"Meillä ei jämiä lämmitellä, ei pihistellä ruoassa"

Vierailija

Sanoo miehen sisko. Hän kokee ruoassa pihistelemiseksi sen, että yleensä meillä lounaaksi lämmitetään edellisen päivällisen jämiä. Tarkoituksella teen niin ison satsin ruokaa, ettei joka päivä tarvitse kahta ruokaa laittaa. Miehen sisko heittää aina kaikki ruoan jämät roskiin. Minusta aivan järjetöntä tuhlaamista. Itse katson ruoassa pihistelemiseksi sen, että ostetaan vain halvinta eikä kasviksia, hedelmiä jne. ollenkaan.

Sivut

Kommentit (34)

Vierailija

Itse välillä ihan tarkoituksella teen ruokaa jota riittää kahdeksi päiväksi, kolmantena rupeis jo tökkimään sama ruoka.

Mulla on kaveri joka syö vaan lihaa, pitää keittoja "halparuokana". Aina jaksaa kehua kuinka hyvin he syövät. Mun mielestä ne syö huonosti, eivät syö kasviksia eikä hedelmiä. On aika yksipuolinen ravinto kun joka päivä on vaan lihaa ja perunaa.

Vierailija

tehdään ruokaa iso satsi ja syödään useampana päivänä samaa ruokaa sit. On se vaan kumma, kun toiset ihmiset näkee nälkää ja me täällä vaan heitetään hyvää ruokaa roskiin. On se vaan niin väärin..

Vierailija

ei ole varaa ostaa kunnollista jääkaappia, ja siksi ruoan säilyttäminen hygieenisesti alle 5 asteessa ei onnistu. Mutta jos tekee paistetun/keitetyn ruoan, ja sen jäähdyttyä laittaa sen kannelliseen rasiaan kylmään jääkaappiin, siinä ei mitkään basillit pääse 24 tunnissa tappavaksi määräksi lisääntymään. Vaikka teenkin keittoa 2-3 ateriaksi nelihenkiselle perheelle, en lämmitä toisena päivänä koko kattilallista, vaan otan jokaisen lautaselle sopivan määrän ja lämmitän mikrossa - ja pidän loput jääkaapissa, ellei sitten joku meistä santsaa vielä lisää kakkospäivänä.

Jos esimerkkiperheen ateria on einespizzaa, niin totta: niin minäkin tekisin, että heittäisin loput roskiin - sellaista ruokaa en säilyttelyn toistamiseen lämmittäisi.

Vierailija

Miksi et siis pakasta ylijäämää ja syö sitä vaikka viikon päästä... no joo, kaikki ruoka ei tykkää hurjasti pakastamisesta, mutta itse menettelin hoitovapaalla ollessani juuri niin.

Ei tarvinnut kokata kahta ateriaa, muttei myöskään syödä kahta kertaa peräkkäin samaa ruokaa.

Vierailija

Meillä ei syödä jämiä. Tämä johtuu siitä, että viikolla ei kotona syödä lämmintä ruokaa ja lounas syödään ravintolassa eli töihin ei eväitä oteta. Olen vuosien varrella oppinut tekemään ruokaa niin, ettei sitä koskaan jää yli.

Mutta.... Musta mikään ei ole niin ihanaa kuin se, että kaapissa on vaikka keittoa jota lämmittää. Ei se aina ole edes kivaa alkaa vaikka ulkoilupäivän jälkeen ruokaa tekemään.

Ja siis tosiaan, on tyhmää heittää ruokaa roskiin. Vaikka jätteen kompostoikin, kuormittaa ruoan tuotanto ja logistiikka kuitenkin luontoa. Se mihin kukakin rahansa tuhlaa, ei taas mua liikuta tippaakaan.

Vierailija

että saan "nipistettyä" vähän enemmän kaikelle muulle aikaa. Mun mielestä on niin OK tehdä samalla vaivalla vaikkapa tuplamäärä jotain keittoa. Ei tarvitse sitten seuraavana päivänä seisoa soppakattilan vieressä hämmentämässä, kun pelkkä päivällisen lämmitys riittää.

Vierailija

tai edes kompostiin, joka sentään on paljon fiksumpi tapa päästä eroon biojätteestä. Ravinnon tuotantoon sitoutuu energiaa ja ruoan arvostaminen siten, että sen minkä ostaa, myös käyttää, on yksi tärkeimmistä tavoista millä tavallinen kansalainen voi vaikuttaa ympäristömyönteisesti.

Vierailija

on taloyhtiöillä kompostoreita. Erillistä biojätekeräystä ei taida enää olla eli jos ei ole kompostoria, ruokajäte menee jätteenpolttolaitokseen.

Lainaus:

Kannattaisko ensin perehtyä siihen miten kaupunkialueella biojätteet hoidetaan?

Vierailija

Lainaus:

no eikös kerrostaloissa ole taloyhtiön asia järjestää komposti käyttöön?

Ja ei nykykompostit edes haise, jos niitä hoitaa oikein.

Vierailija

Jos laitetaan kattila jääkaappiin seuraavaa päivää odottamaan, se varmasti myös jää sinne ja sapuskat menee lopulta biojätteeseen.

Pistän yleensä jämät pakkaseen, niitä on sitten helppo lämmittää, jos pitää joskus saada kiireesti ruokaa pöytää.

Musta tuntuu, että miehen ajatusmaailma liittyy jotenkin siihen, kun niillä on aikoinaan kotona pihistelty kaikesta. Se kokee pihistelyn tosi negatiivisena asiana, on ollut aika iso homma kääntää sen päätä joissain asioissa, esim. lämmityskustannuksissa säästämisessa ja turhan kulutuksen minimoimisessa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat