Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

APUA! tyttäreni pyörtyi!

Vierailija

Koin eilen jotain kammottavaa ja pelottavaa! Olin tavallisesti keittiössä kokkaamassa kun 14-vuotias tyttäreni huusi minua. Hän huutaa minua usein joten en mennyt heti mutta kun hän huusi minua toisen kerran, kuulosti että jokin oli vialla. Menin kylpyhuoneeseen jossa hän istui saunatakki päällään ja sanoi, ettei nähnyt tai voinut hyvin. Minä pyysin häntä käymään parvekkeella vilvoittelemassa ja hän nousi ja kaatui heti tajuttomana. Onneksi sain hänet kiinni ja huusin miehelleni että soita ambulanssi, soita ambulanssi! Tytär alkoi pian hereillä mutta ei nähnyt vieläkään hyvin. Vasta kun hänen näkökentänsä kirkastui, hän sanoi voivansa jo paremmin mutta istuin lattialla hänen päänsä sylissä enkä antanut hänen nousta. Ambulanssi tuli ja mittasi hänen verenpaineensa ja se oli normaali. He kysyivät että oliko tyttö syönyt hyvin ja minusta hän oli. Pian he lähtivät pois mutta olen vieläkin hieman huolissani. Entä jos tyttö pyörtyy uudelleen ja vaikka satuttaa päänsä? Mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (5)

Vierailija

Pyörtyminen ei ole vaarallista. Olen itse lapsena ja nuorena pyörtynyt kymmeniä kertoja, enkä kertaakaan satuttanut itseäni. Pyörtyilyn taustalla ei myöskään ollut mitään vakavaa. Pyörtymysherkkyys on edelleen, mutta olen oppinut ennakoimaan.

Jos tyttösi taas pyörtyy, niin löysää kiristävät vaatteet, viilennä ilmaa esim avaamalla ikkuna ja pidä hänen jalkojaan koholla. Jos tytöllä on pyörryttävää tunnetta, niin heti vain pötköttelyasentoon jalat kohotettuina. Ei kannata lähteä kävelemään parvekkeelle tai mihinkään.

Pitkä lämpimässä suihkussa seisoskelu tai saunominen voivat saada aikaan pyörtymisen joillakin. Jos tytölläsi nyt yllättäen alkaisi näitä pyörtymisiä olla usein, niin sitten kannattaa tutkia onko taustalla jotain muuta. Tuskin kuitenkaan on.

Uusimmat

Suosituimmat