Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiukutteleva ja suosiva mummo

Vierailija

Siinä se tuli, lasteni mummon eli oma äitini on lapsiluvun kasvaessa tullut mielestäni hankalaksi. Siis mainio mummo ja pitää hyvää huolta ja on luetettava, mutta ... Esikoisen aikaan hän teki mitä vaan , ajoi vaikka 300km pikkujutun takia, auttoi iloisesti kuin kanaemo ja hoiti sairastakin lasta vaikka tiesi itssekin sairastuvansa.

Toista lasta hän ei niin rakkaudella hoitanut, suhde edelleen hieman etäinen, mutta hyvä. Suosii ja kehuu esikoista ja näkee aina pikkusen tuhmaa vaan toisessa. Kolmatta lasta ( vielä vauva/ taapero) hoitaa läheisemmin ja kehuu jopa. Ei kestä poikien kolttosia vaan kiukustuu ja moittii, ihan suht asiallisesti kuitenkin. Mutta minua se häiritsee. Haluaisin mummon olevan se ymmärtäväinen pehmeä turva ja ennen kaikkea ilo lapsen elämässä. Lapset kyllä tykkää mummosta kovasti! Keskimmäistä lasta vertaa jatkuvasti mieheni isään, sanoo ihan samalaiseksi. Äitini ei pidä tästä miehestä yhtään...

Vertaan nyt anoppiin joka aina niin stressittömästi hoitaa ja iloisesti kaikkia kolmea ja vaan ottaa esille lasten hyvät puolet. Oma äitini kaivelee vaan me huonot esille. Ja voivottelee kuinka kauheeta ja rankkaa se lasten hoito on ( viittaa omiin lapsiinsa) ja kertoo kuinka yötä myöten vaan vauvat huutaa. Kerran kerroin iloisen raskausuutisen ystävästäni (kaksosten jälkeen pian uusi vauva) ja äitini sanooi että " karseeta". Miehenikin on loukkaantunut kun kuulee vaimostaan vaan kauhutarinoita vauva-ajasta.

Äitini selvästi kokee taakkana lapsenlapset muuten kuin lyhytaikaisena vierailuna. Nyt on kolme lasta enkä viitsisi edes pitkää aikaa pyytää hoitamaankaan. Yhden ruokaravintolaillan jälkeen kiukkuili kuin teini kun tultiin puoleltaöin kotiin ja hänellä oli nälkä! Lähti ovet paukkuen ulos ja tiuski mennessään. Ei kelvannut meidän jääkaapin sisältö. Toisen kerran leffan jälkeen tokaisi että toivottavasti oli sen arvoista. Voihan olla että tarkoitti omaa jaksamistani seuraavana aamuna, mutta silti aika negatiivinen sävy.

Kaiken kaikkiaan siis hyvä mummo mutta minua alkanut ärsyttämään se että ei kovin innoissaan lapsia hoida vaikka aina tarjoutuukin. Asumme kaukana nykyään ja vierailut pakostakin pidempiä. Eikö hän nyt sen verran voisi tsempata että näyttäisi vain iloista puolta.

ajattelin jättää kesällä viikonloppureissumme väliin kun ihan kiukuttaa pyytää ihmistä vahtimaan joka hermostuu takuulla siihen. Olen ihan ajatellut että en edes leffailtaa enää pyydä kun aina on tultava joku negatiivissävyinen kommentti kun on vahtinut lapsia. Anopillenikin yks kerta tokaisi että "kamalaa" kun anoppi kysyi miten meni eilen lasten kanssa kun minä ja mieheni oltiin ravinotlassa ja ostoksilla. Ja oli mennyt tosi hyvin oikeasti lukuunottamatta vauvan itkua päiväunille laittaessa. Ai että hävetti ihan... Kiukkunen vanha eukko, n. 65v. Itse pitää itseään maaailman mukavimpana ja leppoisana ihmisenä.

Onkos muilla vastaavaa hyvää mutta niin arsyttävää mummelia? Oonko liian herkkä kun loukkaannun tällasista? Tiedän että tämä mummo ei tosiaan ole huonosta päästä, mutta jos nyt tavoite olisi " tosi hyvä mummo" :)

.

Kommentit (2)

Vierailija

...ja viittauskin siihen että 300 km pääästä tuli jonkun pikkujutun takaa, kuulosta siltä että ammut yli tai provosoit. Mitä tarkoittaa poikien kolttoset? Saako mummokin tehdä kolttosia jos pojat saavat? Jos äitisi kokee taakkana lapsenlapsensa, hellitä!! Hänen työnsä äitinä on tehty, kaikki mitä hän mummona tekee on vapaaehtoista. "Asumme kaukana nykyään", kirjoitat, mutta silti pitäisi tulla teille leffaillaksi tai ravintolakeikan verran? Miksi? Eikö lastenvahtia löydy lähempää? Ja kirjoitat vielä että "lähti ovet paukkuen". Eli siis: Asuu kaukana, tuli kaukaa illaksi, eikä oltu järjestetty että yöksi jäisi????????

Vierailija

Niinhän se on mummon vanhetessa, että saa innostus laantua. Mutta siis tässä on kyseessä varakas eläkeläismummo, joka ihan itse välttämättä on halunnut hoitaa esikoista ja nähdä paljon vaivaa. Itse olen lähinnä yrittänyt kieltää häntä aikoinaan rasittamasta itseään liikaa.

Ja yökyläily meillä hoidetaan niin että mommo on joko meillä yötä tai viereisessä hotellissa. Ikinä en pyydä häntä avuksi! Hän on vapaa eläkeläisrouva joka tykkää matkustaa, asua hotelleissa ja on aina halunnut tulla auttamaan meille ja leikkimään lasten kanssa. Siitä aina vaan tulee hänelle kiukkua ja stressiä ja sitä ihmettelen.

Uusimmat

Suosituimmat