Korvatulehduksesta sananen

Vierailija

Meillä tyttö 2-v ja poika 4-v (taas) eilen illalla korvakipuisia. Pojan lääkekuuri loppui keskiviikkona, tytön kolmisen viikkoa sitten. Molemmat nuhaisia. Mitä tehdä? Niinkö kuin parhaaksi näkee? Omassta tk:sta ei aamulla irronnut lääkäriaikaa, koska lääkäriä ei ole. Päivystykseen siis, kai.

Tutkimusten mukaan kuulemma suuri osa korvatulehduksista paranee itsestään ja tärkeintä olisi kivun hoito, on kai turhaa syöttää lapselle jatkuvasti uutta antibioottia. Tätä en tiennyt silloin, kun nyt eskari-ikäinen poikamme aikanaan söi viisi tai kuusi lääkekuuria, kunnes laitettiin tuubit ja tulehdukset loppuivat.

Tytöllämme nyt ollut kolme kuuria putkeen. Pitäisikö siis vain odotella korvien paranemista itsestään ja lääkitä kipua? Entäpä pojan kohdalla, hänen kuurinsa oli nyt ensimmäinen 2,5 vuoteen. Eli onko normaalia, että korvassa on kivun tuntemuksia, esim. vain nuhasta, limaisuudesta johtuvia. Joku kirjoitti jossain toisella palstalla, että häntä ärsyttävät vanhemmat, jotka kiikuttavat lapsen heti lääkäriin, kun vähän valittaa korvaansa. Toisaalta en tiedä onko mielipiteen omaavalla ihmisellä kokemusta siitä, kun lapsen korvat ovat jatkuvasti kipeät.

Kärsin itse lapsena usein korvatulehduksista. Muistan, miten korvat särkivät kovasti, vaikka mitä tehtiin. Tosin voi olla, että 80-luvulla ei kipulääkitys ollut samaa luokkaa kuin nykyään.

Ottaisin mielelläni vastaan mielipiteitä ja kokemuksia siitä, jos joku on selvinnyt lapsen useista korvatulehduksista "ajan kanssa".

Kommentit (3)

Vierailija

... sekä itselläni että lapsilla. Minä menen lääkäriin korvakipuisen lapsen kanssa nopeasti, itse tietäen mitä helvetin särkyä se korvakipu on! Ketään rakastamaani ihmistä en pitäisi pois lääkäriltä siksi että "jotkut" sanovat että ei aina pitäisi otta antibioottia.

Ympärilleni katsellessa, kanssakärsivien kanssa keskustellessani totean aina, että yleensä mahdollisuuksia on nämä kaksi: Antibiootit tai sitten - ja siihen se yleensä johtaa - putkitus korviin. Hei ihan totta: pahenmaapikin on kuin putkitus!

Vierailija

Juuh, käytiin keskiviikkona tytön kanssa korvalääkärillä ja saatiin lähete putkitukseen. Liimakorva alkaa olemaan. Olen sun kanssa samaa mieltä ja ihmettelen että jos korvatulehduksia ei hoideta, niin onko jatkuva kipulääkkeen syöminen sitten parempi vaihtoehto? Tuskin kukaan haluaa antaa lapsensa kärsiä kivusta, minä ainakin olen lykännyt pronaxenia ja panadolia. Tosin korvalääkäri sanoi, että tässä vaiheessa korvat eivät ole varsinaisesti kipeät, vaan lukossa joka tietysti tuntuu epämiellyttävältä.

Vierailija

Tyttö nyt 9 vuotias, ja kaikki korvatulehdukset hoidettu ilman antibioottia. Yhteensä niitä on ollut 5-6 korvatulehdusta hänen elämänsä aikana, kolmesti on ollut kunnon märkäinen tulehdus ja korva pitkään tukossa mutta koska tuossa liki liimakorvavaiheessa ei antibiootti lyhennä taudinkuvaa yhtään, niin mitäpä noita syömään.

Putkia ei ole tarvinnut laittaa, noin 2 kuukauden seurannassa korvat ovat aina parantuneet kun ensin on saatu kotihoidolla nuha paranemaan.

Kyllä ne lapset, keille putket pistetään korviin, ovat aina juuri näitä antibiooteilla "hoidettuja", joten siitäpä näette miten hyvin (eli huonosti) antibiooteilla putkituksia voidaan välttää.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat