Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

hautajaiset ja pienet lapset?

Vierailija

heissan! kertokaahan miten ois järkevä toimia? lapsilla ikää 1v11kk ja 3v8kk ja olisi isäni, lasten papan hautajaiset edessä. meillä on mahdollisuus saada hoitaja lapsille siksi päivää kotiin että heitä ei tarvitsisi ottaa mukaan..mutta jotenkin omatuntoni soimaa että teenkö jotenkin väärin jos en ota lapsia mukaan heidän papan hautajaisiin...sitten taas kyseessä on minun rakas isäni ja haluaisin pystyä olemaan tilaisuudessa täysin läsnä ja mukana, heittää viimeiset jäähyväiset ja surra rauhassa enkä sitten koko tilaisuutta juosta vain lasten perässä ja paimentaa heitä..kuolema on luonnollinen osa elämää mutta onko sitä vielä ihan pakko kuitenkaan täysin valottaa tuon ikäisille jos heitä voi vielä säästää? ja minä aikoinan olen ollut noin kolme vuotias kun oma pappani on kuollut eikä minua ole otettu mukaan hautajaisiin..en todellakaan ajattele siitä mitään pahaa, vain että hyvä että ei mukaan ole otettukaan..eka kerran olen ollut hautajaisissa viisi vuotiaana ja mitään muistikuvia asiasta ei ole jäänyt joten en usko että lapsenikaan nyt asiasta mitään muistaisivat isompana.....

Kommentit (2)

Vierailija

Kouluiässä lapset osaavat olla jonkun aikaa hiljaa ja keskittyä siihen mitä puhutaan. Itse en sitä nuorempia ottaisi mukaan hautajaistilaisuuteen. Jos suku ja ystävät tulevat sitten kaffelle tai ruualle yhteen, voivat tietysti lapset olla mukana, ja saattavat pelkällä olemisellaan olla lohduttavanakin seikkana monelle siellä: elämän jatkumisesta kertovana.

Vierailija

Minusta tuntuisi hassulta jättää lapset kotiin. Appiukko kuoli viime vuonna ja omat lapset olivat mukana 2-v ja 4-v. Appiukolle lapset olivat hyvin tärkeitä. Meille oli itsestään selvä asia, että lapset tulevat hautajaisiin mukaan. En muista enää, miten jaksoivat kirkossa olla. Eivät sen kummemmin häirinneet ilmeisesti, kun en muista. Tietenkin lapset ovat erilaisia.

Muistotilaisuudessa lapset vähän juoksentelivatkin, mutta ei se häirinnyt.

Lapsille kerrottiin hiukan etukäteen hautajaisten kulkua, mitä tulee tapahtumaan. 2-vuotias ei vielä paljon mitään ymmärtänyt, mutta 4-vuotias jo hiukan ymmärsi.

Kun minun vanhempani kuolivat aikoinaan, hautajaisissa oli mukana veljeni pienet lapset.

Tietysti itse teet päätöksen. Jos itselläsi on kovin hankala olo, niin voihan lapset jättää kotiinkin. Vai olisiko hautajaisissa jotakuta, joka voisi auttaa lasten kanssa?

Mä itse olen ollut ukkini hautajaisissa 8-vuotiaana. Muistan vain ihmetelleeni, miksi kaikki itkevät, mutta ei siitä mitään kummempaa kokemusta jäänyt. Jäi vain ajatukseksi, että hautajaisissa ilmeisesti kuuluu olla surullista, mutta ei se mitään pelottavaa ollut.

Uusimmat

Suosituimmat