Kysyvätkö isovanhemmat lasten lahjatoiveita?

Vierailija

Ja kysyvätkö lapselta itseltään vai vanhemmilta?

Voi että ottaa päähän jo etukäteen. Viime jouluna lapsi teki joululahjalistan, jonka antoi meille vanhemmille. Ostimme sen mukaan lahjoja. Tyttö meni ennen joulua käymään isovanhemmillaan ja menivät sitten kauppaan, josta lapsi sai valita itselleen joululahjan, ja eikö hän valinnut sellaisen lahjan jonka olimme jo ostaneet itse lapselle lahjaksi.

Sama juttu näyttää toistuvan tänä vuonna. Tyttö toivoi meiltä vanhemmilta Little Pet Shop hahmoja, joita hänellä on 8 kpl ennestään. Isovanhemmat olivat taas kysyneet lapselta itseltään puhelimitse lahjatoiveen, ja eilen hain postista paketin. Paketti näyttäisi sisältävän Little Pet shop hahmoja (saman muotoinen pakkaus, en tietysti avannut).

Tytölle sanottiin erikseen, että älä vaan sano samaa lahjatoivetta, mitä on vanhemmilta toivonut ja isovanhemmatkin tietävät viime jouluisen mokan, kun tuli sama lahja.

Mikä ihme siinä on niin vaikeaa kysyä ja varmistaa vielä vanhemmilta nuo lahjatoiveet? Toivotaan nyt, että nuo hahmot ovat erilaisia, mitä lapsella jo on ennestään ja mitä on saamassa meiltä vanhemmilta.

Kommentit (10)

Vierailija

Ukki varsinkin nöksähtää, kun lapsi saa kaksi kappaletta samoja lahjoja. Mutta ei, hän ei suostu keskustelemaan asiasta etukäteen ja kysymään, olemmeko me hankkimansa jonkun hänen suunnittelmansa lahjan. Elämä on...

Vierailija

Toi on tietysti se toinen ääripää, ettei kysytä ollenkaan. Meillä sentään kysyvät, mutta väärältä ihmiseltä (lapselta).

T:ap

Vierailija

Kun lapsi selasi legolehtä ja näytti citysarjan legoista monta pakkausra, jotka haluaisi, mummo kysyi, haluaisitko tuollaisia tekniikkalegoja? Lapsi vastaa:En. Mummo: Jaa, etkö. Mielessäni ajattelin, että aivan varmasti on tekniikkalegoja sitten tulossa, koska pojan isä eli ko. mummon poika on lapsena tykännyt erityisesti tekniikkalegoista. No, mummo jouluostoksilta soittaa myöhemmin ja puhuu mieheni kanssa, en voi kysyä, mitä osti, koska istutaan ruokapöydässä koko perheellä. Myöhemmin soittaa toisen lapsen lahjasta ja siinä vaiheessa kysyn, mitä legoja on tulossa. No tietysti tekniikkalegoja. Sitten kun urputan, että nyt lapsi kyllä pettyy tosi pahasti, kun on sanonut mummolle, ettei niitä halua. Mies soittaa äidilleen, että ei, ei niitä legoja. Oli tietysti ostanut jo, eikä ollut koskaan kuullut, ettei poika niitä halua, oli kuulemma vastannut, että kaikki legot käy. (Tiedän, että poika on sanonut, että kaikki Citysarjan legot käy.) No mummo taisi vaihtaa legonsa, mutta tietysti pitää mun ja pojan toimintaa epäkunnioittavana, kun ei ensimmäinen ostos kelpaa. Toisaalta näin onkin, lahja olisi tavallaan ollut oikein hyvä, kallis... ei sillä, että hinnalla olisi väliä. Mutta olen sitä mieltä, että jos lapselta kysyy, mitä tämä haluaa, on ostettava sellaista. Jos ei kysy mitä lapsi haluaa, voi tuoda mitä itse haluaa ja lapsi saa olla onnellinen siitä, mitä saa.

Vierailija

aikoo ostaa sen, mistä on puhuttu (lapsen toivelahja). Usein onkin kuitenkin ostanut jotain aivan muuta, jolloin lapsi ei saakaan kovasti toivomaansa lahjaa. Pakkohan ei olisi ostaa mitään, mutta jos sanoo ostavansa jonkun tietyn lapsen toivoman jutun, voisi mielestäni ilmoitella, ettei teekään niin, jotta me vanhemmat voisimme sen sitten hankkia.

Vierailija

Itse asiassa meillä on jo pari vuotta menty niin, että isän puolen mummu antaa hyvissä ajoin meille rahaa ja pyytää hankkimaan lapsille sellaista mitä tarvitsevat tai toivovat hänen puolestaan (ei jaksa itse enää käydä kaupoissa) ja minun puolen isoisä antaa niinikään minulle rahaa ja pyytää joko hankkimaan lapsille mitä tarvitsevat tai sitten vain laitetaan raha kirjekuoreen korvamerkittynä esim. vaateostoksiin (ja sitten joulun jälkeen käydään ostamassa). Minusta hieno systeemi, ja kun sen tietää etukäteen niin voi itsekin lahjoja hankkiessa miettiä asiaa myös isovanhempien kantilta.Lisäksi moni muukin sukulainen kysyy meiltä vanhemmilta lasten toiveita, jolloin on helppo kertoa mitä tietää lapsen jo saavan.

Vierailija

Kantavat talon täyteen muovikrääsää ja kirpparilöytöjä ja räyhäävät päälle, kun en hanki niille tarpeeksi säilytyskalusteita ja siivoa tarpeeksi.

Vierailija

Ostaa sellaista sekalaista hajoavaa muoviromppetta, josta hukkuu osia jo pakettia avatessa tai sitten sellaista, joka minusta kuuluisi vanhempien ostaa. Ensihampaan rasian, ensikellon jne.

Eipä kunnioita muutenkaan minua äitinä pätkän vertaa.

Vierailija

vasta 1v eli kysyvät vanhemmilta. saas nähdä kuinka jatkossa käy. vaikka tuskin meidän tarvii lähivuosiin lapselle mitään kalliimpia lahjoja ostakaan. lapsellamme on paljon isovanhempia, jotka ostavat kalliitakin lahjoja meidän lapselle, myös kummitädiltään saa aikalailla lahjoja.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat