Opettajan ei-mieluisat metodit

Vierailija

Kakkoseni on ekaluokalla ja koulussa uusi ope, jonka tapoihin lukuvuoden aikana olen yrittänyt tottua, mutta kaikkea en oikein millään ymmärrä. Opettaja "pakkosyötättää" lapset, kaikki lautaselle saatu on syötävä. Ruoka jaetaan lapsille, mutta kuulemma vähän. Kerran viikossa saa jättää enkä tosin tiedä, mitä tapahtuu, jos useampi kerta jää väliin. Tyttö joskus stressaa syömistä, kun on kerran samalla viikolla jo jättänyt. Hän kertoo mm. erään "ranttuilevan" tytön syövän erittäin hitaasti ja jatkavan syömistä toisten jo aloittaessa tuntia. Sitten tyttö joutuu jäämään koulun jälkeen tekemään tehtävät, jotka syödessä jäi tekemättä! Ekaluokkalainen! Saako heitä edes pitää yli 20h??

Toinen seikka liittyy lukemisen oppimiseen. Kaikki kuulemma lukevat jotenkuten, mutta metodina on saada suoraanlukua tulemaan ja läksynä lukea sama kappale 5-10 kertaa. Tämä taas tuntuu ilon tappamiselta koko lukemisen suhteen. Meillä riittää 3-5 kertaa ja aion tällä mennä. Esikoinen oli ihan erilaisella opella ja oppi kyllä mallikkaasti lukemaan ilman tällaista tyhjän tankkaamista ja ennen kaikkea on innokas lukija vapaa-ajallaan. Hänellä kuitenkin oppiminen oli alkuun huomattavasti työläämpää ja olenkin siunannut, ettei hän saanut tällaista opea.

Lisäksi kummeksutti "kokeen"/"testin" tekeminen ylimääräisellä tunnilla johtuen tytön sairastumisesta koepäivänä. Voiko olla niin helvetin tiukka opetussuunnitelma, ettei ekaluokkainen voi koetta tunnin ohessa tehdä joko luokassaan tai muussa tilassa? Tiedän kyllä, että vieläkin mahtuu monenlaista pedagogia opettajistoomme, mutta eikö tämän tyyppiset jutut olisi pitänyt jo jäädä historiaan? Tällä hetkellä tytsylle ei näytä olevan hirveän ahistavaa, syöminen joskus ja lukemisen tankkaamisen päätimme vähentää oma-aloitteisesti. Nämä on meille siis vielä ainakin pikkuseikkoja, mutta riesa se on pienikin. Syksyllä oli vanhempainvartti, jossa näistä ei vielä tiennyt puhua ja nyt ei oikein tiedä, mennäkkö tällä vai ottaa puheeksi. Niin, vanhempainvartti sisälsi vain tytön osaamisen muuntamista numeroiksi..... ei kiinnosta tässä vaiheessa yhtään sen rinnalla, miten lapsi koulussa viihtyy ja kokee olevansa itse hyvä oppilas. Laittakaapas mielellään asiallisia kommentteja puolesta ja vastaan sekä omia kokemuksia ja jos varhaiskasvattajia kuulolla, miltä vaikuttaa.

Kommentit (3)

Vierailija

Meidän lapsen opettajalla oli epäasiallisia tapoja, joita pari ensimmäistä vuotta yritimme ymmärtää ja selitellä parhain päin. Tilanne vaan paheni ja lopulta kärjistyi niin, että päädyin ottamaan yhteyttä rehtoriin. Tämä totesi opettajan menettelyn vääräksi.



Opettaja jäi yllättäen vuodeksi virkavapaalle, tilalle tuli aivan loistava sijainen. Ikävä kyllä opettaja palasi virkavapaan jälkeen ja jatkoi taas törkeilyä. Jälleen piti olla koulun johtoon yhteydessä, mikä rauhoitti menoa. Saa nähdä, kauan opettajattaremme malttaa mielensä.



Jos opettajalla ei tunnu olevan järkeä, niin kannattaa edetä nopeasti esimiestasolle asti.

Vierailija

Mihin perustat tietosi? Ota selvää opelta itseltään, onko kaikki tämä totta edes. Ja onkohan ope päteväkään? Todella kummalliselta kuulostaa.

Vierailija

Aika hauska että nykyään vanhemmat tuntuvat tietävät opettamisesta enemmän kuin opettajat itse, ja tunkevat ohjeistamaan, valvomaan ja moittimaan opettajia. Se on sitä "minäminäminä"-kulttuuria nykyään. 

Ennen sentään luotettiin opettajiin ja kunnioitettiin heitä....eipä enää.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat