Kilpirauhasvajakkien raskaus

Vierailija

Aloitin tämän vuoden alussa tyroksiinin kokeilumielessä, kun mulla oli monia kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita. Tk-lääkäri meinasi että voidaan kokeilla lääkitystä, vaikkakin arvoni olivat rajojen sisällä, t4v oli tuolloin 11 paikkeilla.

Olin ekan kerran raskaana 2005 ja poika syntyi helmikuussa 2006. Reilun vuoden ajan olemme nyt käyneet hänen kanssaan toimintaterapiassa. Pojalla jotain neurologisia ongelmia, diagnoosia ei ole, en tiedä tuleeko joskus olemaan.

Muistan että ensimmäisen kerran kilppariarvoni otettiin pojan odotusaikana 2005. Tuolloin äitiysneuvolassa sanottiin että arvot olivat ok, enkä niistä sen enempää kysellyt. Tässä yhtenä päivänä soitin kyseiseen äitiysneuvolaan (asumme nykyään eri paikkakunnalla) ja mielenkiinnosta kysyin, mitä kilpirauhaskokeeni tulokset ovat olleet joulukuussa 2005. Tiedot löytyivät ja hämmästyksekseni kuulin niiden olleen tsh 1:n paikkeilla ja t4v 10:n paikkeilla. T4v on ollut siis alempi kuin saadessani lääkityksen alkuvuodesta 2012. Ehkäpä minä/vauvani olisimme kaivanneet lääkitystä jo seitsemän vuotta sitten?

Luin jostain että raskaudenaikainen hoitamaton hypotyreoosi voi olla haitallista sikiölle ja aiheuttaa ongelmia mm. keskushermoston kehitykselle. Olen ollut myös kaksi muuta kertaa raskaana. Todennäköisesti olen kärsinyt vajaatoiminnasta silloinkin. Kuopuksemme syntyi 2010 ja hänen hidasta kasvuaan tutkittiin lähes ensimmäisen elinvuoden. Mitään syytä ei löydetty.

Soitin endonpolille jossa tytärtämme tutkittiin ja juttelin sairaanhoitajan kanssa. Hänen mielestään on turha pohtia mistä mikäkin voi johtua ja täytyy olla tyytyväinen kun lapsi voi hyvin ja kasvaa vaikka hiljaa kasvaakin. Ymmärrän kyllä pointin ja tiedän että tytöltämme otettiin kilpirauhasarvot kahteen kertaan ja lääkäri joka niitä tulkitsi on varmasti kovan luokan asiantuntija.

Onko joku jolla olisi samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (0)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat