta tupakkaa niin kummasti on rahaa muuhun. Yksi tupakka-aski päivässä + iltapäivälehti sen kanssa on jo yli 200 Euroa kuussa... 24 tölkkiä kaljaa joka viikonloppu on 100 Euroa kuukaudessa jne jne.

-väiski

Vierailija

Minä en saanut yhtään. Silloin harvoin kun rahaa syntymäpäivinä, nimppareina ja jouluna tipahteli, laitoin kaiken säästöön. Saatoin säästää vuosiakin ennen kuin ostin jotain, jota todella halusin.

Ei ymmärrys riitä näille tapauksille, kun teinille lykätään kuussa satanen tai pari kouraan.

Vierailija

Lainaus:

Minä en saanut yhtään. Silloin harvoin kun rahaa syntymäpäivinä, nimppareina ja jouluna tipahteli, laitoin kaiken säästöön. Saatoin säästää vuosiakin ennen kuin ostin jotain, jota todella halusin.

Ei ymmärrys riitä näille tapauksille, kun teinille lykätään kuussa satanen tai pari kouraan.

Opettaahan viikko-/kuukausiraha nuorille oman rahan hallintaa. Ja jos tekee niinkuin toi kauppalehden artikkelissa mainittu viikkis sivusto ehdottaa ja laittaa lapsen tekemään kotiaskareita tai muita tehtäviä viikkorahansa eteen niin oppiihan lapsi työnteon ja ansaitsemisen nuoresta iästä asit ;)

Vierailija

Suosittelen kuukausirahaa viikkorahan sijaan. Kuten täällä on sanottu, niin se opettaa pitkäjänteisempää rahankäyttöä, mistä on pelkkää hyötyä tulevaisuudessa. Rahan suuruus pitää sitten mitoittaa niiden kulujen mukaan. Jos on jotain suurempia kuluja (tyyliin bussikortti, harrastusmaksuja), niin se kuukausirahakin on vastaavasti suurempi. Jos taas menoja ei ole kuin viikottainen karkkipussi, niin ei sitä rahaa kannata hirveästi jakaa. Oleellista on, että rahaa tulee jonkin verran enemmän kuin peruskulutus on, jolloin sille lapselle jää mahdollisuus säästää siitä kuukausirahasta johonkin itselleen tärkeään asiaan. Tässä siis oletuksena on se, että lapsi oikeasti myös maksaa omat menonsa eli puhelinlasku hoidetaan lapsen tililtä ja jos uutta pyörää tarvitaan, niin se ostetaan sitten itse.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
200 Euroa kuukaudessa ja aina kerralla maksettuna. Opettaa kuukausipalkan rytmiin ja siihen ettei heti tuhlaa kaikkea kun lisärahaa joutuu sitten odottamaan seuraavan kuun alkuun.

-väiski

Lapsia ei kannattaisi hemmotella...

Tyttö 15v

En saa ollenkaan viikko- kuukausi- tai mitälierahaa, saan oman palkkani. Jos tarve rahaan tulee niin saan vähän vanhemmilta. Olen tyytyväinen.

Vierailija

ei kauhean vanha keskustelu mutta itse haluaisin kukausi rahaa kun säästään koiraan mutta en saa. mitä summaa voisin ehdottaa vanhemmilleni??

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat