Mitä ja millaisia ovat liitoskivut?

Vierailija

Toinen raskaus puolessa välissä enkä vielä ole moisia rekisteröinyt. Taidan olla onnekas? Mutta kertokaahan miltä liitoskivut tuntuvat - ehkä joku pienistä raskauskolotuksistani onkin sellainen?

Kommentit (6)

Vierailija

Liitoskivut johtuvat hormonien aiheuttamasta häpyliitoksen löystymisestä. Häpyluun alueen (siinä alavatsalla keskellä, säteilee koko lantion alueelle) vihlonta tuntuu usein kävellessä ja öisin kyljellään maatessa.

Vierailija

En pystynyt kävelemään ollenkaan, vaan mun piti siirtää jalkoja käsilläni. Mulla häpyliitos repesi, ja sen takia kivut oli ihan hirvittävät. Kipuja jatkui vielä joitakin kuukausia synnytyksen jälkeen. Seuraavat raskaudet oli paljon helpompia. Mutta ei tuo häpyliitos koskaan ennalleen palautunut.

Vierailija

Täällä kans toinen mamma (rv 27 menossa), joka onnellisen tietämättömänä haluaisi kuulla, mitä voi (mahdollisesti) odottaa.

Vierailija

Ekassa raskaudessa minulta meni jalat säännöllisesti alta liitoskipujen takia jo raskauden puolivälistä lähtien. Nyt odotellaan, milloin uusii (rv 20). Kipuja on jo, mutta vielä pysyn pystyssä...

Vierailija

että tämä toinen raskaus on helpompi, vaikka kaikki lääkärit ja hoitsut peloittelee, että pahempi tulee olemaan. Kohtu on tosi alhaalla ja lapsi painaa nivusiin. Liitoskipuja tulee ja menee, mutta eivät ole niin pysyviä kuin ensimmäisen kanssa.

Pahiten tuntuvat kun on kävellyt vaikka vähänkin, ja istuminen jumittaa paikat tosi pahasti. Sängyssä sitten on vaikea kääntyä, kipu säteilee reisiin.

Ekan synnytyksen jälkeen kesti 3 kk ennen kuin kivut lähtivät. Piti periaatteessa opetella kävelemään uudelleen, ensin 5 min kerrallaan ja siitä sitten pidensin.

Kiinnostaisi tietää millä tavalla häpyliitoksen repeäminen todettiin ja miltä se tuntui. Minua kun ei otettu ensimmäisen raskauden aikana laisinkaan vakavasti neuvolassa (sain taistella itselleni sen sairausloman, ja silloinkin lääkäri merkkasi syyksi ennenaikaiset supistukset!!). Nyt eri paikkakunnalla ovat heti alusta olleet mukana tukemassa ja varoittelemassa.

Vierailija

nyt rv37+ on ja reilusti, noita häpyluita ja häpyhuulia vihloo ja kolottaa, varsinkin pitkään istuttua ja saunan jälkeen sekä kävellessä pidempää.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat