Leikkipuistossa - saako toisen lasta komentaa?

Vierailija

Olin eilen parivuotiaan poikani kanssa kotimme viereisessä olevassa leikkipuistossa. Jo sinne mennessämme huomasin, että siellä on eräs äiti kolmen lapsen kanssa. Kyseinen äiti on ollut pitkään kotiäitinä ja hoitaa ilmeisesti yksityisenä perhepäivähoitajana myös kavereidensa lapsia / lasta omiensa ohella. Aivan fiksun ja mukavantuntuinen nuori nainen. Tiesin tosin jo entuudestaan, että perheen lapset eivät ole "kovin kivoja", vaan ovat aika vallattomia ja jotenkin ilkeitä: lällättelevät, huutelevat muille ettei saa tulla leikkiin mukaan yms.

No, joka tapauksessa menin pienen poikani kanssa puistoon. Kiusanteko alkoi heti. Kaksi vanhempaa, noin 4 ja 5 vuotiaat pojat, tönivät ja menivät eteen seisomaan, karjuivat ja kiljuivat, lällättelivät pierukakkajuttuja, kaatoivat poikani tahallaan maahan juostessaan jne. Kokoero on jo aikamoinen parivuotiaalla ja viisivuotiaalla. Menin tietenkin väliin ja myös 5-vuotiaan äiti yritti lastaan komentaa, mutta ilman tulosta. Siinä vaiheessa kun taaperoni sai hanskasta nenäänsä ja rupesi itkemään, me lähdimme pois.

Minua tilanne jäi vaivaamaan. Sapettaa aivan suunnattomasti tuollainen leikkipuistoterrorismi. Suututtaa tosi paljon, että isompi ja vanhempi kiusaa pienempäänsä, eikä hänen äitinsä saanut hommaan mitään rotia. Olisiko minun pitänyt puolustaa omaa lastani tehokkaammin? Saako vieraalle lapselle tuollaisessa tilanteessa sanoa rumasti ja ärähtää oikein kunnolla?

Kommentit (2)

Vierailija

Sinähän olet lapsesi asianajaja sanan varsinaisessa merkityksessä. Lapsesi tulee kasvaa tietäen kuka häntä auttaa pahassa tilanteessa. Kenenkään, oli sitten 50 tai 15 tai 5, oikeus ei ole kiusata sinun lastasi!

Se pehmoäiti on siis perhepäivähoitaja! Voi herranen ... nyt loppu sanat! Siitähän soppa tulee kun perhepäivähoitajana on joku täysin kyvytön joka 'yrittää komentaa' lapsia ja kasvattaa niistä siten opettajien painajaisia. Pitäisi tietää kenen ne hoitolapset ovat ja puhua heidän vanhempiensa kanssa että hankkisivat toisen hoitopaikan.

Tervesin

Äitimummi

Vierailija

Mä vetäisin kyllä herneen nenään jos joku (lapsi/aikuinen) tekisi tahallaan kiusaa lapselleni.

Tuollaisessa tilanteessa kun ylitetään tietty raja, ja asiat menee fyysiseksi on aikuisen tehtävä mennä tiukasti väliin ja tehdä selväksi että EI KÄY.

Minun lastani on kerran kiusattu uimahallissa parin isomman tytön toimesta, väliin en ehtinyt kun tilanne meni niin nopeasti ohi etten sitä tajunnut. Jälkeen päin ajatellen olisin voinut (ja olisi PITÄNYT) sanoa tytöille pari valittua sanaa (enkä tarkoita raivoamista).

Miten he muuten oppisivat? Jos aikuiset ei osaa opettaa?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat