Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

14-vuotiaan koneellaoloajasta

Vierailija

Hei!

Olen 14-vuotias poika. Ongelma on tämä: Mielestäni äitini ei anna minun olla tarpeeksi koneella. Saan olla korkeintaan tunnin päivässä tietokoneella. Mukaanluettuna esim. esitelmien teot, kirjoitelmat ja muut kouluhommat. Meitä on perheessä 4, ja ongelma ei ole siinä, etteivätkö muut siinä ehtisi olla. Kone on kaikkien meidän neljän yhteinen. Äitini on itse työn puolesta n. 8 h töissä tietokoneella, joten yrittää välttää konetta kotona. Kun olen yrittänyt puhua asiasta hänen kanssaan, hän ei suostu puhumaan asiasta, ja uhkaa vähentää koneaikani 45 minuuttiin/ päivä. Olen jutellut koulukavereideni kanssa, ja he saavat olla kyllä pitempään koneella.

Ja minun koneen käyttöni ei ole mitään (räiskintä/ammunta)pelien pelaamista (joita äitini ei antaisi pelata tai hankkiakaan), vaan tiedon hankkimista ja etsintää minua kiinnostavista asioista (esim. tiede, kielet, historia, ohjelmointi jne).

Sanon vielä, että hoidan kouluhommani erinomaisesti ja keskiarvoni on tällä hetkellä 9,8.

Että semmoista. Pitäisikö mielestänne minun saada olla enemmän koneella? Kuinka paljon omat lapsenne ovat koneella?

Kommentit (5)

Vierailija

Lisäys vielä, minulla on kuitenkin pääsy nettiin puhelimeni kautta, mutta en nyt silti käytä sitäkään koko ajan niin, että olen naama kiinni näytössä. Pidin myös kerran netittömän viikon, jolloin en ollut siis netissä viikkoon.

Vierailija

PC-käyttöajan rajoittaminen on käsittämättömän 90-lukulaista, jos kyseessä on yli 10-vuotias lapsi.

Fakta on vain se, että suuri osa maailmasta koetaan nykyään virtuaalisesti, usein kavereiden kanssa. Tämä (ja osin edellinen sukupolvi) osaa parempaa englantia, tietää maailman asioista ja saa enemmän näkökantoja ja perspektiiviä kuin vanhempansa. Ja se johtuu vain siitä, että informaatio on huomattavasti helpommin saatavissa PC:n avulla.

Vierailija

joten ymmärrän, että tunti tuntuu vähältä. Ymmärrän kyllä äitisikin kannan. Meillä on 14-vuotias poika. Emme ole antaneet aikarajoitusta, mutta puutumme pleikan pelaaminseen yms. kyllä, jos menee liiallisuuksiin. Hän harrastaa liikuntaa aika paljon, joten emme sen takia ole huolissamme koneella kyhjöttämisestä.

Miten olisi tunnin lenkki ulkona = tunti lisäaikaa tietokoneella. Tai tunti kirjan lukemista = tunti tietokoneella. Tästähän me vanhemmat huolehdimme, ettei nuoriso jämähdä naama ruutuun.

Mutta oikeasti tunti päivässä 14-vuotiaalla on aika vähän, jos muuta pelailua ei ole.

Uusimmat

Suosituimmat