Taas lama, olen jo yhden kärsinyt ja taas työttömäksi. prkl.

Vierailija

Tää ei voi olla totta. Valmistuin ekan lamaan, vuonna 1992. Siivosin siinä pari vuotta kun nuorella vastavalmistuneella ei ollut muuta töitä. Sittemmin sain oman alan töitä ja olen siitä asti ollut työelämässä ja edennytkin ihan hyvin tai siis siten kuin olen halunnut.

Kunnes, menin tekemään lapset ja nyt olen hoitovapaalla. Nykyinen työnantajani on antanut kaksi vaihtoehtoa. Joko itse irtisanoudun nyt tai sitten tulet elokuussa yhdeksi päiväksi irtisanottavaksi. Eli siis töitä ei ole mulle siinä firmassa kun elokuu koittaa, jolloin siis olen suunnitellut palaavani töihin. Ja nyt sitten taas tää perkeleen lama. En ala mitään. Ala tässä nyt sitten etsiä uutta työtä kun kaikki pistävät hanoja kiinni. Ja hoitovapaalta on niiiiiiiiiiiiiiin helppo palata työelmään. Enkä ole edes mitään hirveitä aikoja ollut kotona, nyt kuopus 1 v ja tarkoitus mennä elokuussa töihin. mutta mihin, onkin hyvä kysymys.....

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija

Selvitin tätä asiaa kunnalta. Kunnan on velvollisuus järjestää hoitopaikka 2 viikossa, jos työllistyn. Mutta tämä edellyttää sitä, että olen työtön työnhakija. Ei siis niin, että olen tässä hoitovapaalla ja sitten vain ilmoitan kunnalle, että 2 viikossa hoitopaikka kiitos.

Vierailija

johon myös velkaneuvojat kehottavat.

Minä sairastuin juuri vakavasti, sairaslomassa 10 päivän omavastuu, ja molemmilla on yt-neuvottelut ja talous uhattuna.

Meillä on puskurirahasto. En ymmärrä, miten kukaan uskaltaa elää holtittomasti.

Vierailija

Kun pienempi on 3v voi taantuma olla jo helpottunut ja pääset takaisin töihin. Tai tee kolmas perään niin pääset suoraan äitiyslomalle, saat ansiosidonnaisen äitiyspäivärahan jne;-). Ja oot hoitovapaalla niin kauan että töitä taas piisaa. Itse en ainakaan lopettais hoitovapaata jäädäkseni työttömäksi.

Vierailija

30 vuotta työelämää nähneenä sanoisin, että otat liian henkilökohtaisesti ja herkästi tuon.

Yt-neuvotteluja tulee ja menee. Mieheni työpaikalla on ollut joillakin tuo tilanne jo kolmesti vuoden aikana. Meidän työpaikallamme me puolustamme työpaikkojamme 1 - 1,5 vuoden välein. Elämä on. Ei se ole henkilökohtaista. Laske rahassa, älä fiiliksissä. Sinulla on perhe ja lama on tulossa vasta.

Vierailija

verotus on 50 % (jollet saa työnantajalta lappua, jossa todetaan palkkion perustuvan palkkaan jne), sinulle tulee karenssi ja tuolta ajalta et saa työttömyyskorvausta.

Juttele vaikka luottamusmiehen kanssa yksityiskohdista. Ehkä hänen kanssaan tulee kaikki seikat esille ja selkiää, mitä juuri sun tilanteessa kannattaa tehdä.

Vierailija

Pikkuisen kuulostaa sille, että eipä sinulla tosiaankaan taida olla vaihtoehtoja paitsi ehkä kehkeytyä raskaaksi elokuuhun mennessä... ;-) Ei vaan oikeasti tuo 10kk palkka taitaa tulla enemmän kuin tarpeeseen. Onko teillä mitään kuluja, mistä voisitte jatkossa vähentää? Onko mies stabiilimmalla alalla?

Vierailija

Pomosi haluaa vaan päästä itse helpommalla ja pelotella tmv. että sanoutuisit itse irti.

Ilmoitat pomollesi kylmänviileästi että jatkat hoitovapaata.

Voivat irtisanoa sinut jos on vaarassa että koko firma menee nurin, olet hoitovapaalla ollessasi paremmassa asemassa siinä suhteessa kuin ne jotka ovat nyt siellä työmaalla.

Karenssia ei ansiosidonnaiseen muuten tule jos työnantaja irtisanoo sinut, mutta jos itse sanot itsesi irti niin 3kk karenssi lävähtää. Pitkä aika olla ilman mitään tuloja.

Eli pidä vaan kiinni siitä että pysyttelet hoitovapaalla.

Vierailija

Lainaus:

Jos taas sanon itse itseni irti, saan karenssia 90 pv, joka siis ehtii kulua hoitovapaan aikana, koska se lasketaan irtisanoutumispäivästä. Olen selvittänyt tämän liitosta.

Korvaus, jonka tulisin saamaan, on palkkatuloa, josta maksetaan eläkemaksut ja sos.turvamaksu ja minä maksan normaalin palkkatuloveron.

.

Saat karenssia 90 päivää koska irtisanoudut itse MUTTA (JA KILTTI AP LUE TÄMÄ) koska saat rahallisen korvauksen työnantajaltasi siitä että olet irtisanoutunut itse niin työkkärissä otetaan tuo korvaus huomioon niin että siitä lasketaan kuinka monen kk:n palkka se olisi ja vasta sen kulumisen JÄLKEEN KARENSSI 90 PVÄÄ TULEE VOIMAAN. Eli esimerkki oikeasta elämästä:

Mieheni sai ns. kädenpuristuksen eli 6kk palkan kun suostui itse lähtemään eikä ottamaan irtisanomista. Eli hän irtisanoutui niin että irtisanominen astui voimaan 1.4.2008. Hän ilmoittautui työkkäriin samana päivänä 1.4.2008 ja sai 6kk palkkakorvauksen viimeisessä palkassa 31.3. Työkkäri laski että "jaahas...olet saanut entiseltä työnantajaltasi palkkaan verrattavaa korvausta siitä että itse irtisanouduit...tämä könttäsumma kun jaetaan entisellä kuukausipalkallasi niin se vastaa 6kk palkkaa...eli siis olet meidän laskusääntöjemme mukaan oikeutettu työttömyyspäivärahaan vasta 1.10....ja siihen päälle saat 90 päivän karenssin eli saat työttömyyspäivärahaa 1.1.2009".

No, me tiesimme että näin tulisi käymään ja mieheni löysi uuden työpaikan ennen kuin 6kk meni mutta oikeasti...se karenssi tulee vasta siihen sen päälle kun työkkäri on huomioinut tuon 10kk palkkasi!

Vierailija

jonka on hyvä hurskastella jos oma työpaikka on vielä tallella ja asiat muutenkin hyvin.

Kertoo ihmisestä aika paljon jos ei minkäänlaista empatiaa riitä ahdingossa oleville ihmisille.

Varsinkaan kun ap ei taida olla mikään sohvalla makaava sosiaalipummi.

Taitaisi olla parempi että itse olisit jättänyt lapset tekemättä kun vaikutat harvinaisen kylmälle ihmiselle.

No, meitä on moneksi. Valitettavasti.

Vierailija

Olin 3 vuottta hoitovapaalla ja oli pakko palata. Sain 11kk irtisanomispaketin syyskuussa ja nyt on karenssi kulutettu ja jaksotusaikaa poltetaan... Muistathan, ettet saa työttömyyskorvausta kuin vasta n. 10 kk irtisanomissopimuksen allekirjoittamisen jälkeen koska tuo sopimuksen summa jaksotetaan eteenpäin. Olen onnellinen siitä, että otin paketin vastaan, minun jälkeeni hoitovapaalta palavalle ei mitään paketteja olekaan enää tarjottu vaan pistetty suoraan työttömäksi irtisanomisajalla. Niinkin voi käydä.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat