Nummela vai Lohja - lapsiperheiden kokemuksia kaivataan

Vierailija

Moi, harkitsemme muuttoa kehyskuntaan ja erityisesti Nummela ja Lohja kiinnostaisivat. Olisi kiva kuulla lapsiperheiden kokemuksia ja mielipiteitä paikkakunnista. Meidän lapset ovat tällä hetkellä ihan pieniä ja kotihoidossa, mutta tulevaisuutta ajatellen kiinnostaisi miten päivähoito, koulut, harrastusmahdollisuudet yms. toimivat. Ja jos työpaikkaa ei löydy paikkakunnalta, niin miten kulkuyhteydet töihin Helsinkiin toimivat? Nummelaa tunnen jonkin verran, mutta mitkä alueet Lohjalta olisivat kivoja lapsiperheelle ja mistä pääsisi myös julkisilla kulkemaan HKI:iin? Kiitos jo etukäteen kaikista kommenteista ja tiedoista! :)

Kommentit (11)

Vierailija

Lohjalla kivoja paikkoja ovat ainakin Moisio, Vappula, Neitsytlinna, Perttilä, keskustan ympäristö.. Virkkalaan, Routiolle tai Ojamolle en muuttaisi.

Busseja menee Helsinkiin puolen tunnin välein ja aamuisin, iltapäivisin useamminkin. Hyvin siis pääsee töihin.

Pienille lapsille löytyy paljon harrastusmahdollisuuksia. Liikkaria, uintia, muskaria, perhekerhoa jne.. Lohjalla on paljon lapsiperheitä ja itsekin kun muutin Helsingistä tänne kun saimme lapsen. Suosittelen!

Vierailija

Kiva kuulla kokemuksia Lohjasta. :) Hyvältä kuulostaa. Tiedätkö millainen päivähoitotilanne Lohjalla on, ts. onko hankala saada lapselle paikkaa päiväkodista? Entä onko teillä kokemusta terveyspalveluista siellä (terveyskeskukset yms.)?

Vierailija

Nummelasta on lyhyempi matka Helsinkiin töihin ja asunnot ovat lähes samaa hintaluokkaa kuin Lohjalla. Lisäksi, hmm, ihmiset ovat Nummelassa ehkä hiukan valoisempia kuin Lohjalla, jossa valitus on smalltalkin muoto.

Vierailija

Muutimme (perhe kaksi lasta) viime vuonna Lohjalle ja olemme tykästyneet paikkakuntaan kovasti. Luonto (erityisesti järven seutu), harrastusmahdollisuudet, palvelut, tapahtumatarjonta ja lasten kerhotoiminta ovat olleet positiivia yllätyksiä. Nummela oli meillä myös yhtenä vaihtoehtona, kuten myös Tuusula, Järvenpää ja Nurmijärvi. Kahdesta viime mainitusta meillä onkin kokemusta asuinpaikkana.

Työmatka pk-seudulle sujuu nopeasti jos työpaikka on länsipuolella kaupunkia. Toki oma auto on melkeinpä edellytys, joskin busseja menee yllättävän tiheään. Niiden käytöstä ei vielä kokemuksia.

Suurin osa naaputustosta on muualta pk-seudulta muuttaneita lapsiperheitä, joten siinä mielessä sopeutuminen on ollut helppoa.

Itse voin suositella Lohjaa asuinpaikkana erityisesti lapsiperheille.

Vierailija

Heip!

Nostelen tällaista vanhaa ketjua, sillä meillä myös nämä kaksi kuntaa harkinnassa ja olisi kiva kuulla asukkaiden tai asiasta tietävien kokemuksia ja mielipiteitä. Meillä kaksi pientä lasta, 1- ja 3-vuotiaat. Helsingistä muuttaisimme, kotiäitinä olisin ja mies kulkisi Hkissä töissä :)

Anyone?

Vierailija

Me ollaan muutettu Helsingistä kuukausi sitten Nummelaan, emmekä kadu hetkeäkään! Meillä on auto, mutta silti käymme töissä bussilla (mies Helsingin keskustassa ja minä Espoossa). Matkaan menee tunti/ suunta. Jos hakee tai vie lapsen, saa siihen lisätä puoli tuntia. Sama tunti/ suunta meni muuten aiemminkin kun asuimme Helsingissä.

Terveysasemalla olemme asioineet kahdesti: tarvitsin lapselle lääkäriajan samalle päivälle. SAin nk. päivystysajan, jolloin on varauduttava jonottamaan. Kyse ei kuitenkaan ollut selalisesta tuntikausien jonottamisesta kuin Marian/ Malmin sairaalan päivystyksissä Helsingissä. Ajallaan päästiin.

Kerran on mies ksukannut lapsen Lohjalle viikonloppuna päivystykseen ja sekin oli sujunut ihan hyvin.

Lapsemme ovat 2 ja 3,5-vuotiaat ja mietin, miksei muutettu aiemmin :)

Päiväkodeissa on jonoa täälläkin. Minä olin aktiivisesti yhteydessä jo kuukausia ennen asunnon ostoa ja saimmekin paikan juuri mistä halusimme.

Ensimmäinen asia, mikä täällä asuessa pisti silmään on se, että autoilijat pysähtyvät suojatien eteen eikä kaupoissa ole niin kiire.

Nyt kun löytyisi vielä ystäviä täältä niin hyvä olisi :)

Vierailija

...jatkan vielä: Lohjaa mekin harkittiin jossain vaiheessa, mutta koska Nummela on lähempänä päädyimme tänne.

Kysy vaan, jos tulee jotain mieleen :)

Vierailija

Itse en ole äiti, mutta asuin lapsena perheeni kanssa Vihdissä useamman vuoden ja Nummelassa vuoden. Omat vanhempani pohtivat myös Nummelan ja Lohjan välillä, ja päätyivät Vihtiin, johon Nummelakin siis kuuluu, pienemmyyden ja kauniin kirkonkylänraitin vuoksi. Nummelasta myös lyhyempi matka Helsinkiin, ja ainakin tuttavaperhe silloin vanhemmilleni sanoi, et lohjalaiset ovat vähän kummaa porukkaa ja siel on nistejä, mut kaipa niitä on nykyään vähän siellä sun täällä muutenkin.

Vierailija

Itse olen asunnut ensimmäiset 20 vuotta Nummelassa ja 3 vuotta Lohjalla. Nykyään jälleen nummelalainen. Kallistuisin nummelan puoleen. Ihmiset avoimempiaa, lähempänä helsinkiä ja bussejä kulkee tiheään- monet bussit tulevat lohjalta nummelaan ja jatkaa siitä helsinkiin. Paljon harrastus mahdollisuuksia lapsille- uimahalli, kaksi järveä yms. 

Vierailija

Itse oon ihan muualta Lohjalle muuttanut.Kiitosta saa hyvät harraste mahdollisuudet,hyvät kaupat ja kaunis luonto.Ystäviä olemme saaneet hyvin,joskin kaikki ystävämme ovat ei-lohjalaisia.Hoitopaikat ollaan saatu lapsille kun ollaan niitä ajoissa haettu.Ja niistä päiväkodeista mistä ollaan haluttukin.

Mutta välillä vaan niin naurattaa se että valitetaan joka jessuksen asiasta.Moni lohjalainen on IHAN LOHJALAINEN,eli syntyjään täältä ja jotkut eivät ole käyneet elämänsä aikana Tamperetta ylempänä.Mikä kertoo myös siitä että ollaan niin sisäänpäin kääntyneitä ettei haluta edes tietää mitä muualla on.MUTTA muuten on oikein mukava kotikaupunki asua.

Vierailija

Nostelen ketjua, sillä kiinnostaisi tietää teiltä Nummelaan muuttaneilta, mihin siellä kannattaisi muuttaa? Jos työmatkoja kulkee bussilla Hkiin (eli lähellä bussipysäkkiä), myös lähellä päiväkotia (ei vielä ajankohtaista) ja toivoo uudehkoa rivaria tms, kuitenkin kohtuuhinnalla. Suunnitellaan muuttoa kahden lapsen kera Helsingistä halvempiin maisemiin, Nummela on vahvana ykkösvalintana :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat